Solex forum
Posted By: Roelof Vliegwielspie repareren - 20/08/11 03:39 AM
Allemaal onder de indruk van deze mooie zomer?? grin

Morgen verder met het ontwikkelen van een spiebaansteker voor de solex vliegwielen, met de beitel steken op de draaibank heb ik laten varen, duurt te lang.

Dus een 3mm spiebaanbroots besteld, kost maar €85,-, poepoepoe, morgen met een vriend er een geleidebus bij maken.

Attached picture Broots.jpg
Posted By: FFAnders Re: Broots - 20/08/11 03:50 AM
Ik had nog een setje gevonden met geleidebussen erbij,
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmach...13-1-39854-1-0/
ook voor een boring van 6mm , dan hoef je alleen een verloopbus te maken .

Kwartje is bij mezelf gevallen , met deze leibussen kan je niets .
Inderdaad zelf een maken onder een hoek (4graden??)
Posted By: Roelof Re: Broots - 20/08/11 04:00 AM
Die standaard geleide bus heb je niks aan omdat een vliegwiel conisch is, kan je net zo goed in één keer een goede conische geleide bus draaien.
Posted By: FFAnders Re: Broots - 20/08/11 04:03 AM
Klopt Roelof , kwartje was al gevallen ,2 seconden nadat ik het ber. verstuurd had blush
Posted By: Jan Re: Broots - 20/08/11 04:10 AM
Origineel bericht van: Roelof
Die standaard geleide bus heb je niks aan omdat een vliegwiel conisch is, kan je net zo goed in één keer een goede conische geleide bus draaien.


Waarom gebruik je niet een stukje van een oude krukas???? Conisch oké. spiebaan kan je je broots door laten lopen.
Deze moet je misschien iets dieper maken, maar verder.....ben je klaar.
Posted By: Roelof Re: Broots - 20/08/11 04:16 AM
WE maken een nieuw busje met een vlens, moet ook niet te makkelijk ik wil oefenen met de draaibank.
Posted By: Roelof Re: Broots - 20/08/11 04:17 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Ik had nog een setje gevonden met geleidebussen erbij,
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmach...13-1-39854-1-0/
ook voor een boring van 6mm , dan hoef je alleen een verloopbus te maken .

Kwartje is bij mezelf gevallen , met deze leibussen kan je niets .
Inderdaad zelf een maken onder een hoek (4graden??)


Mooi setje Ronald, als ik dat eerder had geweten.
Posted By: Jan Re: Broots - 20/08/11 04:26 AM
Origineel bericht van: Roelof
WE maken een nieuw busje met een vlens, moet ook niet te makkelijk ik wil oefenen met de draaibank.


Dan kom ik weer bij die krukas, span dan een krukas in en neem de conisch over, met een klokje. smile
Posted By: FFAnders Re: Broots - 20/08/11 07:13 AM
Origineel bericht van: Roelof
Mooi setje Ronald, als ik dat eerder had geweten.


Ik heb een "abonnementje" bij "Goochel" , als ik wat zoek dan vind ik het vaak wel.
Posted By: Roelof Re: Broots - 20/08/11 12:31 PM
Ik zoek ook altijd eerst met google maar kon alleen deze vinden, als ik weer wat zoek vraag ik eerst jou.
Posted By: Roelof Re: Broots - 23/08/11 11:04 PM

Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel.
De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.

Attached picture 1.jpg
Attached picture 3.jpg
Attached picture 4.jpg
Attached picture 5.jpg
Attached picture 6.jpg
Posted By: FFAnders Re: Broots - 23/08/11 11:52 PM
Mooi , ziet er goed uit whistle
Gebruik je nog iets van snijolie ??of alleen olie om de brootsdoorn in de geleidebus te smeren .
Posted By: Roelof Re: Broots - 23/08/11 11:57 PM
In de draaibank is te omslachtig dit gaat veel makkelijker en kan nooit mis met de aanwijzer.
Ik smeer een beetje motorolie, is voldoende.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Broots - 24/08/11 12:14 AM
Mooi bedacht dat hulpstuk en idd kan eigenlik niet fout gaan.
Posted By: Joan Re: Broots - 24/08/11 12:28 AM
Origineel bericht van: Roelof

Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel.
De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.


had je 10 jaar geleden gedacht dat je zover in de techniek zou duiken ?
Posted By: FFAnders Re: Broots - 24/08/11 12:47 AM
En voorlopig kan je weer die 10+ vliegwielen redden wink
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 12:56 AM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Roelof

Spiebaan steker klaar en het werkt perfect, hele mooie spiebaan waar zo een spie van 3x3mm in kan, begin en eind van de spie een beetje afvlakken net als het origineel.
De wijzer op het merkteken van het vliegwiel zetten en steken maar.


had je 10 jaar geleden gedacht dat je zover in de techniek zou duiken ?


Ja, ik heb er elke dag weer plezier in en waar je plezier in hebt kost geen energie maar leverd energie op, dieper ingaan in de techniek boeit me maar ik ken mijn grenzen.

Leren is luisteren.
Posted By: FFAnders Re: Broots - 24/08/11 01:05 AM
En als je er op terug kijkt dan ben je wel grensverleggend bezig .
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 02:29 AM
Wie weet of er staven vierkant 3x3mm in de handel zijn, zou wel handig zijn, kan je zo een stukje afzagen en een spie van maken.
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 02:44 AM
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Roelof
Wie weet of er staven vierkant 3x3mm in de handel zijn, zou wel handig zijn, kan je zo een stukje afzagen en een spie van maken.


Ja, zijn er, maar of de hoeken scherp genoeg zijn weet ik niet.
Kwaliteit C45


Is dat ergens te bestellen of welke vakhandelmoet ik zoeken.
Posted By: Jan Re: Broots - 24/08/11 02:52 AM
Mooi Roelof, zo is het netjes en strak.
Het is eenmaal even werk, maar je kan er niet tegen zagen veilen.

Goed bezig.
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 02:55 AM
Ja het is even werk en experimenteren en uitproberen en?????? bijna €85,- omzeep geholpen. blush maaarrr het is weer gelukt.
Posted By: Jan Re: Broots - 24/08/11 03:15 AM
Origineel bericht van: Roelof
Ja het is even werk en experimenteren en uitproberen en?????? bijna €85,- omzeep geholpen. blush maaarrr het is weer gelukt.


Mooi!!!

Druk je hem er wel doorheen met een persje???
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 03:29 AM
Ja met een 12 tons pers.

Zoeken op spiestaal heeft al spiemateriaal 3x3mm opgeleverd.

Attached picture 8.jpg
Posted By: Joan Re: Broots - 24/08/11 03:34 AM
Origineel bericht van: Roelof
Wie weet of er staven vierkant 3x3mm in de handel zijn, zou wel handig zijn, kan je zo een stukje afzagen en een spie van maken.


kijk eens achterin de bouwmarkt hebben ze al een tijdje standaard een profielenrek, ivm het weke Zamac is bijvoorbeeld messing een goede spie optie, waarom zou je staal nemen ?
Messing wordt ook gebruikt voor breekpennen in de propellers van buitenboordmotoren
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 03:38 AM
Ja en die messing breekpennen heb ik zeeeer slechte herinneringen aan van vroeger, we hadden een Yamaha P65 bbm en bijna dagelijks die pennen kapot in de ondiepe grachten van Giethoorn
Posted By: FFAnders Re: Broots - 24/08/11 05:28 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Roelof
Wie weet of er staven vierkant 3x3mm in de handel zijn, zou wel handig zijn, kan je zo een stukje afzagen en een spie van maken.


Ja, zijn er, maar of de hoeken scherp genoeg zijn weet ik niet.
Kwaliteit C45


Is dat ergens te bestellen of welke vakhandelmoet ik zoeken.


Ik weet niet of ze opsturen : http://www.metaalwinkel.nl/index.php?item=1031
Ik wil het ook wel ophalen en opsturen.

Hier hebben ze héél véél ,b.v. zeskant 9, RVS om moertjes e.d. te maken.

Een messing spie is wat anders dan een breekpen.
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 12:45 PM
Die had ik ook gevonden maar ga eerst in Emmen kijken bij Fabory die hebben het ook volgens de website
Posted By: Roelof Re: Broots - 24/08/11 02:11 PM
Spiestaal bij de Metaalreus besteld en komt deze week binnen en de helft goedkoper dan de reguliere handel, snuffel eens rond ze hebben veel meer handige dingen.
Posted By: FFAnders Re: Broots - 25/08/11 12:20 AM
Ze hebben inderdaad wel veel /van alles wat.
Ik verdwaal op die website sick
Posted By: Roelof Re: Broots - 30/08/11 07:58 PM
Spiestaal besteld 3x3mm en opmaat gemaakt naar het origineel, past perfect, de passing van de spie over de krukas is beter als origineel, nagenoeg geen speling meer.

Missi geslaagd.

Attached picture spie.jpg
Posted By: Roelof Re: Broots - 30/08/11 10:15 PM
Wie kunt nog we wa in Drent smile
Posted By: Joan Re: Broots - 31/08/11 12:08 PM
Origineel bericht van: Roelof
Wie kunt nog we wa in Drent smile

En niet te beroerd om in goed gereedschap te investeren, daar gaat het namelijk bij menig sleutelaar fout.

voor het spreuken topic, "goed gereedschap is het halve werk"
Posted By: Jan Vennix Re: Broots - 17/05/13 06:53 PM
Inlegspie kan je in alle lengten en maten kopen bij kogellager winkels.
Nu nog een goede tip voor handige mensen.Bij een spieggleuf blijkt meestal dat de spie los gaat zitten,dat is makkelijk op te lossen door de spie met een (klein ,nog kleiner ) hamertje te bewerken,
Dat gaat zo ,leg de spie met een kant op een vlakke sterke ondergrond.en sla nu met je gereedschapje een klein braampje aan de bovenkant van de spie aan de bijde zijden zodat er een randje aan de spie komt,Dus aan de twee zijden komt nu een randje
Steek nu een krukas vast in het vliegwiel en sla nu de spie met de kant van de aangeklopte braam in het vliegwiel .
Na uirhalen van de as Zal de spie nu echt vast in de gleuf van het vliegwiel blijven zitten,
De aangeklopte bramen snijder zich vast in de gleuf van het vliegwiel .
Despie zal nu altijd goed blijven zitten.
Meer weten ,meer vragen.
Posted By: Joan Toolbits - 21/05/13 01:45 PM
Iemand vroeg me op 65 jaar solex of ik nog ergens toolstaal niet geslepen beitels te koop wist, bij deze een adres:
beitelmateriaal zelf slijpen
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 21/05/13 05:56 PM
Toolbits zijn overal te koop.
Ik zocht deze en heb ze nu gevonden .
Bij "Verspaningsgereedschap" hebben ze een ruime keus.
Hard metaal is leuk maar daar heb je zoveel soorten in dat je ook wat verschillende wisselplaatje op voorrraad moet hebben.
HSS is snel weer scherp geslepen en de beitelhoeken zijn snel aangepast voor andere materiaalsoorten .
Posted By: Joan Re: Toolbits - 21/05/13 06:07 PM
dat is toch niet de vraag zoals ik hem begrepen had, net gekeken naar je voorbeeld maar dat zie ik als een naslijpbare speciale metalen punt aan een zachte steel, zoals de naam al zegt tool BITS ( stukje dus maar)
Ik had begrepen de volledig harde staven zoals ik aangaf, die kun je echt tot de laatste centimeter opslijpen en niet een paar keer bijpunten en dan de rest wegdoen.
Hardmetalen plaatjes slijp ik ook rustig bij op een diamanten komwiel bedoeld voor het slijpen van TIG electroden.
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 21/05/13 06:16 PM
Geeft nix, eindelijk een leverancier gevonden.
En zo zie je , als je er over praat ga je ook weer verder zoeken en ditmaal met succes.
Posted By: Joan Re: Toolbits - 21/05/13 08:57 PM
Origineel bericht van: Willem61
Waarom neem je geen beitel met losse plaatjes?


ik begrijp dat wel, is handiger als je productie moet draaien maar als je je eigen profiel wilt niet .
Ik heb bijvoorbeeld een profiel in de breedte kan ik in 1 keer een slangtule steken waar aan de andere kant de draad van de pomp nog bij op komt, kan ik mooi de pomp met slangen aansluiten.
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 21/05/13 10:01 PM
Origineel bericht van: Willem61
Waarom neem je geen beitel met losse plaatjes?


Ik heb vroeger heel veel met die HSS beitels gewerkt en je had ze in allerlei maten.
De boorbeitels met wisselplaatjes zijn nogal eens te dik voor het werk.
De HSS beitel begint bij 6mm en die heb ik nog niet met wisselplaat gezien .
Daarbij, een verkeerde "beweging"en de wisselplaat is verziekt .
Posted By: Roelof Re: Toolbits - 21/05/13 10:16 PM
Ik heb de beitel met opname 7mm en die gebruik ik om binnendiameter uit te draaien, wat ik wel vreemd vind maar misschien is dit normaal dat het wisselplaatje schuin verdraaid staat en daarom een pak vulplaatjes nodig ben om hem op centerhoogte te krijgen, draaiwerk is voor mij nog redelijk onbekend terrein dus alle info is welkom.

Buitelaar
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 21/05/13 10:20 PM
Plaats daar eens een foto van die "scheefstand" .
Posted By: Roelof Re: Toolbits - 21/05/13 10:36 PM
Is het te zien zo?


Attached picture IMG_7962 (Small).JPG
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 21/05/13 11:28 PM
Is te zien en ik neem aan dat er platte kanten aan de ronde beitelschacht zitten waardoor de beitel niet te verdraaien is.
Dit is een truc van de fabrikant om toch wat kleinere gaten te kunnen draaien en toch een voldoende stevige beitelhouder te kunnen leveren.
Wanneer je de platte kanten zou corrigeren zodat het plaatje vlak zou staan , dan zit er te veel "vlees" onder het plaatje zodat je geen kleinere gaten kunt draaien.


Op de afbeelding kan je zien waar de schoen (beitel) wringt.
Bij verdraaiing komt de onderkant in de cirkel , oftewel tegen het te draaien materiaal.
Er is nu een negatieve spaanhoek, leuk voor Messing draaien maar niet voor staal, aluminium enzv.

De cirkel geeft ook ongeveer aan wat de kleinst te draaien diameter is, Dat moet met deze beitel afmeting veel kleiner kunnen, niet met deze beitel
Posted By: Roelof Re: Toolbits - 21/05/13 11:49 PM
ok duidelijk, ik draai oa nieuwe carterhals busje uit met deze beitel en het gaat aardig maar moet eerlijk bekennen het niet heel mooi verspaand.

Ik heb op de site van buitelaar een 6mm binnendraai mesbeitel zien staan misschien is die beter.
Posted By: FFAnders Re: Toolbits - 22/05/13 01:21 AM
Origineel bericht van: Willem61
Wij gebruiken verschillende soorten en maten, en heb er geen slechte ervaringen mee.
Maar waarom zou je kleiner dan 6mm uit draaien, daar zijn toch precisie boren voor?
De reden die Joan aangeeft daar kan ik mij in vinden, maar dan moet je toch bijna massa werk hebben.

Op mijn zelfbouw draaibankje zit geen pinole , is geen ruimte voor.
Het centerboren en boren gebeurt met de beitelhouder met als gevolg dat het boorgat soms niet in de hartlijn van het werkstuk zit en met nadraaien corrigeer je dat.
Posted By: Trommel Re: Toolbits - 22/05/13 02:39 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Is te zien en ik neem aan dat er platte kanten aan de ronde beitelschacht zitten waardoor de beitel niet te verdraaien is.
Dit is een truc van de fabrikant om toch wat kleinere gaten te kunnen draaien en toch een voldoende stevige beitelhouder te kunnen leveren.
Wanneer je de platte kanten zou corrigeren zodat het plaatje vlak zou staan , dan zit er te veel "vlees" onder het plaatje zodat je geen kleinere gaten kunt draaien.


Op de afbeelding kan je zien waar de schoen (beitel) wringt.
Bij verdraaiing komt de onderkant in de cirkel , oftewel tegen het te draaien materiaal.
Er is nu een negatieve spaanhoek, leuk voor Messing draaien maar niet voor staal, aluminium enzv.

De cirkel geeft ook ongeveer aan wat de kleinst te draaien diameter is, Dat moet met deze beitel afmeting veel kleiner kunnen, niet met deze beitel

Een beetje tricky om een ronde beitel zo op te spannen.Zou altijd een (lang) V-blokje gebruiken om op te spannen.
Posted By: Joan Re: Toolbits - 22/05/13 12:20 PM
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover
Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk
Posted By: Roelof Re: Toolbits - 23/05/13 03:46 AM
Origineel bericht van: Joan
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover
Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk


Is gezichtsbedrog Joan, beitel zit goed ingespannen.
Posted By: Joan Re: Toolbits - 23/05/13 11:53 AM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Joan
ik zie dat de bout niet netjes op de schacht staat dan duw je hem al om. de beitel dient ten alle tijden met zijn bovenvlak ca 4 graden achterover te hellen en niet voorover
Ik heb ook heel kleine binnendraaibeitels maar daar heb ik een staf vierkant voor gepakt, in het midden een gat 6 mm geboord (staf in drieklauw zetten) ( 6 mm is de diameter van de beitelschacht) het gat niet helemaal doorgeboord, dan met ijzerzaag overlangs opengezaagd voor ca 3/4 van de gat lengte en deze opspanhuls is dan mijn hulpstuk voor deze beitel. de opspan bouten laten drukken op het opengezaagde stuk


Is gezichtsbedrog Joan, beitel zit goed ingespannen.

duidelijk, dat "ronde" van de beitel zorgt kennelijk voor een donkere slagschaduw die de boel vertroebelt, blijft de suggestie van de vierkante bus.
Posted By: Jan Vennix Re: Toolbits - 24/05/13 03:01 AM
Dat het plaatje een schuine stand heeft is noodzakelijk om bij dit type plaat een voldoende vrijloophoek te verkrijgen.
Zou het dit plaatje vlak staan zou je geen vrijloop meer hebben bij deze kleine diameter.
Dan zou de onderkant van het plaatje de uit te draaien wand raken
De snijkant word bij deze plaat verkregen door een kleine uitholling bij de snijkant.
Deze radius bepaalt ook de krul die gemaakt wordt.
Dat het draaien niet heel goed gaat dat komt omdat de draaisnelheid veel te laag is of de beitel is te ver van de inklemming verwijdert.
Als deze plaatjes niet meer scherp zijn kan je deze meestal nog in een andere houder gebruiken en de twee andere puntjes gebruiken. b.v voor een langsdraaibeitel.
Pas op voor een te grote voeding bij de te lage snijsnelheid.
De druk op de punt kan zeer hoog worden omdat de spaan niet heet genoeg wordt bij de te lage draaisnelheid.
Een heel hete spaan geeft veel minder druk op de punt.
Meer weten ,meer vragen.
Posted By: Joan Re: Toolbits - 24/05/13 12:10 PM
ja aan de foto is slecht te zien wat voor type beitel het is. ik koop op beurzen vaak gesoldeerde hardmetalen plaatjes die vast gesoldeerd zitten aan de steel, die zijn vlak van boven en hebben geen spaangleuf. de kwaliteit is vaak zo knullig dat het plaatje slecht in positie is gesoldeerd en de meeste moet ik meteen al in model slijpen, daarbij is inderdaad vaak de vrijloophoek aan de onderkant van de beitel het zwakke punt en gaat daar al tegen het metaal "smeren" voordat de beitelpunt het metaal kan raken
Posted By: zeezout Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 02:13 AM
Ook bij mij was een vliegwielspie naar de vaantjes.

Ik heb niet het juiste gereedschap voor reparatie (ga ik wel aanschaffen) maar heb het als volgt opgelost. And don't try this at home unless you are in a hurry like I was wink :

- Ga naar de lokale ijzerwinkel en koop een hoge zaagbeugel met een wolfraam zaagje van 3 mm. Kostte mij 10 euro.
- Koop in dezelde winkel een holle stalen spie met een diameter van 3.4 mm. (20 cent in mijn winkel)

- Zoek een oude krukas op in je rommelbak (tip van Jan Vennix).

Als je weer thuis bent:

- Span voorzichtig het kapotte vliegwiel in de workmate.
- Open de zaagbeugel, voer het zaagblad door het vliegwielgat en span de zaag weer.
- Zaag heel zorgvuldig en recht in de moet van de afgebroken spie een gleuf in het vliegwiel, zo diep dat de spie er straks nog genoeg bovenuit steekt om in de gleuf van de krukas te passen. (moet je even een paar keer testen).
- Vervolgens het vliegwiel op de krukas plaatsen, de gleuven goed uitlijnen en de spie met een hamertje naar binnen drijven.
Voor het laatste stukje gebruik ik een dopmoer 16 mm die precies goed is om de spie tot aan de borst van het vliewiel in te drijven.
Om het vliegwiel vervolgens van de krukas te verwijderen had ik van te voren een borgmoer van de koppeling erop gedraaid, vervolgens een stuk zadelpijp en dan een paar vulringen. Met sleutel 21 kun je dan makkelijk de borgmoer naar boven draaien waardoor het vliegwiel loslaat van de krukas.

Resultaat: een nieuwe stalen spie die heel goed vastzit in het vliegwiel en die perfekt past in de gleuf van de krukas.

Nogmaals, het is een ziekenfonds oplossing bij gebrek aan beter gereedschap, maar het werkt wel!

Attached picture P1010374.JPG
Attached picture P1010375.JPG
Attached picture P1010376.JPG
Attached picture P1010377.JPG
Attached picture P1010378.JPG
Posted By: zeezout Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 02:14 AM
en nog een paar kiekjes:

Attached picture P1010379.JPG
Attached picture P1010380.JPG
Attached picture P1010381.JPG
Posted By: solexnl Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 02:26 AM
Toch Hulde !
Posted By: FFAnders Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 02:54 AM
Mooi opgelost Tim, maar hoe haal je normaal het vliegwiel van de krukas ??
Of is deze methode gebruikt omdat de schroefdraad beschadigd is.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 04:38 AM
Heel mooi over nagedacht hoor Tim. Je moet er maar op komen en vind het een prima sterke oplossing. cool
Posted By: Joan Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 12:44 PM
inderdaad prima zo.
de "zaagdraad" een makkelijker methode dan wat ik doe, een paar zaagbladen naast elkaar in 1 beugel, want het nadeel daar is dat ik de hoogte van de zaagbladen eerst terug moet slijpen want van een standaard grote handzaagbeugel zijn ze te hoog en passen niet in het vliegwiel gat, zaagt overigens wel netjes recht en die zaagbladen gaan verder eeuwig mee ( als je ze inmiddels niet voor een andere klus misbruikt)
Posted By: zeezout Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 03:47 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi opgelost Tim, maar hoe haal je normaal het vliegwiel van de krukas ??
Of is deze methode gebruikt omdat de schroefdraad beschadigd is.

Normaal met het plaatje, maar omdat ik een paar keer moest testen of de zaaggleuf diep genoeg was ging dit veel sneller. En inderdaad is de schroefdraad van deze krukas kapot. Daarom lag hij ook in de rommelbak.
Posted By: zeezout Re: Vliegwielspie repareren - 21/11/13 05:42 PM
Origineel bericht van: Joan
inderdaad prima zo.
de "zaagdraad" een makkelijker methode dan wat ik doe, een paar zaagbladen naast elkaar in 1 beugel, want het nadeel daar is dat ik de hoogte van de zaagbladen eerst terug moet slijpen want van een standaard grote handzaagbeugel zijn ze te hoog en passen niet in het vliegwiel gat, zaagt overigens wel netjes recht en die zaagbladen gaan verder eeuwig mee ( als je ze inmiddels niet voor een andere klus misbruikt)

Dank blush
Voordeel van een zaagdraad is ook dat je een ronde gleuf krijgt en dat is prettig als je ronde spietjes gebruikt.
Posted By: zeezout Re: Vliegwielspie repareren - 22/11/13 01:30 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heel mooi over nagedacht hoor Tim. Je moet er maar op komen en vind het een prima sterke oplossing. cool

Dank je Alfons smile
Posted By: JWV Re: Vliegwielspie repareren - 25/11/14 04:44 AM
Bij mijn b&r brak de spie af, toen heb ik eenn ieuwe laten steken maar de spie was voor een s3800 , ongeschikt voor een b&r.
Posted By: Joan Re: Vliegwielspie repareren - 25/11/14 12:48 PM
daar hebben ze de vijl voor uitgevonden om van willekeurig wel stuk vlakijzer een overbrugging te maken van de gleuf in de krukas naar de ( nieuwe) gleuf in het vliegwiel
De spie is er alleen maar om te positioneren, de conus is er om vast te houden.

Vandaar dat het nogal eens fout gaat omdat montage zo plaats vinds alsof de spie het werk moet doen en daar kan hij niet tegen
Posted By: kok18 Re: Vliegwielspie repareren - 03/10/15 12:59 AM
Tijdens opstarten van mijn Oto motor in de werkbank met de boormachine,ging ook mijn vliegwielspie naar het bekende adres.Door het idee van Zeezout op dit forum,heb ik het vliegwiel met een 3mm rond vijltje keurig uitgevijld.
Ook ik heb een 3mm open klemspie gebruikt.Ik heb de spie in de as gleuf gelegd en precies op lengte gemaakt,tot daar waar de spiebaan ophoog loopt.Daarna vliegwiel er op en de moer goed vast gezet.En gelijk netjes draaien.Het gaat zoals Joan hier boven ook vertelt allen om de positionering van het vliegwiel.Dank aan het forum en Zeezout voor het idee.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Vliegwielspie repareren - 03/10/15 02:27 AM
Mooi dat het je gelukt is, want zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Veel rij plezier verder.
Posted By: kok18 Re: Vliegwielspie repareren - 05/10/15 02:45 AM
Dank je Alfons en ook voor al jouw bijdragen op dit forum.Als ex automonteur/garagehouder bezit ik wel een bepaalde handigheid natuurlijk,maar een idee hebben is vaak veel waard.Hulde dus aan dit forum.
Vr.grt Cor
© Solex Forum