Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#120111 22/03/16 09:05 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Nu eens niet een restauratie van een bak ellende, nee leuk een nieuw eitje uit elkaar halen en kijken hoe hij "af fabriek" is gemonteerd.
wat opvalt is de grote hoeveelheid ringetjes die overall gemonteerd zijn, iets wat je bij ouwe meuk nauwelijks meer tegenkomt, die zijn waarschijnlijk in de loop der jaren met het vloervuil mee weggeveegd.
ik heb inmiddels een bak met fotos, alles vastleggen.
ondanks dat hij nieuw is toch goed om hem open te maken, lagervet is weg gedropen en keerringen en rubbertjes uitgehard

Attached Images
nieuw-eitje.jpg (88.08 KB, 472 downloads)
zuiger.jpg (133.76 KB, 366 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #120113 22/03/16 05:26 PM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Toepasselijk met pasen voor de deur. grin

Heeft het blokje nog geen slag gemaakt?? Uniek en eigenlijk ook weer jammer van het slachten dan.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
49cc #120115 22/03/16 06:52 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hoe kom je daar nu weer aan ?
Dié eitjes kom je niet meer tegen.

Han

solexnl #120130 23/03/16 08:44 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Hoe kom je daar nu weer aan ?
Dié eitjes kom je niet meer tegen.

Han


denk via de HEMA, een verstopeitje.
Op verzoek van een kennis, toch even te controleren of hij goed gangbaar is en eventueel verharde keerringen te vervangen.

Op die ander vraag, hij heft ooit wel even gelopen, denk inlopen in de fabriek want er zit al wel iets kool in maar het uitlaatje daarentegen is volkomen droog van binnen

bewijs dat hij helemaal uit elkaar is gegaan, even een beetje het carter warmen en zonder tikken plopt de krukas er zo uit

Attached Images
beetje-opwarmen.jpg (105.91 KB, 305 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #120140 23/03/16 05:57 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Joan in mijn herinnering zat er een ander vliegwieldeksel op was geen Bosch,wat voor carburateur zat erop je had Encarwi en nog een.Ik heb de uitvinders van dat motortje nog gekend BErnt NIco en RInus vd Berg.Een broer van Rinus vd Berg werkte bij Hart Nibrig en Greeve in den Haag in de Parkstraat importeur van oa BMW en DKW later verhuist naar Sassenheim vr gr Hans Welp

Last edited by hanswelp; 23/03/16 06:01 PM.

gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die andere ontsteking is van Wipac.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #120143 23/03/16 08:06 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Nu eens niet een restauratie van een bak ellende, nee leuk een nieuw eitje uit elkaar halen en kijken hoe hij "af fabriek" is gemonteerd.
wat opvalt is de grote hoeveelheid ringetjes die overall gemonteerd zijn, iets wat je bij ouwe meuk nauwelijks meer tegenkomt, die zijn waarschijnlijk in de loop der jaren met het vloervuil mee weggeveegd.
ik heb inmiddels een bak met fotos, alles vastleggen.
ondanks dat hij nieuw is toch goed om hem open te maken, lagervet is weg gedropen en keerringen en rubbertjes uitgehard

Ontzettend leuk hoor om zo'n nieuw eitje onder handen te nemen.
Als je de kwaliteit vergelijkt met een Solex motor, zie je dan grote verschillen? Ik gok dat het eitje wint qua kwaliteit.


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Die andere ontsteking is van Wipac.

ja en ik meen ook bantamag ontstekingen en qua carburateurs waren ze ook niet eenkennig, Carwi en later EnCarwi, Bing, Amal en misschien zelfs een enkele Zenith

ontwerp is beter dan Solex, bij uit elkaar halen viel kwaliteit me een beetje tegen, ze hadden veel bramen laten zitten en de passing van het hoofdlager was "ge-rilled" en dat doe je alleen als je bij toeval de boring iets te groot heb gedraaid en dan toch het carter wenst te gebruiken .

Attached Images
lagerboring.jpg (106.18 KB, 322 downloads)
bramen-uit-draadgat.jpg (15.31 KB, 280 downloads)
Last edited by Joan; 24/03/16 09:08 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #120169 25/03/16 12:20 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Knap gemaakt , een kartelrand aan de binnenkant maar hoeveel kilometer blijft dit goed ??
Enig voordeel bij dit soort vervorming is dat het materiaal aan de oppervlakte wat harder wordt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 54 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 36 (0.010s) Memory: 0.9969 MB (Peak: 1.1748 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 02:04:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS