Kreeg een solex aangeboden om te onderzoeken waarom hij de laatste tijd wat minder liep. zou een gescheurd carter kunnen zijn of anderszins lekkage. Viel 100% mee, bij testrijden bleek hij al wat stil te zijn en slecht te reageren op zijn luchthevel, makkelijk viertakten, wel goed optrekken. maar toch anders dan algemeen gebruikelijk bij dichtkolen. toch eerst maar eens de pet gelicht, ja hoor toch dicht gekoold, maar niet alleen de uitlaat zelfs de spoelpoorten zaten dicht. Dat is lastig ontkolen, een cilinder met dichte overstroom kanalen. Door van een spaak de kop op de goede manier plat te slaan een precies passend krab haakje kunnen maken.
beetje hard gekrabd, loopt nu beter dan ooit tevoren ( cilinder was altijd al een, qua fabricage, goede uitschieter. Iets om mee te racen eigenlijk )
Hoe kan er zoveel koolaanslag zijn. Teveel olie in de mengsmering?
nee hoor, veel toeristisch rijden. en waarschijnlijk een motortje dat nogal redelijk heet word. de uitlaat perfect droog helaas had de eigenaar zelf al de oude bougie vervangen in de hoop het gedrag te verbeteren, dus die kon ik niet "lezen"
Hoe kan er zoveel koolaanslag zijn. Teveel olie in de mengsmering?
nee hoor, veel toeristisch rijden. en waarschijnlijk een motortje dat nogal redelijk heet word. de uitlaat perfect droog helaas had de eigenaar zelf al de oude bougie vervangen in de hoop het gedrag te verbeteren, dus die kon ik niet "lezen"
Toeristisch rijden: Dus vele kleine ritjes zodat de motor niet volledig warm wordt? Of half gas rijden zodat de motor niet voldoende gekoeld wordt en daardoor te heet wordt?
Allereerst wil ik Joan heel hartelijk danken voor zijn deskundige reparatie. Ontkolen had ik nog niet bedacht en het zo grondig doen als Joan was mij niet gelukt. En wat leuk en leerzaam dat al dit soort reparaties en oplossingen op de site vermeld worden. Het helpt elkander voort! De solex loopt nu als een tierelier en ik heb er hartstikke veel plezier mee. Tja.... wat zijn 'toeristische tochtjes'? Ritten van 50 - 100 kilometer redelijk vol gas. Even de stad in: op de solex Toertochten met solexclubs gaan meestal op have snelheid. En dit allemaal met een mengsmering van 1: 30. Shell V-power en natuurlijk ons aller Castol T olie. Niet verkeerd lijkt mij... Hoe dan toch zo verkoold? Daar zouden onze solexspecialisten toch wat over moeten kunnen zeggen. OF??? Is het gewoon een solex....... En laat hij ons in het grote ongewisse.....
Afijn. vanaf nu dus Aspen in de tank. Dat geeft toch veel minder koolaanslag?