Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#124545 05/02/17 01:07 AM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
heb even een vraag

ik weet dat het bigend busje met de schuinen kant naar de krukaswang hoort
toch kom ik af en toe krukassen tegen waar hij verkeerd om zit en muur vast zit

wat is nou eigenlijk het nut van die schuinen kant aan dat busje?
en maakt het uit als hij met de schuinen kant naar voren zit?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zoals je zegt. Hij loopt dan muurvast op het schuine kantje wat op de krukas zit. Het busje kan misschien iets uit elkaar gedrukt worden en daardoor loopt de drijfstang naar buiten en loopt vaak tegen de opsluitring aan. Vaak zwaar in gelopen.


Last edited by Alfons_Amuse; 05/02/17 11:22 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
hoi Alfons

ik bedoelde eigenlijk het busje dat muur vast zit op de krukas
niet de moer

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
er zit een uitloop aan het 10 mm pen dat is de ronding van de beitel en de ronding die nodig is om de spanningen in het materiaal goed "de hoek om" te leiden o breuk tegen te gaan, heb je een busje met scherpe binnenrand die in die ronding snijdt heb je kans dat de pen breekt . overigens zijn de toleranties van pen en bus zodanig dat je ook bij goed gemonteerde busjes nogal eens heel strakke tegenkomt die niet te verwijderen zijn, heb daar A) een 14 mm spantang verwijder bus voor gemaakt en B) als dat niet werkt boor ik vanachteren een gaatje 2 mm die uitkomt tegen de zijkant van het busje om dan met een stalen muur spijker doorheen dat gat de bus los te tikken of C) zelfs de buitenkant van de krukwang weg te zagen zodat er een platte kant vrijkomt om alsnog tegen het busje te kunne tikken en D) het lastigste het busje met een haakse slijper aanvallen en tegenover elkaar twee platte kanten te maken zodat je er een steeksleutel op kan zetten en draaien of zover slijpen dat de beide kanten open vallen, vaak is de hitte van de slijper en de steeksleutel bij elkaar net genoeg om los te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
joan bedankt voor de uitleg
als het busje verkeerd om zit dan snijd hij toch juist niet in de krukas maar in de ring?
raad je mij aan het busje los te halen?
volgens mij heb het altijd zo gezeten

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Soms is verduidelijkt een afbeelding het een en ander.

Attached Images
krukpenbus.jpg (37.81 KB, 271 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja mooie afbeelding!
duidelijk nu snap ik het meteen
dankjewel
zal ik hem los halen of zitten laten?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dat ligt eraan, als je tussen de bus en de krukwang door kunt kijken dan zit de bus niet goed.
De bus moet echt tegen de wang afsteunen want anders loop je het risico zoals Joan omschrijft :kans op breuk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
zal straks nog even goed kijken
maar volgens mij zit hij goed aan

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Het zal wel commentaar geven maar wij deden om het busje te verwijderen, lach niet de radio uit en geen geluid maken ,het busje in de bankschroef en draaien tot je knap hoort en het busje was los.Ook een frame richten van een fiets de radio uit hoorde je geen knap voordat het frame recht was werdt het frame weer gebruikt zonder gevaar voor ongelukken vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Een super uitleg werkt het beste van allemaal.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja werkt inderdaad perfect heb ik ook wel eens gedaan
op zich een goede manier denk ik

heb het busje laten zitten
zat goed tegen de krukas aan zonder kier

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: hanswelp
Het zal wel commentaar geven maar wij deden om het busje te verwijderen, lach niet de radio uit en geen geluid maken ,het busje in de bankschroef en draaien tot je knap hoort en het busje was los.Ook een frame richten van een fiets de radio uit hoorde je geen knap voordat het frame recht was werdt het frame weer gebruikt zonder gevaar voor ongelukken vr gr Hans Welp

ik heb er nog een paar methodes bij zitten die een goed busje alsnog bruikbaar houden, nieuwe busjes hebben niet altijd de binnenboring precies in lijn zitten met de geslepen buitenkant dus altijd maar "nieuw" monteren is soms geen oplossing en gaat het om busjes voor glijlager drijfstangen weet ik al helemaal niet waar daar nog andere voor te krijgen zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja dat word lastig
net als die borgringetjes die omgebogen moeten worden
na 2x buigen zijn ze te slap om nog een keer te gebruiken
maarja nieuw zijn ze er ook niet meer volgens mij

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
borgringetejes zijn redelijk simpelte vijlen van goedkope carrosserie ringen, neem die met een gat 6 mm en vijl de binnenkant uit met een stift of sleutelvijl zodat je dat lipje dat in de pen valt overhoud de buitenkant kun je rond laten en met een nijptank dat stuk omvouwen dat bij een platte kant van de moer zit, zo werkt het bij de meeste borgringen, zo een uitstekend lummeltje zoals solex heeft moet ook maar precies bij een plat vlakkomen , kwestie van(te) hard aandraaien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja kan ook
heb er gelukkig nog een paar nieuwe originele


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 48 (0.018s) Memory: 1.0679 MB (Peak: 1.2980 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-18 22:56:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS