Ik ben nu sinds een week of 3 eigenaar van een Solex S3800 (wat is het verschil tussen een 3800 en een S3800?). Tijdens de testrit merkte ik speling in diverse delen, je kon eigenlijk niet zonder handen rijden. Het eerste wat ik heg gedaan is het demonteren van de wielen en de as te monteren zonder de speling die er inzat. De borgmoer kon ik met mijn vingers verdraaien.. Verder werkte de remmen niet naar behoren. Remblokken voor waren niet goed gemonteerd en helemaal verkeerd afgesleten. De trommelrem zat vast en was geen beweging in te krijgen. Na een tijdje bewegen kwam er weer beweging in. Meteen de remkabel beter afgesteld, nu kan ik ook weer remmen. Ik heb direct nieuwe remdelen gekocht en deze ga ik in de winter monteren. Dus remblokken, remvoering, kabels ed. Ik ben voor mezelf een soort dagboek aan het bijhouden wat ik allemaal heb gedaan aan de Solex. Gelukkig heb ik er niet al te veel voor betaald (incl kenteken), iemand die de Solex gekocht had om er meteen mee te rijden zal niet echt blij zijn geweest.
Dan keek de vorige eigenaar niet zo nouw, zo te horen. Let wel op dat het rubber van de remblokjes er niet uit kunnen schieten tijdens het remmen. Ook moet het blokje tegen de voorvork rusten zodat hij ook niet scheef komt te zitten tijdens remmen. Iig, zo hoort het bij een Otto te zitten. Een Solex is geen rem monster hoor.
Nee de oude eigenaar keek niet zo nou.. de standaard zat met 1 boutje 'vast'.. De remblokken raakte meer de banden dan de velg zelf (zie bijlage) Remmen vind ik best belangrijk, dat het minder remt dat een moderne fiets is begrijpelijk. Ik heb me al tijdens het rijden een beetje aangepast.
Ik denk dat de S voor Solex staat, maar ik heb stickers van 3800 en s3800 gezien vandaar dat ik denk dat er toch een verschil in zit. Vandaag een ritje gemaakt van 22 km. Top snelheid via gps was 32 km/uur. Het viel helemaal niet tegen. Vandaag nog een houten plankje gemaakt waar ik mijn voeten op kan zetten.misschien ga ik het monteren, anders was het leuk om weer ff bezig geweest te zijn.
Ik ben vandaag begonnen met het demonteren van de Solex en het vervangen van diverse onderdelen. Ik heb al een klein lijstje gemaakt met onderdelen die ik nodig heb alleen kan ik 1 onderdeel nergens vinden (ik weet ook niet de juiste omschrijving).
Wat ik zoek is het dunne ringetje die de kogels tegenhoud van de wielas. Ik wil de kogels vernieuwen samen met het "vet". Het vet was 1 brok harde zooi geworden. Na schoonmaken van de onderdelen zag ik dat 1 ringetje gescheurd was, die wil ik dus ook graag vervangen. Heeft iemand een idee of en waar je die ringen kunt halen (en de naam ervan?). Kogels moeten 7/32" zijn, kan dit kloppen? Ik meet met de schuifmaat ongeveer 5,5 mm.
Wat je zoekt is een stofring van verend staal, maak er een foto van een vraag bij de solex handelaren of op MP.....of misschien heeft hier iemand dit onderdeel liggen.
voor die ringen zoek ik ook nog een adres want dat is een soort van hard staal dat als zo een "kikkerklikkertje" van bol naar vlak geklikt moet worden om zich vast te zetten in de passing waar ook de wielnaafkogelcup inligt . je hebt er ook nog maten in ( voor leLeu)
Hopelijk kan er iemand ons helpen ;-) . Ik ga aankomende week ook nog naar een fietsenmaker, misschien heeft die een oplossing/ringen. Ik neem aan dat die ringen bij meerdere mensen kapot gaan?!
Vanwege een drukke werkweek heb ik geen tijd gehad om wat dingen uit te zoeken. Ik ga vandaag naar een fietsenmaker, misschien heeft hij nog tips of materiaal.
Een gemakkelijke oplossing gevonden. Ik heb 4 ringen met een diameter van 3 cm gekocht. Hiervan moet ik het gat wat opboren en dan kan hij in de velg geperst worden, misschien met behulp van wat loctite.
Ik ga het toch anders doen. Als het goed is krijg ik 2 originele ringen toegestuurd. Tevens is dankzij Marcel het probleem met de verlichting voor 90 % opgelost. Volgens hem kwam het regelmatig voor dat er kortsluiting werd gemaakt ter hoogte van de schakelaar en de draad die naar de koplamp gaat. Vandaag even gemeten en ik moet hem gelijk geven, er was kortsluiting. Ik heb de kabelschoen gedraaid en na het draaien aan het vliegwiel zie ik het lampje gaan branden. Gisteren op de beurs in Lommel een aantal onderdelen gekocht en een mooieigen schaalmodel van een solex. Ik had de norev 3800 al maar deze is 2 x zo groot.
Ik heb jullie hulp (weer) nodig. Ik ben bezig met de Solex een onderhoudsbeurtje te geven. Nieuwe remmen, remkabels, remblokken, verlichting, beetje roest wegwerken en heb ook de motor ontkoold. (er was in mijn ogen niet veel aanslag dat weg ging). Cinderkop heb ik met een doekje schoongeveegd. Daarna heb ik de cilinderkop terug gedraaid en met 11,9 nm vast gezet. Ik vond de Decompressie spaak wat te los en heb deze strakker gezet. De decompressieklep kan ik ongeveer 1,0 mm induwen. Nu wilde ik vandaag ff kijken of de motor goed wilde starten. Aangezien ik nog moet wachten op spullen om de voorrem te maken dacht ik, laat ik eens een slinger aan het vliegwiel geven. Binnen een halve slag sloeg hij aan en knalde lekker zonder uitlaat. Nu was alleen het probleem dat ik de motor niet meer uitkreeg. WAT HEB IK FOUT GEDAAN :-/ Stond de Decompressiespaak te strak zodat hij niet afsloot? Is er een manier om de Solex te laten afslaan zonder de Decompressieklep te gebruiken?
ja die is er: een extra draadje trekken naar de contactpunten .
of de oude truuk van melkwagen motortjes, een draadje/schroevedraaier/sleutel of iets ander geleidend tegen een koelrib aanhouden en dan naar de punt van de bougie wijzen, dan vonkt hij buiten de cylinder en niet erin , even oefenen .
Ja dat is vervelend, je solex staat volgas te blèren en de decompresseur doet het niet... Joan had al wat truukjes. Ik krijg ze meestal uit door het gas dicht te draaien en de choke volledig naar links te zetten. (Motor op de band).
Anders vliegwielkap los en je schoen tegen het vliegwiel. Onortodox maar ja wat moet je dan
Net via Facebook even met John over het probleem gehad. Ik ga een gaatje schoon maken en voor zorgen dat ik er zeker van ben dat de decompressie klep goed werkt. Bedankt voor de tips.
Je kunt inderdaad je schoen tegen het vliegwiel zetten als je de kap eraf kunt krijgen maar soms lukt dat niet als er een motorbeugel gemonteerd is. Mengselhendel naar links werkt ook vaak wel en een andere mogelijkheid: heb je een soepele retourslang, deze dichtknijpen en anders de slang lostrekken van de carburateur en de uitloop met je vinger dichthouden, de motor "verzuipt" en gaat uit.
Wat ik ook nog wel eens tegenkom : de tuimelaar van de decompressie heeft weerstand waardoor het lijkt dat de klep ingedrukt wordt maar in werkelijkheid wordt alleen de veer ingedrukt maar de klep blijft op zijn plaats, even goed opletten dat het "stelschroefje" ook naar beneden gaat bij decomprimeren.
ja voet tegen vliegwiel, heb ik bij oude geforceerd gekoelde kreidlers nog meegemaakt, koelribben eraf en schoenzool verbrand , gelukkig was ik de toeschouwer en niet het slachtoffer.
Ik ga morgen eens kijken of ik iets kan vinden wat niet goed is. Zondag krijg ik de onderdelen waar ik op zit te wachten en kan ik hem afbouwen. Aangezien er weer een lang weekend aankomt wil ik hem weer snel rijdend hebben. Ik heb nog geen tijd gehad om met mijn lederen jas te gaan rijden :-)Wat zijn naast een lederen muts en een lange lederen jas nog meer kenmerken van een solex rijder? Vandaag via mp het grote solex boek kunnen kopen. De hobby begint steeds leuker te worden
Niet alleen vliegen tussen de tanden. Tijdens mijn eerste ritje had ik al 20 vliegen gevangen in mijn gezicht, ik draag daarom altijd een bril. Jammer van de lederen jas, maar goed dan ben ik maar een 'rijke' solex rijder ;-) Aan klompen heb ik ook gedacht echter heb ik vroeger wel eens klompen gehad en dat was geen succes.
Helaas iets meer schade door mijn domme gedoe met de motor :-/ De punten van de koelvinnen van het vliegviel zijn een beetje gebogen (lijkt me niet zo erg) en van 1 vin is een stuk afgebroken. Eigen schuld dikke bult zeggen ze dan. Dat zal de koeling niet verstoren neem ik aan, ik ga wel rustig opzoek naar een vervangende.
Verder heb ik de decompressie klep na gekeken. Ik denk dat ik bij het terug monteren van de kop en het plaatsen het het plaatje die de klep bedient, de klep wat strakker heb gezet. Hij gaat maar een klein beetje open. Hoever mag de klep opengaan? Ik las al niet te ver anders kan hij de zuiger raken. Maar is er geen standaard 'instelling', bv geheel vast draaien en dan een aantal slagen open draaien?
Ik heb hem nu zo gezet dat de klep de zuiger net niet (kan) raken, ongeveer een mm of 2 a 3. De spaak heb ik ook opnieuw gebogen en je kunt zien dat de schroef/klep omlaag en omhoog gaat. Het kanaal is ook meteen schoongemaak, dit heb ik met de, toen nog, rechte spaak gedaan. Binnenkort weer eens gaan rijden gelukkig.
Vandaag wat onderdelen opgehaald tijdens de oldtimerbeurs in Budel. Bij thuiskomst heb ik de voorrem gemonteerd. Nog een paar kleine dingen en ik kan weer rijden.
Gewoon uittesten Antoine, ik schat 2 a 3 hele slagen los nadat je hem vast hebt gezet.
Vliegwielen hebben al gauw de vinnen verbogen, als je motor draait zonder vliegwielkap en je stuur slaat om naar links dan heb je al prijs
en een tijdje terug was ik op zoek naar de prijs van vliegwielen en die lagen toen rond de 85 euro, nu zie ik ze tussen de 50 en de 60 euro. daar word je wel voorzichtig van . heb problemen met een chinees vliegwiel daar hebben ze de stalen lamellen te veer naar buiten geplaatst en niet netjes tangentieel, steken aan de binnenkant daarom op een heel stuk NIET door het giet zink en aan de buitenkant juist wel. vonkt ( elektronisch) heel onregelmatig alsof de motor viertakt, maar met wat voor sproeier dan ook en met wat voor remhevel afstelling dan ook dat "viertakten" blijft erin. bovendien ben ik bang omdat ik de lamellen aan de buitenkant zie dat dit vliegwiel een keer uit elkaar klapt
Het zoveelste voorbeeld van Chinese bagger. Prutswerk. Ze kunnen het heus wel als er een Westers bedrijf ze nauwlettend op de vingers kijkt (kijk naar bijv. Apple), maar zodra ze zelfstandig iets willen gaan namaken is het heel vaak heel slecht, en met grote stappen gauw thuis, in elkaar geflanst.
Ik ga ze wellicht ook nog eens aanschaffen. Voor de heb. Maar als ik een probleem heb krijg ik hier meestal zulke goede adviezen dat ik me afvraag of zelfs mon père er antwoord op had geweten
Het hoort een beetje bij de verzameling :-) Ik heb ooit eens een boek gezien met daarin accessoires ed voor de Solex. Volgens mij stond in dat boek ook vele modellen en wat uitleg er over. Ik dacht Franstalig, dus kan zomaar het boek zijn wat jij bedoelt John.
Ik heb dat boek digitaal maar zal hem ook graag, voor een betaalbaar bedrag, in boekvorm willen hebben.
Haha ik heb dat boek uitgeprint ongeveer 200 pagina`s in een map / ordner zitten. Als je op 7 mei naar dancing, feest café "De Gouden Leeuw " (Bergeijk, jou wel bekent denk ik ) komt gaan we dat regelen. Vraag naar de DRUMMER van de band haha
Vandaag voor het eerst weer een stukje gereden met de solex en heb wat + en - punten.
+ Verlichting werkt weer + Motor is stiller , er rammelt minder (oa de decompressiespaak opnieuw 'afgesteld')
- Voorremmen piepen en ik twijfel of ze goed gemonteerd zitten. Het lange gedeelte zit nu naar achter. Ze slijten nu ook vreemd, de linker is schuin afgesleten. Bij thuis komst het blokje meer op de velg gericht/afgesteld - Trommelrem doet zijn werk niet, ik ben geen trommelrem gewend (dat kan ook) Bij duwen van de Solex remt het achterwiel naar behoren. Bij rijden voel ik hem niet inhouden. Moet ik harder knijpen misschien? Er zijn nieuwe trommelremmen gemonteerd.
De Solex startte weer na 1 a 2 meter en de decompressieklep werkte gelukkig weer, hij sloeg netjes af na het in knijpen van de hendel. Nu heeft hij 1,5 dagen rust en wordt zondag weer uit de schuur gehaald voor een langer ritje met beter weer.
Aangezien ik het gedeelte waar de trommelremmen in gemonteerd zitten zo los kan nemen, vermoed ik dat ik onderdeel nr 52193602 en 52144506 mis, een ring en een platte moer.
Let op. Het remblokjes moet zo gemonteerd teert worden dat hij bijna tegen de voorvork komt aan de voorzijde. Als je remt moet het blokje tegen de voorvork komen ter ondersteuning. Anders zal het remblokjes eruit schieten tijdens remmen en schiet je door. Achterrem moet gewoon goed kunnen remmen. Die heb je zeker nodig als het regent. Voorrem doet dan bijna niets meer. Denk aan je veiligheid.
Het lange gedeelte van de remblokjes moet toch naar achteren wijzen? Het achterwiel heb ik gemonteerd zonder de trommel te centreren, hopelijk zit daar het probleem.
Een groter probleem dan dat ik dacht... Ik kon er niet mee leven dat hij niet goed remde dus ben naar de schuur gegaan en heb de velg uit het frame gehaald. Wat blijkt.. toen ik de trommelrem uit de velg haalde zag ik heel veel ijzervijlsel. Ik draaide aan de steekas en die bleek krom te zijn. Vorig jaar reed ik met remmen waar maar een beetje voering opzat, nu met de nieuwe remmen krast de voering door de kromme as tegen de velg en haalt telkens wat ijzer weg????
Een baal momentje dus.. ik weet even niet hoe nu verder.
Een foto is moeilijk omdat ik alles al schoon heb gemaakt. De as is ongeveer in het midden een kleine mm krom. Dit is alleen zichtbaar banner hij gemonteerd zit en je de as ronddraait. Ik heb de as gedraaid op een plankje hout en dan zie je ook dat hij krom is. Ik kan natuurlijk proberen de as recht te slaan/buigen maar denk dat ik dan de draad beschadig op de plek die ik nodig heb om de conus te monteren. Misschien is het gemakkelijker om een nieuwe as m10 x 155mm te gaan zoeken. Een nieuw of ander wiel zie ik niet zo zitten omdat de Solex een hobby is en het juist de uitdaging is om dit soort problemen op te lossen. Mocht het niet lukken dan ga ik vragen of een Ad of Marcel mij hierbij kan helpen en het kunnen repareren, maar eerst zelf proberen.. mede met de hulp van dit fijne forum Bedankt voor alle hulp tot nu toe en hopelijk nog voor lange tijd
deze assen gaan heel makkelijk krom. als je weet waar hij krom is ( langs een rechte meetlat of schuifmaatlichaam leggen ) is hij simpel weer te richten, in bankschroef klemmen tussen twee zachte plaatjes aluminium om de draad niet in elkaar te drukken met de bocht net buiten de bekken ( as horizontaal) dan met gedore ringsleutel 14 ( die zijn lomp en sterk) zodanig eroverheen laten vallen dat je deze als hefboom kan gebruiken en dan richten.
het beste resultaat bereik je als de sleutel ( het ronde stuk) op de plek van de bocht zit en de (holle)bocht van de ringsleutel tegen de as aanleunt en dan duwen in de richting van de pijl, zie daarvoor de foto
Ik heb Ad de vraag gesteld of hij iets kan leveren. Mocht hij niet kunnen leveren dan ga ik naar het volgende adres. Marcel v/de Ven heeft tot 3 mei vakantie dus die kan ik nog niet vragen. Op de site stond dat ze tijdelijk niet leverbaar waren.
Oja Formule 1 was slaap verwekkend na de start was het een optocht.
hebben ze in bergeijk geen fietsenmaker die er al heel lang zit, leleu was "onkruid" onder de remmen en niet alleen door solex toegepast best kans dat je ze vind als je maar niet specifiek om solex spullen vraagt ( en misschien zelfs dan evengoed toch wel)
Nee helaas niet. We hebben wel 3 bedrijven maar die mensen zijn vrij nieuw in het vak. Ik weet een bedrijfje in de buurt die misschien kan helpen. Komt wel goed.
Zoals ik al dacht.. bij 2 fietsenmakers geweest en kreeg hetzelfde antwoord.. hmmm er zijn 24 verschillende conussen en Assen we kunnen je niet helpen. Vroeger ging je naar een fietsenmaker en die had veel onderdelen liggen. Vandaag ga ik naar Ad hij ging kijken of hij iets heeft liggen. Zoiets gaat toch wel vaker kapot en zeker bij de oudere versies?
zoiets gaat inderdaad heel vaak kapot, heb dan ook liever de uitvoeringen met kogel lagers daar zit tenminste standaardisatie in en is al decennia lang hetzelfde ( de maatvoering dan )
omdat het nogal kapot gaat het advies om om het andere jaar hier eens onderhoud te plegen ( kun je in dat andere jaar het blok doen)
Ik had de lagers ook al gezien incl de bijbehorende assen. Deze passen niet in een standaard velg van een s3800? Ik weet wel wat ik op voorraad ga hebben binnenkort :-)
Nieuwe conussen heb ik gevonden bij Ad, dus die kan ik alvast monteren. Tevens bij een fietsenmaker in een ander dorp langs gegaan en daar heb ik 50 kogeltjes kunnen kopen als 3 cent P/s. Dit is iets wat de hobby leuk maakt en houd.
Vandaag begonnen met het poetsen van de velgen. De roest is al gedeeltelijk weg en de spaken beginnen al wat te glimmen. Morgen eens proberen met een boormachine en wat polijstmiddel.
bij de lidl hebben ze regelmatig roterende staal en messing borstels, die met zachte draad doen het chroom geen kwaad en verwijderen de losse roest wel
Vandaag begonnen met het poetsen van de velgen. De roest is al gedeeltelijk weg en de spaken beginnen al wat te glimmen. Morgen eens proberen met een boormachine en wat polijstmiddel.
Haha Ad, dat spul heb ik al jaren en eigenlijk nooit gebruikt tot gisteren avond :-) Hiermee worden de velgen dus behandeld.
@Joan, ik heb vanuit het verleden nog wat poets spullen over waaronder diverse borstels. Ik wil wel nieuwe gaan halen en zal wat vaker naar de Lidl gaan. Leuke spullen hebben ze daar voor kleine klussen.
Bedankt Trommel voor het boek en de CD. De velg is ook opgeknapt van een dagje poetsen en schuren. De roest is door de chroomlaag gekomen, om die reden zie je nog kleine plekjes en beschadigingen. Gezien het geen nieuwe velgen moeten worden ben ik tevreden. Nu de voor velg nog.
Vandaag de as incl nieuwe kogeltjes, vet en conussen gemonteerd. Wat blijkt, na monteren van het wiel is er speling die er eerst niet was. Na controle kwam ik er achter dat de trommelrem, of iig de afdekplaat waar de voeringen in gemonteerd zitten, krom is. Ik ga dus opzoek naar een vervangende. Die van mij rechtzaken zal niet meevallen maar ga het wel proberen.
Ik kan denk ik wel iets bedenken, maar of dat echt de reden is? Als je heeeeeeeel goed kijkt zie je dat er onder de opstekende rand voor 2,5 cm is afgebroken. Waarom dit gedaan is? Het kan zomaar gebeurd zijn tijdens een vorige wisseling van de remvoering. Teveel kracht en de plaat is krom?? Hij is wel net op dat punt niet meer recht.
veel remplaten zijn een drager plaat die rechtdoor oversteekt en een blikkerige afdekplaat om de rest van het gat te dichten, als deze iets krom is recht buigen of zo laten . en de drager plaat is vaak ook simpel te richten, waar bij wat kleine stukjes hout en een bankschroef om te klemmen in combinatie met een waterpomptang om te buigen kom je tot goede resultaten
Ik ga eerst een weekje vakantie vieren aan de kust in België en daarna zal ik eens kijken of ik hem recht kan krijgen. Jammer dat het nog niet helemaal goed is, maar beter goed.maken dan meer kapot rijden.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om naar de rem te kijken. Na mijn vakantie heb ik tijd gestopt in het zoeken een aanschaffen van een andere wagen. Binnenkort ga ik afscheid nemen van een wagen die al 19 jaar in mijn bezit is. Maar goed.. trommel rem, binnenkort eens proberen het probleem op te lossen.
Gisteren even tijd gevonden om het achterwiel te monteren en wat denk je... speling.. Na het een nacht en een werkdag laten rusten net de gehele naaf weer gedemonteerd, ik dacht misschien is er een kupje ofzo beschadigd. Dus freewheel verwijderd, moer en conus losgedraaid, as eruit en daarna de kogels eruit gehaald met een magneetje. Kogels een beetje ontdaan van het vet en in een bakje gelegd. Hetzelfde aan de andere kant van het wiel gedaan. Ik wist dat er 1 kogels aan elke kant moesten zitten. Dus ik tellen, misschien een kogel te weinig? Nee precies 22 stuks, maar wat valt me op.. 1 kogel, ik had 50 nieuwe kogels gekocht (en niet gecontroleerd) was misschien wel 1 mm groter dan de 21 andere.. hehe niet goed opgelet met monteren Antoine :-( , slaapkop. Ik ga nog niet juichen maar hoop wel zaterdag of zondag weer te kunnen gaan rijden met de solex.
Oei. Als 1 kogel 1 mm groter was dan heeft dat toch behoorlijk zitten jutteren/knarsen/...... Dat wiel draaide toch niet echt lekker rond toch. Loopt vast en dan weer een berg speling enz... Lijkt me nu toch wel mogelijk dat de cup beschadigd is. Succes met eerste.
Ja dat klopt, geen speling wel speling. Voordeel is dat ik geen meter heb gereden alleen aan het wiel gedraaid. Ik heb de cupje schoon gemaakt maar kan geen beschadiging vinden (gelukkig). Hopelijk zit het nu weer eens mee, het wordt weer warm buiten :-)
Hij doet het weer :-) Nee geen speling maar rijden.
Vandaag een km of 10 gereden en meteen de oude benzine opgereden. Meteen nieuwe gehaald zodat ik eindelijk weer eens kan rijden. Morgen vroeg eens kijken of ik een leuke route kan vinden. Op de fiets weet ik wel iets, echter loopt die route door België en daar moet je een helm op.. dus helaas.
Weer terug van een ritje van ongeveer 35 km. Topsnelheid was 34 km/uur met een gemiddelde van 28 km/uur. Wat me gisteren opviel was de werking van de achterrem en voorrem. Na wat gelezen te hebben op google heb ik de trommel eens goed ingespoten met remmen reiniger. Na wat piepen remt hij nu stukken beter. Nu nog een andere tip proberen en kijken wat dat brengt, kleine brokjes hars in de trommel.De voorrem is ook nog niet optimaal en helaas had ik geen sleutel 10 bij onderweg. Thuis aangekomen heb ik het blokje iets verschoven en de 'tepeltjes'eraf gezaagd, nu piept die ook niet meer.
Op de voorrem kun je goed blokjes van de Hema gebruiken ( V-brake). Die werken goed en zijn zo te monteren, met veel verschillende ringetjes/busjes zodat je de blokjes mooi dicht langs de velg kunt laten lopen.
Ik koop op fiets-beurzen de oude rose Hevea blokjes. Deze schuif je in de oude remblokhouders. Remt perfect, zonder de akelige geluiden en zeer slijtvast.
Ik weet niet in welke topic dit kan plaatsen, vandaar dat ik het hier plaats.
Naast mijn Solex hobby heb ik al sinds dat ik mijn rijbewijs heb, een andere hobby. Net zoals zovelen lotgenoten heeft deze hobby te maken met 4 wielen. Deze hobby is Renault, en dan vooral het eerste type Renault 5 (de Alpine en Alpine turbo) en eerste type Renault clio 16v.. 137pk enz enz Nadat ik de clio verkocht had, waarvan ik 19 jaar eigenaar ben geweest, was het tijd voor een nieuw speelgoedje. Mijn Clio maakte plaats voor mijn project Solex, de dagelijkse auto werd vervangen door...
Iets meer PK's, iets sneller en (veel) duurder in onderhoud :-) Maar het plezier van rijden maakt heel veel goed.
Momenteel heb ik 1 rijdende Solex en een Solex die in een rustig tempo wordt opgebouwd naar eigen wensen.
Afgelopen vrijdag is er een andere/modernere vervoersmiddel met motor bij gekomen, een Spartamet/Hercules/en nog een aantal namen. Deze heb ik goedkoop kunnen overkopen van een collega. Wat de planning is van deze "fiets" weet ik nog niet. Ik merk wel dat er op het spartaMETje forum veel wordt omgebouwd en heb daar al een aantal leuke dingen voorbij zie komen. In eerste instantie heb ik deze gekocht om wat te hobbieën en wat meer kennis op te doen. Momenteel loopt de motor niet zoals het moet en dat is het eerste wat ik wil gaan verhelpen, daarna zie ik wel.
Ik ga ook een stootrubber monteren zodat het frame minder beschadigd wordt tijdens het parkeren door de bout van het hitteschild. Ik moet alleen nog een adresje vinden, hopelijk heeft Ad die ook (vind ze zo snel niet op de site).