Deze is niet van mij maar van een goede kennis. Ik had nog wel een ruil voorgesteld voor een mooie Solex maar hij ging niet overstag, en terrecht(helaas ).
Vanmiddag een fijn ritje heen en weer gemaakt van Drunen naar Boxtel, het bijna technisch episch centrum van de komende 24 uurs Solex race Heeswijk Dinther, alwaar ik mocht genieten van een gezellige klets en een lekker koel biertje! Jan bedankt! De route ging via Drunen richting Nieuwkuijk, Cromvoirt, Vught, Esch naar Boxtel, korte broek aan en genieten van de heerlijke rijwind! De in het Brabantse land verspreid liggende plassen op de route waren uitermate druk bezocht, op sommige plekken was er bijna geen doorkomen aan. Zeker met dit weer geldt: Solex rules!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmiddag zijn dreke2 (André) en ik op ons gemakje vanuit Drunen heen en weer naar Esbeek getoerd. Daar in Esbeek is een bijzonder leuke stek die ik van harte kan aanbevelen. Erg gezellig en bijzonder goed van spijs en drank op een fijne Brabantse wijze. Check eventueel voor meer details de website: http://www.indenbockenreyder.nl/ Wij hebben er ook een leuke pauze doorgebracht!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmiddag zijn we ook wezen toeren. (Mirjam, Zoë en ik) Mooi weer met een lekker windje. 50 km en een leuke pauze tussendoor bij het Veerse meer. Wat was het druk op het water zeg.
Ook wel eens lekker he Roelof op de Yamaha. Lekker ritje gemaakt naar Giethoorn. Morgen gaan we hier ook met de Boluz club een rit maken. Eindpunt Heinkenzand want daar is er een Solex race, waar vele bekenden van mij ook aan mee doen. Ook ludieke rit, en daar zie je echt gekke dingen.
Vanmiddag zijn dreke2 (André) en ik op ons gemakje vanuit Drunen heen en weer naar Esbeek getoerd. Daar in Esbeek is een bijzonder leuke stek die ik van harte kan aanbevelen. Erg gezellig en bijzonder goed van spijs en drank op een fijne Brabantse wijze. Check eventueel voor meer details de website: http://www.indenbockenreyder.nl/ Wij hebben er ook een leuke pauze doorgebracht!
Ook wel eens lekker he Roelof op de Yamaha. Lekker ritje gemaakt naar Giethoorn. Morgen gaan we hier ook met de Boluz club een rit maken. Eindpunt Heinkenzand want daar is er een Solex race, waar vele bekenden van mij ook aan mee doen. Ook ludieke rit, en daar zie je echt gekke dingen.
idd wel ff lekker op de brommer en toch weer bijna 200km gereden, veel plezier vandaag in Heinekenzand .
Vandaag mijn Sparta nog eens uitgehaald, hier is vandaag de Sparta-dag. Toertocht meerijden is niet gelukt maar straks bij de afterparty ga ik toch ff kijken
Vandaag mijn Sparta nog eens uitgehaald, hier is vandaag de Sparta-dag. Toertocht meerijden is niet gelukt maar straks bij de afterparty ga ik toch ff kijken
Prachtige brommert. Bij de Boluz club heeft iemand dezelfde alleen in het rood. Helemaal netjes gemaakt en rijdt er heel veel op. Ook gevoelig op de sproeier. Heeft altijd reserve mee. Kun je zo vanaf links verwisselen. Effe simpel de zijkap eraf.
Vandaag mijn Sparta nog eens uitgehaald, hier is vandaag de Sparta-dag. Toertocht meerijden is niet gelukt maar straks bij de afterparty ga ik toch ff kijken
Prachtig! Ze waren mooi van lelijkheid . Nou ja dat vind ik dan. Is dit er een met zogenaamd verend motorblok? Ik kan me die reclame op de radio namelijk nog herinneren voor de Sparta.
Vandaag mijn Sparta nog eens uitgehaald, hier is vandaag de Sparta-dag. Toertocht meerijden is niet gelukt maar straks bij de afterparty ga ik toch ff kijken
Prachtig! Ze waren mooi van lelijkheid . Nou ja dat vind ik dan. Is dit er een met zogenaamd verend motorblok? Ik kan me die reclame op de radio namelijk nog herinneren voor de Sparta.
Ja, deze heeft het motorblok "verend" ophangen. Latere modellen, met Sachs motor, hadden dat ook. Batavus had dit niet, verder leken ze wel iets op mekaar
Met een beetje goede wil verdwaal je in het bos waar je dan oeverloos rondjes rijdt om eruit te komen om dan na 24 uur bemodderd terug gevonden te worden, hopelijk dat je dan als troost een bijzet tafeltje met ornamenten mee naar huis krijgt
Met een beetje goede wil verdwaal je in het bos waar je dan oeverloos rondjes rijdt om eruit te komen om dan na 24 uur bemodderd terug gevonden te worden, hopelijk dat je dan als troost een bijzet tafeltje met ornamenten mee naar huis krijgt
zeg Joan, ik heb nog geen foto van jou racemonster gezien. Waar blijft tie.
Met een beetje goede wil verdwaal je in het bos waar je dan oeverloos rondjes rijdt om eruit te komen om dan na 24 uur bemodderd terug gevonden te worden, hopelijk dat je dan als troost een bijzet tafeltje met ornamenten mee naar huis krijgt
zeg Joan, ik heb nog geen foto van jou racemonster gezien. Waar blijft tie.
ik heb motorblokken geleverd. het eigen project is daardoor wat vertraagd, moet dan ook nog los van het maken van de hardware een team formeren/organiseren het frame is op twee batterijdragers voor de ledlamp geheel klaar zaterdag hopelijk in rosmalen nog wat reservedelen scoren . en zondag kijken wat de teams met die blokken doen
Met een beetje goede wil verdwaal je in het bos waar je dan oeverloos rondjes rijdt om eruit te komen om dan na 24 uur bemodderd terug gevonden te worden, hopelijk dat je dan als troost een bijzet tafeltje met ornamenten mee naar huis krijgt
zeg Joan, ik heb nog geen foto van jou racemonster gezien. Waar blijft tie.
ik heb motorblokken geleverd. het eigen project is daardoor wat vertraagd, moet dan ook nog los van het maken van de hardware een team formeren/organiseren het frame is op twee batterijdragers voor de ledlamp geheel klaar zaterdag hopelijk in rosmalen nog wat reservedelen scoren . en zondag kijken wat de teams met die blokken doen
Mijn vrouw had een tas en een kookboek gewonnen en die ben ik gaan halen met de Solex. Via Vlissingen naar Koudekerke en weer terug naar Middelburg. Iets meer als een half tankje. Lekker windje tegen maar dan op het gemakje met wind mee terug.
Zo de laatste 3 werkdagen lekker met de Amuse naar het werk. Vrijdag ook 4 autobedrijven langs geweest voor stage bezoek. Dan rij ik zo met de Solex de werkplaats in en dat vinden ze mooi hoor. Altijd met een omweggetje naar huis he. 1,5 tankje gereden.
Vanmiddag, na rondje racefietsen nog even een tweede rondje Solex met mijn vrouw langs Alphen, Spookverlaat, Hazerswoude, Boskoop en weer terug naar Zwammerdam. Lekker tot rust komen....
Solex OTO 1965 Motnr:591xxx Framenr: 857xxx Koffertje 1957 Motnr:331xxx Framenr: 336xxx Koga op spierkracht. Spartamet voor erbij
Lekker vandaag op pad geweest met 10 leden van de plaatselijke brommerclub. (geen Solex). Heerlijk weer en een hele leuke toer. Kibbeling in Westkapelle en Cola in Veere en in Goes lekkere koffie. 100 km.
Gisteren heb ik een tochtje van 180 km gemaakt. Vanuit Wageningen (start om 8.00 uur) naar Vorden. Onderweg heb ik SolexRuurd opgepikt. Samen snelden we tegen de wind in naar Vorden. Na enige opwarming in de Dorpsherberg gingen we met nog 43 andere Solexen op pad voor de Vordense tocht van Vroem-Vroem. Via Ruurlo ging de route naar Eibergen. Na de lunch via Neede en Borculo naar Kranenburg. Daar hebben we in de kerk het 'Heiligen Beelden' museum bezocht. Het was daar lekker warm. Op gewarmd terug naar Vorden. Sjoerd met zijn bezemwagen heeft gelukkig voor spek en bonen meegereden. Het was een prachtige rit door de Achterhoek over binnenweggetjes, zand- en bospaden. Wat opvalt is dat er weinig verbodsborden staan bij de zandwegen/fietspaden. Je kan daar dus heerlijk snorfietsen. Nog even napraten en daarna met de wind mee terug naar Wageningen via Oosterbeek. Net voor donker thuis.
Prachtig Huub. Weer een flinke afstand afgelegd met toch een redelijk koude temperatuur. Sjoerd die ouwe rammelbak ingeruild voor een modernere Peugeot. Hoop jullie volgend seizoen weer te zien.
Afgelopen zondag bleek pijnlijk dat mijn Solex met een getunde JRT-JdL cilinder na 2 1/2 jaar wat futloos geworden was. De snelle Solex van Ruurd reed me op hellingen voorbij. M.a.w. ik was snelheid en trekkracht kwijtgeraakt. Na 6500 km besloot ik de cilinder maar eens te bekijken. Weinig kool in de uitlaat en de uitlaatpoort maar wel in een spoelpoort en vastzittende zuigerveren. Nu de cilinder eraf was besloot ik een Franse aluminium cilinder te testen. ( http://savoies-solex.forumactif.org/t51-cylindre-aluminium-solex en http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-55...a/Products/S050 . De cilinder heb ik gekocht bij een gerenommeerde Solex winkel in het zuiden des lands). Ze beloven meer trekkracht dan een standaard 3800 cilinder. De Franse cilinder heeft een extra spoelpoort. De diameter van de inlaatpoort van de CFX cilinder is 11 mm, het spruitstuk 8,3 mm, dus dat sluit nog steeds niet goed aan. Ik heb de cilinder zonder enige wijzigingen op mijn onderblok gemonteerd en heb de 'Grebbeberg' test uitgevoerd. Een standaard JRT cilinder loopt ongeveer 34 km op dit onderblok. Het resultaat viel niet tegen. Mooie snelheid en trekkracht, beter dan de standaard JRT cilinder.
Ik heb ook een cilinder met extra spoelpoort (handmatig bijgemaakt, goede snelheid maar mist de trekkracht onderin.
ja die ervaring heb ik ook.
die verkoolde JRT poort laat zien dat de spoeling vanuit die open poorten ( gleuf in de cylinder) niet ideaal is
dat spoelt alleen recht omhoog ( dat gas denkt ook "gang is alles" en gaat dus niet uit zichzelf de bocht om) dat is ook waar ik met mijn tuning nogal winst boek door daar veranderingen in aan te brengen.
dat franse cylindertje: ik heb hem Mogen bekijken op Hardenberg, ziet er goed uit, met name de inlaat heeft meer "vlees" dat voorkomt lekken en de vorm van de uitlaatpoort is al hoekig
Gisteren heb ik een tochtje van 180 km gemaakt. Vanuit Wageningen (start om 8.00 uur) naar Vorden. Onderweg heb ik SolexRuurd opgepikt. Samen snelden we tegen de wind in naar Vorden. Na enige opwarming in de Dorpsherberg gingen we met nog 43 andere Solexen op pad voor de Vordense tocht van Vroem-Vroem. Via Ruurlo ging de route naar Eibergen. Na de lunch via Neede en Borculo naar Kranenburg. Daar hebben we in de kerk het 'Heiligen Beelden' museum bezocht. Het was daar lekker warm. Op gewarmd terug naar Vorden. Sjoerd met zijn bezemwagen heeft gelukkig voor spek en bonen meegereden. Het was een prachtige rit door de Achterhoek over binnenweggetjes, zand- en bospaden. Wat opvalt is dat er weinig verbodsborden staan bij de zandwegen/fietspaden. Je kan daar dus heerlijk snorfietsen. Nog even napraten en daarna met de wind mee terug naar Wageningen via Oosterbeek. Net voor donker thuis.
Groet,
Huub
of elke 2500 km sopoelpoorten ontkolen, is weereens wat anders.
De laatste 2000 km heb ik 1 op 40 gesmeerd met de 2TS BO Oil en de rest van de 6500 km met Kroon oil. Ik gebruikte Shell V-Power en de laatste tijd Firezone competition 102. Geen Action olie en Euro 95 (te veel alkohol).
Met Kroon olie heb ik de grootste problemen gehad. Het probleem werd bij de technische afdeling van Kroon onderkent. Echter nooit een vergoeiding oid gehad.
Met Kroon olie heb ik de grootste problemen gehad. Het probleem werd bij de technische afdeling van Kroon onderkent. Echter nooit een vergoeiding oid gehad.
Ik blijf van Kroon olie af.
Peter
Mijn advies is geen synthetische te gebruiken. Deze zijn te goed voor de Solex. Deze kunnen hele hoge temperaturen aan waar de Solex niet komt. En gaat dan kolen. Neem een standaard olie. Castrol 2t misschien.
Met Kroon olie heb ik de grootste problemen gehad. Het probleem werd bij de technische afdeling van Kroon onderkent. Echter nooit een vergoeiding oid gehad.
Ik blijf van Kroon olie af.
Peter
Mijn advies is geen synthetische te gebruiken. Deze zijn te goed voor de Solex. Deze kunnen hele hoge temperaturen aan waar de Solex niet komt. En gaat dan kolen. Neem een standaard olie. Castrol 2t misschien.
Castrol 2T is een volledig synthetische olie Alfons.....
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Met Kroon olie heb ik de grootste problemen gehad. Het probleem werd bij de technische afdeling van Kroon onderkent. Echter nooit een vergoeiding oid gehad.
Ik blijf van Kroon olie af.
Peter
Mijn advies is geen synthetische te gebruiken. Deze zijn te goed voor de Solex. Deze kunnen hele hoge temperaturen aan waar de Solex niet komt. En gaat dan kolen. Neem een standaard olie. Castrol 2t misschien.
Castrol 2T is een volledig synthetische olie Alfons.....
@Roelof, Alfons Ik was iets te snel met mijn reactie en dacht dat Alfons Castrol RS 2T bedoelde, dat is namelijk wèl een volledig synthetische olie, sorry.... http://www.oliewereld.nl/castrol-power-rs-2-takt
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben vandaag met de Franse nicasil naar Doorwerth (gemeente Renkum) gereden. Daar vond vandaag "De dag van de Renkumse inwoner" plaats. Het cilindertje gedraagt zich prima in het verkeer. Na 30 km, diverse stops en hoog en laag een gemiddelde van bijna 33 km/uur. In Doorwerth heeft de stichting Pegalex zich gepresenteerd door middel van een mini tentoonstelling en deskundige uitleg (Frank Vonck). Het was een gezellige boel daar in Doorwerth.
ik heb een 39,5 mm diameter cilinder. Of bedoel je de lengte m.a.w. komt de zuiger boven in en niet zoals de Chinese cilinders iets onder de bovenkant van cilinder? Bij mijn CNC onderblok met de volle krukas komt de zuiger boven in, maar dat doet de Chinese cilinder ook.
Bedankt Huub. ik sprak vandaag iemand die ook een nieuwe Franse nicasil had gekocht in het zuiden des lands, en die was volgens hem 41 mm boring, en dus niet te gebruiken voor Heeswijk.
Vandaag met een goede weersvoorspelling een flink tochtje gemaakt. Warm aangekleed en rijden maar. Vanuit Wageningen door de Betuwe naar Buren (33 km). Dat wordt de startplaats van een Pegalextocht volgend jaar (april 2016). Ik heb een (bloesem)tocht langs de Linge verkend. Vanuit Buren eerst langs de Korne en vanaf Tricht zoveel mogelijk over de noordelijke Lingedijk. Via Mariënwaerdt, Beesd, Rhenoy, Acquoy, Leerdam en dan terug via de zuidelijke Lingedijk naar Asperen, Gellicum, Rumpt, Enspijk, Deil, Geldermalsen en Buren (55km). Na een korte stop weer terug naar huis. In totaal 121 km. De Franse (CFX) nicasil cilinder houdt zich prima. Goede trekkracht tegenwind en voldoende snelheid met wind mee. Voor mijn gevoel beter dan de Chinese nicasils.
Zo toch effe een rondje gedaan. 1 metertje duwen en gaan met de Amuse. Heerlijk hoor, gewoon goed inpakken en rijden maar. 30 km ofzo. Nog geen pekel dus geen probleem.
Vandaag met een goede weersvoorspelling een flink tochtje gemaakt. Warm aangekleed en rijden maar. Vanuit Wageningen door de Betuwe naar Buren (33 km). Dat wordt de startplaats van een Pegalextocht volgend jaar (april 2016). Ik heb een (bloesem)tocht langs de Linge verkend. Vanuit Buren eerst langs de Korne en vanaf Tricht zoveel mogelijk over de noordelijke Lingedijk. Via Mariënwaerdt, Beesd, Rhenoy, Acquoy, Leerdam en dan terug via de zuidelijke Lingedijk naar Asperen, Gellicum, Rumpt, Enspijk, Deil, Geldermalsen en Buren (55km). Na een korte stop weer terug naar huis. In totaal 121 km. De Franse (CFX) nicasil cilinder houdt zich prima. Goede trekkracht tegenwind en voldoende snelheid met wind mee. Voor mijn gevoel beter dan de Chinese nicasils.
Groet,
Huub
mooi hoor om in nederland met de solex rond te toeren gr pierre
Vandaag met een goede weersvoorspelling een flink tochtje gemaakt. Warm aangekleed en rijden maar. Vanuit Wageningen door de Betuwe naar Buren (33 km). Dat wordt de startplaats van een Pegalextocht volgend jaar (april 2016). Ik heb een (bloesem)tocht langs de Linge verkend. Vanuit Buren eerst langs de Korne en vanaf Tricht zoveel mogelijk over de noordelijke Lingedijk. Via Mariënwaerdt, Beesd, Rhenoy, Acquoy, Leerdam en dan terug via de zuidelijke Lingedijk naar Asperen, Gellicum, Rumpt, Enspijk, Deil, Geldermalsen en Buren (55km). Na een korte stop weer terug naar huis. In totaal 121 km. De Franse (CFX) nicasil cilinder houdt zich prima. Goede trekkracht tegenwind en voldoende snelheid met wind mee. Voor mijn gevoel beter dan de Chinese nicasils.
Groet,
Huub
mooi hoor om in nederland met de solex rond te toeren gr pierre
Oeps meer km gemaakt dan ik. Zeker mooi in Nederland om te toeren. Van de week weer eens op pad gaan. Het kan gewoon met dit weer. Mooi hè.
Gisteren heb ik een ritje naar Ede gemaakt om 'koppakkingen' op te halen. Op de terugweg kwam ik een kudde schapen tegen. Daar stond ik dan met de Solex en werd ik omspoeld door schapen. Gelukkig werd de Solex niet omgeduwd en vertrapt. Schapen Groet,
Nu op Texel, maar ook hier, naast het zeewater, een grote zoutboel. Leuk Solexadresje in Oudeschild. Heb daar weer wat kennis opgedaan mbt het bewerken van de zuiger van de JRT.
Geen geheim hoor. Het hemd thv de inlaatpoort nog ca 1.5 m inkorten.Berder kun je de spoelgaten aan beide zijden (zuiger) nog ca 1 mm hoger maken. de spoelgaten kun je naar beneden eigenlijk geheel weghalen tot en met het hemd.Veilige tussenweg is om de spoelgaten naar beneden te vergroten en tot ca 5 mm voor het hemd.
Bij Michel Kuip? Doe hem de groeten, heeft laatst al mijn electronische ontstekingen gekocht voor weinig
Nee. Michel heeft een verhuurvloot. Dit was de Solexdokter van Texel: Willem Zegel. Hij doet vrijwel al het onderhoud aan de op Texel rondrijdende Solexen. De Joan van het Noorden zeg maar.