In mijn OTO heb ik een nieuw drijfstanglager en krukaslager gezet. De tand des tijds had ze onbeweeglijk gemaakt. De ringen en kogels waren roestbruin en een geheel geworden na 40 jaar stilstand. Achter het krukaslager in het carter zaten, zo meende ik, twee vergane roestbruine papieren ringen. Ik heb een nieuw lager gemonteerd en de stofring aan de kant van de krukaswang er uit gewipt. De ander heb ik laten zitten. Ik ben er van uit gegaan dat de afdichting van het carter op de krukas nu geregeld is. Maar ik realiseer me, nu alles weer in elkaar zit, dat er geen keerring zit achter het lager. Ik heb er ook geen aangetroffen. Heeft de stofring in het lager de functie van afdichting?
Achter het lager horen wel stalen 2 ringen, waarvan er een een dikte heeft van rond de 0,2mm. Daarachter zit er een met "tandjes" en heet bloemplaat, dit is een soort veerring die de eerste vlakke ring zachtjes tegen de binnenring van het lager drukt, dit is de carterafdichting. Bekijk die "twee vergane roestbruine papieren ringen" maar eens goed. Als er in het oude lager een gleufje in de buitenring zit dan is dit het originele lager en de ringen daarachter de originele afdichting.
Op de afbeelding de opbouw van lager en afdichting
De gekartelde veerring hoeft er niet meer bij als je de stofkap van het nieuwe lager laat zitten aan die kant begreep ik van Marcel van de Ven. De afdichting is dan meer als voldoende.
dat verhaal klopt niet die stofkap van het lager houd de carter druk misschien heel even tegen en dan gaat die lekken als een zeef...het orginele Labyrinth afdichting her plaatsen is de beste optie of het carter uit draaien en kering er in zetten
De gekartelde veerring hoeft er niet meer bij als je de stofkap van het nieuwe lager laat zitten aan die kant begreep ik van Marcel van de Ven. De afdichting is dan meer als voldoende.
Tja, of die gekartelde veerring echt doet waar hij voor bedoeld is... Er is een oto versie waar die van af fabriek er niet meer in zit. De stofkap van het lager is behoorlijk lek, dus die vlakke ring is zeker noodzakelijk!
Waarom zou je risico lopen... zet die bloemring er gewoon lekker in.
En de vlakke stalen ring zet ik er ook zeker in. Maar de raad van een van de beste Solexspecialisten van nederland kan ik niet negeren. En Marcel staat hier niet alleen in. De vroegere producenten ook zoals blijkt uit deze publucatie.
Als je keerring in het lager gaat lekken, en die kans is 100 procent, werkt die vlakke ring als afdichting alleen als hij licht tegen het lager gedrukt wordt. Je kunt em weg laten dus, maar je weet dan iig zeker dat de boel dan later weer open moet.
En de vlakke stalen ring zet ik er ook zeker in. Maar de raad van een van de beste Solexspecialisten van nederland kan ik niet negeren. En Marcel staat hier niet alleen in. De vroegere producenten ook zoals blijkt uit deze publucatie.
Is die stofkap van rubber=gewoon lager Of van metaal C3 lager = beter geschikt voor krukas In alle twee de types lijkt me dat de bloemplaat en vlakke ring gewoon moeten worden geplaatst tv de afdichting Groet ANdre
De vlakke ring zit er in en het lager heeft zijn stofkap behouden aan de zijde van de rol. Loopt als een zonnetje na stilstand sinds 1973. Nieuwe krukaslagers, big end, zuigerveren, cylinder gehohnd, pakkingsetje, remmen, spaken, ketting, band enz. Leuk om te doen bij zo'n prulleding. Inmiddels RDWkeuring aangevraagd. Niet misselijk. €159,98. En dan nog een kentekenplaat en kentekenplaathouder. Dat is meer dan de kosten van het technisch in orde brengen. De bijzaak is kostbaarder dan de hoofdzaak.
Hoe zit het dan met de afdichting aan de kant van de rol? Hoort tussen de rol en het lager ook nog een ring voor de afdichting? Of is de afdichting van het lager voldoende?
Hoe zit het dan met de afdichting aan de kant van de rol? Hoort tussen de rol en het lager ook nog een ring voor de afdichting? Of is de afdichting van het lager voldoende?
Laat je niks wijs maken, er is geen enkele lagerdichting die goed genoeg is voor carterafdichting, het zijn gewoon stofringen en kunnen de carterdruk niet aan.
Licht er aan wat voor carter je hebt, 66/67 hadden alleen een vlakkering omdat de opbouw van het blok totaal anders is als de carters van voor '66, die hadden een vlakkering met getande aandrukring.(de zogenaamde labyrint afdichting)
Ik gooi de ringen er allemaal uit en bouw de carters om met een echte kering, ze zijn dan 100% dicht en een stuk betrouwbaarder en vooral merkbaar beter lopen.
Dit is een Oto blok van 1965. Hier zit geen vlakke ring in tussen rol en lager. Op de Exploded vieuws van de motor staat ook niet zo'n ring. Hoe kan er dan ooit een goede afdichting zijn?
Dit is een Oto blok van 1965. Hier zit geen vlakke ring in tussen rol en lager. Op de Exploded vieuws van de motor staat ook niet zo'n ring. Hoe kan er dan ooit een goede afdichting zijn?
Is dat een met een rol waar een 8-kant aan het uiteinde zit? Die hebben namelijk geen bloemplaat, maar wel degelijk zo'n vlakke ring.
Ja dat is inderdaad waar. Als de afdiching bij de krukwang goed is dan is het natuurlijk overbodig om aan de kant van de rol ook nog een afdichting te hebben
Hallo Roelof ik lees dat je in de otto carters een normale keerring plaatst mag ik weten welke keerringen gebruik je en hoe is de werk wijze om deze te plaatsen eventueel foto ik dacht dat de rubber die op de krukas zit als keerring dient maar denk zelf dat die weinig doet m.v.g Theo
Hallo Roelof ik lees dat je in de otto carters een normale keerring plaatst mag ik weten welke keerringen gebruik je en hoe is de werk wijze om deze te plaatsen eventueel foto ik dacht dat de rubber die op de krukas zitooit bedacht om "achterloopsheid" van gas door de spleet tussen bus en krukas te voorkomen maar als pasvlak kopse kant bus echt goed is ( vaak niet, is ruw) dan dicht ook de bus goed af op het perfect vlakke zijkantje van de binnenring van het lager zoals ook de vlakke afdichtring dat doet als keerring dient maar denk zelf dat die weinig doet m.v.g Theo
Hallo Ik heb nieuw lager gemonteerd heb aan de kant van de rol stofkap laten zitten heb ook bloem plaat alsmede de dunnen plaat ook gemonteerd toch na paar minuten was de rol al nat zou het kunnen dat de bus die tegen het lager drukt speling heeft in het carter door slijtage en dat hij daarom niet afdicht zoja wat kan ik dan doen de bus er inlijmen want volgens mij hoeft die niet te draaien of zijn er nog andere sugesties m.v.g theo
Hallo Ik heb nieuw lager gemonteerd heb aan de kant van de rol stofkap laten zitten heb ook bloem plaat alsmede de dunnen plaat ook gemonteerd heb je gecontroleerd of het lager ringen ( schalen) heeft die breed genoeg zijn om door de vlakke ring afgedicht te worden ? en zit het lager diep genoeg in het carter om tegen de ring aan te liggen ? toch na paar minuten was de rol al nat zo dat is wel heel snel , nat van wat ? zou het kunnen dat de bus die tegen het lager drukt speling heeft in het carter door slijtage en dat hij daarom niet afdicht zoja wat kan ik dan doen de bus er inlijmen want volgens mij hoeft die niet te draaiendie bus draait wel degelijk zit "vast" aan de krukas tenminste als je de onderdelen goed hebt gemonteerd want dan drukt de krukas moer alle onderdelen tegen elkaar aan klem tegen de binnenring van het lager en die staat ook stil ten opzichte van de krukas en de krukas draait toch ook ? of zijn er nog andere sugesties zie andere commentaren en dan heb je ook nog de mogelijkheid van een poreus of gescheurd carter m.v.g theo
Hallo de lagerschalen zijn groot genoeg zelfde afmeting als de oude lagers en ligt ook diep genoeg in het carter Maar de bus die over de krukas komt heeft veel speling in het carter valt er zo uitdus ik denk dat carter is uitgesleten M..V.G. Theo
Hallo de lagerschaslen zijn groot genoeg zelfde afmeting als de oude lagers en ligt ook diep genoeg in het carter Maar de bus die over de krukas komt heeft veel speling in het carterwat is "veel" valt er zo uit dat hoort zo dat zegt niets over overmatige speling, er hoort wel iets speling te zijn, vroeger was hij er echt voor de afdichting, toen die bloemplaat en ring er kwamen was deze bus minder kritisch voor de afdichting maar nog wel noodzakelijk om de onderdelen tegen het lager af te steunen, met de komst van de 3800 en die bronzen rol lagering hebben ze dat ook overboord gezet dus ik denk dat carter is uitgesleten M..V.G. Theo