zoals in een ander topic over de HD al beschreven, er zijn mogelijkheden in de HD cilinders want er is "ruimte" dat komt omdat "ze" uit het oosten niet het maximale uit het gietstuk gehaald hebben, je kunt dus zelf nog alle kanten op. eerst maar eens een vergelijkend waren onderzoek, papier opgerold in de cilinder, aan de onderkant geborgd door er een zuiger in te steken en dan met vinger en bolle kop van schroevedraaier(tje) hebt het papier in de poorten gestreken, je krijgt dan een perfecte afdruk van de cilinder gaten, o.a. HD uitlaat ronde geboord diameter 12 TUM cilinder gedeeltelijk gegoten en geboord , diameter 17 mm
wat details: het papier is aan de bovenkant afgesneden gelijk aan de bovenkant cilinder, maten zijn dus af te nemen. Bij de HD afdruk staat een pijl dat is een deuk in het gegoten gat, de inlaat is op zijn zachtst ezegd nogal laag in de cilinder geboord en drukt met de boor dus een deuk onderin het gat , gaat goed komen de inlaat moet toch omlaag
iets wel, nou ze doen het er wel mee , vandaar ook het advies om ALS je wat wilt de zuiger "uit te happen" en daar ter plekke wel wat te laten zitten, inlaat gaat dan A-symmetrisch open, is niet erg
Dat is zeker mogelijk Jan. In de jaren dat ik bij n revisie bedrijf werkte hadden we Mazda en Kia 2,0 liter diesels. Precies dezelfde motoren maar toch enorme verschillen in materiaal van de blokken en krukassen. De Mazda's geen problemen maar de Kia blokken waren ook knal hard en niet te boren en honen.
Ik kan volgende week eens een tum en hd meenemen en de hardheid meten. We hebben daar diverse apparatuur voor.
Ja tegenwoordig heb je gietijzer in heel veel soorten terwijl vroeger het simpel was en er "boven eutectoidisch' gelegeerd werd ( meer koolstof dan er in oplossing kan het komt er dus bij het stollen als vlokken uit) grijs gietijzer, wit gietijzer en nodulair gietijzer waren gebruikelijke varianten Nu is oa koper en aluminium gehalte bepalend hoe gietijzer er na stolling qua structuur uitziet ( gemodificeerd gietijzer)