Vandaag de FS1 eens uitgeprobeerd, afgelopen weekend een compleet nieuw koppeling huis en krukastandwiel gemonteerd, tandwiel koppeling huis en krukastandwiel moeten perfect op elkaar afgestemd zijn ander krijg je zingende tandwielen wat met de oude set het geval was, vooralsnog geen muziek meer onder het rijden dus probleem lijkt opgelost, mis in de lage toeren nog iets trekkracht( wat vorig jaar wel goed was), kan ook de oude benzine zijn of carburateur even schoonmaken na het lange stilstaan....we gaan het zien.
Ik heb originele onderdelen kunnen vinden in Zweden, kost een paaaaaaar centen...poepoe, maar heb er meer vertrouwen in als imi
is de overbrenging wel hetzelfde ? ( je mist trekkracht zeg je ) van honda heb ik diverse setjes koppelingstanwielen liggen, allemaal anders door met het tandmoduul te spelen en diametsr van primaire en secundaire tanwiel iets te varieren krijg je een legio aan tandwiel verhoudingen bij eenzelfde hartafstand van de assen
Vanavond gereden met competition 102 benzine in de FS1, ging vlot over de 80 en dat is anders met moeite 80, ben voorzichtig opti. als dit geen toeval is blijf ik er mee rijden.
Ja daar zat ik ook aan te denken, die krimpen weer terug in hun oorspronkelijke form, zijn wel allemaal origineel yamaha en die kwaliteit is stukken beter als de imi.
Ik heb naar meer gelezen over de 102. Maar ik begin te geloven dat het meer vermogen geeft. Dus zou best wel eens allemaal waar kunnen zijn dat het een betere brandstof is.
Ja 1:100 en watergekoeld rond om de cilinder dat is heel iet s anders dan een Solex cilinder zo groot als een kippenei die maar aan een kant gekoeld word als je rijd en ook nog de verkeerde kant
Een watergekoeld blok kan met iets minder olie toe, omdat de cilinder minder heet wordt.
misschien dan wat voor Roelof om van de winter zijn FS1 watergekoeld te maken want ook daar zitten cylindertjes op zo groot als een pakje sigaretten. later kwamen ze met grotere cylinderkoppen om wat aan de koeling te doen
Ja 1:100 en watergekoeld rond om de cilinder dat is heel iet s anders dan een Solex cilinder zo groot als een kippenei die maar aan een kant gekoeld word als je rijd en ook nog de verkeerde kant
idd een watergekoeld blok is thermisch allemaal net ff wat beter, kan daarom ook net wat krapper in elkaar.
Ja 1:100 en watergekoeld rond om de cilinder dat is heel iet s anders dan een Solex cilinder zo groot als een kippenei die maar aan een kant gekoeld word als je rijd en ook nog de verkeerde kant
idd een watergekoeld blok is thermisch allemaal net ff wat beter, kan daarom ook net wat krapper in elkaar.
in de tijd dat we via de wereldomroep nog pits kaarten kregen voor de asser TT zagen we in de pits Jan de Vries met een keteltje kokend water om voor de start zijn kreidler vast via dat hete water in zijn koelcircuit op temperatuur ( op tolerantie dus) te brengen waarschijnlijk om vastlopers ( zuiger al heet cylinder nog niet ) te voorkomen bij het "warmdraaien" met andere woorden hij hoefde niet te "draaien" om te warmen, dat in tegenstelling tot MV in die tijd die ongeveer een uur voordat ze aan de beurt waren vast begonnnen met Vroeeeem Vraaaap Vroeem vraaap voor op detribune net na de finisch waar we toen zaten tijdens de wedstrijd recht tegenover de pits van MV een heel mooie ervaring
Vandaag tijdens de toertocht Schoonoord de FS1 maar weer eens mee genomen, rijd wel lekker met wat meer vermogen maar ik moet zeggen dat ik op de Solex een stuk minder zadelpijn heb.
Nieuwe nicasil wand laten zetten in de cilinder van zowel de Yamaha FS1 als de JRT cilinder voor de Solex, vooral de zuigerspeling van de JRT zat al op 0,1mm, zuigerspeling is nu voor beide 0,04mm, verschil in mooier lopen en trekkracht is direct merkbaar en geen bijgeluiden meer, gaat alleen maar beter lopen maar kan wel 1000km duren voor ze mooi ingelopen zijn. Dat was de investering zeker waard.
Klopt hij is op deze plaats al eens eerder gelast, scheur loopt richting cilinder, dit carter middendeel staat het bloknummer wat gelijk aan het framenummer is, ander middendeel is niet zo moeilijk aan te komen maar dan heb ik een ander bloknummer, vind ik een beetje jammer dus laat hem wel weer lassen.
inderdaad flink voorwarmen, maar ook een tijdje op temperatuur houden om las spanningen te laten homogeniseren . beste is een plaatje alu eronder en dat meelassen om dan later weer weg te fraisen heb je je smeltbad beter onder controle
Blokt licht al uit elkaar, heb iemand gevonden die gespecialiseerd is in aluminium lassen, is zijn beroep en toevallig heb ik vorig jaar zijn Solex gerepareerd dus komt goed.
Kun je de carter helften met de hand uitelkaar trekken of heb je ook een speciale trekker nodig. De koppeling, moet je die ook eerst met iets indrukken en dan uit elkaar halen?
Ja ik heb wel een paar hulpstukjes om het demonteren wat makkelijker te maken maar niks bijzonders, aan 1 kant het carter rond het krukas lager goed verwarmen dan vallen de 2 helften eigenlijk al uit elkaar, koppeling ook simpel, van een oude tussenplaat een hulpstuk gemaakt om het koppeling huis tegen te houden anders krijg je de moer niet los.
Ja ik heb wel een paar hulpstukjes om het demonteren wat makkelijker te maken maar niks bijzonders, aan 1 kant het carter rond het krukas lager goed verwarmen dan vallen de 2 helften eigenlijk al uit elkaar, koppeling ook simpel, van een oude tussenplaat een hulpstuk gemaakt om het koppeling huis tegen te houden anders krijg je de moer niet los.
Kijk netjes. Zelf heb ik ook een speciale plaat voor demontage van de helften. Zelfbouw, van iemand gekregen die er mee gestopt is.
Ja, lekker zo laten Roelof. Als we gaan bijwerken, gaan we het soms wel eens verprutsen he. Al heb ik ook de neiging het iets bij te werken. Is het passingsvlak waar de pakking op komt wel mooi recht, want het is wat lastig te zien op de foto.
Gelijk nieuwe lagers en keringen, blok loopt weer mooi en je moet goed kijken wil de las opvallen, ik laat het zo, mooie nieuwe nikasil want in de cilinder met een mooie strakke zuigerspeling van 0,04mm, volgend jaar maar eens flinke toer maken.
Zoho, dat heb je weer snel gedaan allemaal. Idd, het valt helemaal niet op. Je moet het toevallig zien en weten. Als het maar goed is toch. Ha, kom je volgend jaar effe hier naartoe rijden.
Gister een toertje met de FS1 gemaakt naar Urk, de nieuwe TomTom rider 400 een mooie fiets route laten zoeken, werkt nog niet helemaal feilloos, Tom vind dat een 100km weg ook rustig in een fiets route hoort.
Zo, een ritje zegt ie dan. Mooi hè zo'n lekker gangetje af en toe. Ik heb van de week net een toertje geplant van 200. Mhhh, moet ik toch weer een ommetje maken om hierover heen te gaan. Eeehhh, toch maar niet. Voorlopig ben jij aan kop.
Hoe heeft de FS1 zich gehouden, na de reparatie toen? Goeie top ook.
De fs1 loopt goed, gaat steeds beter lopen na dat ik de cilinder heb laten nicasilen en met de zuigerspeling van 0,04mm geen bijgeluiden meer, trekkracht blijft een probleem, denk dat de oplossing 10 kilo afvallen is.
Hahháa, das het probleem met 50plussers hè. Toen ik wat langer haar had woog ik 64. Nu 94. Dus ja. Wat doe je dan. Inmiddels 6 kwijt. Aai de vakantie komt eraan. Ach als hij maar lekker loopt en tegen wind ook doorgaat is alles oké toch.
Van Oek... erg leuke vent en altijd eerlijke handel. Heb oa een heel mooie Sparta JLO van hem voor een heel goed prijsje, en mijn testkast komt bij hem vandaan
Van Oek... erg leuke vent en altijd eerlijke handel. Heb oa een heel mooie Sparta JLO van hem voor een heel goed prijsje, en mijn testkast komt bij hem vandaan
Altijd fijn als mensen eerlijke handel drijven. Maar voor Roelof, er gaat niets boven een originelen gietijzeren FS1 Cilinder.
Van Oek... erg leuke vent en altijd eerlijke handel. Heb oa een heel mooie Sparta JLO van hem voor een heel goed prijsje, en mijn testkast komt bij hem vandaan
Dat is wel een "gaander" als echte FS1, voor de nederlandse 40 km uitvoering kan ik me herinneren hoorde er een F5B cylinder op
Van Oek... erg leuke vent en altijd eerlijke handel. Heb oa een heel mooie Sparta JLO van hem voor een heel goed prijsje, en mijn testkast komt bij hem vandaan
Altijd fijn als mensen eerlijke handel drijven. Maar voor Roelof, er gaat niets boven een originelen gietijzeren FS1 Cilinder.
Bedankt Jan....ik heb deze originele fs1 cilinder liggen met tattoo in de nek maar die zijn minder snel en ook minder trekkracht als de aluminium die ik nu heb, de alu/nikasil set is een copy van deze fs1 cilinder maar dan 60cc
Ik moet tot volgende week wachten. Morgen laatste dagje werken.
Dat hendeltje boven je trapper is toch voor om te fietsen?
Weet je toevallig je verbruik?
idd fietsmechanisme maar de tandwielen zitten er niet op, komen alleen maar ongelukken van.
Verbruik heb ik nog nooit opgemeten, als ik kijk hoeveel ik onderweg heb getankt en hoeveel er thuis weer bij gedaan heb zit ik rond de 1:30
Dat is een normaal gebruik. Die fs1 zijn niet echt zuinig. Ook als ze ori zijn, gebruiken ze best wel een slokje.
Ben je van plan om hem nog wat te kietelen?
nee zeker niet, als het piekvermogen er maar uit is en een iets bredere powerband dan ben ik tevreden, ben ook geen tuner dus zal op zoek moeten naar een specialist.
nee zeker niet, als het piekvermogen er maar uit is en een iets bredere powerband dan ben ik tevreden, ben ook geen tuner dus zal op zoek moeten naar een specialist.
wat voor membraan zit er in of ben je roterend ? neem aan dat je de max carburateur erop heb zitten en dat was 16 mm. Met het membraan kun je ook nog wat winnen
meestal scheelt het al wat als je een 10 maten grotere stationair sproeier erin zet
Ik moet tot volgende week wachten. Morgen laatste dagje werken.
Dat hendeltje boven je trapper is toch voor om te fietsen?
Weet je toevallig je verbruik?
idd fietsmechanisme maar de tandwielen zitten er niet op, komen alleen maar ongelukken van.
Verbruik heb ik nog nooit opgemeten, als ik kijk hoeveel ik onderweg heb getankt en hoeveel er thuis weer bij gedaan heb zit ik rond de 1:30
Dat is een normaal gebruik. Die fs1 zijn niet echt zuinig. Ook als ze ori zijn, gebruiken ze best wel een slokje.
Ben je van plan om hem nog wat te kietelen?
nee zeker niet, als het piekvermogen er maar uit is en een iets bredere powerband dan ben ik tevreden, ben ook geen tuner dus zal op zoek moeten naar een specialist.
Oké. 80 is ook een goede snelheid toch. Zoals Joan zegt. Met een goed membraam kun je toch wat winnen. Effe idd aan een specialist vragen.
Is op het fs1 forum al veel over geschreven, schijnt niet goed te werken en is meer een marketing verkoop truc, maar wel bedankt voor het mee denken!!!!!!!!!!!!!!!!
Is op het fs1 forum al veel over geschreven, schijnt niet goed te werken en is meer een marketing verkoop truc, maar wel bedankt voor het mee denken!!!!!!!!!!!!!!!!
Oké. Dat weet ik natuurlijk niet. Vreemd eigenlijk want in de scooterwereld gebruiken ze dit nagenoeg altijd.
Toch dan maar de specialisten raadplegen. Vaak zijn het kleine trucjes die veel brengen. En die zijn vaak ook door schade en schande slim geworden.
Maar met jou setup, vind ik die 80 , hartstikke goed. Sterke verhalen van 100+ kennen we wel hè.
ik heeb veel Yamaha membramen in mijn handen gehad en de beste waren die van Yamaha zelf door de kleppen los te halen en iets bij te buigen dat ze net aan open stonden haalde ik de beste resultaten tevens de tegenhoud plaatjes iets ronder buigen zodat de opening groter word imitatie hadden vaak de dichtlippen niet goed afgewerkt waardoor de kleppen bleven lekken of er stukken in de luchtstroom zaten en de tegenhoud plaatjes veel te vlak.
Carbon is te stijf, voor sommige toepassingen bij meer dan 10.000 toeren misschien leuk en heb daar bij crossers de hoeken af zien vliegen en dan sta je ook stil
ja en verder behoorlijk over vierkant en best wel een lage compressie, waarschijnlijk vanwege de brandstof in die derde wereld landen waar je hele vloten van deze machines ziet
ja en verder behoorlijk over vierkant en best wel een lage compressie, waarschijnlijk vanwege de brandstof in die derde wereld landen waar je hele vloten van deze machines ziet
Klopt helemaal daar reed iedereen op zo'n ding.....in Engeland en Duitsland zijn ze ook verkocht, deze komt uit Duitsland.
Winterperiode maar eens gebruiken om wat noodzakelijke dingen aan de RS te doen, het is nog een heel gedoe om aan onderdelen te komen, meest wat ik besteld heb moet uit Indonesië komen.
Een kennis van mij heeft een fs1 gekocht. Die loopt ong 50kmu. Zijn er nog dingen die makkelijk te veranderen zijn om hem ong 60 te laten lopen ? Andere uitlaat oid?
hangt van de FS1 af echt standaard liepen ze ook precies 40 maar dan ook precies, dus er is al wat aan gebeurd.
1 van de dingen is dat de uitlaat bocht die standaard tot ver in de uitlaat loopt ( net als bij de honda MT/MB) ingekort moet worden tot net aan waar hij in de uitlaat komt vaak zie je dat al : uitlaat met las> lange bocht, uitlaat met wartel > korte bocht
en is het een membraan of een roterend blok ( eerste en laatste typen waren roterend, meeste membraan zo ja dan inlaatplaat de bus van verwijderen ( net zoiets als de solex 5000 inlaat, "dichtgebust")
en van gietijzeren cylinder de uitlaat poort iets hoger en breder, zit er een F5B cilinder op ? of wat is de code die erop staat ?
Een kennis van mij heeft een fs1 gekocht. Die loopt ong 50kmu. Zijn er nog dingen die makkelijk te veranderen zijn om hem ong 60 te laten lopen ? Andere uitlaat oid?
Gr. Han
Met een drukuitlaat ga je al snel richting de 60, wel uitkijken er zijn slechte imitatie te koop.