voor de aardigheid maar eens een HD cilinder besteld bij AD. mooi om mee te experimenteren. materiaal genoeg in het gietwerk. heb daar al zuigers voor . kijken hoe ver ik daar mee kom, word vervolgd
Goed idee, ik wil ook weer graag terug naar gietijzer. Ik zou beginnen met de uitlaat aan de onderkant op te lassen zodat bij gebruik van een korte zuiger de uitlaat daar dicht blijft.
nou ik denk als je bij Ad in de kist mag kijken dat je er best wel uitvist die je niet hoeft op te lassen, want zowel de "in" als de "uit"laat zijn niet gegoten maar open geboort en ze boren daar maar wat raak dus die gaten zitten steeds anders vandaar ook een groot pasvlak zonder meegegoten uitsparingen en dat is net nu weer leuk, kun je een beetje je eigen geulen graven
Ik heb erg goede ervaringen met de HD cilinders van Ad. Opgeboord naar 40,0 past er een JRT zuigertje in. Deze combi doet het erg goed, al zeker bij 20 Solexen van mij.
Ik heb bij een JRT de onderkant van de uitlaat wel eens opgesoldeerd. Beter is lassen, maar daar komt mijn toorts niet bij Gesoldeerd met deze http://www.durafixeasyweld.nl/
Het leek niet slecht, maar na het nicasilen bij ATM zat er niets meer in. Gewoon alles wat gesoldeerd was was weg.
Ik zou beginnen met de uitlaat aan de onderkant op te lassen zodat bij gebruik van een korte zuiger de uitlaat daar dicht blijft.
in principe heb je maar 3 mm overlap nodig tussen bovenkant inlaat en onderkant uitlaat das zo een beetje het maximum wat je aan een zuiger in moet/kan korten om extra openingstijd te genereren ( dus extra open ten opzichte bovenkant inlaat ) bij een HD is het voordeel dat de onderkant uitlaat rond is je mag daar een ietsie pietsie opening hebben dus ik laat de onderkant rond
Ja gaatjes dat is bekend, heb ik bij getunede tweetakt minibikes en mijn crosser ook gedaan met name om de spijl in de uitlaatpoort van smering te voorzien.
Snelheid van de HD was een verrassing voor me, had in mijn voorraad met oldtimer cilinders nog eens gekeken hoe ze dat in de 50/60 er jaren deden en de cilinder van een NSU quickly stond me wel aan , heb dat 1 op 1 overgenomen. Wat anders is dan ik gewend ben, er is maar een paar mm verschil tussen bovenkant spoelpoorten en bovenkant uitlaatpoort en ik hield daar standaard een 1 op 2 verhouding voor aan ( uitlaat eens zo hoog als de spoelpoorten, wel effectieve hoogte niet de feitelijke) was een heel gepiel om die spoelpoorten zo hoog te krijgen
lekker aan het experimenteren met die HD cilinder . liep vanavond even 47 en ging toen vast. morgen maar eens kijken
Welke zuigerspeling is er ??
Die plaatjes van Jan komen mij ook bekend voor, links en rechts naast de uitlaatpoort beschadigingen. Kennelijk toch een koelingprobleem.
niet alleen een koeling probleem, ik zie al een tijdje aan allerlei sporen dat de olieverdeling kennelijk niet symmetrisch is, zo ook nu aan mijn zuiger, heel licht vastgelopen, maar de sporen dan niet tegenover elkaar maar naast elkaar, voor en achter bij de pistonpen, even schuren en cylinder een paar honderdste groter en dan maar weer gaan ( en O ja, iets veranderen om die olie anders te sturen )
hij loopt weer, toch een voordeel dat gietijzer is simpel bij te werken waar nodig. Nadeel is wel dat je deze wel degelijk degelijk ( ja 2 keer "degelijk") in moet rijden. Hij snort nu goed en als ik even vol gas geef dan komen er geen signalen dat hij vast wil. Ander probleem: KM nakijken of hij wel goed aangeeft .
Altijd lastig dat inlopen. hoeveel kilometers moet je maken ?? Hieronder de cilinder van de 24 uurs 2015, heeft de race uitgereden hoeveel kilometer is dat ?? zo'n 700 . Als je goed kijkt zie je het hoonpatroon nog in de cilinderwand en de motor heeft zwaar gelopen van begin tot eind door kennelijk te krappe zuigerspeling. Jan (d.L)heeft er nog een honderdste uitgehoond en het probleem is over.
hij is intussen voor de verandering maar weer eens een keer vastgelopen, even wachten en hij gaat weer, thuis kom je dan toch, maar weer eens kijken wat er nu weer is
Altijd lastig die zuigerspeling, je kan het hebben zoals je wil.
De meeste zuigers die wij gebruiken kosten geen drol, rond de 15 euro inkoop, helemaal compleet. Als je die krap gaat boren/honen moet je wel erg voorzichtig zijn met inrijden. Zeker een paar tankjes op 1:20. krap is dan 0,03.
Ik boor en hoon voor een paar verhuurbedrijven en die kunnen dit niet gebruiken, dat is meteen vol gas, en die moeten dan wel zeker op 0,05 mm.
Ik heb wel de indruk dat gietijzer weer terug komt.
Je kan ook zuigers laten maken, gewoon hier in Brabant. Kost wel iets meer, maar dan heb je ook iets. mochten er meer mensen zijn die zoiets willen, en we spannen samen dan is er veel mogelijk. Richtprijs is minimaal 25 stuks, stuks prijs zal een kleine 100 euro zijn. Wie o Wie??
laat ik eerst de zuigers maar eens monteren die ik klaar heb liggen, te veel projecten, zo komt er niets af
klein overzicht van waar ik zo bij kan. en dan zijn er nog twee van die dozen daar zitten drijfstangen in. Misschien tijd voor een testbank. heb al wel gevraagd om extra CNC carters
Testbank is ideaal, ook als je wat minder bezig bent, resultaten direct zichtbaar en veel makkelijker sleutelen. Ooit een gemaakt van een tacx fietstrainer en zeer tevreden over Gaat morgen weer gebruikt worden bij Redfox Groet ANdre
Testbank is ideaal, ook als je wat minder bezig bent, resultaten direct zichtbaar en veel makkelijker sleutelen.Gaat morgen weer gebruikt worden bij Redfox Groet ANdre
Ja klopt inderdaad.....we hebben er allebei eentje gebouwd en het is een zeer handig hulpmiddel! Morgen test van een blokje wat ik heb opgebouwd met een CNC carter wat hier al ruim 2 jaar lag.....
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
doe mij een plezier en haal AUB die koelribben van dat vliegwiel af loopt ook mooier en veiliger bij testen
Dit vliegwiel gaat er inderdaad af om de door jou genoemde redenen, dit was hier reeds 100% gepland. Veiligheid voor alles....maar dank voor je attente opmerking Joan.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63