Solex forum
Posted By: Joan HD ( hongDu ?) - 30/06/17 08:36 AM
voor de aardigheid maar eens een HD cilinder besteld bij AD. mooi om mee te experimenteren. materiaal genoeg in het gietwerk.
heb daar al zuigers voor .
kijken hoe ver ik daar mee kom, word vervolgd
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 30/06/17 10:02 PM
Goed idee, ik wil ook weer graag terug naar gietijzer.
Ik zou beginnen met de uitlaat aan de onderkant op te lassen zodat bij gebruik van een korte zuiger de uitlaat daar dicht blijft.
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 30/06/17 10:10 PM
nou ik denk als je bij Ad in de kist mag kijken dat je er best wel uitvist die je niet hoeft op te lassen, want zowel de "in" als de "uit"laat zijn niet gegoten maar open geboort en ze boren daar maar wat raak dus die gaten zitten steeds anders vandaar ook een groot pasvlak zonder meegegoten uitsparingen en dat is net nu weer leuk, kun je een beetje je eigen geulen graven
Posted By: John Meisters Re: HD ( hongDu ?) - 30/06/17 10:34 PM
Ik heb erg goede ervaringen met de HD cilinders van Ad.
Opgeboord naar 40,0 past er een JRT zuigertje in. Deze combi doet het erg goed, al zeker bij 20 Solexen van mij.
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 30/06/17 11:08 PM
Ik heb bij een JRT de onderkant van de uitlaat wel eens opgesoldeerd. Beter is lassen, maar daar komt mijn toorts niet bij cry
Gesoldeerd met deze http://www.durafixeasyweld.nl/

Het leek niet slecht, maar na het nicasilen bij ATM zat er niets meer in. Gewoon alles wat gesoldeerd was was weg. cry

Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 01/07/17 09:01 AM
dan die andere truuk gebruiken, die ik al 30 jaar toepas om de uitlaat onderkant hoger te krijgen, hoef je niet te lassen

Attached picture geen lassen truuk.jpg
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 01/07/17 09:06 AM
Origineel bericht van: Jan
Ik zou beginnen met de uitlaat aan de onderkant op te lassen zodat bij gebruik van een korte zuiger de uitlaat daar dicht blijft.

in principe heb je maar 3 mm overlap nodig tussen bovenkant inlaat en onderkant uitlaat das zo een beetje het maximum wat je aan een zuiger in moet/kan korten om extra openingstijd te genereren ( dus extra open ten opzichte bovenkant inlaat ) bij een HD is het voordeel dat de onderkant uitlaat rond is je mag daar een ietsie pietsie opening hebben dus ik laat de onderkant rond
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 13/07/17 09:35 PM
lekker aan het experimenteren met die HD cilinder .
liep vanavond even 47 en ging toen vast. morgen maar eens kijken
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 13/07/17 10:27 PM
En ook altijd op dezelfde plaats. cry

We moeten daar maar een paar gaatjes gaan prikken van 1mm, voor wat extra smering, advies van Huub. laugh

Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 14/07/17 08:34 AM
Ja gaatjes dat is bekend, heb ik bij getunede tweetakt minibikes en mijn crosser ook gedaan met name om de spijl in de uitlaatpoort van smering te voorzien.

Snelheid van de HD was een verrassing voor me, had in mijn voorraad met oldtimer cilinders nog eens gekeken hoe ze dat in de 50/60 er jaren deden en de cilinder van een NSU quickly stond me wel aan , heb dat 1 op 1 overgenomen.
Wat anders is dan ik gewend ben, er is maar een paar mm verschil tussen bovenkant spoelpoorten en bovenkant uitlaatpoort en ik hield daar standaard een 1 op 2 verhouding voor aan ( uitlaat eens zo hoog als de spoelpoorten, wel effectieve hoogte niet de feitelijke) was een heel gepiel om die spoelpoorten zo hoog te krijgen

Attached picture NSU.jpg
Attached picture NSU vanaf de onderkant.jpg
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 15/07/17 06:44 PM
kijk bij dit soort cilinders gaat het fout als je niet op de juiste plek de juiste hoeveelheid van de juiste maat gaatjes hebt .

Attached picture gaatjes in zuiger.jpg
Posted By: FFAnders Re: HD ( hongDu ?) - 15/07/17 08:56 PM
Origineel bericht van: Joan
lekker aan het experimenteren met die HD cilinder .
liep vanavond even 47 en ging toen vast. morgen maar eens kijken

Welke zuigerspeling is er ??

Die plaatjes van Jan komen mij ook bekend voor, links en rechts naast de uitlaatpoort beschadigingen.
Kennelijk toch een koelingprobleem.
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 16/07/17 08:14 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
lekker aan het experimenteren met die HD cilinder .
liep vanavond even 47 en ging toen vast. morgen maar eens kijken

Welke zuigerspeling is er ??

Die plaatjes van Jan komen mij ook bekend voor, links en rechts naast de uitlaatpoort beschadigingen.
Kennelijk toch een koelingprobleem.


niet alleen een koeling probleem, ik zie al een tijdje aan allerlei sporen dat de olieverdeling kennelijk niet symmetrisch is, zo ook nu aan mijn zuiger, heel licht vastgelopen, maar de sporen dan niet tegenover elkaar maar naast elkaar, voor en achter bij de pistonpen, even schuren en cylinder een paar honderdste groter en dan maar weer gaan ( en O ja, iets veranderen om die olie anders te sturen )

Attached picture zuiger 1.jpg
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 18/07/17 09:02 AM
hij loopt weer, toch een voordeel dat gietijzer is simpel bij te werken waar nodig.
Nadeel is wel dat je deze wel degelijk degelijk ( ja 2 keer "degelijk") in moet rijden.
Hij snort nu goed en als ik even vol gas geef dan komen er geen signalen dat hij vast wil.
Ander probleem: KM nakijken of hij wel goed aangeeft .
Posted By: FFAnders Re: HD ( hongDu ?) - 18/07/17 09:30 PM
Altijd lastig dat inlopen.
hoeveel kilometers moet je maken ??
Hieronder de cilinder van de 24 uurs 2015, heeft de race uitgereden hoeveel kilometer is dat ?? zo'n 700 .
Als je goed kijkt zie je het hoonpatroon nog in de cilinderwand en de motor heeft zwaar gelopen van begin tot eind door kennelijk te krappe zuigerspeling.
Jan (d.L)heeft er nog een honderdste uitgehoond en het probleem is over.

Attached picture DSC03511..jpg
Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 19/07/17 06:26 PM
hij is intussen voor de verandering maar weer eens een keer vastgelopen, even wachten en hij gaat weer, thuis kom je dan toch, maar weer eens kijken wat er nu weer is
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 19/07/17 09:59 PM
Altijd lastig die zuigerspeling, je kan het hebben zoals je wil.

De meeste zuigers die wij gebruiken kosten geen drol, rond de 15 euro inkoop, helemaal compleet.
Als je die krap gaat boren/honen moet je wel erg voorzichtig zijn met inrijden. Zeker een paar tankjes op 1:20. krap is dan 0,03.

Ik boor en hoon voor een paar verhuurbedrijven en die kunnen dit niet gebruiken, dat is meteen vol gas, en die moeten dan wel zeker op 0,05 mm.

Ik heb wel de indruk dat gietijzer weer terug komt.
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 21/07/17 12:36 AM
Je kan ook zuigers laten maken, gewoon hier in Brabant.
Kost wel iets meer, maar dan heb je ook iets.
mochten er meer mensen zijn die zoiets willen, en we spannen samen dan is er veel mogelijk.
Richtprijs is minimaal 25 stuks, stuks prijs zal een kleine 100 euro zijn.
Wie o Wie?? laugh

Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 21/07/17 05:58 PM
laat ik eerst de zuigers maar eens monteren die ik klaar heb liggen, te veel projecten, zo komt er niets af

klein overzicht van waar ik zo bij kan.
en dan zijn er nog twee van die dozen daar zitten drijfstangen in.
Misschien tijd voor een testbank.
heb al wel gevraagd om extra CNC carters

Attached picture zuiger voorraad 2.png
Posted By: Jan Re: HD ( hongDu ?) - 21/07/17 08:31 PM
Een testbankje is zo fijn, ik heb maar een simpel ding maar echt onmisbaar als je zoals wij vrij fanatiek bezig bent. laugh

Dat zou ik als eerste op je To Do lijstje zetten.
Posted By: dreke2 Re: HD ( hongDu ?) - 21/07/17 09:25 PM
Testbank is ideaal, ook als je wat minder bezig bent, resultaten direct zichtbaar en veel makkelijker sleutelen.
Ooit een gemaakt van een tacx fietstrainer en zeer tevreden over
Gaat morgen weer gebruikt worden bij Redfox
Groet
ANdre
Posted By: RedFox Re: HD ( hongDu ?) - 21/07/17 11:09 PM
Origineel bericht van: dreke2
Testbank is ideaal, ook als je wat minder bezig bent, resultaten direct zichtbaar en veel makkelijker sleutelen.Gaat morgen weer gebruikt worden bij Redfox
Groet
ANdre
Ja klopt inderdaad.....we hebben er allebei eentje gebouwd en het is een zeer handig hulpmiddel!
Morgen test van een blokje wat ik heb opgebouwd met een CNC carter wat hier al ruim 2 jaar lag.....



Posted By: Joan Re: HD ( hongDu ?) - 22/07/17 08:35 AM
Origineel bericht van: RedFox




doe mij een plezier en haal AUB die koelribben van dat vliegwiel af loopt ook mooier en veiliger bij testen
Posted By: RedFox Re: HD ( hongDu ?) - 22/07/17 11:59 AM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: RedFox




doe mij een plezier en haal AUB die koelribben van dat vliegwiel af loopt ook mooier en veiliger bij testen

Dit vliegwiel gaat er inderdaad af om de door jou genoemde redenen, dit was hier reeds 100% gepland.
Veiligheid voor alles....maar dank voor je attente opmerking Joan.
© Solex Forum