Nadat mijn condensator kapot was, heb ik zo'n gele condensator van Conrad er in gedaan. Binnen 500 meter ging hij kapot. Daarna nog 2x zo'n condensator geplaatst, maar deze gingen al tijdens het proefritje binnen 1 km kapot. Zijn deze condensators dan toch niet zo goed? Ik heb nog ongeveer 10 van deze liggen, maar ben bang dat ze allemaal slecht zijn, en dat ik ze maar moet weggooien. Heeft iemand ook slechte ervaringen met deze condensators?
ik weet niet waar die 224 K voor staat, condensators voor electronica zijn vaak in pico farads en voor ontstekingen heb je microfarads nodig en dat scheelt een factor 1000. verder als je er eentje ( een brommer type) open haalt zie je dat het inwendig best wel stevig materiaal is ( geleidende folie en isolerende folie ) want wat je niet in de specificatie terug vind is de maximale momentale ( of is het momentane ?) stroom die de geleidende platen kunnen hebben knoop er anders eens 3 aan elkaar ( wel parallel) dan breng je de laadstroom per condensator met 1/3e terug en stroom smelt onderdelen als deze te hoog is
Last edited by Joan; 15/06/1708:38 PM. Reason: momentane
Heb recent ook 10 van die gele jongens gekocht bij Conrad. Heb de eerste bij een 3800 van een klant ingebouwd en je kan het al raden. Ding gaf gelijk de geest. Maar misschien heb ik iets verkeerd gedaan of zit er een + of een - kant aan. Durf de rest niet meer te gebruiken.
De condensatoren van het merk WIMA ,630volt (niet de slechtste) gaan het nu na 2 jaar ook langzaam begeven. Als je even terug kijkt wat er origineel voor condensatoren voor punt-ontstekingen gebruikt worden : Dikke ronde foliecondensatoren. Deze zijn zwaar en degelijk uitgevoerd en al die andere plastic condensatoren zijn prima op printplaten e.d. maar kennelijk niet geschikt voor een ontsteking. Afgelopen week ook nog een moeten vervangen en heb deze nog gemeten : capaciteit = 0 en de weerstand oneindig. Kennelijk is er toch iets losgekomen in de condensator waardoor deze waardeloos is geworden.
Het zwart op de foto zijn resten van lijm waarmee de condensator in de behuizing gelijmd zat.
ik weet niet waar die 224 K voor staat, condensators voor electronica zijn vaak in pico farads en voor ontstekingen heb je microfarads nodig en dat scheelt een factor 1000. verder als je er eentje ( een brommer type) open haalt zie je dat het inwendig best wel stevig materiaal is ( geleidende folie en isolerende folie ) want wat je niet in de specificatie terug vind is de maximale momentale ( of is het momentane ?) stroom die de geleidende platen kunnen hebben knoop er anders eens 3 aan elkaar ( wel parallel) dan breng je de laadstroom per condensator met 1/3e terug en stroom smelt onderdelen als deze te hoog is
224k staat voor 220000pF (22 en 4 nullen) Dus 0.22 microfarad
Ik ben niet zo electronica technisch aangelegd. Dus die waarden die jullie aangeven zegen mij niks. Ik kan proberen om er meerdere parallel aam elkaar te knopen, maar ik ben enigszins huiverig geworden om ze nog te gebruiken. Deze gingen binnen 500 meter kapot en om dan naar huis fietsen is nog geen probleem. Maar als ze na 15 km de geest geven dan is het een heel stuk verder fietsen.
Ik zit te denken om toch maar weer de gewone condensatoren aan te schaffen bij van Heerbeek of vd Ven.
Of er moet hier op het forum nog iemand zijn die een andere oplossing weet
Ik ben niet zo electronica technisch aangelegd. Dus die waarden die jullie aangeven zegen mij niks. Ik kan proberen om er meerdere parallel aam elkaar te knopen, maar ik ben enigszins huiverig geworden om ze nog te gebruiken. Deze gingen binnen 500 meter kapot en om dan naar huis fietsen is nog geen probleem. Maar als ze na 15 km de geest geven dan is het een heel stuk verder fietsen.
Ik zit te denken om toch maar weer de gewone condensatoren aan te schaffen bij van Heerbeek of vd Ven.
Of er moet hier op het forum nog iemand zijn die een andere oplossing weet
Ik heb een aantal voor je gemaakt.....hoe is het daarmee dan.
Toch blijven condensatoren mijns inziens een zwakke schakel in een solexmotor. Ook die verkocht worden bij de solexonderdelen leveranciers, gaan bij mij niet echt lang mee
Onne, ik heb die gele ook gehad: 1e lichting: perfect! Zitten nog steeds in een aantal Solexen en gaan als een trein. 2e lichting: WAARDELOOS! Na 500 m al kapot idd.
Ik heb van Jan andere condensators gehad, die doen het goed. Ook heeft Joan hier ergens een link gezet waar je VW kever condensators kunt kopen. Voor kant-en-klaar fans is dat de beste oplossing.
Hey Roelof. Daarvan is er ook al 1 kapot gegaan in de Ami. Daar heb ik die andere van jou in gezet en die doet het nog steeds. De condensator in mijn Oto ging kapot en daar heb ik dus nu van die gele in gezet, en die gaan echt om de haverklap kapot
probeer deze dan eens: zoek resultaat maar er zijn nog veel meer bedrijven die dergelijke condensatoren leveren, en mijnadvies, ga niet tobben binnen het vlieg wiel maar monteer hem net tegen de achterwand achter het vliegwiel, ruimte zat daar bij een OTO of 3800 en het draadje is lang zat ( en anders verlengen) om die naar het aansluitboutje van de contactpunten te brengen . en als je echt plug and Play condensatoren wil, die staan in tweede zoekresultaten
Zijn die plug en play condensatoren allemaal geschikt voor de solex?
jawel, maar speciaal die waarbij "Solex" staat ergens in het midden van het overzicht . die voor Yamaha zijn waarschijnlijk wat aan de kleine kant, lange type "bosch" voor zundapp en kreidler zijn vaak de beste maar ook een teken dat zelfs "bosch" in het verleden condensator problemen had, want ze zijn over gegaan van normale condensatoren zoals iedereen die maakte naar verlengde ( toen de motoren tot 8000- 12000 toeren gingen maken )
Nee, een goede condensator die je in je oude kan solderen. Geem 2 wima's zoals voorheen, maar één. Of los gebruiken, kan ook. We zijn daar al een tijdje mee aan het rijden, O.a John Meisters en Bobby. Die laatste moet je geen koffie geven.
Nee, een goede condensator die je in je oude kan solderen. Geem 2 wima's zoals voorheen, maar één. Of los gebruiken, kan ook. We zijn daar al een tijdje mee aan het rijden, O.a John Meisters en D Bobby.ie laatste moet je geen koffie geven.
haha...hij is hier deze week net weer geweest....koffie en de koekjes trommel ook weer leeg.
Nee, een goede condensator die je in je oude kan solderen. Geem 2 wima's zoals voorheen, maar één. Of los gebruiken, kan ook. We zijn daar al een tijdje mee aan het rijden, O.a John Meisters en Bobby. Die laatste moet je geen koffie geven.
Die enkele WIMA condensatoren gaan bij mij ook stuk Moet nie magge maar het gebeurt wel.......
Nee, een goede condensator die je in je oude kan solderen. Geem 2 wima's zoals voorheen, maar één. Of los gebruiken, kan ook. We zijn daar al een tijdje mee aan het rijden, O.a John Meisters en Bobby. Die laatste moet je geen koffie geven.
Die enkele WIMA condensatoren gaan bij mij ook stuk Moet nie magge maar het gebeurt wel.......
Waarschijnlijk Ronald ook MKS?? Je moet echt MKP gaan gebruiken.
Lang gezocht naar de juiste, afmetingen capaciteit enz. En het moest een MKP zijn. Gevonden bij een buitelandse groothandel, maar niet gevonden bij bijv. conrad.
Via John Meisters kan je ze bestellen als je wil. Deze haalt ze hier met dozen tegelijk, en verstuurd ze per stuk, en kan ze ook inbouwen als je wil.
Nee, een goede condensator die je in je oude kan solderen. Geem 2 wima's zoals voorheen, maar één. Of los gebruiken, kan ook. We zijn daar al een tijdje mee aan het rijden, O.a John Meisters en Bobby. Die laatste moet je geen koffie geven.
Die enkele WIMA condensatoren gaan bij mij ook stuk Moet nie magge maar het gebeurt wel.......
Waarschijnlijk Ronald ook MKS?? Je moet echt MKP gaan gebruiken.
Ja,Ronald heeft er nu een paar van mij dus dat zit goed Hij had MKP maar ook die hebben niet het eeuwige leven, ik weet er alles van
Het kan zijn dat jullie de afbeelding van mijn bericht van gisteren niet zien , zo klein is die nu ook weer niet
Origineel bericht van: FFAnders
De condensatoren van het merk WIMA ,630volt (niet de slechtste) gaan het nu na 2 jaar ook langzaam begeven. Als je even terug kijkt wat er origineel voor condensatoren voor punt-ontstekingen gebruikt worden : Dikke ronde foliecondensatoren. Deze zijn zwaar en degelijk uitgevoerd en al die andere plastic condensatoren zijn prima op printplaten e.d. maar kennelijk niet geschikt voor een ontsteking. Afgelopen week ook nog een moeten vervangen en heb deze nog gemeten : capaciteit = 0 en de weerstand oneindig. Kennelijk is er toch iets losgekomen in de condensator waardoor deze waardeloos is geworden.
Het zwart op de foto zijn resten van lijm waarmee de condensator in de behuizing gelijmd zat.
Het kan zijn dat jullie de afbeelding van mijn bericht van gisteren niet zien , zo klein is die nu ook weer niet
Origineel bericht van: FFAnders
De condensatoren van het merk WIMA ,630volt (niet de slechtste) gaan het nu na 2 jaar ook langzaam begeven. Als je even terug kijkt wat er origineel voor condensatoren voor punt-ontstekingen gebruikt worden : Dikke ronde foliecondensatoren. Deze zijn zwaar en degelijk uitgevoerd en al die andere plastic condensatoren zijn prima op printplaten e.d. maar kennelijk niet geschikt voor een ontsteking. Afgelopen week ook nog een moeten vervangen en heb deze nog gemeten : capaciteit = 0 en de weerstand oneindig. Kennelijk is er toch iets losgekomen in de condensator waardoor deze waardeloos is geworden.
Het zwart op de foto zijn resten van lijm waarmee de condensator in de behuizing gelijmd zat.
Wima heeft toch wel een naam hoog te houden, ik werk dagelijks met deze dingen,www.wikkeltechiek.nl (MKP)Maar in die 10 jaar is er niets terug gekomen of problemen gehad, gewoon platte dingen zoals hier de link naar conrad
Rond of plat maak volgens mij niets uit Ronald.
Voor de solex hebben we MKS gebruik, en dat kan problemen geven, nu met MKP zou dat over moeten zijn.
Zo hebben we nu gelukkig ook losse contact puntjes van wolfram, daar kunnen we weer vele mee helpen. Voor vele oude motoren is dit gewoonweg niet meer krijgen. Om te klinken, en of te hard solderen. Voor een kennis heb ik ze ook op de solex gezet, omdat deze liever de originelen wou behouden.
Het kan zijn dat jullie de afbeelding van mijn bericht van gisteren niet zien , zo klein is die nu ook weer niet
Origineel bericht van: FFAnders
De condensatoren van het merk WIMA ,630volt (niet de slechtste) gaan het nu na 2 jaar ook langzaam begeven. Als je even terug kijkt wat er origineel voor condensatoren voor punt-ontstekingen gebruikt worden : Dikke ronde foliecondensatoren. Deze zijn zwaar en degelijk uitgevoerd en al die andere plastic condensatoren zijn prima op printplaten e.d. maar kennelijk niet geschikt voor een ontsteking. Afgelopen week ook nog een moeten vervangen en heb deze nog gemeten : capaciteit = 0 en de weerstand oneindig. Kennelijk is er toch iets losgekomen in de condensator waardoor deze waardeloos is geworden.
Het zwart op de foto zijn resten van lijm waarmee de condensator in de behuizing gelijmd zat.
Klopt, heb ik een tijdlang probleemloos gedaan, totdat de 2e lichting kwam
met de 2de lichting gele mks heb ik ook problemen. De Wima MKP10 0,22 630 volt hebt ik diverse keren besteld. Tot nu toe geen problemen. Maar ik begrijp dat deze nu ook niet meer goed zijn?
Dat had ik al gevonden maar waarom zou deze condensator beter moeten zijn als de WIMA mkp
Daar kom je alleen maar achter door er veel mee te rijden onder verschillende omstandigheden. Ik zelf heb een aantal WIMA MKP condensatoren in de verhuurSolexen en die maken in één jaar niet zoveel kilometers, alleen 's zomers, af en toe een buitje en dat in vergelijk met mijn eigen Solex die meer dan 250 dagen per jaar op de weg is. Wel vaak ook korte afstanden maar,bijna, dagelijks maar wel bij verschillende omstandigheden waaronder ook vorst en regen. Die MKP's geven na 2 jaar toch problemen die ik niet verwacht had.
Kemet is net zoals wima een gerenommeerd bedrijf wat gespecialiseerd is in het maken condensatoren. Maar waar het mij om ging was uiteraard de capaciteit/spanning, en heel belangrijk de afmetingen. Deze kan zo in je huisje. Dus maar één stuk nodig.
Tot op heden nog geen defecte gehad, en er rijden er al heel wat rond. Nu moeten we niet in paniek raken als er dadelijk hier iemand roep dat hij een defecte heeft, de manier van solderen, en ingieten spelen ook een rol.
Ik heb ook de ervaring dat zware trillingen slecht zijn, dus hoe minder onbalans des te minder problemen. Een paar koelribben afgebroken? Ander vliegwiel of alle koelribben eraf halen.
Als ik het allemaal zo lees is er nog helemaal geen sprake van een betrouwbare condensator maar zitten we nog in de lange duur testfase.
Blijf eerst maar mooi bij de rode vonkjes makers.
Mijn ervaring met de grijze zijn tot nu toe goed. Ik heb er inmiddels al een stuk of 6 ingebouwd en ze doen het nog allemaal. Ik zet deze Solexen maximaal in.
Jan en ik hebben besloten dat de test (vanaf augustus vorig jaar) voor ons geslaagd is, en om het via het forum bekend te maken.
Dit betekent dat ik bij condensatorproblemen deze oplos met een grijze condensator.
Mochten jullie bang zijn dat ze toch niet goed zijn: Jullie probleem is er dan 1 keer, mijn probleem is 45 keer zo groot. Niemand geeft garantie voor de toekomst, maar je zult een keer de sprong in het diepe moeten wagen
Daarbij is er geen beter alternatief. Hooguit kun je de VW condensator die Joan aangaf aanschaffen. Mag van mij best, ik werk kostendekkend dus rijk word ik er niet van
John, ik wil er ook graag een of meer bij je bestellen. Solex staat na een bij een oldtimerevent te zijn geweest tijdens de terugweg stil. Ik vermoed spoel of condensator. Heb geen vonk meer. Kun je ook een beschrijving geven hoe ik deze moet monteren.
Na wat speur werk de condensator van Kemet gevonden en besteld. Deze zal de komende dagen binnen komen. Maar nu komt de vraag. Hoe moet ik deze condensator bevestigen?
Deze condensatoren zijn bipolair dat wil zegen dat het niet uit maakt hoe je hen monteerd in elk geval een eind aan massa en het andere eind aan je cotactpunten ik denk dat je spoel stuk is want met een lekke condensator heb je gewoon een vonk of hij moet volledig doorgeslagen zijn de condensator neemt alleen de vonk weg bij de contactpunten is dus voor het inbranden Als je hem ertussen uit laat zal ie gewoon vonken maar je contactpunten branden in No Time weg
je doet een eindje aan de bevestegings brug je hebt natuurlijk gezien dat die geisoleerd is waar het draadje van de spoel en op het andertorentje waar de punten aan zitten onderling zijn die wel met elkaar verbonden maar wel geisoileerd van de grondplaat en het andere eind aan de grond plaat dus massa dan zou ie moeten werken
Ik heb een serie van die rode gehad die meteen kapot gingen. Ook een serie gele condensators begaf het binnen 100 meter, ondanks dezelfde waarden.
Op zich zijn die rode ook hartstikke goed want ik heb er nog een flink aantal van die doen het nog goed. Idem die gele.
Dus als je rode condensators hebt en die doen het goed, lekker blijven gebruiken. ben je door je voorraad heen en moet je nieuwe bestellen dan weet je nu dat je geen garantie hebt dat je goede krijgt als je rode bestelt.
En inderdaad, met die grijze heb je die garantie ook niet, maar tot nu toe heb ik er nog geen kapot gehad, dat geeft mij weer vertrouwen.
Moet je de condensator nog vast maken op de grondplaat?
Helaas is de oude beschrijving met foto's van Jan niet meer vindbaar, of zoek ik verkeerd?
In elk geval is het beste dat je ze in de behuizing soldeert, 1x aan het bovenste contact en 1x aan massa. Daarna kun je de condensator monteren zoals je gewend bent.
Los monteren kan ook, maar de kans dat een van de pootjes kapot trilt is aanwezig, al heb ik dat slechts één keer meegemaakt.
Joan gaf laatst de tip om ze buiten de motor te bevestigen dmv een langer kabeltje, en vastmaken aan massa. Ik heb dit bij één Solex gedaan en dat werkt tot nu toe goed.
Inmiddels bij Jan geweest (gezellig ) en nieuwe condensators binnen.
Hier zijn ze afgelopen week ook binnengekomen, aangekocht via Ebay in Frankrijk: 10 stuks voor Euro 5,40 + Euro 0,40 voor porti (geen typefoutje) Daar kan je geen armoede voor lijden..
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63