Solex forum
Posted By: Joan eitje onderzoek - 22/03/16 07:05 AM
Nu eens niet een restauratie van een bak ellende, nee leuk een nieuw eitje uit elkaar halen en kijken hoe hij "af fabriek" is gemonteerd.
wat opvalt is de grote hoeveelheid ringetjes die overall gemonteerd zijn, iets wat je bij ouwe meuk nauwelijks meer tegenkomt, die zijn waarschijnlijk in de loop der jaren met het vloervuil mee weggeveegd.
ik heb inmiddels een bak met fotos, alles vastleggen.
ondanks dat hij nieuw is toch goed om hem open te maken, lagervet is weg gedropen en keerringen en rubbertjes uitgehard

Attached picture nieuw-eitje.jpg
Attached picture zuiger.jpg
Posted By: 49cc Re: eitje onderzoek - 22/03/16 03:26 PM
Toepasselijk met pasen voor de deur. grin

Heeft het blokje nog geen slag gemaakt?? Uniek en eigenlijk ook weer jammer van het slachten dan.
Posted By: solexnl Re: eitje onderzoek - 22/03/16 04:52 PM
Hoe kom je daar nu weer aan ?
Dié eitjes kom je niet meer tegen.

Han
Posted By: Joan Re: eitje onderzoek - 23/03/16 06:44 AM
Origineel bericht van: solexnl
Hoe kom je daar nu weer aan ?
Dié eitjes kom je niet meer tegen.

Han


denk via de HEMA, een verstopeitje.
Op verzoek van een kennis, toch even te controleren of hij goed gangbaar is en eventueel verharde keerringen te vervangen.

Op die ander vraag, hij heft ooit wel even gelopen, denk inlopen in de fabriek want er zit al wel iets kool in maar het uitlaatje daarentegen is volkomen droog van binnen

bewijs dat hij helemaal uit elkaar is gegaan, even een beetje het carter warmen en zonder tikken plopt de krukas er zo uit

Attached picture beetje-opwarmen.jpg
Posted By: hanswelp Re: eitje onderzoek - 23/03/16 03:57 PM
Joan in mijn herinnering zat er een ander vliegwieldeksel op was geen Bosch,wat voor carburateur zat erop je had Encarwi en nog een.Ik heb de uitvinders van dat motortje nog gekend BErnt NIco en RInus vd Berg.Een broer van Rinus vd Berg werkte bij Hart Nibrig en Greeve in den Haag in de Parkstraat importeur van oa BMW en DKW later verhuist naar Sassenheim vr gr Hans Welp
Posted By: FFAnders Re: eitje onderzoek - 23/03/16 05:53 PM
Die andere ontsteking is van Wipac.
Posted By: zeezout Re: eitje onderzoek - 23/03/16 06:06 PM
Origineel bericht van: Joan
Nu eens niet een restauratie van een bak ellende, nee leuk een nieuw eitje uit elkaar halen en kijken hoe hij "af fabriek" is gemonteerd.
wat opvalt is de grote hoeveelheid ringetjes die overall gemonteerd zijn, iets wat je bij ouwe meuk nauwelijks meer tegenkomt, die zijn waarschijnlijk in de loop der jaren met het vloervuil mee weggeveegd.
ik heb inmiddels een bak met fotos, alles vastleggen.
ondanks dat hij nieuw is toch goed om hem open te maken, lagervet is weg gedropen en keerringen en rubbertjes uitgehard

Ontzettend leuk hoor om zo'n nieuw eitje onder handen te nemen.
Als je de kwaliteit vergelijkt met een Solex motor, zie je dan grote verschillen? Ik gok dat het eitje wint qua kwaliteit.
Posted By: Joan Re: eitje onderzoek - 24/03/16 07:08 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Die andere ontsteking is van Wipac.

ja en ik meen ook bantamag ontstekingen en qua carburateurs waren ze ook niet eenkennig, Carwi en later EnCarwi, Bing, Amal en misschien zelfs een enkele Zenith

ontwerp is beter dan Solex, bij uit elkaar halen viel kwaliteit me een beetje tegen, ze hadden veel bramen laten zitten en de passing van het hoofdlager was "ge-rilled" en dat doe je alleen als je bij toeval de boring iets te groot heb gedraaid en dan toch het carter wenst te gebruiken .

Attached picture lagerboring.jpg
Attached picture bramen-uit-draadgat.jpg
Posted By: FFAnders Re: eitje onderzoek - 24/03/16 10:20 PM
Knap gemaakt , een kartelrand aan de binnenkant maar hoeveel kilometer blijft dit goed ??
Enig voordeel bij dit soort vervorming is dat het materiaal aan de oppervlakte wat harder wordt.
© Solex Forum