Afgelopen winter en voorjaar heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in het volledig restaureren van 4 Solex tankjes inclusief het inwendig vertinnen. In een eerder forumbericht heb ik daarbij laten zien dat ik meerdere soorten tinpasta had gekocht in China (op de foto de 12 kleine potjes). De testen die ik daarmee heb uitgevoerd waren niet bevredigend, een dikke onvoldoende. Omdat de bedoeling was om een alternatief te vinden voor de veelal ingezette Castolin Casto Tin 1 (in de bekende gele/rode pot) heb ik mijn zoektocht voortgezet en ben daarbij terecht gekomen bij Fa. Mahotec die onder private label de vertinningspasta "CARROS" verkopen. Met dit middel heb ik inmiddels 4 tankjes uiterst succesvol kunnen vertinnen, foto's daarvan ook eerder geplaatst. Nadat 2 tankjes inmiddels een prima duurtest ondergaan (4 maanden en route en 1500km brandstof verder) leek het me tijd om mijn ervaring te delen, temeer daar de 1 kilo verpakking van deze vertinningspasta Euro 42,50 kost hetgeen bijna de helft is van de pasta in de geel/rode pot. (er is ook een potje van 250gr à Euro 14,75) Mijn verbruik was ca. 100 gram per tankje. Mahotec levert op dit moment alleen aan bedrijven maar zal binnenkort ook naar dealers leveren t.b.v. de particulier. Meer weten?....ff vragen!
Ik neem me ook al tig jaar voor om met het een en ander te stoppen of te beginnen. Vroeger was dat zo rond de jaarwisseling maar dat was geen goed idee bleek achteraf. Het werkt overigens halverwege het jaar ook niet zo best.
Wij maakten s39 zelf potje met geest van zout en een paar zinken centen of stuivers,gooi het zink in de pot als het uitgebruist is heb je voor een paar centen prima soldeervloeistof vr gr Hans Welp
Wij maakten s39 zelf potje met geest van zout en een paar zinken centen of stuivers,gooi het zink in de pot als het uitgebruist is heb je voor een paar centen prima soldeervloeistof vr gr Hans Welp
Jeetje, das oud. Moet je eerst een paar zinken centen hebben. Wie heeft die nog? Eff googelen naar geest van zout.
Knip een stukkie uit je dakgoot en gooi het in een pot met zoutzuur, klaar (Zinken) dakdekkers hebben altijd wat afval/afknipsel, blijft de goot ook heel.....
Knip een stukkie uit je dakgoot en gooi het in een pot met zoutzuur, klaar (Zinken) dakdekkers hebben altijd wat afval/afknipsel, blijft de goot ook heel.....
Hhhmmm, nee toch maar niet. Ik ga wel s39 halen. (heb ik al) Zou dat hetzelfde spul zijn? En hoe weet je hoeveel zink en zoutzuur je moet hebben?
Genoeg gezeurd van mij, weer terug naar het topic.
[quote=FFAnders]Genoeg gezeurd van mij, weer terug naar het topic.
Lijkt me een prima idee. Begin dit jaar werd door meerdere forumleden (wie de schoen past trekke hem aan s.v.p.) gevraagd mijn ervaring te delen met de pasta's die ik zou inzetten. Dat heb ik gedaan en nu eindigt dit topic in bevestigingen over staafjes tin, potjes S39 en brandspiritus. Beetje jammer......
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
inderdaad Geert, jammer, maar misschien krijgen we over de mengsmering ook wel te horen hoe we zelf benzine kunnen disteleren, dan is dat ook weer mooi meegenomen om zelf te doen.
[quote=FFAnders]Genoeg gezeurd van mij, weer terug naar het topic.
Lijkt me een prima idee. Begin dit jaar werd door meerdere forumleden (wie de schoen past trekke hem aan s.v.p.) gevraagd mijn ervaring te delen met de pasta's die ik zou inzetten. Dat heb ik gedaan en nu eindigt dit topic in bevestigingen over staafjes tin, potjes S39 en brandspiritus. Beetje jammer......
Het forum is er voor om ervaringen te delen, daarna kunnen de mensen zelf bepalen wat het beste voor hun werkt, voor de één tin met s39 en de ander pasta, sommigen gebruiken olie van de action de ander spul wat 6 keer zo duur is enz enz gewoon ervaringen blijven posten dat word zeker gewaardeerd.
gewoon ervaringen blijven posten dat word zeker gewaardeerd.
Dat zal ik zeker blijven doen Roelof en dan ook zoveel als mogelijk inhoudelijk en niet een reactie met enkel een smiley, no worries! (oeps, weer die schoen)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
klopt helemaal Roelof. in het begin van dit topic werd om ervaringen gevraagd waarop weinig animo was, na een investering van tijd en geld werden wel de ervaringen gedeeld en dan weet iedereen het ineens op een andere en goedkopere manier, denk dat sommigge mensen op het forum een grote IK zijn en dus niet alles vooraf willen delen, mag natuurlijk maar dan niet achteraf beter weten lijkt me
Het is begonnen als vergelijkingstest dus mogen of moeten de oudere methoden er ook bij betrokken worden. Ook hoe vroeger de vloeimiddelen gemaakt werden en nog gemaakt kunnen worden, hoort erbij om het "plaatje" compleet te maken
Niet alles wat je aandraagt is bruikbaar voor een ander...en andersom, zo gaat dat nu eenmaal, ik juich het alleen maar toe dat mensen zo veel mogelijk ervaringen delen, kunnen we allemaal van leren.
Ik vind het een mooie topic en leer ervan. Ik heb ook nog een tankje liggen en wil daar ook mee gaan oefenen. Dus alle informatie heb ik nu best wel binnen. Nu alleen nog de vaardigheid leren. Dat is het moeilijkste natuurlijk.
Kleine toevoeging: er is al heel veel over vertinnen geschreven als je terug gaat lezen. Ook een mooie reportage van Opa Ris met foto's en al.
Jan Vennix gebruikt de pasta al heel lang en is er tevreden over, Jan de Laat ook maar heb ook een kritische noot van hem gehoord, ik ben ooit begonnen met s39 en 40/60 tin maar dat ging in eerste instantie helemaal mis en alles verroest maar na een tip van Jan Vennix om met brandspititus na te spoelen kwam dat ook weer helemaal goed.
En soms worden de onderwerpen herhaald en dat is ook goed en komen er weer nieuwe ervaingen bij.
Ik heb nog nooit zo'n man meegemaakt als Jan Vennix, buiten dat hij verschrikkelijk technisch is, maar ook bijna overal goedkope trukjes voor heeft. Heel bijzonder, je denk dan "hoe komt ie erop" Toch gebruikt hij die castotin 1, kei duur spul maar werkt zo snel en mooi. En Roelof heeft gelijk, ik had in het begin niet zo'n goede ervaringen met dit spul. Maar dat lag aan mij, veel te warm gemaakt. als je even weet hiermee om te gaan. geweldig spul.
Nu ben ik blij dat Geert zijn nek heeft uitgestoken en een veel goedkoper pul op de kop heeft weten te tikken, ik ga het zeker proberen.
Nu ben ik blij dat Geert zijn nek heeft uitgestoken en een veel goedkoper pul op de kop heeft weten te tikken, ik ga het zeker proberen.
Jan, ik zal je bij eerstvolgende gelegenheid en/of zodra je wilt testen mijn pot ter beschikking waarin nog voldoende aanwezig is om het uit te proberen en voor jou dan weer prima om het vergelijk te kunnen maken met de Castotin 1. Dat lijkt me een prima kruisbestuiving toch?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Droog en 25 graden, koffie is klaar en het bier ligt KOUD!!!!
Da's beter dan een koud staafje 40-60 tin Maar wel even afwachten hoe laat mijn CTB testkast met de post komt, pakketpost is hier vaak wat later op de middag en mijn dames zijn in Alkmaar dit weekend.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Droog en 25 graden, koffie is klaar en het bier ligt KOUD!!!!
Da's beter dan een koud staafje 40-60 tin Maar wel even afwachten hoe laat mijn CTB testkast met de post komt, pakketpost is hier vaak wat later op de middag en mijn dames zijn in Alkmaar dit weekend.
Het word tijd dat je net als ik een 'pakketjes bus" maakt, super handig voor de postbode.
Droog en 25 graden, koffie is klaar en het bier ligt KOUD!!!!
Da's beter dan een koud staafje 40-60 tin Maar wel even afwachten hoe laat mijn CTB testkast met de post komt, pakketpost is hier vaak wat later op de middag en mijn dames zijn in Alkmaar dit weekend.
Het word tijd dat je net als ik een 'pakketjes bus" maakt, super handig voor de postbode.
Met de pakketjes die Geert krijgt moet je een grijze kliko ombouwen tot pakketjesbus