heb een cfx aluminium cilinder met 3 spoelpoorten op een oto blokje gebouwd met race cilinderkop loopt als een speer alleen jammer dat hij een knarsend geluid maakt dit is vooral met optrekken en als ik op snelheid het luchtschuifje helemaal naar rechts zet dan word het erger zet ik dan het schuifje weer terug in de middenstand dan word het geluid weer een stuk minder
wat zou dit kunnen zijn? hoop dat iemand een idee heeft om dit te verhelpen blok is verder helemaal nieuw cnc carter ,lagers ook drijfstanglagers en bigend zijn vernieuwd carburateur is 8 mm
mogelijk dat je hem hoort pingelen door een te arm mengsel, probeer eens iets met je ontstekingstijdstip te rommelen zoals iets eerder zetten en kijk dan of het erger of minder word , een grotere sproeier of een koudere bougie , veel rijden met een NGK "6" zelf zie ik dat niet zitten en rij met minimaal een "8"
Mengsel is 1 op 35 met castrol olie lijkt me goed? Ontsteking heb ik iets voor staan Sproeier is een verstelbaar exemplaar Bougie is een kort model die bij de cilinderkop hoort Als ik een normale bougie plaats trekt hij vonken
Zal de ontsteking proberen Maar meestal is iets voor ontsteking toch goed? Wat ik ook merk met deze cilinder is dat als hij koud is. Trekt hij echt zeer goed en snel op Zo draa hij even heeft gelopen en hij dus warm is Is de trekkracht gelijk een stuk minder Zet ik hem dan even uit 3 minuten of zo Dan gaat hij weer als een malle Als ik gewoon rij met warme motor trekt en rijd hij prima Is dus alleen even met wegrijden
Ja dat is het nadeel van aluminium cilinders t.o.v. gietijzer. Bij gietijzer wordt de zuigerspeling kleiner bij warm worden en bij alu. cilinders wordt de speling kennelijk groter. Moet nie magge, maar toch. Nu staat er op een aluminium carter geen merkteken om de onsteking op af te stellen, zelf de merktekens erop maken, is wel zo makkelijk om de volgende keer af te stellen. De punten laten openen op 1,8mm voor BDP moet goed zijn. Het is best mogelijk, wat Joan zegt, dat de motor gaat pingelen, die ervaring heb ik ook bij hoge compressie. Ietwat rijker afstellen en het probleem is vaak over.
Verder, als je een verstelbare sproeier gebruikt kan je deze zo afstellen dat de motor goed loopt met de mengselhendel naar rechts.
ik heb heel erg wat TEGEN verstelbare sproeiers en zeker bij solex.
Waarom: verstelbare sproeiers werken met een puntvormige naald, die laten dus een zeer smalle ringvormige opening rondom die naald over om de brandstof door te laten, die ringvorm is temperatuurgevoelig want de naald is niet hetzelfde als het huis en bovendien het kleinste vuiltje word al afgevangen in de nauwe spleet. waarom speciaal bij solex: nou die gebruiken relatief weinig benzine vergeleken bij de "snelbrommers" dus de ingestelde spleet is extreem nauw vergeleken met deze categorie . Mijn ervaring is dat een goed gekozen vaste sproeier ( met een rond gat in het midden dus) veel betrouwbaarder is en ook beter zijn inregeling vasthoudt
Ja dat is het nadeel van aluminium cilinders t.o.v. gietijzer. Bij gietijzer wordt de zuigerspeling kleiner bij warm worden en bij alu. cilinders wordt de speling kennelijk groter. Moet nie magge, maar toch. Nu staat er op een aluminium carter geen merkteken om de onsteking op af te stellen, zelf de merktekens erop maken, is wel zo makkelijk om de volgende keer af te stellen. De punten laten openen op 1,8mm voor BDP moet goed zijn. Het is best mogelijk, wat Joan zegt, dat de motor gaat pingelen, die ervaring heb ik ook bij hoge compressie. Ietwat rijker afstellen en het probleem is vaak over.
Verder, als je een verstelbare sproeier gebruikt kan je deze zo afstellen dat de motor goed loopt met de mengselhendel naar rechts.
Vergis je je niet Ronald, carter staan toch nooit merktekens voor ontsteking, alleen op de spoelenplaat en vliegwiel toch??
Je hebt gelijk Jan, ik vergis me, was even verdwaald . Met de gedachte: cfx cilinder,race cilinderkop, cnc carter, enzv. dacht ik ook aan een andere (Bosch) ontsteking, maar dat is in dit geval niet zo.
Joan, bij een solex met een originele cilinder die goed rijdt, raad je daar ook een NGK 8 bougie aan? Of is een 6 dan voldoende?
hangt erg van je rij stijl af, dus na enige tijd rijden op je eigen stijl en dan naar de kleur kijken, is het porcelein rondom de midden electrode erg zwart van een "6" dan laten zitten is het erg schoon dan kun je naar een "8" is ook wat vergeving gezinder tegen pingelen bij heet weer, hoewel er dan ook weer andere factoren ( zoals hete brandstof en aangezogen lucht ) mee gaan spelen
hier even een update wat betreft mijn solex heb van alles geprobeerd maar blijft knarsen pingelen ontsteking tijdstip vroeger of later heb zelfs nog even een electronische ontsteking geprobeerd andere sproeiers extra olie in de benzine bougie heb ik een 8 geprobeerd en dat leek even beter te zijn kon het niet echt goed horen omdat het luchtfilter er niet opzat luchtfilter past niet met een normale bougie zijn er korte bougies 8 te krijgen ?
Heb je de ruimte tussen de zuiger en de kop al gemeten ??
Neem een stukje soldeerdraad van rond 1,5/2mm in diameter. Een beetje buigen en steek dit door het bougie gat totdat je tegen de cilinderwand komt. Nu voorzichtig de zuiger omhoog draaien, door het bovenste dode punt heen. Nu kan je het geplette stukje tin opmeten, dit mag zo rond de 0,7mm dik zijn. Als het veel dunner is kan je of een dikkere voetpakking monteren of een extra dunne pakking erbij doen totdat je de juiste maat hebt.
je hebt een race kop das mooi maar volgt de bolling van de zuiger wel het model van de kop de zuiger moet evenredig aan de kop volgen doet ie dit niet dan sluit je gas op tegen de cilnder wand dit word heel heet en gaat dan detonneren de bedoeling van de squisrand is het gas naar het midden te druken richting bogie als dat niet zo is gaat ie detonneren
Ook ik heb onlangs een CFX cilinder 41 mm (vanderVen) gemonteerd. Maakt wel wat knisperend geluid bij hogere toeren, wat kan dat zijn?? Nog belangrijker...bij uitlaatpakking lekkage wat ik niet dicht krijg. Nu las ik ergens op forum, dat spruitstuk wat uitgefreesd moet worden (waar frezen, spruitstuk of uitlaat cilinder??) Zou dit helpen?? Graag advies.
ik heb hele andere plaat gemaakt voor de CFX cilinder om pakking goed af te laten sluiten, wel met gebruik van originele inlaat buisje en uitlaat buisje, werd prompt afgekeurd voor de 24 uurs race want dat viel kennelijk onder de noemer niet origineel genoeg ( met opvoeren heeft het niets te maken )
wat wel helpt is draadeindjes inde cilinder zetten, een plaatje maken met een verloop van cilindergaten naar spruitstuk gaten en dan een nieuwe pakking zelf te slaan uit materiaal dat geëigend is , nadeel komt je carburateur iets naar achteren maar met licht bijbuigen van inlaat buis zet je toch de bovenkant carburateur weer goed ten opzichte lucht filter, niet buigen met definitieve montage op cilinder want dan trek je onderop de pakking open dus in twee keer monteren, 1 keer om te buigen en 1 keer met goede pakking
Joan, bedankt voor je goedbedoelde advies, maar dit wordt mij allemaal te moeilijk om te doen als beginner. Ik las op forum, dat pakking of spruitstuk aangepast kan worden, maar hoe??? waar slijpen??? Dit lukt mij n.l. wel.
Joan, bedankt voor je goedbedoelde advies, maar dit wordt mij allemaal te moeilijk om te doen als beginner. Ik las op forum, dat pakking of spruitstuk aangepast kan worden, maar hoe??? waar slijpen??? Dit lukt mij n.l. wel.
Niet zo moeilijk toch...het uitlaatgat in de cilinder moet je kopiëren naar het uitlaatgat van het spruitstuk, ik heb dat gedaan door in een stuk (stevig) karton de 2 m6 flens gaten te maken, de cilinder uit/inlaatflens flink dik met een viltstift in smeren daarna het karton er op leggen 2 m6 boutjes centreren en flink aan drukken, met een beetje geluk heb je nu een afdruk van de flens met poort gaten, in en uitlaat gat in het karton uit knippen of snijden met een stanley mes en dit moet je netjes doen, kartonnetje leg je nu in spiegelbeeld op het spruitstuk en je ziet presies wat je weg moet halen, ik doe dat met een dremel met klein schuurtonnetje. Met de pakking moet je het zelfde doen anders heb je nog niks berijkt.
Met een beetje geduld en pressie kan je ook een spruitstukpakking net zolang met de dremel bijwerken tot de gaten in de cilinder overeen komen met de pakking en deze overnemen op het spruitstuk, inlaat zou ik niks aan doen van het spruitstuk.
Roelof bedankt voor je duidelijke uitleg. Dit moet mij wel lukken. Ga morgen gelijk aan de slag. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van lekkage bij de spruitstuk pakking nu nog niets is aangepast, die ik nu heb?
Roelof bedankt voor je duidelijke uitleg. Dit moet mij wel lukken. Ga morgen gelijk aan de slag. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn van lekkage bij de spruitstuk pakking nu nog niets is aangepast, die ik nu heb?
Voor je het uitlaatspruitstuk gebruikt altijd eerst vlakken op een glasplaat met fijn schuurpapier, je zal zien dat deze niet altijd vlak is.
Pakkingen zit veel verschil in, heb je wel de goede, als je hem op de cilinder legt moeten rondom alle gaten goed afgedekt zijn.
Ik ga dit eerdaags (hoop morgen) eens rustig allemaal nalopen en goed checken. Zal daarna resultaat melden. Roelof bedankt voor je goede adviezen.
Wat kan dan de oorzaak zijn van knisperend geluid bij hogere snelheid. De Solex haalt nu 36 km, maar trekkracht heuvel op is matig en zakt terug naar 20-24 km (door lekkage pakking??)
Vaak is bij deze carters valse lucht aan zuigen en meestal bij de krukasafdichting maar ook carterdeksel of cilindervoet de oorzaak van slechte trekkracht, als alles klopt zou je met deze cfx cilinder plentie trekkracht en snelheid moeten hebben, heb gister net weer een cfx cilinder gemonteerd op een cnc cater en trekt als een beer en loopt ook zo naar de 40km/h
ik denk nog steeds aan pingelen door een te arm mengsel of inderdaad extra ( dus "valse") lucht als de boel dan heet loopt word dat pingelen ( eigen interne "at random" ontsteking alsof je een diesel hebt) steeds erger en verlies je ook alle trekkracht. spuug eens op de cilinder, als dat er meteen af ketst is hij te heet
Probleem lekkage bij uitlaatpakking is te wijten aan pakking die niet goed past op deze 41 mm cilinder. Heb m eerdere standaardpakkingen uitlaat, maar geen enkele past goed. Bij uitlaat cilinder is metaal zichtbaar als ik pakking op de M6 gaten zet. Misschien zelf pakking maken??? Welke dikte adviseren jullie dan?
ik gebruik pakking materiaal van 1,2 mm dikte waarom: omdat pakking materiaal tegenwoordig veelal met een metaalmatrix in het midden komt die bestaat uit gestanste dunne metaal plaat, is je pakking dunner dan doen ze dat te koste van het zachte materiaal en niet van de inwendige plaat en ik wil voldoende "zacht" bij commerciële pakkingen heb ik de laatste tijd ook series die spontaan uit elkaar vallen als ze eenmaal gemonteerd zijn geweest, vroeger bij de beter kwam de pakking netjes los en was eenvoudig her te gebruiken. nadeel van type pakking met metalen inleg is dat bij knippen ook de lagen nogal eens los komen, volgorde van gaten maken is dan ook erg belangrijk en de buitenkant aanvankelijk ruim nemen anders splijt de pakking open, zeker als je het verkeerde type holpijp gebruikt, ik maak meestal eerst een kleiner gat ( lastig bij die 6 mm gaten) en "knabbel" dan de randen weg tot ik aan de maat ben de buitenkant laat ik meestal te groot vanwege de steun, wel iets bijwerken, dat gaat goed met een hotbeitel met als onderleg plaat een zacht aluminium plaat of een hard type gelamineerd spaanplaat, andere soorten zijn te zacht en dan duw je de pakking in het onderleg materiaal
En als er mensen zijn die graag met een cnc kopje rijden en de squishrand af willen stellen op 0,7 mm, gebruik ik pakkingpapier met een tiende oplopend. zo kan je met je voetpakking deze netjes op die 0,7 krijgen. te koop bij o.a JMPB.
Update lekkage cfx cilinder bij pakking: Probleem lijkt opgelost door de goede adviezen in dit forum die ik netjes opgevolgd heb. De originele (nieuwe) pakking bedekt spruitstuk perfect, maar de gaten van cfx inlaat zijn groter en pakking bedekt ook niet volledig het vlak bij die poorten. Opgelost door pakking gaten te vergroten op maat cilinder poorten en spruitstuk inlaat wat uit te boren (zoals Roelof al adviseerde...Roelof bedankt). Groet, Dirk