|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Wie heeft er ervaring met het poedercoaten van een Solex uitlaat? Is de coating bestemd tegen de warmte van de uitlaat of laat deze mogelijk los? Hittebestendige verf is uiteraard ook een optie maar ik ben een fan van de mechanische sterkte en taaiheid van de poedercoating.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo Geert,
Ik heb het ooit laten doen maar het bovenste (heetste) deel laat los. Ziet er niet meer uit na een tijdje. Je kunt inderdaad beter hitte bestendige verf gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Dank voor je reactie Kees, hoe lang was dat bovenste deel? Ik kan ook bijvoorbeeld 5-10 cm lakken met hittebestendige verf en de rest poedercoaten.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Ik heb net even gekeken, maar dat loopt bijna tot aan het potje toe. Het potje zelf is wel gaaf gebleven.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Vergeet niet dat "poedercoat" een laag plastic is wat warmte isoleert en hierdoor de warmte van de pijp vasthoud totdat het weggebrand is. Kachelzwart werkt ook goed
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik heb net even gekeken, maar dat loopt bijna tot aan het potje toe. Het potje zelf is wel gaaf gebleven. Dat bedoel ik..
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik heb net even gekeken, maar dat loopt bijna tot aan het potje toe. Het potje zelf is wel gaaf gebleven. Dat is een duidelijk verhaal. Mogelijk plak ik dan de buis af met tape zodat deze niet (mat) gecoat wordt en wordt het potje dan optisch toch zoals ik in mijn gedachten had. De pijp dan als laatste met de bekende hittebestendige lak spuiten waarmee ik ook mijn cilinders spuit.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Ik heb bovenstaande commentaren van mede forumleden nog eens goed op me in laten werken en ben daarom toch op zoek gegaan naar een alternatief. Het product "Rust-Oleum 7778" is denk ik een prima alternatief middel om in te zetten en wat een beetje "best of both worlds" is! Het is een tot 750C hittebestendige coating die meer mechanische sterkte heeft dan bijvoorbeeld een Motip hittebestendige lak en toch de hoge temperaturen van de uitlaat aan kan zonder te gaan afbladderen. Zowel met de spuitbus als met kwast aan te brengen. Een spuitbus van 500ml van het type 7778 (zijdeglans zwart) kost ca. Euro 15,00 en daarmee qua kosten zeker bij de weg. Ik ga deze komende dagen eens testen! Onder ander hier verkrijgbaar: http://www.btecq.nl/rust-oleum-spuitbus-...EfPCxoCGSDw_wcB OMSCHRIJVINGRUST-OLEUM hittebestendige coatings kunnen worden aangebracht op nieuw, blank staal of gestraald staal of goed voorbehandelde, gecoate oppervlakken zoals barbecues, stookgereedschap, hete lucht kanonnen, uitlaten, enz. Zijn bedoeld voor kleine onderhoudswerkzaamheden en reparaties. Bieden bescherming tot een droge hitte van 750°C (kortstondige piekbelasting) bij toepassing binnen of in een beschutte omgeving buiten. EIGENSCHAPPEN Rendement: 3-4 m² per spuitbusHanteerbaar na 3 uur (bij 20°C) TOEPASSING Ideaal op motoren, warmtekanons, ventilatoren, etc. GEBRUIK Vet, olie, vuil, losse roest, losse coatings en alle andere verontreinigingen met daarvoor geschikte middelen verwijderen. Nog intacte, oude verflagen schuren om een goede hechting te krijgen. Tijdens applicatie moet het oppervlak schoon en droog zijn. MAAK UW HITTEBESTENDIGE COATINGS 750°C KLUS COMPLEET
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Wie heeft er ervaring met het poedercoaten van een Solex uitlaat? Is de coating bestemd tegen de warmte van de uitlaat of laat deze mogelijk los? Hittebestendige verf is uiteraard ook een optie maar ik ben een fan van de mechanische sterkte en taaiheid van de poedercoating. hangt van de poeder coating af, ik heb ze vroeger bij Geritsen in nijkerk laten doen en die gaven geen krimp, maar dat was nog in de tijd dat coating er ik meen bij 250 graden op ging, ik meen dat vanwege milieu men naar coatings is gegaan die bij lagere temperature al opgebracht kunnen worden, dus zo maar alle coatings afkeuren is te kort door de bocht, vraag eens naar de opbrengtemperatuur
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Opbrengtemperatuur = kamertemperatuur. Daarna gaat het de oven in, en die is afgesteld op 180 graden. Zou kunnen dat het vroeger anders was, tegenwoordig gaan aluminium profielen (waar ik mee werk) compleet samengebouwd met isolatiestrippen naar de lakkerij. Die kunststof strippen zijn tot 180 graden bestendig. Vroeger werden profielen volgeschuimd of geharst om te isoleren. Dat gebeurde nà het lakken, toen mocht de temperatuur gerust hoger zijn want er zat geen kunststof ingebouwd
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Wie heeft er ervaring met het poedercoaten van een Solex uitlaat? Is de coating bestemd tegen de warmte van de uitlaat of laat deze mogelijk los? Hittebestendige verf is uiteraard ook een optie maar ik ben een fan van de mechanische sterkte en taaiheid van de poedercoating. .....dus zo maar alle coatings afkeuren is te kort door de bocht, vraag eens naar de opbrengtemperatuurInmiddels wist ik al dat de betreffende oven een temperatuur heeft van 220/225 graden en dat de poeder hecht/smelt bij 175 graden. De temperatuur van de oven is op die temperatuur afgesteld aldaar om de producten (die er koud in gaan) na zo'n 20 minuten er gebruiksklaar uit te kunnen halen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Geert , er is ook hittebestendige poedercoat . Ik weet alleen niet of deze in "mat" of "glans" is . Doen ze in Tilburg bij Strabeko.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Frank, dank je voor de hint, inmiddels was vandaag de spuitbus met rust-oleum al bij me binnen, ik houd van "gas geven" Ik ga dit nu toch als eerste proberen en mocht het resultaat me tegenvallen kan ik nog altijd wisselen! Het is er in geval van nood zo weer afgestraald.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Bar B Q zwart
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Hamerite voor de barbecue, is mat-zwart en houd 650 graden.
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Frank, dank je voor de hint, inmiddels was vandaag de spuitbus met rust-oleum al bij me binnen, ik houd van "gas geven" Ik ga dit nu toch als eerste proberen en mocht het resultaat me tegenvallen kan ik nog altijd wisselen! Het is er in geval van nood zo weer afgestraald. Super spul,
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Super spul, Ja het is inderdaad heel fijn dat ik dit heb gevonden en uitgeprobeerd! Het laat zich supermooi met de spuitbus verwerken, heb er eergisteren een uitlaat mee gespoten, binnen een uur na de eerste laagjes de 2e laagjes aanbrengen en dan 48 uur laten drogen. Voor het gemak had ik tijdens het spuiten de uitlaat aan een stukje vde draad gehangen aan de de droogmolen . Op de foto is het nog wat glanzend, het droogt echter heel mooi mat zwart op. Vandaag zat deze uitlaat al gemonteerd op de OTO tijdens een testritje van 15km hier in de regio samen met Solex maatje dreke2.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
wel een feest uitlaat zeg
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
wel een feest uitlaat zeg Een beetje kort-door-de-bocht
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
wel een feest uitlaat zeg Het is inderdaad mijn feestje
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
0 members (),
185
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|