ik weet dat het bigend busje met de schuinen kant naar de krukaswang hoort toch kom ik af en toe krukassen tegen waar hij verkeerd om zit en muur vast zit
wat is nou eigenlijk het nut van die schuinen kant aan dat busje? en maakt het uit als hij met de schuinen kant naar voren zit?
Zoals je zegt. Hij loopt dan muurvast op het schuine kantje wat op de krukas zit. Het busje kan misschien iets uit elkaar gedrukt worden en daardoor loopt de drijfstang naar buiten en loopt vaak tegen de opsluitring aan. Vaak zwaar in gelopen.
er zit een uitloop aan het 10 mm pen dat is de ronding van de beitel en de ronding die nodig is om de spanningen in het materiaal goed "de hoek om" te leiden o breuk tegen te gaan, heb je een busje met scherpe binnenrand die in die ronding snijdt heb je kans dat de pen breekt . overigens zijn de toleranties van pen en bus zodanig dat je ook bij goed gemonteerde busjes nogal eens heel strakke tegenkomt die niet te verwijderen zijn, heb daar A) een 14 mm spantang verwijder bus voor gemaakt en B) als dat niet werkt boor ik vanachteren een gaatje 2 mm die uitkomt tegen de zijkant van het busje om dan met een stalen muur spijker doorheen dat gat de bus los te tikken of C) zelfs de buitenkant van de krukwang weg te zagen zodat er een platte kant vrijkomt om alsnog tegen het busje te kunne tikken en D) het lastigste het busje met een haakse slijper aanvallen en tegenover elkaar twee platte kanten te maken zodat je er een steeksleutel op kan zetten en draaien of zover slijpen dat de beide kanten open vallen, vaak is de hitte van de slijper en de steeksleutel bij elkaar net genoeg om los te maken
joan bedankt voor de uitleg als het busje verkeerd om zit dan snijd hij toch juist niet in de krukas maar in de ring? raad je mij aan het busje los te halen? volgens mij heb het altijd zo gezeten
Dat ligt eraan, als je tussen de bus en de krukwang door kunt kijken dan zit de bus niet goed. De bus moet echt tegen de wang afsteunen want anders loop je het risico zoals Joan omschrijft :kans op breuk.
Het zal wel commentaar geven maar wij deden om het busje te verwijderen, lach niet de radio uit en geen geluid maken ,het busje in de bankschroef en draaien tot je knap hoort en het busje was los.Ook een frame richten van een fiets de radio uit hoorde je geen knap voordat het frame recht was werdt het frame weer gebruikt zonder gevaar voor ongelukken vr gr Hans Welp
Het zal wel commentaar geven maar wij deden om het busje te verwijderen, lach niet de radio uit en geen geluid maken ,het busje in de bankschroef en draaien tot je knap hoort en het busje was los.Ook een frame richten van een fiets de radio uit hoorde je geen knap voordat het frame recht was werdt het frame weer gebruikt zonder gevaar voor ongelukken vr gr Hans Welp
ik heb er nog een paar methodes bij zitten die een goed busje alsnog bruikbaar houden, nieuwe busjes hebben niet altijd de binnenboring precies in lijn zitten met de geslepen buitenkant dus altijd maar "nieuw" monteren is soms geen oplossing en gaat het om busjes voor glijlager drijfstangen weet ik al helemaal niet waar daar nog andere voor te krijgen zijn
ja dat word lastig net als die borgringetjes die omgebogen moeten worden na 2x buigen zijn ze te slap om nog een keer te gebruiken maarja nieuw zijn ze er ook niet meer volgens mij
borgringetejes zijn redelijk simpelte vijlen van goedkope carrosserie ringen, neem die met een gat 6 mm en vijl de binnenkant uit met een stift of sleutelvijl zodat je dat lipje dat in de pen valt overhoud de buitenkant kun je rond laten en met een nijptank dat stuk omvouwen dat bij een platte kant van de moer zit, zo werkt het bij de meeste borgringen, zo een uitstekend lummeltje zoals solex heeft moet ook maar precies bij een plat vlakkomen , kwestie van(te) hard aandraaien