Gistermiddag tijdens een ritje samen met maatje dreke2 hier in de omgeving liep het tot dan perfect lopend blokje me dan toch even in de steek. Bij een gematigde snelheid, brandstof Competition 102 gemengd met 1:35 Castrol A747 kreeg ik een aanloper/vastloper. Na wat afkoelen van het blokje (door een stukje te fietsen met de OTO) liep het blokje voorzichtig weer een paar honderd meter. Omdat we in de buurt van Heusden waren eerst maar even een terrasje gepikt en na een 3 kwartier weer opgestapt. Je raadt het al (en ik wist het eigenlijk al voordat het gebeurde), na ca. 2 km opnieuw de aanloper. Dus werd het, om verdere schade te voorkomen, een duw- en traptocht van 6 km terug naar Drunen (dreke2 heeft nu een stijf rechteronderbeen ) Nieuwsgierigheid is een goede eigenschap, dus na het eten toch maar eens kijken wat er aan de hand was en de pet gelicht etc. De zuigerveren waren niet ingebrand, het geheel lijkt op het eerste oog wat te lijden aan een te schrale smering (wat gezien de 1:35 mengsmering van de brandstof niet zou moeten kunnen) en de zuiger is rondom niet gelijkmatig vervuild. Wat is nu wijsheid in deze en waar ligt de oorzaak van het euvel? Om die reden plaats is nu dan toch wat foto's om ook wat meningen vanuit het forum te vernemen. De benzine die ik heb getankt voordat we gingen rijden kwam uit een jerrycan van vorig jaar, mogelijk is de Castrol deels ontmengd in het schuurtje in de winter door te lage temperatuur (vlokken?) Ik heb nog een setje nieuwe zuigerveren liggen (de donker gekleurde in de bankschroef op de laatste foto), de vraag is of het überhaupt nodig is om ze te vervangen, van de "oude" daarom ook 2 foto's. Mogelijk even nieuwe smeergroeven in de cilinder honen? Alle feedback is van harte welkom! Bij voorbaat dank voor het meekijken.
de oude zuigerveren 40,2 x 1,5
de oude zuigerveren 40,2 x 1,5
ongebruikte zuigerveren 40,2 x 1,5
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja wat daar gebeurt is ..... Ik heb wel de ervaring dat het met dit mengsel van 102 en 737 helemaal fout gaat. We hebben dit zelf ook gebruikt bij de 24-uurs in 2015, een grote ramp. Héél veel koolafzetting in poorten, op de zuiger en in de kop.
Bij jou cilinder zie ik ook al kool in de uitlaatpoort zitten en het lijkt wel of je zware stookolie met zand verstookt hebt. hieronder nog wat plaatjes :
Oeps, dat is inderdaad erg smerig bij jouw plaatjes! Ik heb overigens ook nog even foto gemaakt van de verbrandingskamer. Daar mag de schoorsteenveger ook wel aan te pas komen, het is echter wel een "droge" substantie.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
nou de kop ziet er goed uit, de kleur van de bougie ook, benzine/ lucht mengsel is dus wel goed geweest. Zuiger en cylinder is wel een ruïne , smeerprobleem,, hetgeen ook door oververhitting kan zijn ontstaan dat de olie het niet meer trok, hoe ziet het er onderin het carter uit : schoon of vuil ( luchtfilter kwestie ?) en nog een plasje olie ? zakt uit na stilstaan maar heeft tijdens lopen door slingering toch mee gedragen aan olie mist vormig dus WEL smering
nou de kop ziet er goed uit, de kleur van de bougie ook, benzine/ lucht mengsel is dus wel goed geweest. Zuiger en cylinder is wel een ruïne , smeerprobleem,, hetgeen ook door oververhitting kan zijn ontstaan dat de olie het niet meer trok, hoe ziet het er onderin het carter uit : schoon of vuil ( luchtfilter kwestie ?) en nog een plasje olie ? zakt uit na stilstaan maar heeft tijdens lopen door slingering toch mee gedragen aan olie mist vormig dus WEL smering
Luchtfilter is van befaamde kwaliteit/makelij (Jan V.) en zou vrijwel alles moeten tegenhouden, desondanks zie ik wat kleine deeltjes onder in carter, mogelijk echter ook wat slijpsel van zuiger? Plasje olie onder in carter is minimaal, ik trof alleen klein beetje olie aan in carterdeksel (door het scheef staan), verder is het beneden droog en zeker minder dan ik in het verleden wel eens heb gezien!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja kan kloppen Andre want deze heb ik onlangs voorzien van ongebruikt filtertje. In de binnenkant van de kap zie je nog mooi de aanhechting van wat stof.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Wel balen zeg Om in te rijden kiep ik ook wel eens een vingerhoedje mengolie extra bij de Aspen. Merk maakt mijns inziens niet uit, als je het maar niet een jaar laat staan. Dus ff niet aan de bbq maar gaan met die oto
Bij nadere inspectie voordat ik de zuiger ging demonteren blijkt er onder in het carter toch nog een plasje olie te staan. Maar tijdens die inspectie en het schoonmaken van het carter kwamen mij nog 2 andere dingen onder ogen waar ik niet bepaald vrolijk van werd.......de foto's spreken voor zichzelf. Dus dat wordt weer overzetten van een half blokje op een ander zamac carter. Het CNC carter ga ik parallel nog opbouwen. Tja, het houdt je (ongewild) van de straat zo!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ook via die weg ( scheuren) komt vuil binnen. ziet er gruizig uit aan de binnenkant. Over "schoon" filter: Overigens werken die schuimfilters niet zo heel erg goed in droge toestand, alle fabrikanten hebben "plakolie" om ze mee te benatten, zo lijm je het vuil vast. en dan ook nog het schuim in 2 stages, grof en fijn waarbij grof buiten zit en fijn binnen zodat je het traject waarover vuil gevangen word zo lang mogelijk hebt , allemaal ervaring uit de motorcross waar meestal in een dikke stofwolk wordt gereden
Ik heb zo het enge vermoede dat er heel wat cartertjes gaan sneuvelen wanneer er een CFX cilinder met een hoge(re)drukkopje gemonteerd wordt. Daar zijn die carters niet op berekend.
Ik heb zo het enge vermoede dat er heel wat cartertjes gaan sneuvelen wanneer er een CFX cilinder met een hoge(re)drukkopje gemonteerd wordt. Daar zijn die carters niet op berekend.
Denk dat een beetje meer compressie niet het probleem is, probleem is vaak dat de lagerpassing te ruim word en dan word het krukaslager een boorhamer en dat houd niet zo lang. Ik rij zelf al heel wat jaartjes met een origineel carter maar heb er wel voor gezorgd dat het krukaslager er muurvast in zit met een lagerring.
Ik heb zo het enge vermoede dat er heel wat cartertjes gaan sneuvelen wanneer er een CFX cilinder met een hoge(re)drukkopje gemonteerd wordt. Daar zijn die carters niet op berekend.
Denk dat een beetje meer compressie niet het probleem is, probleem is vaak dat de lagerpassing te ruim word en dan word het krukaslager een boorhamer en dat houd niet zo lang. Ik rij zelf al heel wat jaartjes met een origineel carter maar heb er wel voor gezorgd dat het krukaslager er muurvast in zit met een lagerring en een 35mm lager??
sowieso is leeftijd een factor, veel zie je dat scheuren ontstaan zijn in de groeven/hoeken van het carter oa waar er een "deuk" is ingegoten voor de lipjes van de borgplaat. typische plaatsen waar je "vermoeiing" ( in de volksmond "metaalmoeheid" ) kan verwachten, een ingebouwd faalsysteem .. sommige metalen hebben een onderste vermoeiings grens, als je deze niet zwaarder belast dan onder deze grens gaat het nooit kapot ( aan vermoeiing dan) Aluminium heeft geen onderste drempel en komt altijd een keer om je oren zetten, hoe dat met zamac is weet ik niet maar verwacht hetzelfde als aluminium: het komt een keer
Ik heb zo het enge vermoede dat er heel wat cartertjes gaan sneuvelen wanneer er een CFX cilinder met een hoge(re)drukkopje gemonteerd wordt. Daar zijn die carters niet op berekend.
Denk dat een beetje meer compressie niet het probleem is, probleem is vaak dat de lagerpassing te ruim word en dan word het krukaslager een boorhamer en dat houd niet zo lang. Ik rij zelf al heel wat jaartjes met een origineel carter maar heb er wel voor gezorgd dat het krukaslager er muurvast in zit met een lagerring en een 35mm lager??
Ik heb zo het enge vermoede dat er heel wat cartertjes gaan sneuvelen wanneer er een CFX cilinder met een hoge(re)drukkopje gemonteerd wordt. Daar zijn die carters niet op berekend.
Helemaal mee eens, kijk maar naar ons carter van de 24 uurs 2016.
puur een kwestie van geen olie door de benzine en A 474 moet je na een tijd altijd weer schudden hier zeker het verkeerde vaatje gepakt met totaal geen olie a474 is altijd zeer goed
puur een kwestie van geen olie door de benzine en A 474 moet je na een tijd altijd weer schudden hier zeker het verkeerde vaatje gepakt met totaal geen olie a474 is altijd zeer goed
Een Solex gooit het teveel aan opgepompte brandstof weer terug in het tankje. Mocht de olie ontmengd zijn dan is dat na een paar kilometer weer goed gemengd.