Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#12316 30/04/07 02:17 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Tja er is denk ik iets fout gegaan met het opboren van 5,2mm naar 8,3 mm.
Heb de gasgever verwijderd en voorzichtig een steeds dikker boortje gebruikt.Tot ruim 8mm.Ook de gasgever naar 8mm opgefrist grin
Ging eigenlijk prima.Alles met luchtcompressor schoongeblazen en gemonteerd.
Maar het motorje wil niet aanslaan.Na het bestuderen van de tunningstips op de site zag ik dat het alukogeltje aan de zijkant van de carburateur uitgeboort moest worden.Heb ik na het opboren gedaan en het gaatje is open,maar er komt geen brandstof uit.
Wat heb ik fout gedaan en is er nog wat aan te herstellen.
Met vele groeten
Peter sick

Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
He Peter,
Bedankt voor je expertise.
Het gat waar het alupropje zat is idd dicht maar wil nog steeds niet lopen.
Wanneer ik een slokje benzine in de venturi laat lopen gaat ie als de brandweer,tot er niets meer is en is het uit met de pret,helaas.
Er komt dus geen brandstof uit dat koperen gaatje,terwijl ie wel open is.Dussssss geen idee.
Waarom 8.3mm en geen 8mm,heb denk ik niet zo n vaste hand grin
Maarre hoe krijg ik nu brandstof uit dat lullige gaatje.
En oja het gasmechanisme ga ik idd ook aanpassen.
Bedankt alvast.
Peter.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
de carburateur vanaf de zijkant waar dat kogeltje/propje zat met een 1 mm boor doorboren, goed mikken want je moet bij de sproeier uitkomen.
Om de plaats waar het gat (weer) moet komen aan te geven zou je met ijzerdraad vanuit het gat waar de sproeier in zit ( links achterin zit een boorgat) naar de uitgang kunnen peuteren/duwen/draaien/trekken totdat het ijzerdraad in de boring komt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Met je laatste zin bedoel je waarschijnlijk het gaatje doorprikken,toch?
Maar het gat is vrij er stroom volop perslucht door alleen geen brandstof.
Zou het kunnen zijn dat de vernauwing,dus de venturi,die nu weggeboort is geen onderdruk meer veroorzaakt dus geen benzine meer aanzuigd?
Alles is schoon en vrij van boorspaanders.
Ik snap er geen r**t van.
;)Peter

Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Als ik het zo lees, kijk dan eerst eens of je brandstofpomp wel goed werkt en of de brandstofleidingen wel open zijn? Draai de sproeier eens uit de carburateur en geef dan het vliegwiel een slinger(bougie eerst demonteren natuurlijk) Als daar brandstof vandaan komt dan zit er gewoon nog materiaal ergens in de weg.
De solex moet ook wel zonder venturi goed willen lopen.De sproeiermaat hoeft bijna in alle gevallen niet aangepast te worden.Gewoon alles goed nalopen van tank->pomp en van pomp->carburateur.Leidingen ook niet omgewisseld bij de pomp?Of pompmembraan niet op de juiste plaats teruggezet?
Om maar wat te noemen.
Succes.
Mvg Jouke


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Inderdaad de laatste typen carburateur hadden al niet eens meer een messing venturi buisje veel van de door mij opgeboorde carburateurs hebben oon geen venturi buisje meer.
Het "pitot" effect werkt evengoed wel om met de langstromende lucht benzine aan te zuigen via het zijgaatje dat de verbinding vormt tussen de venturi ( het gat dat nu dus is opgeboord naar die 8.3 van jouw carburateur) en de holte waar de sproeier in gemonteerd is.


Vraag waar blaas je de perslucht in en waar voel je dan de lucht weer uitkomen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Beste Peter,
Ik heb idd het messingbusje zien zitten maar kreeg hem er niet uit.Dus heb ik heel voorzichtig steeds groter geboord.
Het alupropje is verwijderd en kan met een dun ijzerdraadje,een bloembindraadje van moeders de vrouw cool,door het gaatje in de messingbuis naar het gaatje achter de sproeier.Ik kan het ijzerdraadje zien,dus het gaatje is vrij van troep.
Ik spuit met een luchtpistooldoor alle gaten die er zijn,nadat ik alle delen eerst vewijderd heb natuurlijk.
En ook wanneer ik een andere carburateur ff monteer loopt ie wel goed.
Rara ,it miracle! cry
Maar ik geeft het niet zomaar op.
Een mogelijkheid zou zijn om tijdens het aanduwen de inlaat buis met de duim dicht te houden,dan moet de onderdruk wel uit het kleine messing gaatje zuigen,toch?
Als jullie nog suggestis hebben hoor ik ut graag.
Peter grin

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Inderdaad de truuk met de duim zorgt er altijd voor dat er veel benzine wordt aangezogen, da moet hij het minimaal heel even doen als de duim er weer uit is.

Voordat je gaat experimenteren raad ik aan een kortsluitdraad naar je ontsteking te maken ( vastmaken aan de pin van de condensator) zodat je in geval van nood electrisch de motor uit kan zetten, want geloof me met zo'n uitgeboorde carburateur doet de gasgever niet goed meer zijn werk ( zie ook de opmerking van Peter vennix) en blijft het motortje veel luch/brandstof krijgen.

Racers doen veelal geen moeite om er meer een gasgever in te zetten en rijden altijd volgas, vaart minderen gaat met de stopknop ( bij mij ploft dan altijd mijn demper kapot daarom heb ik overmaat gasgevers in de carburateur zitten).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Beste solexvrienden grin
Het is gelukt,hij loopt,zelfs als de brandweer.
Na veel kl#ten heb ik ut toch voorelkaar gekregen.
De 8,3 mm carburateur is operationeel. laugh
Veel schoonmaken en testen proefrijen enz.
Iedereen bedankt.
Ik laat jullie nog weten wat de snelheid uiteindelijk is.
Peter

Joined: Mar 2007
Posts: 69
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Mar 2007
Posts: 69
Klasse Peet!

Ik kom vanavond even bij je buurten om het resultaat te bekijken laugh

Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Tot zo ,hij staat koud,hik.
Peet

Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
Wel even echte kilometers s.v.p. opgeven want als die aanspreken, dan begin ik er ook aan


"Toeren, Trappen, Trimmen"
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Tuurlijk.
Peter

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ja ja ...aantal jaren terug liep die van mij ook 55km van de wind af met een lichte glooiing naar beneden, maar terug heb ik maar niet verteld....oeps biecht ik nu wat op?! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik rijdt een weg in 2 richtingen en vermeld het gemiddelde. whistle
Maar 55 haalt de mijne echt niet.
Peter

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik heb het verhaal van uitboren gelezen zou iemand een foto met pijl aan kunnen geven waar er precies geboord moet worden ik wil dit nl ook eens proberen b.v.b. dank

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Van boven erin en van onder eruit, daar heb je geen pijl voor nodig.
Lees eerst wel ALLE adviezen over opboren met name over het bot maken van je boor, anders heb je kans dat je met carburateur en al tegen het plafond geplakt raakt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
oke ik zal het volgende week eens proberen bij deze3 al bedankt resultaat laat ik nog wel horen
gr
Theo

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
oke ik zal het volgende week eens proberen bij deze al bedankt resultaat laat ik nog wel horen
gr
Theo

Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ja ,daar ben ik weer.
Na veel testen met sproeiers ,uiteindelijk een verstelbare gemonteerd kom uit op een snelheid van 41 km/h.
Toch een aardig resultaat als je bedenkt dat ie oorspronkelijk 20km/h liep.Een 5000 wel te verstaan.
Ben nog niet helemaal tevreden omdat de carburateur nogal veel brandstof uitproest.Vooral uit het gaatje tegenover de gasgever.
Daar wordt nog aan gewerkt,ik meldt me wel weer .
Vroemmmmmmmmmmmmmmmmm Peter. grin

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Peter; rij je nog steeds met de opgeboorde carb? Uiteindelijk geheel naar wens? Of toch weer origineel? Ben benieuwd!

TTT

Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Hallo Thaco,
Nee ik rij nog steeds met veel genoegen{lees snelheid}op mijn solex met op geboorde carburateur. laugh
Wel zijn er inmiddels 2 extra spoelpoorten bij gekomen.
Dus 4 in het totaal. cool
Gaat als de brandweer en blijf sommige plastic scooters voor. sick
Ook heb ik nog een 5 poortscilinder liggen met een FS1 zuiger.
Daar ben ik nog mee aan het experimenteren.
Daarnaast zit ik ook nog midden in de restauratie van een franse 1010.
Man o man wat ben ik eigenlijk druk.
Maar ,leuk dat je er om vraagt ,het tunen ligt een beetje stil.
Peter

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Ik moet even lachen, mede om de herkenning!
Uit jou profiel zie ik dat in een aantal zaken op mij lijkt, ik ben alleen ietsje jonger! En dan ga je onderandere racen tegen andere weggebruikers. Met een Solex. Heel gewoon. Vinden wij.

Ik ging laatst een gele plaat voorbij! Scootertje was net nieuw. Zij trok op bij het stoplicht als een lier maar met flink trappen hield ik haar bij.....slipstreamen.....34-35-37-39........EN DAN ERVOORBIJ!
Wat smaakt dan een biertje weer goed! Altijd trouwens.

Toch de opgeboorde carb. maar weer eens monteren.

TTTTTTT

Joined: May 2006
Posts: 1,992
peter57 Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Mijn vrouw noem me nog steeds een groot kind. eek
Dat is mijns inziens het mooiste compliment wat je kunt krijgen.
En idd ik ben in de tijd blijven hangen. sleep
Alle dingen die vroeger leuk vond vind ik nog steeds heerlijk om te doen.
Als bijna 51 jarige ouwe l*l nog scooters inhalen,hahaha.
En dat bier smaakt ook nog steeds en meerdere ook wel.
Groet Peter.
En wat de carburateur betreft,blijven testen tot je de juiste combinatie gevonden hebt.

D
driekus
Unregistered
driekus
Unregistered
D
Heren met al jullie wijsheid!
Wie kan mij instructies geven over het opboren van een 6.5 carburateur van een 3800 motortje, met gaskabel.
Ik kom namelijk niet uit alle verhalen die ik hier lees.

Vast bedankt, Driekus

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Gas open, op de kolomboormachine, en met een tegengeslepen boor doorboren.

Ik zie dat je niet ver weg woont, Mocht je zin hebben naar Boxtel te komen, doen we het samen even.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Thaco
Ik moet even lachen, mede om de herkenning!
Uit jou profiel zie ik dat in een aantal zaken op mij lijkt, ik ben alleen ietsje jonger! En dan ga je onderandere racen tegen andere weggebruikers. Met een Solex. Heel gewoon. Vinden wij.

Ik ging laatst een gele plaat voorbij! Scootertje was net nieuw. Zij trok op bij het stoplicht als een lier maar met flink trappen hield ik haar bij.....slipstreamen.....34-35-37-39........EN DAN ERVOORBIJ!
Wat smaakt dan een biertje weer goed! Altijd trouwens.

Toch de opgeboorde carb. maar weer eens monteren.

TTTTTTT


hoezo 34-35-36, doe mij maar 110-65-90


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
D
driekus
Unregistered
driekus
Unregistered
D
Weet mijn weg wel met de freesbank dus kom er waarschijnlijk wel uit, toch bedankt voor het aanbod Jan!!

Wilde eigenlijk alleen weten waarom het moeilijker is om het nieuw type carburateur op te boren t.o.v. de oude en waar je dan op moest letten.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: driekus
Weet mijn weg wel met de freesbank dus kom er waarschijnlijk wel uit, toch bedankt voor het aanbod Jan!!

Wilde eigenlijk alleen weten waarom het moeilijker is om het nieuw type carburateur op te boren t.o.v. de oude en waar je dan op moest letten.


De nieuwe carburateur heeft minder "vlees" rondom de gasgeef trommel, bovendien zit er een eigenaardig kanaal in die bij dicht staan van de gasgever zorgt voor de toevoer van valse lucht, bij opboren word dat niet fraaier, je hebt zelfs kans dat voor je gevoel de solex alleen nog maar volgas wil lopen en dus niet meer te temmen is.

De nieuwe carburateur heeft ook nog eens niet zo een mooi venturibuisje waar de brandstof mee in het inlaatkanaal wordt ge-injecteerd, kans dat je bij boren door een braam dit gat dichtboort en dan loopt de solex niet goed meer vanwege brandstof tekort

De gasregeling van de nieuwe carburateur gaat ook trapsgewijs en niet traploos zoals bij de oude "spaak"carburateurs, bij opvoeren kan je dus alleen trapsgewijs de snelheid regelen en de stappen tussen de trap kunnen dan wel erg groot zijn.

Als je toch een fraisbank hebt: ook het gat van de gasgeef trommel uitkotteren en een heel nieuw gasgeef systeem maken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
D
driekus
Unregistered
driekus
Unregistered
D
Ok,
bedankt Joan,
Dat was dus wat ik weten wou, het is dus toch te doen alleen met een beetje pech loopt hij niet meer stationair (in dusverre dat een solex dat doet) Toch maar proberen om een nieuw gasgeef mechanisme te creeren dan.

Gr Dirk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Racers gebruiken bijvoorbeeld geen gasgever meer die hebben een draadje naar hun ontsteking en kunnen deze kortsluiten, de motor wordt dan dus geregeld als "aan" of "uit"
maar daar kan je uitlaat wel eens mee ploffen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Peter

ik heb de carb ook opgeboord, weinig resultaat, diverse sproeiers gemonteerd, geen resultaat, nieuw gasgeefsysteem gemaakt zodat de gasgever echt open en dicht gaat en het toerental geregeld kan worden.
mogelijk heb je nog meer tips om de snelheid meer dan 30 km/h te krijgen.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Peter

ik heb de carb ook opgeboord, weinig resultaat, diverse sproeiers gemonteerd, geen resultaat, nieuw gasgeefsysteem gemaakt zodat de gasgever echt open en dicht gaat en het toerental geregeld kan worden.
mogelijk heb je nog meer tips om de snelheid meer dan 30 km/h te krijgen.
Groet
ANdre


Verder loopt hij wel goed ??

In principe komt de carburateur als laatste maatregel om net dat beetje meer trekkracht te krijgen door een betere cylindervulling ( zie ook de verhalen van Jan die echter wel stelt dat hij de carburateur NIET doet, daar is ook wat voor te zeggen want door opboren maak je van het inlaat traject een heel lange pijp zonder echte venturi meer van 8 mm diameter.
Mijn ervaring is dat het wel bijdraagt aan de trekkracht en dat merk je dan bij minder snel terugvallen van het tob (1)toerental bij volgas en heuvel op of tegenwind.
harder gaat hij er niet echt van dat moet je halen uit veranderingen in je poorten timing


(1) Tob is express zo geschreven, echt snelle 2takten hebben als stationair een toerental dat al ver boven het maximaal haalbare van een solex ligt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: dreke2
Peter

ik heb de carb ook opgeboord, weinig resultaat, diverse sproeiers gemonteerd, geen resultaat, nieuw gasgeefsysteem gemaakt zodat de gasgever echt open en dicht gaat en het toerental geregeld kan worden.
mogelijk heb je nog meer tips om de snelheid meer dan 30 km/h te krijgen.
Groet
ANdre


Idd: Eigenlijk ben je aan de "verkeerde kant" begonnen met tunen...

Schaf eerst maar eens een zuigertje met kort hemd aan, zorg voor een verse schone uitlaat ( hoeft echt geen dikke pijp te zijn) Stel de ontsteking goed af met een stroboscooplamp, gebruik een dikke voetpakking en een dunne voerpakking ( je kunt ook een vulplaatje van plm 1.5 mm onder je voet van je cilinder gebruiken ( met pakkingen 0 maar dat die je deze hoogte wel weer te compenseren door het kopje overeenkomstig, of ietsje meer, af te draaien )Gebruik je alleen de dikke pakking onder dan volstaatlaat 0.6a0.7 mm afdraaien. Als je lagerwerk en carterafdichting goed is rij je echt met 35-36 en voor de wind zelfs 41-42.
Over de juiste spoeier bestaat discussie. Dat is gewoon even proberen. Met een standaard 28 wil het wel, maar staat de "choke"behoorlijk dicht. een 32 is zeker te groot. met ongeveer 30 zou je, als alles verder goed is een heel eind moeten kunnen komen, maar heb je nog wel iets choke bijstaan.

en: Dat alles met een standaard carburateur.

Last edited by 49cc; 13/05/11 03:03 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
49cc
dikke pijp zit erop.
electronische ontsteking zit erop
heb al een cilinder uitgewerkt, spoelpoorten in en uitlaat poort
kom niet verder dan 32 km/h bij windstil weer met sproeier 26
voor een derde cq 4e poort heb ik waarschijnlijk te weinig cilinder wand dikte
zijn er miscchien olossingen om de onstekeing electronische vroeger te zetten???

groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
49cc
dikke pijp zit erop.
electronische ontsteking zit erop
heb al een cilinder uitgewerkt, spoelpoorten in en uitlaat poort
kom niet verder dan 32 km/h bij windstil weer met sproeier 26
voor een derde cq 4e poort heb ik waarschijnlijk te weinig cilinder wand dikte
zijn er miscchien olossingen om de onstekeing electronische vroeger te zetten???

groet
Andre


Go, met al die mofificaties haal ik 70 is er toch vast ergens iets fout gegaan.
Overigens ken ik geen enkele solex die met een sproeier 26 wil lopen, bij mij loopt bijna alles standaard op 28 behalve dan een paar die een 180-240 hebben maar dat is een ander verhaal.

Maak eens een kopie van je poorten timing.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
kijken joan

groet
Andre

Attached Images
P1160735.JPG (99.49 KB, 263 downloads)
P1160736.JPG (100.69 KB, 248 downloads)
P1160737.JPG (97.73 KB, 267 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Lezen dreke ( vooral dat van ene J.V.)

slecht te zien IN de cylinder daar kun je betere plaatjes van maken door schuin naar binnen te footograferen met een lampje aan de andere kant.

De hap in je zuiger is wel erg breed, bij mij blijft die links hangen, teveel naar rechts gooit de uitlaat open.

Ik krijg de indruk dat je de spoelpoorten ook naar de uitlaat toe hebt weggehaald, een soort van paddestoel, Als dat zo is begin ik wel wat te snappen, breed is leeuk maar wel de goede kant op graag. Dan barst het van de freeskrassen in de cylinderwand goed voor de afdichting van de zuigerveren, dan zie ik scherpe randen in de overgang van kanaal naar poort, en verder zie ik niet hoeveel cylinderwand er nog tussen de poorten zit, dat moet voldoende zijn om lek langs de wand tegen te gaan.

Je uitlaat lijkt ook aan de brede kant, dat vind het gas niet leuk, probeer maar eens met een groep van 100 man door 1 deurtje te wurmen ( dagelijk op de NS perronnen te aanschouwen)
iedereen die van links en rechts komt blokkeert de ingang.
Allemaal in rij recht ervoor staan dat gaat het snelste.

Als je bij een kreidler racer de uitlaat poort 32 mm breed maakt hang je er ook minimaal een 32 mm pijp aan

Een beetje breder dan de pijp mag wel als je de poort venturivormig maakt, dan comprimeert de toevloed iets en dat is nog aanvaardbaar

En dan zie ik aan je fotos ook nog niet eens de hoogte van de poorten of de gaten in de zuiger onder de pistonpen

Attached Images
opgevoerde copy.jpg (33.53 KB, 290 downloads)
Last edited by Joan; 13/05/11 11:26 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke joan
iets te slordig en te enthousant geweest, wel duidelijke uitleg van jou waar ik blij mee ben.
voorlopig deze middag weer normale cilinder en carb opgezet zodat ik weer kan tuffen,
volgende cilinder ga beter voorbereiden en netter zonder krassen proberen te dremelen met jou adviezen bedankt in elk geval

groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2005
Posts: 211
Hier zouden workshops voor moeten zijn.


Mvg,

Luuk
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Als dat zou kunnen

Andre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
beste mensen solexneuten
van mijn rd 500 heb ik een tuning poortmap voor 140 pk cq uitslag die opgerold gewoon in de cilinder past zijn er dit soort uitslagen ook voor een solex dir werkt mijn inziens best goed

Groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Die cilinder die ik op de foto gezien heb, het valt mij op dat die nog fatsoenlijk aan de gang wil blijven.
Met een dremeltje moet je het op een goede mannier opvoeren maar zo gouw mogenlijk vergeten ,er is echt wel wat meer speelgoed voor nodig voordat de luchtstroom goed door de motor wil vloeien.
Je moet iets van lucht stromingen geleerd hebbeen en zeer veel ervaring en vele cilinders verder zijn voor je een goed lopende solexmotor zal hebben.
Ga eerst eens bij iemand te raden die er al meer goed aan de gang heeft gekregen.
Daar mee bedoel ik niet iets wat met flinke af.
waarse wind uigeprobeerd is en dat dan de snelheid is die dan meestal genoemt wordt ( als de snelheid van de solex )
Verder wil ik je wel steunen in een poging om wat betere eigenschappen aan de solexmotor te geven.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Jan

wat bedoel je precies met ondersteunen, jou uitleg om een solex wat harder telaten lopen is vrij duidelijk omschreven voor iemand die goed kan lezen, en waarom is een dremel niet voldoende.
freesbanken en draaibanken etc ligt niet in min bereik.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Jan

wat bedoel je precies met ondersteunen, jou uitleg om een solex wat harder telaten lopen is vrij duidelijk omschreven voor iemand die goed kan lezen, en waarom is een dremel niet voldoende.
freesbanken en draaibanken etc ligt niet in min bereik.

groet
ANdre


Ik gok zo dat Jan bedoelt dat je maar eens aan moet komen. overigens kom je met een vaste hand, heel veel tijd en ervaring met een dremel een heel eind, Ik zou willen dat die dingen al bestonden toen ik met opvoeren begon, er zijn er die er in die tijd een tandarts voor hebben bestolen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2007
Posts: 60
AJS Offline
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2007
Posts: 60
Er staat nog een mooi setje op Marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/444046644


Arjan.
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
AJS

denk dat ik eenleuk steje heb van Proxon past alle dremel componeneten op en is een stuk kleiner om overal bij te kunnen, is ook in toerental regelbaar

Groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Jan

intussen achtergekomen dat de voetpakking stevig lekte, draad in blokje was dol.
inmiddels gerepareerd met liquid metal opnieuw getapt, zit nu wel goed vast en lekt niet meer.
onbelast toerental is 4500 rpm en snelheid is 22 km/h met uitgewerkte cilinder
snelheid met onbewerkte cilinder maar met bewerkte zuiger, hapje eruit bij inlaat 31 km/h
ik durf niet goed meer te dremelen zonder een goede uitslag, toch wil ik hem graag harder laten lopen.
nu moet ik de vrouw (heeft ook een solex waar niets aan is gedaan)voor laten gaan en dat steekt een beetje,
ik wil toch wel ergens de boventoon voeren.

Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
100 punten voor dit antwoord


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Jan

intussen achtergekomen dat de voetpakking stevig lekte, draad in blokje was dol.
inmiddels gerepareerd met liquid metal opnieuw getapt, zit nu wel goed vast en lekt niet meer.
onbelast toerental is 4500 rpm en snelheid is 22 km/h met uitgewerkte cilinder
snelheid met onbewerkte cilinder maar met bewerkte zuiger, hapje eruit bij inlaat 31 km/h
ik durf niet goed meer te dremelen zonder een goede uitslag, toch wil ik hem graag harder laten lopen.
nu moet ik de vrouw (heeft ook een solex waar niets aan is gedaan)voor laten gaan en dat steekt een beetje,
ik wil toch wel ergens de boventoon voeren.

Groet
ANdre

Vrouwen vinden het leuk als ze van je kunnen winnen Heeeel soms staat daar wat tegenover.
Overigens denk ik dat die cylinder van je nog wel te redden is vermits je niet een cylinder hebt gepakt die al "af" was door slijtage voor je er aan begonnen bent want dan is opvoeren sowieso een verloren zaak.
Door een bejaarde van 100 een paar nieuwe Nikes te geven gaat hij ook niet ineens een Marathon winnen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Joan

was een geslepen en uitgehoonde cilinder waar 50 km mee was gereden uitgeslepen tot 39,75 mm
en hoe denk jij die te redden ?????
ben benieuwd

groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan met en rechte frees of slijpstift onmogenlijk de juiste vorm er in maken.
De poorten hebben richtingen nodig die met een rechte mchine niet mogenlijk zijn.
De echte opvoer machines hebben een kop die in alle hoeken is in te stellen om de juiste stroomrichting te verkrijgen.
Je komt al een heel eind als je een kopje er op kan zetten die onder een hoek van 45 graden kan staan.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als het niet te snel moet klaar zijn stuur dan een cilinder op en kan er dan een overmaat in SLIJPEN en hij zal je vrouw on jou met die snelhied kunnen voortbewegen.
Maar dan moet er wel een werkende luchtfilter op want zand tussen de zuiger en cilinderwand is geen heel goede combinatie

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
wil ook wel langs komen als het mag, middelbeers is niet zo ver, uitslijpen en honen houd dan wel in dat er ook een nieuwe zuiger moet worden aangeschaft.
slijp jij ze zelf uit ???
ik heb zelf ook al wel eens gehoond bij kleine beschadigingen (klein vastlopertje OP TIJD UITGEZET) bij mijn rd 500 in combinatie met cousticsoda zonder een nieuwe zuiger te moeten aanschaffen
ben ook zeer benieuwd naar jou technieken om dit op de juiste manier uit te werken.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Joan
ik heb weer nagedacht, blijft toch boeien jou opmerking.
als ik de paddestoel van de spoelpoort aan de uitlaatkant recht naar beneden uitdremmel zodat de spoelpoorten een stuk breder worden in zijn geheel, ben ik dan op de goeie weg ??

Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Joan
ik heb weer nagedacht, blijft toch boeien jou opmerking.
als ik de paddestoel van de spoelpoort aan de uitlaatkant recht naar beneden uitdremmel zodat de spoelpoorten een stuk breder worden in zijn geheel, ben ik dan op de goeie weg ??

Groet
ANdre


Inderdaad dat scheelt al iets maar er is weinig wand om dat te doen, je zit zo buiten en je mag aan de uitlaat kant de kanalen niet scheef de kant van de uitlaat op laten wijzen want dan blijft hij die kant op spoelen, dus niet gemak dient de mens maar eerst nadenken, want alles wat weg is blijft weg, vooral de achter kant beter maken, dus niet zomaar een deuk in je cylinderwand frezen maar denk als een gas ( of fietser) die de bocht om moet, dat gaat beter vloeiend dan dat je eerst een poot aan de grond moet zetten dan je fiets omtillen om dan haaks om het hek heen te gaan en dat met 10 blaffende Dobermans achter je aan.

Overigens ben ik het niet met Jan Vennix eens dat je niet met een rechte frais de hoek om kan gaan, mij lukt het wel maar ik verleng dan ook de steeltje en heb het liefst bolle of tulpvormige fraisjes, moest in mijn beginnerstijd wel wel want een tandartsen setje had ik in die tijd niet ( Nu wel zat maar de meesten passen net niet in een 50CC cylinder)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
nog eens aandachtig de adviezen van jan vennix doorgelezen en fanatiek weer begonnen met een maagdelijke cilinder.
dremeletje na 1/2 uurtje defect dus. morgen nieuw dremeltje (proxxon)is een stuk kleiner om overal bij te kunnen halen weer in het zonnetje een poging ondernemen.
wordt vervolgt

andre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Met een rechte loop kan je toch moeilijk om een hoekje schieten en met een kromme loop zie je niet goed waar je schiet,tenminste als je het geweertje goed vast gehouden had.
Ik weet wel dat wanneer het steeltje van het freesje een keer krom is gegaan je niet beter om een hoekje kan frezen.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
nieuw dremeltje gekocht en weer ff bezig geweest met de uitgewerkte cilinder, kan nou mijn buil sjek aangeven vanuit de binnenkant naar buiten, maar ik ga toch nog even verder en probeer het dadelijk met koper weer dicht te solderen/lassen.
die niet waagt blijft maagd toch


't is ginne logie!
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal je eens een geheimpje vertellen,als de spoelpoorten te groot zijn geworden dan zal de motor bij lagere toeren niet meer goed willen lopen ,omdat je maar een bepaalde hoeveelheid gas van onder naar boven moet en bij een groot gat gaat er alles te gemakkelijk door zal gaan zal de spoeling geheel fout zijn en te lage luchtsnelheid geeft geen hoge cilindervulling.
Of bedoel je dat er te weinig materiaal zat om het gat weer een beetje groter te kunnen maken,
Als je er aan de buitenkant uitgekomen bent dan gooi je de cilinder maar zo ver weg(nog verder weg dan je zal kunnen).
Cikinders zijn er nog wel te koop.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
cilinder was al verknald en ik heb geprobeerd er nog wat van te maken, was toch mooi weer om te dremelen.
uit jou antwoord begrijp ik dat het nu echt eide oefening is dus weg ermee


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
cilinder was al verknald en ik heb geprobeerd er nog wat van te maken, was toch mooi weer om te dremelen.
uit jou antwoord begrijp ik dat het nu echt eide oefening is dus weg ermee


Toch heb ik racers gezien die met staalplamuur de boel weer dicht weten te frutten, daar stond zelfs een noot van in de WK reglementen van Joure, met mate was toegestaan.
Koperlassen is geen optie, dat moet je doen voordat de gaten erin vallen, is het gat er eenmaal is de wand te dun om te lassen, die brand kompleet weg

Last edited by Joan; 24/05/11 07:33 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Bij koper lassen is dit meestal een koper zilver legering autogeen dus, met eventuleel een toevoegmiddel om te hechten.
tegenwoordig kan dit ook electrisch met een gelijkstroom lasapparaat maar dat is meer op het materiaal kakken
het voordeel hiervan is dat het gietijzer niet hoeft te smelten maar alleen rood hoeft te worden, het nadeel is dat het zeer langzaam moet afkoelen als het gelast is.
voordat ik hier aan begin zal ik de oppervlakte temperatuur van hete/warme cilinder meten om te voorkomen als die te heet/warm wordt het koper gaat smelten

groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Bij koper lassen is dit meestal een koper zilver legering autogeen dus, met eventuleel een toevoegmiddel om te hechten.
tegenwoordig kan dit ook electrisch met een gelijkstroom lasapparaat maar dat is meer op het materiaal kakken
het voordeel hiervan is dat het gietijzer niet hoeft te smelten maar alleen rood hoeft te worden, het nadeel is dat het zeer langzaam moet afkoelen als het gelast is.
voordat ik hier aan begin zal ik de oppervlakte temperatuur van hete/warme cilinder meten om te voorkomen als die te heet/warm wordt het koper gaat smelten

groet
Andre


weet ik, ik heb ( niet helemaal toevallig) eveneens een opleiding in deze richting gehad.
De smeltpunten liggen inderdaad ver genoeg uit elkaar dat het gietijzer niet hoeft te smelten, helaas is de vlamtemperatuur zo hoog dat als jij gietijzer od wil maken het dunne flapje rondom je gat meteen WEL de smelt temperatuur bereikt als je de vlam erop zet .
is wel te voorkomen door de cylinder in zijn geheel op de soldeertemperatuur te brengen zonder met de vlam in de buurt van het gat te komen maar als soldeerdere is deze methode vrij ongebruikelijk die gaat meestal meteen voor het gat.

De bedrijfstemperatuur van de cylinder komt niet eens in de buurt van het smeltpunt van zilversoldeer dus daar is geen probleem, je zou wat dat betreft zelfs tinsoldeer kunnen gebruiken.

Voor gietijzer heb je wel een heel speciaal vloeimiddel nodig, die cylinders is troep.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
ik wou de cilinder voorverwarmen met een inductieverwarmer die gebruikt wordt om lagers te verwarmen voor montage, hiervan is de temperatuur instelbaar.
dus zo hoog mogelijk instellen, solderen en zo langzaam mogelijk laten afkoelen om vervorming te voorkomen.
vloeimiddel zou borax kunnen zijn, kun je ook je handen mee wassen

groet
Andre


't is ginne logie!

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Siebe), 285 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.088s Queries: 147 (0.035s) Memory: 1.5492 MB (Peak: 2.2208 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 16:33:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS