Ik lees de laatste tijd over verschillende prijzen voor keuring, voor ik naar de RDW ga heb ik alles voorbereid, bouwjaar bepaald en onderbouwd, technisch 100%, alle nummers goed leesbaar en welk type solex het is, op die manier kunnen aan aantal punten voor beoordeling vervallen????
Ik heb ook altijd alles al uitgezocht, maar dat scheelt niks. Iedere keer gaat de keurmeester naar zijn kantoortje en zoekt toch zelf nogmaals alles op. Komt daarna met dezelfde uitslag, soms met een jaartje verschil maar daar lig ik niet zo van wakker
Is ook onzin maar in Groningen voegen ze het bij de documenten als bewijs dat de solex niet harder als 25km/h gaat, ik vind het prima als ze dat graag willen.
weer twee avonden lopen stralen met de straalcabine glasparelen van zijdeksels en pompjes . Restaureren is leuk maar voor elk sleuteluurtje sta ik ca 10 uur schoon te maken en daar word ik onderhand een beetje apathisch van . heb in een hoek van de schuur nu een plank van ca 2,5 m^2 helemaal vol liggen met schone onderdelen en blokken in diverse stadia van montage, ziet er erg rommelig uit maar ja een keer komt het wel af steeds zoeken naar wat er nog niet is ( nou ja het is er wel, "ergens" maar nog niet schoon en nagekeken) en als het er dan is netjes afmonteren.
en dan is die alkyd verf van tegenwoordig ook nog eens bagger, vooral dat geel voor de spatbordjes, het druipt als een gek en bij spuiten blijft het niet co herent, een grote gele mist van pigment deeltjes dus alles komt onder een gele waas wat ernaast ligt dus nog ergens een spuitplek ook moeten maken .
Het kaderment van mijn geïmproviseerde wielrichter staat al enkele dagen mooi tussen de lijmknaapjes. Ik moet net nog het ACS op punt stellen. Foto's volgen weldra in het bijhorende topic.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Je moet wat ! Toch? carter gestraald en aan alle kanten vielen de gaten erin. Zo ook in de luchtleiding naar de pomp toe. gelukkig past daar strak een oude koperen brandstofleiding in. goed schoon en ingesopt met twee componenten lijm en vol in het cartergat geduwd, extra lijm binnen en buiten. af laten harden en leiding met iets grotere boor opgeboord .
"Roestduivel" en maar gek dat het soms beroerd loopt met die gatenkaas.
Aan die foto's te zien kun je die ook verwachten bij andere solex carters. Die van mij ziet erweer als nieuw uit danzij de goede behandeling door jezelf. Nogmaal hartelijk beankt voor de goede behandeling van mijn Solex motor. Die start binnen een halve meter. Beter kan gewoon niet.
Ik doe de laatste tijd heel veel aan solex, project om 2 peprbussen origineel te restaureren, eentje om als racer op te bouwen en voor 5 OTO frames die ik ywee jaar geleden heb moet ik nog blokken opbouwen. word er onderhand een beetje gek van en dan maak ik er een rommeltje van want je bent met alles tegelijk bezig. probleem is dat met de huidige verf dat spuiten uit een spuitbus zo lang duurt ga je intussen wat anders doen ( vooral veel straal cabine. dus zo maar wat plaatjes: ( zoekplaatje: eens kijken of je de PPB racer spullen ertussen herkent, de cylinder foto is niet voor de peperbus racer maar een standaard standaard 24 uurs blok))
Ik kom een heel eind met een Bosch decoupeerzaag in pendelstand 1 zaagt die het beste, beste zaagblaadjes zijn die van Piranha die houden het het langst vol liefst met een beetje Rocol erop ( word dan wel Rookhol maar afijn)
vandaag gereviseerd blokje op de 3800 gezet, zou hard moeten lope, valt echter zwaar tegen, loopt wel heel mooi maar niet hard, met moeite 36 km/h en trekken is ook niet wat het moet zijn groet ANdre
vandaag gereviseerd blokje op de 3800 gezet, zou hard moeten lope, valt echter zwaar tegen, loopt wel heel mooi maar niet hard, met moeite 36 km/h en trekken is ook niet wat het moet zijn groet ANdre
Waarom zou hij harder moeten lopen, 36 is voor een (standaard) solex een behoorlijke snelheid.
uitgewerkte cilinder speciale pet volle krukas en gevuld carter aangepaste uitlaat is het resultaat dus slecht dat is dus ook de hobby sleutelen dus, maar je wilt ook weleens goeie resultaten
vandaag gereviseerd blokje op de 3800 gezet, zou hard moeten lope, valt echter zwaar tegen, loopt wel heel mooi maar niet hard, met moeite 36 km/h en trekken is ook niet wat het moet zijn groet ANdre
Waarom zou hij harder moeten lopen, 36 is voor een (standaard) solex een behoorlijke snelheid.
Roelof
ben ik met je eens, 36 km is voor een standaard goed, zou ik ook tevreden mee zijn. maar als je voor het gevoel alles doet om hem sneller te maken valt het dus tegen. groet ANdre
uitgewerkte cilinder speciale pet volle krukas en gevuld carter aangepaste uitlaat is het resultaat dus slecht dat is dus ook de hobby sleutelen dus, maar je wilt ook weleens goeie resultaten
Zoals ik het lees lijkt het of dat je alles in één keer samengesteld hebt, cilinder krukas, uitlaat, cilinderkopje en misschien carburateur. Het is nu lastig om de oorzaak te lokaliseren. Als je bij een standaard motor een ding verandert dan weet je na testen/aanpassen wat het resultaat is. B.v. je gaat rijden met een aangepaste cilinder, windje mee en windje tegen. Dan weet je wat de cilinder doet, onthouden/opschrijven. Hierna verander je wat anders, b.v. de krukas. Ook hiermee rijden windje mee, windje tegen. Is er een verbetering, das mooi, onthouden/opschrijven. Dit doe je ook met de kop, uitlaat en carburateur, stap voor stap .
Roelof ben ik met je eens, 36 km is voor een standaard goed, zou ik ook tevreden mee zijn. maar als je voor het gevoel alles doet om hem sneller te maken valt het dus tegen. groet ANdre
En toch gaat het goed komen daar in Drunen!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
twee verschillende petjes geprobeerd 6,5mm , 8 mm en 11 mm carb geprobeerd 4 verschillende uitlaatje geprobeerd gewone en volle krukas geprobeerd
oorzaak cilinder zou je dan zeggen toch !!
groet ANdre
Dat geloof ik best dat je alles erop en eraan hebt gehangen om verbetering te krijgen. Ik ben de afgelopen weken ook bezig geweest om wat aan te passen. Mijn uitgangspunt is een standaard OTO motor en omdat ik een testbankje heb hoef ik er niet de straat voor op. Een week lang bezig om een cilinder , stapje voor stapje aan te passen. Dus bij iedere aanpassing even testen of er een verandering/verbetering is. Alleen al het aanpassen van de overgang van de uitlaatpoort op het spruitstuk heeft al heel wat tijd gekost en dat resulteerde ook weer een kleine verbetering. Vervolgens het kopje in fasen aangepast en getest. Toen nog wat uitlaatjes, ook een 24-uurs erop gehad . Dit gaf geen merkbaar verschil. Vervolgens nog naar het effect van de roldruk op de band gekeken en ook hier was weer een (1) km extra uit te halen. Bandspanning/veerkracht is best wel van invloed op het geheel. Nu komt de volgende fase, ermee de weg op, in het echchie dus. dat zal komen de week gebeuren
Andre lees je ervaringen mijn vraag nu,hoeveel heeft hij nu met al die veranderingen gelopen geef dat blokje de kans om helemaal goed te zetten.Mijn wedstrijd motor een 650 cc Triumph bonneville werdt na de revisie in de winter altijd gewoon als toermotor tijdelijk in een frame gezet en ik reed dan zo'n 500 km op straat tot hij goed los was dat scheelde soms 20 km topsnelheid,volg graag je ervaringen vr gr Hans Welp
En dan opschrijven wat het doet met windkracht 2, 4, 6, wind achter, wind voor etc......alle gekheid op een stokje, zo "reduceren, deduceren" is wel een goede werkwijze om tot conclusies te komen, maar je hebt dan wel de "luxe" van een testbank Ronald.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die "Luxe" heeft Héél veel werk ingezeten, hoofd zakelijk om de aluminium schijf van 5cm dikte en een diameter van 46cm in tweeën te zagen, met het handje. Een soort van Monnikkenwerk, ruim 2 maanden, iedere dag een half uurtje..... Nu weet ik wel dat je een schijf op maat kunt laten maken maar dat kostte in mijn geval zo'n €200,- en daarbij komen ook nog de andere materialen waaronder een remmagneet en die zijn ook niet gratis. De rest, frame opbouw en motorsteun was in vergelijking een Eitje.
Al met al, met wat tijd en moeite heb je toch de mogelijkheid om ook op regenachtige dagen je motor te testen met het grote voordeel dat je onderdelen snel kunt verwisselen. Nu heb ik niet een of twee Solexen maar wat meer en dan is het de moeite waard.
Vanwege een versleten velglint was mijn achterband op drie plaatsen lek. Ik heb hem vandaag geplakt en heb twee lagen duct tape omheen de velg gewikkeld. Blijkbaar zijn twee lagen niet voldoende beschermend tegen die dikke nippelkoppen van me. Nog voor ik de band opgepompt kreeg, liep hij alweer een lek op aan de kant van de velg.
Ik wacht dan maar op een nieuw lint, kan er toch geen zes lagen tape omheen wikkelen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Dat is raar, nippelkoppen zijn niet zo scherp dat ze door de tape heen snijden, een te lange spaak wel. Zat er misschien nog een lekje in die over het hoofd is gezien ??
Vandaag nog een 1400 aan de praat gekregen. Ontsteking stond vér voor bovenste dode punt en sproeier een maatje kleiner ingezet. Bij de voorrem zaten de remblokhoudertjes verkeerd om, een blokje weg en een blokje was al halverwege de houder, dus halfweg maar ook weer niet. Één boutje van de spatbordbevestiging onder het rem afdekkapje was foetsie, je moet er niet aan denken dat het andere boutje er ook uitvalt. Dan heb je geen voorrem meer nodig om stil te "vallen"
Nee, de spaken komen niet uit de nippel, dat weet ik zeker. Hoogstens een braampje op de gleuf van de kop, veroorzaakt door de schroevendraaier. Eigenlijk zijn de zijkanten van het gleufje op zich al scherp geschapen. En de grote kop ligt er echt hoog op. In mijn filmpje (deel 3) heb je er een duidelijk zicht op. Alle lekken had ik gedicht, en de band had ik grondig gecontroleerd. Ik zag wel nog enkele sporen van nippelkoppen, onvoltooide lekken zou je het kunnen noemen.
Maar die duct tape van me (eigenlijk de LIDL variant) daar heb ik niet veel vertrouwen in. Ik probeerde er al eens de canvas tassen met te repareren, dat was ook niet succesvol.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb vandaag ook wat winterslapers onder handen genomen. Bij één had de condensator er geen zin meer in, liep daarna weer perfect. Een andere liep beroerd, bleek electronische ontsteking die vreemd genoeg bij lage toeren veel te laat stond. Bij meer toeren kwam dat wel goed, daarmee was het afslaan verklaard.
Deze dus maar teruggebouwd naar traditionele ontsteking, perfect op tijd gezet, maar nog niet stationair lopen. Vliegwielkap eraf en nog eens gekeken. Uit gewoonte eens aan het vliegwiel geduwd en getrokken... jawel, speling .
Die tip die je gaf om de band erop te leggen met wat zeepsop helpt uitstekend Ronald. Een vochtige spons met wat pure afwaszeep werkt het best voor mij.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nee, de spaken komen niet uit de nippel, dat weet ik zeker. Hoogstens een braampje op de gleuf van de kop, veroorzaakt door de schroevendraaier. Eigenlijk zijn de zijkanten van het gleufje op zich al scherp geschapen. En de grote kop ligt er echt hoog op. In mijn filmpje (deel 3) heb je er een duidelijk zicht op. Alle lekken had ik gedicht, en de band had ik grondig gecontroleerd. Ik zag wel nog enkele sporen van nippelkoppen, onvoltooide lekken zou je het kunnen noemen.
Maar die duct tape van me (eigenlijk de LIDL variant) daar heb ik niet veel vertrouwen in. Ik probeerde er al eens de canvas tassen met te repareren, dat was ook niet succesvol.
Ik heb er 4 extra lagen LiDL tape om gedaan en deze heb ik stevig aangespannen, zijn er dus al 6 in totaal. De nippelkoppen zouden nu niet meer in de band mogen bijten. Alles zal dan wel afhangen of de vele lagen tapen het zullen uithouden, want zoals ik al zei komt het gleufje in de nippelkop venijnig om de hoek kijken. Als ik nog eens een spaak moet vervangen dan ga ik wel vloeken. Om de duct tape af te wikkelen pas ik de tip van Joan toe, door er middendoor een slipje in te knippen. Ik wissel dan wel telkens per wielomslag, je weet maar nooit of je nog eens canvas tassen gaat herstellen.
Nu ga ik lek 4 dichten, en misschien uit voorzorg nog een paar andere verdachte barstjes.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Let vooral op dat je het velglint goed in het midden van de velg plakt als je plaktape gebruikt.Bij een normaal velglint wat je in diverse breedtes kunt kopen is het zaak dat het lint niet in de weg zit zodat de buba(is buiten band)goed gecentreerd op de velg kan.Er zit op de buba een streepje waar je dit goed kan controleren Succes vr gr Hans Welp PS met een halfronde vijl kun je de evt uitsekende spaken glad vijlen
Ik heb in de achtervelg nog zo'n oude hele dikke lichtkleurige velglint liggen. Wie kent deze ook? Veel dikker dan die zwarte dunne linten die je gewoon bij de shops kan kopen.
Goeie tips van je Hans! Die van het velglint daar had John M ook al op gewezen. Bij mijn velg zijn ook nog kleine gaatjes tegen de rand om het vocht dat in de velg komt te laten wegvloeien. Waar het kleeflint uit het midden wijkt, duw ik het wat opzij. Buba is een mooie benaming voor een buitenband. En de mijne is dan ook nog in Indonesië gemaakt.
Ik tracht zuinig om te gaan met mijn voorraad binnenbanden. Ik heb er maar 1 nieuwe, en de beurs is hier nog negen maanden ver. Ach, misschien win je met deze "Lucky tire" wel de 24 uurs.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Al op zeer jonge leeftijd leerde ik van mijn vader hoe je een band moest plakken. Een nieuwe band die kwam er pas als de oude niet meer te redden was. Als kind heb ik niets tekort gehad, in tegendeel zelfs. Maar een band repareren was vanuit mijn ouders hun opvoeding de normaalste zaak. "In den oorlog reden ze met stro" zei mijn vader altijd. Tot dat ik een grotere fiets kreeg heb ik altijd mijn banden tot op de draad versleten. Op plaatsen waar al twee eerdere lekken geplakt waren en repareren haast onmogelijk was, werd het voor me een erezaak om het toch maar opgelapt te krijgen. Ik herinner me ook de kaal gereden buba's waar "de tet al uit kwam", en het plezier dat het gaf om rondjes in de straat te rijden tot de band uit elkaar knalde. Tijd voor nieuwe banden!
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik ga er ook altijd van uit dat alle te repareren is maar als je binnenbandje al meerdere malen gerepareerd is dan wordt deze toch wel een keer vervangen.
Zolang de scheur niet aan het ventiel zit is er hoop. Gewoonlijk zitten de lekken aan de buitenzijde, dit is de eerste keer dat ik het langs de binnenkant meemaak. Ik geef toe dat ik er een heimelijk plezier in beleef om toch maar te volharden.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Voor ons als verhuurder wil je zo weinig mogelijk risico dat je met de groep stilvalt. Goede banden is gewoon een must. Ik ben niet tegen plakken maar voor de prijs van een nieuwe band hoef je het niet te laten
Voor ons als verhuurder wil je zo weinig mogelijk risico dat je met de groep stilvalt. Goede banden is gewoon een must. Ik ben niet tegen plakken maar voor de prijs van een nieuwe band hoef je het niet te laten
Daar houdt de wet van Murphy geen rekening mee.
Ik ben bij mijn laatste beursbezoek gewoonweg vergeten om er nog enkele mee te nemen. In het slechtste geval bestel ik ze online, maar dat is dan weer een gedoe om het pakje bij de buren op te halen omdat het niet door de gleuf past.
Als ik ga rijden dan heb ik gewoonlijk een extra biba in de tas, wel al eentje die al eens geplakt is weliswaar. Als recreatief bedrijf haal je er natuurlijk minder een kick uit om met geplakte banden op pad te gaan. Toch komt pech meestal uit een onverwachte hoek gekropen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Nog niet. Cartertje ligt nu in de week. Cartertje zandstralen en controleren op scheuren. Vanavond verder, schuine kantjes aan het lager slijpen, voelerlint gebruiken, carter verwarmen, lager erin, rand van carter bij ingeslepen hoekjes met drijver naar binnen tikken. (Met dank aan Jan Vennix, die deze methode op het forum lanceerde).
Vandaag lek 4 van mijn biba geplakt, bleek dat hij op de zelfde plaats aan de zijkant nog een 5de lek had. Dus dan heb ik ook die lek maar gedicht. Na een check constateer ik dat hij zijn lucht binnen houdt. Langs de binnenzijde (kant van de velg) bemerk ik nog enkele oppervlakkige barstjes. Ik ben niet helemaal zeker dat ze zijn veroorzaakt door de spaaknippels, want bij alle vijf lekken zag je niets.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Verder gegaan met het zomerklaar maken van de solex, ontkolen niet nodig, moet een nieuwe Viton o-ring in de cilinderkop, ..besteld.., nieuwe uitlaat gemaakt met een inspectie deksel, nieuw setje chroomzuigerveren gemonteerd, nieuw twinair luchtfilter gemonteerd... de oude heeft zijn werk perfect gedaan...carter brandschoon en de olie die onderin gezakt was is wel iets bruin maar mooi transparant, morgen proefrijden.
Als ik met mijn oor tegen de buba op het geluid af ga, zit de lek ter hoogte van spaak 23. Ik moet hem er nog af halen om te kijken of het een nieuw lek is, wat ik wel vermoed. Voor ik de biba erin stak bleef die goed en lang op spanning. De nippelkoppen zijn nu toch goed afgedekt met zes lagen tape. Ik denk dat hij volledig beschadigd is en dat zich hierdoor potentiële lekken hebben gevormd. Ik zal het nog eens met een andere biba proberen, als die dan ook gaat lekken dan is er toch wat anders loos.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als ik met mijn oor tegen de buba op het geluid af ga, zit de lek ter hoogte van spaak 23. Ik moet hem er nog af halen om te kijken of het een nieuw lek is, wat ik wel vermoed. Voor ik de biba erin stak bleef die goed en lang op spanning. De nippelkoppen zijn nu toch goed afgedekt met zes lagen tape. Ik denk dat hij volledig beschadigd is en dat zich hierdoor potentiële lekken hebben gevormd. Ik zal het nog eens met een andere biba proberen, als die dan ook gaat lekken dan is er toch wat anders loos.
Het draait niet om het geld, het is eerder een praktisch probleem. En gelukkig zitten die vijf lekken nu niet in mijn allerlaatste voorradige nieuwe Schwalbe.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Het is mij ooit wel eens overkomen dat met het omleggen van een , te krappe, buitenband de hulp nodig had van een bandenlichter en de binnenband hierdoor lek gemaakt(geklemd)heb. Een goed passende buitenband kan je er, zonder gereedschap, met de hand omheenleggen. Dit natuurlijk wel met een licht opgepompte binnenband zodat deze niet klem komt te zitten tussen velg en buitenband.
Zonder de hulp van mijn bandijzers lukt het me toch niet om hem erop te leggen, en het trucje met de zeep helpt veel. Het blijft wel een opgave die me niet lukt zonder rare keelgeluiden te maken. Ja, mogelijk heb ik hem deze keer met het bandijzer lek geklemd. In het verleden ben ik er steeds goed in geslaagd de band erop te leggen zonder hem te beschadigen. Waar ik ook altijd op let is dat de biba er niet verdraaid in zit. Ik zal jouw raad opvolgen om hem al een beetje vooraf op te pompen, ben ik inderdaad vergeten. Bedankt Ronald voor de goede tips steeds weer.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Niet aan de nippels draaien met een volle band. En een tape als velglint kan goed zijn maar ook zo scherp als een mes.
Aan dat laatste had ik nog niet gedacht. Om de buba niet in de weg te zitten had ik de tape aan de rand wat naar het midden opgeduwd, en dat veroorzaakte inderdaad kreuken. Het zijn kleine details waar je meestal over heen kijkt. Goeie tip Johnnie!
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Heb je roest in de velg, roest is ook een dooddoener.
Op sommige plaatsen is het oppervlak wat ruwer met lichte corrosie. Ik denk dat het in dit geval hier niet aan ligt, nooit last van gehad, maar niets is uitgesloten. Bedankt Roelof.
Ik hoop dat ik nog nieuwe Schwalbe banden kan vinden, ik ben er zeer tevreden over. Als ze niet lek zijn blijft de lucht er goed in.
Last edited by AlienSolexfiend; 15/04/1507:03 AM. Reason: Bedankt
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
tegenwoordige binnenbanden zijn vaak van oosterse makelij, daar gebruiken ze 1 mal met oneindig veel tussenstukjes om de mal langer te maken. ik heb al heel veel banden lek zien gaan op de plek waar die partij ribbels zit die aangeven waar de overgangen tussen die malvergroters zitten, kennelijk vloeit het rubber bij de aanmaak daar niet goed, en scheurt de band lek. is ook niet te plakken want die ribbels zitten de plakkers in de weg. waardeloze banden
Wat ook heel belangrijk is met die binnenband is, als je hem erin hebt gestopt, goed voelen of hij mooi ligt en niet met een kronkel. Als hij met een kronkel ligt schuurt hij ook langs plekken die misschien wat scherp zijn. Zelf heb ik tot nu toe geen problemen met de bandjes gehad. Misschien komt het door de zwarte keuze.
Zelf heb ik tot nu toe geen problemen met de bandjes gehad. Misschien komt het door de zwarte keuze.
Heeft niets met inzicht te maken ( je kunt er niet inkijken) maar wel met aanzicht. Het is natuurlijk wel zo dat een vuile zwarte band minder snel opvalt dan een witte schone band.
Nou, jullie raden het al, vandaag de band er weer af. Twee nieuwe lekken langs de nippelkant. Die zes lagen tape bemoeilijken zowel het opleggen als het afnemen van de band, dit komt omdat de tape te dik ophoopt aan de randen. Die moet dus smaller passend op maat zijn. Ik besloot om de tape er dan maar af te halen, tjonge wat een rotzooi zeg. Ik ben er een half uur mee bezig geweest om die troep met stickeroplosser van mijn velg te krijgen.
Origineel bericht van: john meisters
Voor je de bub oplegt even wat lucht erin, dan zijn de kronkels eruit
Dat was ik de laatste keer vergeten te doen. Het goede nieuws ... de lekken die ik plakte blijven dicht.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Gebruik ook de goede maat, een te kleine band moet te hard groeien om vorm te krijgen. Trek maar eens een koude kauwgum uit elkaar, je krijgt al snel dunne plekken. Een binnenband van het merk Swalbe heeft hier geen last van. De meeste goedkope binnenbanden zijn van DSM rubber. Laat zich heel moeilijk (niet) vulcaniseren. Je moet bijna steriel werken en goed schuren maar niet met grof schuurpapier.
Gebruik ook de goede maat, een te kleine band moet te hard groeien om vorm te krijgen. Trek maar eens een koude kauwgum uit elkaar, je krijgt al snel dunne plekken. Een binnenband van het merk Swalbe heeft hier geen last van. De meeste goedkope binnenbanden zijn van DSM rubber. Laat zich heel moeilijk (niet) vulcaniseren. Je moet bijna steriel werken en goed schuren maar niet met grof schuurpapier.
Als ik al een band lap doe ik dat tegenwoordig met thinner, net zolang rond het lek poetsen tot je ziet dat de band mat word en dat is maar een paar tellen, je voelt ook dat de band een beetje begint te plakken, dan simson (ff wachte) en daarna de plakker, tot nu toe 100%
Schwalbe heb ik nu, houdt goed O2 op is mijn indruk. En het ventiel is ook beter afgewerkt dan bij het vorige merk dat ik gebruikte. Mijn vorige biba's bleven op druk na vele malen bij pompen, dan blijft op de duur bijna alleen N2 achter omdat O2 kleiner is en dus beter door de poriën van het rubber ontsnapt.
Heeft een biba maat een ruimere marge zoals bij kousenmaten? 19" heb ik. 2 19 (23 x 2.00) 2 1/4 19 (23 x 2.25) 2 1/2 19 (23 x 2.50)
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Er zijn wel meer goede merken, ook passend op de Solex. VWP voldoet prima, Continental ook. Voor mijn tandem (26") heb ik ooit eens Kenda gehad, ook prima banden.
Banden opleggen, heb ik laatst al eens geschreven:
- Beetje opwarmen doet wonderen. Ik draai ze rond voor het heteluchtkanon, daarna zijn ze lekker soepel. - Zeep helpt ook goed. - Ik gebruik steeds vaker de "bandenknecht", heb ik niet zo'n pijn aan mijn handjes na het opleggen. Werkt heel goed, echter geen wonderapparaat. Echt strakke banden wurg ik toch met blote knuisten erop.
Ik heb ergens in Brabant (Boxtel?) eens een mooi banden-opleggertje gezien...
Ik schuur de plek waar ik hem plak altijd even met een schuurpapiertje. De lijm maakt het plakkertje ook al zacht en kleverig. Vroeger werd er altijd een metalen raspje meegeleverd in het doosje van Rema, maar ik gebruikte liever schuurpapier.
Roelof heb jij met thinner een beter resultaat, en hoe is het hechtvlak?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Gebruik zowiezo een bromfiets-band. Ik schuur altijd met waterproof 320 en zorg inderdaad dat het dof wordt. Op de meeste banden zit een waslaagje en dat moet weg. Goed aanschuren blijft het belangrijkste. En de bekende merken zijn altijd goed maar Swalbe blijft mijn number one!
Maar er zijn ook uitzonderingen! Net aan mijn 3800 gewerkt, daar stond de voorband van plat. Terwel er toch 4 nieuwe banden op zijn gekomen. Blijkt dat de binnenband op de plaats waar deze gevouwen zat in het doosje lek is. En echt lek is. Ga ik zeker niet plakken, echt een dunne plek en het merk is Hutchinson.
Schwalbe heb ik nu, houdt goed O2 op is mijn indruk. En het ventiel is ook beter afgewerkt dan bij het vorige merk dat ik gebruikte. Mijn vorige biba's bleven op druk na vele malen bij pompen, dan blijft op de duur bijna alleen N2 achter omdat O2 kleiner is en dus beter door de poriën van het rubber ontsnapt.
Heeft een biba maat een ruimere marge zoals bij kousenmaten? 19" heb ik. 2 19 (23 x 2.00) 2 1/4 19 (23 x 2.25) 2 1/2 19 (23 x 2.50)
er zijn binnenbanden die hebben een "range" aan maten op de doos staan, zo van dat stuikt of rekt wel op, nou die banden moet je dus NIET hebben want daar komt gegarandeerd een stuk tussen velg en buitenband en druk je lek. Er is maar 1 band en dat is een passende band.
Een range aan maten idd. Dit heeft eigenlijk nooit problemen gegeven, ik wijt deze fitten dan ook aan het geklungel met het opleggen van de band, o.a. door te weinig tape om de velg, dan te veel tape om de velg. Vooral door die zes lagen tape die te breed waren heb ik hem hoogst waarschijnlijk lek geplet met het bandijzer.
Wat is dan de correcte biba maat? De buba is 1 3/4 - 19
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ik heb vandaag zoals van te voren afgesproken kristof over de vloer gehad wand zijn solex 3800 deed het niet meer en zoals ik al eerder dacht werkte het benzinnen pompje niet meer dit heb ik gelukkig nog kunnen repereren zodat hij weer benzinnen kreeg en direkt terug aansloeg verder nog zijn gas kabel gemaakt en een nieuwe aanspanner van de voorrem geplaatst zo dat hij terug fatsoenlijk in orde staat wand die prutser waar hij hem van heeft gekocht verkoopt nog solexen maar hij lapt ze ze zo maar opervlakkig op onder andere gebruikt hij veel siliconen on alles wat dicht te plakken om ze te verkopen een echte prutser dus groetjes pierre
Omdat er op het doosje binnen de 19 inch een hele "range" aan maten wordt weergegeven, en omdat Joan de enige "passende band" adviseert. Vandaar mijn vraag, wat is de ideale maat?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag de remhandel links voor op het stuur en de achter rem vervangen omdat de decompressie handel ontbrak bij de aanschaf van deze tweede Solex S3800. Deze heb nieuw besteld en ontvangen. Dat ging na onderzoek en goed kijken eenvoudig. Alleen de achterlicht schakelaar moet ik nog monteren en vast schroeven. Even geprobeerd maar dat past nog niet. Verder onderzoeken dus.
Omdat er op het doosje binnen de 19 inch een hele "range" aan maten wordt weergegeven, en omdat Joan de enige "passende band" adviseert. Vandaar mijn vraag, wat is de ideale maat?
er zijn ook doosjes waar de range niet alleen de breedte is maar ook de diameter, dat zijn de slechte , bij diameter ook wel oppassen dat ze niet te "slobberig"zijn want dan komen er vouwen in en daar scheuren ze op
Omdat er op het doosje binnen de 19 inch een hele "range" aan maten wordt weergegeven, en omdat Joan de enige "passende band" adviseert. Vandaar mijn vraag, wat is de ideale maat?
er zijn ook doosjes waar de range niet alleen de breedte is maar ook de diameter, dat zijn de slechte , bij diameter ook wel oppassen dat ze niet te "slobberig"zijn want dan komen er vouwen in en daar scheuren ze op
Dus altijd 19" gebruiken in mijn geval.
En er is goed nieuws, de naald van het manometertje hield vandaag stand. Dan toch met een nieuwe biba en een nieuw kleeflint van 18 mm ben ik er uiteindelijk in geslaagd de lucht erin te houden. Deze keer ben ik niet vergeten om de band al een beetje op te pompen vooraleer de buba erop te leggen.
Nu het wiel eraf is ga ik deze gelegenheid benutten om de lagers nog eens extra in het vet te zetten, en dan gaat hij er weer op.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Vandaag weer eens de Solex van Mirjam gestart. 3,5 maand stil. 1 klein duwtje en huppeke lopen. Rondje door de wijk gedaan. Ik verbaas me altijd, hoe langzaam ik deze Solex kan laten draaien. Heerlijk ding.