Ik ben al geruime tijd fan van Competition 102! Nu hier in combinatie met Castrol A747. Ik meende te vernemen dat tijdens 24u race ook de Putoline MX7 het goed deed in combinatie met de 102.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik vond het bij de bus redelijk rijden, erger vond ik het podium en het stuk daarna, tot aan het bruggetje was het één kuilenbende. Vòòr de stierenstal was beter dan vorig jaar, daarna kwam die 31e plaat, de onze viel daar steeds uit.
Evengoed: de mannen van ons team zijn laaiend enthousiast, volgend jaar zeker weer!
ik heb inmiddels de zuigerveren geanalyseerd, fotos volgen nog, gigantische slijtage geen wonder dat de kracht weg was. vooral de zuigerveer waar het slotje tussen de uitlaat en de spoelpoorten zit, een bekend probleem want het draagvlak is daar te weinig ofwel daardoor de aanleg druk te groot, een heel plat vlak daar . voor een ander team heb ik daar al eens het slotje verhuisd naar de achterkant in de buurt van die van de ander zuigerveer. Ik had een blok aangeleverd met geen filterolie in het filter, mijn fout geen rekening gehouden met dat stof dit jaar, ging andere jaren wel goed .
gezien dat heel veel teams futloze solexen hadden vermoed ik dat zeker de helft van het startveld ernstige inwendige motorschade heeft en dat veel cylindertjes naar de uitslijper moeten.
wat Joan zegt klopt helemaal: bij zo goed als alle Solexen was de fut er grotendeels uit. Degenen die door bleven rijden hebben echt afgezien! Respect!
Zit nog steeds bij te komen en heb de motor ook nog niet opengemaakt. (Een kleine reden hiervoor : m'n onderhuis (dijkhuis) heeft afgelopen 1½ week 2x blank gestaan door hevige regenval en dat kost ook weer tijd en energie om de boel wéér droog te krijgen)
Ik heb de schade aan het frame en aanhangsels al wel opgenomen : 1x afgebroken Action LED lampsteuntje, een ietwat losgetrilde schetsplaat Rechts, 1x afgebroken zadelveer (onder het dekje), veer hangt er nog aan en is nog bruikbaar.
De zelf gemaakte LED verlichting en elektronica(3x voor) heeft het 24 uur uitgehouden zonder problemen en gaf ruim voldoende licht. Bandjes (VWP zwart-wit)zijn nog voor een volgende 24 uurs bruikbaar, profiel is toereikend. Nog wel even onder het neusje gekeken, de rol (JdL) is op het eerste gezicht puntgaaf dus die mag nog een keer meedoen. Ook de uitlaat, die hangt aan een oude, roestige motorveer is netjes op zijn plaats gebleven........
Kortom weinig spannends te vertellen behalve dat het een machtig mooie RACE was en weer veel geleerd van wat wel en wat niet kan met een simpele Solex met een enigszins opgepompte motor op het "cirquit" van Heeswijk-Dinter.
Zo te horen had je een goed machientje gebouwd. Wacht effe de motor af wart er mee is.
Ik gok voorlopig op een uitgeslagen pistonpengat. De zuiger heeft een behoorlijke tijd tegen opgebouwde koolaanslag staan rammen. De motor start trekt en werkt nog steeds maar boven de 35 komen de "knikkers" weer los.
Hier hetzelfde, de "moet" nog niet gevonden om de solex te wassen en weer opnieuw te beginnen. Zaterdag toch maar eens gaan beginnen/kijken naar de schade.
Zo tegen de nacht kregen de solex motortjes er zin in, en kregen we mooie snelheden te zien. De "max" van onze 14.
Joan, heeft het met de temperatuur te maken als je het slot van de veer de andere plaats geeft? De druk is toch hetzelfde of weet ik iets nog niet?
Ohja, waar smeer jij mee?
de spanning van de zuigerveer word verdeeld over de omtrek maar niet homogeen, rondom de slotjes veert hij uit want daar houdt de linkerkant de rechterkant niet tegen ( is daar dus niet vormvast) 1 zuigerveer heeft zijn slotje precies recht voor daar is de spanning dus te verdelen over de volledige cylinderwand ( mits geen 20 overstrompoorten daar) de andere heeft zijn slotje tussen de spoelpoorten en de uitlaat poort daar is op een beplaade plek dus alleen maar het bruggetje tussen deze twee waar de krachten op rusten dat is dan daar "specifiek" ( kracht per oppervlak) hoger en dus slijtgevoeliger bij deze ook de beloofde slijtageplaatjes door de slijtage en daarmee de grotere spleet zijn de zuigerveren ook gaan "dansen" en heeft de borgpen zich ook ingeslagen in de zijkant van de zuigerveer ( zie pijl)
Hier hetzelfde, de "moet" nog niet gevonden om de solex te wassen en weer opnieuw te beginnen. Zaterdag toch maar eens gaan beginnen/kijken naar de schade.
Zo tegen de nacht kregen de solex motortjes er zin in, en kregen we mooie snelheden te zien. De "max" van onze 14.
heel netjes, dat haalde ik met proefrijden ook(en een beetje meer, zie ook faceboek meldingen van degenen die er met de blokjes vandoor gingen), maar helaas werd de carburateur op de gasgever afgekeurd ( vlinderklep met antiverzuip gleuf) en toen moest er ergens anders een andere vandaan komen, dus origineel en die zijn over de volledige lengte 6.5 mm en dat zijn die van mij niet die zien eruit als een viertakt carburateur met een conische uitloop van achteren.
Ja, als je het zo verteld dan snap ik het. Die platte kant heb ik nog niet eerder gezien of het is me nog niet opgevallen, kan natuurlijk ook. Nu weten we waar de slotjes het beste kunnen zitten. Eigenlijk heel logisch.
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen. Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk. RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd. Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was. Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen. Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk. RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd. Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was. Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen. Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk. RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd. Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was. Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.
en op het eind nr 5 en nr 11 ook prima
Jazeker, prima gedaan. Het veld komt dichter bij elkaar, en dat is mooi. Ik dacht het deze winter rustig te hebben, blokje open blokje dicht, klaar. Dat gaat niet meer lukken, Ik moet aan de bak.
Mooi hé, maar de concurrentie zit ons behoorlijk op de hielen. Kijk naar het winnend team de 101, die liep nagenoeg gelijk. RESPECT!! Heel mooi voor de race, je zag het al bij de eerste doorkomst, dat gat van ruim 20 sec. (2014) is verleden tijd. Diegene die het eerste uur van de race hebben gezien dat niveau/snelheid heel hoog was. Voor mijzelf had ik zoiets van....dit gaat geen 24 uur.
en op het eind nr 5 en nr 11 ook prima
Jazeker, prima gedaan. Het veld komt dichter bij elkaar, en dat is mooi. Ik dacht het deze winter rustig te hebben, blokje open blokje dicht, klaar. Dat gaat niet meer lukken, Ik moet aan de bak.
wacht nou eerst het reglement maar af, dat van die krukas en uitbalanceren gaat ook vast niet goed komen, is wel heel erg controleur gevoelig te interpreteren ( heb nog steeds de smoor over die gasgever)
Ja, dat kan nog leuk worden, wijzelf rijden met de originelen oto carburateur Niets aan gedaan, behalve aan de buitenkant een steuntje gemaakt om de buitenkabel tegen te houden om gas te geven.
Er waren ook teams waarvan de venturi verandert is. is dus ook niet meer origineel. Reglement staar: originele 6,5 mm carburateur waarvan de “luchtdoorlaat” ook maximaal 6,5 mm mag zijn. hier mogen verder geen extra kanalen aan toegevoegd worden.
Dat extra kanaaltje zit er bij een 3800 al standaard in. Is ook origineel.
Is ook geen probleem Ronald, zolang het ook maar werkt zoals origineel. Kanaaltje gaat pas open als hij dicht staat.
Ik wiste het ook niet om dit makkelijk te controleren, maar hoorde van een vriend het trukje. Vinger op de Carburateur, gas open, en aan het vliegwiel draaien, je hoor hem dan achter de Carburateur zuigen/blazen. Logisch toch.
Klopt maar dan moet je wel gas open hebben, als je het dan hoort is er een extra luchtkanaal. Bij gas dicht staat het ongeknutselde kanaaltje altijd open. Is inderdaad een simpel trucje om te controleren.
Dat extra kanaaltje zit er bij een 3800 al standaard in. Is ook origineel.
Is ook geen probleem Ronald, zolang het ook maar werkt zoals origineel. Kanaaltje gaat pas open als hij dicht staat.
Ik wiste het ook niet om dit makkelijk te controleren, maar hoorde van een vriend het trukje. Vinger op de Carburateur, gas open, en aan het vliegwiel draaien, je hoor hem dan achter de Carburateur zuigen/blazen. Logisch toch.
Nog wat bladvulling, helaas geen leuke meid . Net nog even het kopje gelicht, op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar het geklapper. De zuiger ziet er op zich nog niet verkeerd uit, wel een dikke laag kool erop.
Hier aan de rand van de cilinder nog een stukje kool,
Hier de kop waar nog veel meer kool opzit, links boven nog een restant koolrandje waar de zuiger tegenaan ketste en rechts een stukje waar de kool afkebroken is, je ziet de draaigroeven weer.
Verder is de cilinder nagenoeg gaaf op een klein niets betekenend groefje na. De hoonlijnen zijn goed zichtbaar,
Morgen de cilinder eraf en kijken hoe de zuiger en verder uitziet.
Ik heb vooraf best wel het een en ander getest maar hier was ik niet op voorbereid. De benzine (102) en de olie (747) heb ik op het laatste moment(donderdag) gekozen omdat ik bang was wéér een warmloper te krijgen met deze cilinder/zuiger. Achteraf (...................yep) verkeerde olie in de verkeerde verhouding. Heb nu een jaar om benzine en olie te testen, daar mag het niet meer mis mee gaan.
Ik heb een mail gestuurd naar Castrol Nederland met de vraag welke Castrol olie het meest geschikt is voor onze solex, puur voor mijzelf om te weten omdat een ieder weer ander soort en merk olie gebruikt, deze (korte) reactie kreeg ik terug. ----------------------------------------------------------- Beste,
Dit antwoord kwam van de technische dienst,
Voor motoren uit die tijd is de Castrol 2T al voldoende.
Maar de Power RS 2T houdt de boel wel veel beter schoon dan de Castrol 2T, en is daarom ook heel goed geschikt. -----------------------------------------------------------
Met vriendelijke groeten / Cordialement
Arnold Vandoorne Customer Service Representative BP/Castrol Automotive Lubricants Benelux
Biedt uitstekende smerende eigenschappen bij hoge snelheden / hoge temperaturen Zorgt voor een optimale reinheid van de zuiger en verbrandingskamer Voorkomt verkleven / klemmen van de gasschuif onder vochtige omstandigheden
Racing olie Page 1
Dat sprak me wel aan maar het tegendeel was de waarheid
Biedt uitstekende smerende eigenschappen bij hoge snelheden / hoge temperaturen Zorgt voor een optimale reinheid van de zuiger en verbrandingskamer Voorkomt verkleven / klemmen van de gasschuif onder vochtige omstandigheden
Racing olie Page 1
Dat sprak me wel aan maar het tegendeel was de waarheid
voor gebruik in multi-cilinder, watergekoelde tweetakt motoren van wegrace machines
Nog wat bladvulling, helaas geen leuke meid . Net nog even het kopje gelicht, op een gegeven moment wordt je toch nieuwsgierig naar het geklapper. De zuiger ziet er op zich nog niet verkeerd uit, wel een dikke laag kool erop.
Hier aan de rand van de cilinder nog een stukje kool,
Hier de kop waar nog veel meer kool opzit, links boven nog een restant koolrandje waar de zuiger tegenaan ketste en rechts een stukje waar de kool afkebroken is, je ziet de draaigroeven weer.
Verder is de cilinder nagenoeg gaaf op een klein niets betekenend groefje na. De hoonlijnen zijn goed zichtbaar,
Morgen de cilinder eraf en kijken hoe de zuiger en verder uitziet.
Zo , genoeg plaatjes voor vandaag..........
bij deze mijn suggesties voor uitlaat en spoelpoorten , zie bijlagen
Die bijlagen zijn voor mij inmiddels al bekende plaatjes aan het worden. De rede waarom ik er nog niets aan verander is : op dit moment heeft hij veel trekkracht , loopt prachtig stationair , pakt goed op vanaf stationair, en hij haalt de 48+.
Zijn al 4 goede redenen om er (nog) niets aan te veranderen.
Dat vijlen hoef ik nagenoeg niet meer te doen. Ik gebruik een "Air rotor", een mooi woord voor een tandartsboor op lucht. Veel plaatsen, niet alle, in de spoelpoorten zijn daarmee te bewerken.
Voor goede luisteraar. Kop en zuiger zijn inmiddels ontkoold en ik heb niets aan de zuiger of kop kunnen ontdekken wat naar pingelen herleid. Pistonpenlager en bigend lager hebben geen speling. https://youtu.be/rrGXDvbdJRI
Dat laatste regeltje begreep ik niet, dit is bij mezelf thuis. Ik ga nog het een en ander uittesten, zoals andere zuiger en voorontsteking maar heb daar de rest van de week geen tijd meer voor. Als ik wat ontdek dan laat ik het wel weten. Wordt vervolgd.
Dit geluid maakt die van mij ook, ben wel heel benieuwd wat er uit komt, je bent in ieder geval bij de juiste man.
Zeker bij de juiste man, Ronald weet wel wat hij doet
Mooi testbankje, met veel geduld in elkaar gezet, respect!
De tik kan ik niet direct thuisbrengen, maar klinkt mij ook niet als heel erg verontrustend in de oren. Klopt het dat het bij de hoogste toeren weer minder lijkt? Toch iets met balans/mee-résoneren van iets??
Dat laatste regeltje begreep ik niet, dit is bij mezelf thuis. Ik ga nog het een en ander uittesten, zoals andere zuiger en voorontsteking maar heb daar de rest van de week geen tijd meer voor. Als ik wat ontdek dan laat ik het wel weten. Wordt vervolgd.
De tik kan ik niet direct thuisbrengen, maar klinkt mij ook niet als heel erg verontrustend in de oren. Klopt het dat het bij de hoogste toeren weer minder lijkt? Toch iets met balans/mee-résoneren van iets??
Als de motor op een frame staat en je gaat er mee rijden dan is de tik veel harder en lijkt het alsof de zuiger tegen de kop aan staat te slaan maar dat is niet zo, dat moet je kunnen zien aan zuiger en kop. Volgende week een ander merk zuiger erin met een strakkere pistonpenpassing maar deze moet nog aangepast worden, zuigerveerslotjes en hier en daar nog een hap eruit. Ook het gewicht moet gelijk zijn aan de huidige anders moet er weer gebalanceerd worden en dan moet de hele motor uit elkaar, dat liever niet.
Puntje van verbetering is dat de drijfstang meer naar het midden van de zuiger verplaatst moet worden. En vier loopgroefjes......... Dat is wat ik zie aan de pen.
Zo te zien een puch maxi drijfstang in combinatie met een JRT zuiger, nou heb ik van Jan begrepen dat je de ruimte tussen zuiger en topend lager moet opvullen anders kan het naaldlager naar 1 kant lopen en heeft de andere kant te weinig draagvlak, al aan gedacht? of had je dat al opgelost.
Vooraf wel aan gedacht maar niets aan gedaan. Rede : krukas was al uitgebalanceerd en ik wilde geen extra materiaal meer onder de zuiger aanbrengen. Ik wil het nu wel proberen om 2 dunne aluminium vulringetjes aan te brengen om het lager meer in het midden van de drijfstang te houden,
De motor heeft van af 2 weken vóór de 24-uurs kunnen inlopen en heeft toen geen bijzondere (ernstige) geluiden gemaakt.
ik heb in 1 van de extra blokjes die ik gemaakt heb ( zit nu op het groene frame) ook zo een kraker erin. geef hem regelmatig de sporen om daarna maar eens te kijken waar "het" vandaan komt. maar die ingeslagen pistonpen zegt wel iets. dat "kraken" komt ook uit een gietijzeren cylinder zal hem eens op de draaibank op een exact centrische doorn zetten en dan het pasvlak onder iets afdraaien mogelijk is hij scheef geboord en kantelt de zuiger zijwaarts
Puntje van verbetering is dat de drijfstang meer naar het midden van de zuiger verplaatst moet worden. En vier loopgroefjes......... Dat is wat ik zie aan de pen.
oke was bij mij niet helemaal egaal, andere piston pen en geluid voo 95% weg??
ik heb in 1 van de extra blokjes die ik gemaakt heb ( zit nu op het groene frame) ook zo een kraker erin. geef hem regelmatig de sporen om daarna maar eens te kijken waar "het" vandaan komt. maar die ingeslagen pistonpen zegt wel iets. dat "kraken" komt ook uit een gietijzeren cylinder zal hem eens op de draaibank op een exact centrische doorn zetten en dan het pasvlak onder iets afdraaien mogelijk is hij scheef geboord en kantelt de zuiger zijwaarts
Ik heb de cilinder ná het boren ingekort (0,6mm) aan de voet op een doorn in de draaibank dus deze was (nog met klok gecontroleerd) en is haaks.
oke was bij mij niet helemaal egaal, andere piston pen en geluid voo 95% weg??
groet ANdre
Het filmpje is gemaakt nadat er een nieuwe pistonpen ingezet is . Zoals ik al omschreef : met de motor op het frame rijdend is de herrie erger, misschien is er dan meer belasting, rijwind e.d.. Alleen rijdend is het geluid niet goed op te nemen met een camera-tje, ook weer die rijwind ...
Hier nog een kijkertje. De vlek op de zuiger rechts onder is een weggepoetste warmloperplek. Op de andere zijden zie ik ook "vegen" aan het hemd, ongeveer ter plekke van de kopbouten Er zitten nu langere kopbouten in. Ook bijzonder ,op het plaatje links boven en rechts onder zie je een afdruk van de bovenkant uitlaatpoort.
Ja das een goeie zal daar ook eens op letten op die indrukking van de uitlaat . "klapperende" zuiger ? die JRT's hebben een wel heel lange niet gesteunde rok
ik zou de squis eens op meten op dat filmpje zou je zeggen dat de zuiger tegen de kop komt,,,ps zit er een mooie plaatje onder de zuiger wat je probeert te verbergen met die hand doek ?
ik zou de squis eens op meten op dat filmpje zou je zeggen dat de zuiger tegen de kop komt,,,ps zit er een mooie plaatje onder de zuiger wat je probeert te verbergen met die hand doek ?
volgens mij ziet zo een CNC carter eruit, en gezien het zand dat we al gehad hebben: ik werk meestal met papier van een keukenrol bij de aldi vandaan, veel schoon voor weinig . en dat gaat dan ook onder de zuiger als de boel openstaat
Nee hoor, er zitten geen geheimen onder dat vaatdoekje en het ligt op het Carter ter voorkoming dat er vuil in komt. + , het geeft een duidelijkere foto zonder verstoring van de achtergrond.
Dat geeft minder weerstand voor het gasmengsel naar de spoelpoorten. En een bijkomend voordeel is dat de zuiger lichter wordt en dat is weer gunstiger voor het uitbalanceren van de krukas.
Door het verminderen van de weerstand(en) in de motor houdt je meer vermogen over aan de rol. Als de spoelpoorten een lagere gasweerstand hebben komt het mengsel makkelijker( en meer) boven de zuiger in de verbrandingsruimte en met nog wat aanpassingen aan de in- en uitlaatpoort krijg uiteindelijk je meer vermogen. En bij hogere toerentallen is de weerstand en werking van de uitlaat ook van invloed op het vermogen.
De 24-uurs motor heeft dit weekeinde weer de 48km/uur gehaald, even maar want als de motor op temperatuur is , is het tikken weer terug. Iets minder dan voorheen maar toch.... Voorafgaand ook nog een andere zuiger (GOL)met een wat strakker passende pistonpen geprobeerd maar dat had geen positief effect op het geluid. Ontsteking nog op een andere stand getest (van 1,5>1,8mm) , geen verschil. Ook met een wat grotere compressieruimte getest, minder herrie maar duidelijk ook minder vermogen. Ik heb de cilinder nog nagemeten, 0,01mm slijtage dus verwaarloosbaar. Aan de zuigerveren ook geen bijzondere slijtage te zien of te meten, het TwinAir filtertje heeft zijn werk goed gedaan. De volgende stap : een paar andere cilinderkoppen proberen, kortom weer (meer) werk. Wordt vervolgd.
Speling van het busje is 0 en het big en smallend is "Nihil"(belastingterm) en is allemaal gecontroleerd. Het geluid lijkt op diesselen maar daar is niets van te zien aan de zuiger of de kop. Van de week eens de compressie meten bij 1500 toeren , snelheid boormachine.
In het begin deed het probleem zich niet voor, pas later werd het hoorbaar en steeds erger, dan moet er toch ergens speling/ruimte op zitten is mijn idee.
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur). Bij toerenvermindering is het weg. Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten. Deze is 9 Bar. Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me .
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur). Bij toerenvermindering is het weg. Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten. Deze is 9 Bar. Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me .
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur). Bij toerenvermindering is het weg. Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten. Deze is 9 Bar. Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me .
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur). Bij toerenvermindering is het weg. Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten. Deze is 9 Bar. Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me .
Ik ook.
Hahaaha ik ook.
Jammer dat we wat dat betreft te ver uit elkaar wonen anders hadden we een briefje met de oorzaak in een hoge hoed kunnen doen en pas kijken als het probleem opgelost is.
De motor doet het nu als deze op temperatuur is en vol op toeren (48-49km/uur). Bij toerenvermindering is het weg. Vanochtend nog, met hulp van Aussie (4 handen doen meer dan 2), de compressie gemeten. Deze is 9 Bar. Ik heb een vermoede wat er aan de hand is maar hou het nog even voor me .
Ik ook.
Hahaaha ik ook.
Jammer dat we wat dat betreft te ver uit elkaar wonen anders hadden we een briefje met de oorzaak in een hoge hoed kunnen doen en pas kijken als het probleem opgelost is.
Maak een hoed. (Tip: youtube) en kom naar Drunen zondag en daar gaan we grabbelen.
Zo, de oorzaak van de herrie in de cilinder is boven water. Een zwaar lopende zuiger door of een te krappe zuigerspeling of een te hoge temperatuur in de cilinder. De geel omlijnde plekken zijn ontstaan tijdens de 24 uurs en de rood omlijnde van de week vóór de 24 uurs. Toen was ik een beetje te enthousiast van start gegaan met de nieuw geboorde cilinder. Vanmiddag er nog even mee aan de slag geweest, wegpoetsen- testen, wegpoetsen- testen, volgas en nu wel met koeling. Het geluid is er bijna uit, het zal nog wel een paar keer "poetsen en testen" worden. Nog een wonder dat de cilinder het tijdens de 24 uurs het uitgehouden heeft, waarschijnlijk ook door een te vette smering wat , achteraf, het geheel draaiende heeft gehouden.
Deze zuiger heeft er met de 24-uurs erbij al zo tegen de 900km of meer gelopen. Ik heb nieuwe liggen van GOL en JRT maar die hebben dezelfde maat, dat is , lijkt mij , ook geen oplossing. Heb afgelopen week de GOL zuiger ook geprobeerd en dat was ook niet de oplossing. De zuiger zelf slijt bij inlopen niet, als er goede smering is en er een goed luchtfilter opzit. De cilinder zou wel nog wat ruimer gehoond kunnen worden. Vooralsnog lijkt de motor nu beter te presteren dan voor en tijdens de 24-uurs.
FF en anderen. Als ik die plekken op de zuiger zie, moet ik dan aannemen dat de zuiger dan a.h.w. af en toe vast loopt en dan eigenlijk een klappergeluid hoor. Of dat de zuiger dan op een punt in de cilinder zwaar loopt en dan klappert? Zeg maar schobbend door de cilinder heen, net als ruitenwissers over een voorruit wanneer de wissers wat onderuit staan. Snap ie?