Dan zitten op mijn OTO 1965 dus niet de originele. Daar zitten de rechte platen op waarbij het glijplaatje langs de plaat schuift.
Groet Richard
Ja die heb ik ook gezien, glijplaten die langs de plaat schuiven, altijd verkeerd gemonteerd, er dient onder de glijplaat een grote ring met een gat 6 mm en bovenop de glijplaat een ring met een gat 8 mm, de glijplaten dienen opgesloten te zijn tussen twee ringen , dat zijn verslijtartikelen .
Als je de echte solex constructie wil toepassen dan kan er geen dikkere glijplaat tussen want dan kan je de gehele bevestiging niet meer vastschroeven zoals het hoort. Eerst de bout dan de schetsplaat dan de wrijvingsring (met een gat van 6 m.m. ) dan de wrijvingssegment dan een ring met een gat van 8 m.m. . Hierna de druk veer ( normaal of een conische uitvoering ). Nu komt er een moer met een ronde uiteinde ( let op de ronde lengte is voor de ene veer anders als voor de andere veer ) Als de moer geheel is vast gedraaid komt het ronde stuk van de bout eerst door de veer vervolgens door de ring met een gat van 8m.m. daarna door de gleuf en vervolgens wordt de moer vast gedraaid tegen de ring met een gat van 6 m.m. Dus de hele bout --ringen combinatie zit geheel vast aan de schetsplaat en de schuif plaat kan hier tussen de ringen met enige moeite bewegen. Als dat niet zo is dan is het gewoon fout Normaal bij een juiste montage kan er geen(((( dikkere ))))schuifplaat tussen of je moet de moer anders maken.( zelf een andere moer maken ). Als dat wel kan dan zit er iets fout.
ik zie de meest vreemde combinaties om dit inderdaad aan te passen, sowieso langere bouten ( kop 10 staan volgens mij ook op de foto hierboven ergens) en niet originele dubbele moeren ( tegen elkaar borgt ook ) of borgmoeren met die nylon frictie ring erin
Jan V. Klopt wat je vertelt. Ondanks mijn systeem niet ori is, werkt het perfect. Gewoon een kwestie van goed nadenken hoe het moet werken. Bij de Amuse 2 is het ori en werkt ook perfect.
Als je het anders in elkaar flanst dan kan het niet kloppen en zal er altijd iets los zitten. De bout met de schets plaat dan de ring met het kleine gat. Deze combinatie kan alleen vast komen te zitten door de lengte van het ronde gedeelte vast te schroeven tegen de ring met het kleine gat (andere mogen lijkheden zijn fout). Dus eerst de bout dan de schetsplaat ,dan de ring met het kleine gat dan de schuifplaat ( die de voorgeschreven dikte moet hebben) . Dan de ring met het grote gat. Dan de veer ( toren veer of spiraalveer ) . Dan de moer ( met een lang of een korte ronde gedeelte ). Dan de moer geheel goed vast draaien totdat de gehele constructie zonder dat er beweging mogelijk is vast zit. Nu zal de schuifveer gewoon kunnen verschuiven zij het met enige moeite ( de rem kracht ). Er kan bij deze montage geen dikkere schuifplaat tussen zonder andere aanpassingen te doen . Als de bout constructie niet geheel goed vast en de schuifplaat niet goed kan bewegen dan is de remconstructie heel vlug versleten om dat de bout dan gaat schuiven in de plaat. En dat materiaal is daar maar heel dun. De andere oplossingen zijn niet volgen het solex boek.