Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#112364 29/03/15 08:56 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Ik heb een vraag over verschillende schetsplaten.

Nu heb ik een paar schetsplaten van een solexmotor gevonden waar de veertjes opgesloten zitten in een huisje waar het glijplaatje door schuift.

Weet iemand van welk type solex en motor dit afkomstig is?
Want in mijn verzameling solexen zit hij niet.

Groeten Richard


Groeten Richard
Richard #112366 29/03/15 08:59 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Solex OTO


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #112367 29/03/15 09:06 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
welk jaartal OTO 1966? overgangsmodel


Groeten Richard
Richard #112368 29/03/15 09:09 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ben niet zo van de jaartallen dus dat kan ik je niet vertellen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Richard #112369 29/03/15 09:31 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Richard
welk jaartal OTO 1966? overgangsmodel


Ik wel.....1963 t/m 1967


Vriendelijke groeten

Roelof
Richard #112370 29/03/15 10:26 PM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Dan zitten op mijn OTO 1965 dus niet de originele.
Daar zitten de rechte platen op waarbij het glijplaatje langs de plaat schuift.

Groet Richard


Groeten Richard
Richard #112372 29/03/15 11:10 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het waren door vd Heem ontwikkelde platen en zaten alleen op de nederlandse solexen


Vriendelijke groeten

Roelof
Richard #112375 30/03/15 12:14 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Origineel bericht van: Richard
Dan zitten op mijn OTO 1965 dus niet de originele.
Daar zitten de rechte platen op waarbij het glijplaatje langs de plaat schuift.

Groet Richard


Verder geen probleem, die passen ook. Het rijdt en glijdt er niet minder om wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Richard #112397 30/03/15 01:55 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Richard
Dan zitten op mijn OTO 1965 dus niet de originele.
Daar zitten de rechte platen op waarbij het glijplaatje langs de plaat schuift.

Groet Richard

Ja die heb ik ook gezien, glijplaten die langs de plaat schuiven, altijd verkeerd gemonteerd, er dient onder de glijplaat een grote ring met een gat 6 mm en bovenop de glijplaat een ring met een gat 8 mm, de glijplaten dienen opgesloten te zijn tussen twee ringen , dat zijn verslijtartikelen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #112432 31/03/15 04:39 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo dus. Ohja mijn plaatjes zijn wat dikker, 3mm. Kan 2mm, dit is wat dik.

Attached Images
DSC01148.jpg (95.05 KB, 261 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Richard #112449 31/03/15 09:12 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je de echte solex constructie wil toepassen dan kan er geen dikkere glijplaat tussen want dan kan je de gehele bevestiging niet meer vastschroeven zoals het hoort.
Eerst de bout dan de schetsplaat dan de wrijvingsring (met een gat van 6 m.m. ) dan de wrijvingssegment dan een ring met een gat van 8 m.m. .
Hierna de druk veer ( normaal of een conische uitvoering ).
Nu komt er een moer met een ronde uiteinde ( let op de ronde lengte is voor de ene veer anders als voor de andere veer )
Als de moer geheel is vast gedraaid komt het ronde stuk van de bout eerst door de veer vervolgens door de ring met een gat van 8m.m. daarna door de gleuf en vervolgens wordt de moer vast gedraaid tegen de ring met een gat van 6 m.m.
Dus de hele bout --ringen combinatie zit geheel vast aan de schetsplaat en de schuif plaat kan hier tussen de ringen met enige moeite bewegen.
Als dat niet zo is dan is het gewoon fout
Normaal bij een juiste montage kan er geen(((( dikkere ))))schuifplaat tussen of je moet de moer anders maken.( zelf een andere moer maken ).
Als dat wel kan dan zit er iets fout.

Jan Vennix #112457 31/03/15 11:43 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ik zie de meest vreemde combinaties om dit inderdaad aan te passen, sowieso langere bouten ( kop 10 staan volgens mij ook op de foto hierboven ergens) en niet originele dubbele moeren ( tegen elkaar borgt ook ) of borgmoeren met die nylon frictie ring erin


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Richard #112460 01/04/15 12:43 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Ja dit systeem moet je begrijpen of het werkt niet. Als je ziet wat er te koop is dan zijn er ook chinezen die het niet begrijpen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan Vennix #112464 01/04/15 02:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan V. Klopt wat je vertelt. Ondanks mijn systeem niet ori is, werkt het perfect.
Gewoon een kwestie van goed nadenken hoe het moet werken.
Bij de Amuse 2 is het ori en werkt ook perfect.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Roelof #113085 16/04/15 07:20 PM
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Originally Posted By: Roelof
Originally Posted By: Richard
welk jaartal OTO 1966? overgangsmodel


Ik wel.....1963 t/m 1967



orgineel Zwart of Zilver


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Richard #113089 17/04/15 12:24 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je het anders in elkaar flanst dan kan het niet kloppen en zal er altijd iets los zitten.
De bout met de schets plaat dan de ring met het kleine gat.
Deze combinatie kan alleen vast komen te zitten door de lengte van het ronde gedeelte vast te schroeven tegen de ring met het kleine gat (andere mogen lijkheden zijn fout).
Dus eerst de bout dan de schetsplaat ,dan de ring met het kleine gat dan de schuifplaat ( die de voorgeschreven dikte moet hebben) .
Dan de ring met het grote gat.
Dan de veer ( toren veer of spiraalveer ) .
Dan de moer ( met een lang of een korte ronde gedeelte ).
Dan de moer geheel goed vast draaien totdat de gehele constructie zonder dat er beweging mogelijk is vast zit.
Nu zal de schuifveer gewoon kunnen verschuiven zij het met enige moeite ( de rem kracht ).
Er kan bij deze montage geen dikkere schuifplaat tussen zonder andere aanpassingen te doen .
Als de bout constructie niet geheel goed vast en de schuifplaat niet goed kan bewegen dan is de remconstructie heel vlug versleten om dat de bout dan gaat schuiven in de plaat.
En dat materiaal is daar maar heel dun.
De andere oplossingen zijn niet volgen het solex boek.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 115 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.092s Queries: 48 (0.062s) Memory: 1.0641 MB (Peak: 1.2959 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 05:28:38 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS