Morgen verder met het ontwikkelen van een spiebaansteker voor de solex vliegwielen, met de beitel steken op de draaibank heb ik laten varen, duurt te lang.
Dus een 3mm spiebaanbroots besteld, kost maar €85,-, poepoepoe, morgen met een vriend er een geleidebus bij maken.
Die standaard geleide bus heb je niks aan omdat een vliegwiel conisch is, kan je net zo goed in één keer een goede conische geleide bus draaien.
Waarom gebruik je niet een stukje van een oude krukas???? Conisch oké. spiebaan kan je je broots door laten lopen. Deze moet je misschien iets dieper maken, maar verder.....ben je klaar.
Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel. De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.
Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel. De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.
had je 10 jaar geleden gedacht dat je zover in de techniek zou duiken ?
Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel. De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.
had je 10 jaar geleden gedacht dat je zover in de techniek zou duiken ?
Ja, ik heb er elke dag weer plezier in en waar je plezier in hebt kost geen energie maar leverd energie op, dieper ingaan in de techniek boeit me maar ik ken mijn grenzen.
Wie weet of er staven vierkant 3x3mm in de handel zijn, zou wel handig zijn, kan je zo een stukje afzagen en een spie van maken.
kijk eens achterin de bouwmarkt hebben ze al een tijdje standaard een profielenrek, ivm het weke Zamac is bijvoorbeeld messing een goede spie optie, waarom zou je staal nemen ? Messing wordt ook gebruikt voor breekpennen in de propellers van buitenboordmotoren
Ja en die messing breekpennen heb ik zeeeer slechte herinneringen aan van vroeger, we hadden een Yamaha P65 bbm en bijna dagelijks die pennen kapot in de ondiepe grachten van Giethoorn
Spiestaal bij de Metaalreus besteld en komt deze week binnen en de helft goedkoper dan de reguliere handel, snuffel eens rond ze hebben veel meer handige dingen.
Spiestaal besteld 3x3mm en opmaat gemaakt naar het origineel, past perfect, de passing van de spie over de krukas is beter als origineel, nagenoeg geen speling meer.
Inlegspie kan je in alle lengten en maten kopen bij kogellager winkels. Nu nog een goede tip voor handige mensen.Bij een spieggleuf blijkt meestal dat de spie los gaat zitten,dat is makkelijk op te lossen door de spie met een (klein ,nog kleiner ) hamertje te bewerken, Dat gaat zo ,leg de spie met een kant op een vlakke sterke ondergrond.en sla nu met je gereedschapje een klein braampje aan de bovenkant van de spie aan de bijde zijden zodat er een randje aan de spie komt,Dus aan de twee zijden komt nu een randje Steek nu een krukas vast in het vliegwiel en sla nu de spie met de kant van de aangeklopte braam in het vliegwiel . Na uirhalen van de as Zal de spie nu echt vast in de gleuf van het vliegwiel blijven zitten, De aangeklopte bramen snijder zich vast in de gleuf van het vliegwiel . Despie zal nu altijd goed blijven zitten. Meer weten ,meer vragen.
Toolbits zijn overal te koop. Ik zocht deze en heb ze nu gevonden . Bij "Verspaningsgereedschap" hebben ze een ruime keus. Hard metaal is leuk maar daar heb je zoveel soorten in dat je ook wat verschillende wisselplaatje op voorrraad moet hebben. HSS is snel weer scherp geslepen en de beitelhoeken zijn snel aangepast voor andere materiaalsoorten .
dat is toch niet de vraag zoals ik hem begrepen had, net gekeken naar je voorbeeld maar dat zie ik als een naslijpbare speciale metalen punt aan een zachte steel, zoals de naam al zegt tool BITS ( stukje dus maar) Ik had begrepen de volledig harde staven zoals ik aangaf, die kun je echt tot de laatste centimeter opslijpen en niet een paar keer bijpunten en dan de rest wegdoen. Hardmetalen plaatjes slijp ik ook rustig bij op een diamanten komwiel bedoeld voor het slijpen van TIG electroden.
ik begrijp dat wel, is handiger als je productie moet draaien maar als je je eigen profiel wilt niet . Ik heb bijvoorbeeld een profiel in de breedte kan ik in 1 keer een slangtule steken waar aan de andere kant de draad van de pomp nog bij op komt, kan ik mooi de pomp met slangen aansluiten.
Ik heb vroeger heel veel met die HSS beitels gewerkt en je had ze in allerlei maten. De boorbeitels met wisselplaatjes zijn nogal eens te dik voor het werk. De HSS beitel begint bij 6mm en die heb ik nog niet met wisselplaat gezien . Daarbij, een verkeerde "beweging"en de wisselplaat is verziekt .
Ik heb de beitel met opname 7mm en die gebruik ik om binnendiameter uit te draaien, wat ik wel vreemd vind maar misschien is dit normaal dat het wisselplaatje schuin verdraaid staat en daarom een pak vulplaatjes nodig ben om hem op centerhoogte te krijgen, draaiwerk is voor mij nog redelijk onbekend terrein dus alle info is welkom.
Is te zien en ik neem aan dat er platte kanten aan de ronde beitelschacht zitten waardoor de beitel niet te verdraaien is. Dit is een truc van de fabrikant om toch wat kleinere gaten te kunnen draaien en toch een voldoende stevige beitelhouder te kunnen leveren. Wanneer je de platte kanten zou corrigeren zodat het plaatje vlak zou staan , dan zit er te veel "vlees" onder het plaatje zodat je geen kleinere gaten kunt draaien.
Op de afbeelding kan je zien waar de schoen (beitel) wringt. Bij verdraaiing komt de onderkant in de cirkel , oftewel tegen het te draaien materiaal. Er is nu een negatieve spaanhoek, leuk voor Messing draaien maar niet voor staal, aluminium enzv.
De cirkel geeft ook ongeveer aan wat de kleinst te draaien diameter is, Dat moet met deze beitel afmeting veel kleiner kunnen, niet met deze beitel
Wij gebruiken verschillende soorten en maten, en heb er geen slechte ervaringen mee. Maar waarom zou je kleiner dan 6mm uit draaien, daar zijn toch precisie boren voor? De reden die Joan aangeeft daar kan ik mij in vinden, maar dan moet je toch bijna massa werk hebben.
Op mijn zelfbouw draaibankje zit geen pinole , is geen ruimte voor. Het centerboren en boren gebeurt met de beitelhouder met als gevolg dat het boorgat soms niet in de hartlijn van het werkstuk zit en met nadraaien corrigeer je dat.
Is te zien en ik neem aan dat er platte kanten aan de ronde beitelschacht zitten waardoor de beitel niet te verdraaien is. Dit is een truc van de fabrikant om toch wat kleinere gaten te kunnen draaien en toch een voldoende stevige beitelhouder te kunnen leveren. Wanneer je de platte kanten zou corrigeren zodat het plaatje vlak zou staan , dan zit er te veel "vlees" onder het plaatje zodat je geen kleinere gaten kunt draaien.
Op de afbeelding kan je zien waar de schoen (beitel) wringt. Bij verdraaiing komt de onderkant in de cirkel , oftewel tegen het te draaien materiaal. Er is nu een negatieve spaanhoek, leuk voor Messing draaien maar niet voor staal, aluminium enzv.
De cirkel geeft ook ongeveer aan wat de kleinst te draaien diameter is, Dat moet met deze beitel afmeting veel kleiner kunnen, niet met deze beitel
Een beetje tricky om een ronde beitel zo op te spannen.Zou altijd een (lang) V-blokje gebruiken om op te spannen.
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk
Is gezichtsbedrog Joan, beitel zit goed ingespannen.
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk
Is gezichtsbedrog Joan, beitel zit goed ingespannen.
duidelijk, dat "ronde" van de beitel zorgt kennelijk voor een donkere slagschaduw die de boel vertroebelt, blijft de suggestie van de vierkante bus.
Dat het plaatje een schuine stand heeft is noodzakelijk om bij dit type plaat een voldoende vrijloophoek te verkrijgen. Zou het dit plaatje vlak staan zou je geen vrijloop meer hebben bij deze kleine diameter. Dan zou de onderkant van het plaatje de uit te draaien wand raken De snijkant word bij deze plaat verkregen door een kleine uitholling bij de snijkant. Deze radius bepaalt ook de krul die gemaakt wordt. Dat het draaien niet heel goed gaat dat komt omdat de draaisnelheid veel te laag is of de beitel is te ver van de inklemming verwijdert. Als deze plaatjes niet meer scherp zijn kan je deze meestal nog in een andere houder gebruiken en de twee andere puntjes gebruiken. b.v voor een langsdraaibeitel. Pas op voor een te grote voeding bij de te lage snijsnelheid. De druk op de punt kan zeer hoog worden omdat de spaan niet heet genoeg wordt bij de te lage draaisnelheid. Een heel hete spaan geeft veel minder druk op de punt. Meer weten ,meer vragen.
ja aan de foto is slecht te zien wat voor type beitel het is. ik koop op beurzen vaak gesoldeerde hardmetalen plaatjes die vast gesoldeerd zitten aan de steel, die zijn vlak van boven en hebben geen spaangleuf. de kwaliteit is vaak zo knullig dat het plaatje slecht in positie is gesoldeerd en de meeste moet ik meteen al in model slijpen, daarbij is inderdaad vaak de vrijloophoek aan de onderkant van de beitel het zwakke punt en gaat daar al tegen het metaal "smeren" voordat de beitelpunt het metaal kan raken
Ook bij mij was een vliegwielspie naar de vaantjes.
Ik heb niet het juiste gereedschap voor reparatie (ga ik wel aanschaffen) maar heb het als volgt opgelost. And don't try this at home unless you are in a hurry like I was :
- Ga naar de lokale ijzerwinkel en koop een hoge zaagbeugel met een wolfraam zaagje van 3 mm. Kostte mij 10 euro. - Koop in dezelde winkel een holle stalen spie met een diameter van 3.4 mm. (20 cent in mijn winkel)
- Zoek een oude krukas op in je rommelbak (tip van Jan Vennix).
Als je weer thuis bent:
- Span voorzichtig het kapotte vliegwiel in de workmate. - Open de zaagbeugel, voer het zaagblad door het vliegwielgat en span de zaag weer. - Zaag heel zorgvuldig en recht in de moet van de afgebroken spie een gleuf in het vliegwiel, zo diep dat de spie er straks nog genoeg bovenuit steekt om in de gleuf van de krukas te passen. (moet je even een paar keer testen). - Vervolgens het vliegwiel op de krukas plaatsen, de gleuven goed uitlijnen en de spie met een hamertje naar binnen drijven. Voor het laatste stukje gebruik ik een dopmoer 16 mm die precies goed is om de spie tot aan de borst van het vliewiel in te drijven. Om het vliegwiel vervolgens van de krukas te verwijderen had ik van te voren een borgmoer van de koppeling erop gedraaid, vervolgens een stuk zadelpijp en dan een paar vulringen. Met sleutel 21 kun je dan makkelijk de borgmoer naar boven draaien waardoor het vliegwiel loslaat van de krukas.
Resultaat: een nieuwe stalen spie die heel goed vastzit in het vliegwiel en die perfekt past in de gleuf van de krukas.
Nogmaals, het is een ziekenfonds oplossing bij gebrek aan beter gereedschap, maar het werkt wel!
inderdaad prima zo. de "zaagdraad" een makkelijker methode dan wat ik doe, een paar zaagbladen naast elkaar in 1 beugel, want het nadeel daar is dat ik de hoogte van de zaagbladen eerst terug moet slijpen want van een standaard grote handzaagbeugel zijn ze te hoog en passen niet in het vliegwiel gat, zaagt overigens wel netjes recht en die zaagbladen gaan verder eeuwig mee ( als je ze inmiddels niet voor een andere klus misbruikt)
Mooi opgelost Tim, maar hoe haal je normaal het vliegwiel van de krukas ?? Of is deze methode gebruikt omdat de schroefdraad beschadigd is.
Normaal met het plaatje, maar omdat ik een paar keer moest testen of de zaaggleuf diep genoeg was ging dit veel sneller. En inderdaad is de schroefdraad van deze krukas kapot. Daarom lag hij ook in de rommelbak.
inderdaad prima zo. de "zaagdraad" een makkelijker methode dan wat ik doe, een paar zaagbladen naast elkaar in 1 beugel, want het nadeel daar is dat ik de hoogte van de zaagbladen eerst terug moet slijpen want van een standaard grote handzaagbeugel zijn ze te hoog en passen niet in het vliegwiel gat, zaagt overigens wel netjes recht en die zaagbladen gaan verder eeuwig mee ( als je ze inmiddels niet voor een andere klus misbruikt)
Dank Voordeel van een zaagdraad is ook dat je een ronde gleuf krijgt en dat is prettig als je ronde spietjes gebruikt.
daar hebben ze de vijl voor uitgevonden om van willekeurig wel stuk vlakijzer een overbrugging te maken van de gleuf in de krukas naar de ( nieuwe) gleuf in het vliegwiel De spie is er alleen maar om te positioneren, de conus is er om vast te houden.
Vandaar dat het nogal eens fout gaat omdat montage zo plaats vinds alsof de spie het werk moet doen en daar kan hij niet tegen
Tijdens opstarten van mijn Oto motor in de werkbank met de boormachine,ging ook mijn vliegwielspie naar het bekende adres.Door het idee van Zeezout op dit forum,heb ik het vliegwiel met een 3mm rond vijltje keurig uitgevijld. Ook ik heb een 3mm open klemspie gebruikt.Ik heb de spie in de as gleuf gelegd en precies op lengte gemaakt,tot daar waar de spiebaan ophoog loopt.Daarna vliegwiel er op en de moer goed vast gezet.En gelijk netjes draaien.Het gaat zoals Joan hier boven ook vertelt allen om de positionering van het vliegwiel.Dank aan het forum en Zeezout voor het idee.
Dank je Alfons en ook voor al jouw bijdragen op dit forum.Als ex automonteur/garagehouder bezit ik wel een bepaalde handigheid natuurlijk,maar een idee hebben is vaak veel waard.Hulde dus aan dit forum. Vr.grt Cor