Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#112189 24/03/15 06:16 AM
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Heb zondag ongeveer 30 km gereden.
Erg koud maar het brande me in.
Maar nu zie ik olie onder de solex.
Spatlap is erg gesmeerd. Dit word uit de uitlaat geblazen.
Ook de carburateur komt lekkage weg.
Solex loopt verder goed. Alleen bij starten beetje minder en dan zie ik ook bellen in de terugvoerslang.
Wat zeggen jullie hiervan.

Groeten Richard


Groeten Richard
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik zeg hij word goed gesmeerd, verder niks aan doen, alleen een 3mm gaatje onder in de uitlaatdemper boren kan het overtollige olie er onderweg al uit blazen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Oke dat ga ik doen. Bedankt voor de tip.

Heb het hele blokje uit elkaar gehad en goed in elkaar gezet.
Nieuwe nicaseal alluminium cilinder erop en kopje 1mm gevlakt.
Verder alles origineel. Nu loopt hij zo over de 40 km/uur.
Nu heb ik zondag over een fietspad gereden wat erg slecht was. Veel langzaam gereden, Mijn vraag is smeert hij hierdoor ook meer.
Want mijn maximum snelheid is boven de 40 maar de minimum snelheid is 20km/h, langzamer wil hij bijna niet.
Kan dit een oorzaak zijn van het smeren het langzaam rijden?
Groeten Richard


Groeten Richard
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als hij zo al 40+ loopt, laten zo.

Als je niet volgas rijdt dan is de verbranding wat minder en de olie verbrand wat minder. Dit zal wel zijn dat de temperatuur wat minder zal zijn. Is mij ook al opgevallen.
Maar de spatlap mag natuurlijk niet te nat zijn.
welke olie gebruik je?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een nieuwe alu/nicasil cilinder duurt wel 1000km voor hij goed ingelopen is, geduld hebben je zal zien dat de trekkracht steeds beter word.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
Ik gebruik ASPEN 1:50 voor een OTO 1965.
Wel duurder maar na de winter starten en lopen met de oude benzine die in de tank zit. En de tankdop (kunsstof tankje) wil er goed af.

Over de trekkracht. Ben nu al zeer tevreden. Als ik langzaam rij voel ik dat hij weg wil. Gas open en hij vliegt weg. Vooral als hij ruikt dat de vrouw de etenspot bijna klaar heeft.
Tegen de wind in blijft hij volgas 30 lopen.


Groeten Richard
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Richard
Oke dat ga ik doen. Bedankt voor de tip.

Heb het hele blokje uit elkaar gehad en goed in elkaar gezet.
Nieuwe nicaseal alluminium cilinder erop en kopje 1mm gevlakt.
Verder alles origineel. Nu loopt hij zo over de 40 km/uur.
Nu heb ik zondag over een fietspad gereden wat erg slecht was. Veel langzaam gereden, Mijn vraag is smeert hij hierdoor ook meer.
Want mijn maximum snelheid is boven de 40 maar de minimum snelheid is 20km/h, langzamer wil hij bijna niet.
Kan dit een oorzaak zijn van het smeren het langzaam rijden?
Groeten Richard

wat voor carburateur hangt eraan ? en is hij nog 6.5 mm
oa de 3800 carburateurr kun je met het gashandvat maar tot 1/2 knijpen, het laatste stukje komt als hij remt.

dat is aan te passen oa de valse lucht aan de achterkant dichtmaken en de banaan iets aanpassen ( recept Jan Vennix)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2011
Posts: 80
R
Richard Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Dec 2011
Posts: 80
carburateur is nog 6,5mm niet opgeboord.
De gasklep is wel 8mm. Denk origineel.
Dat van de valse lucht snap ik niet.


Groeten Richard
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
solex was bang dat het motortje zou verzuipen, want de "vlotterloze" carburateur blijft de brandstof naar binnen gieten sproeier of geen sproeier, die is er alleen maar om bij volgas het maximale aanbod te limiteren.
daarom zit er achterop de 3800 carburateur via een gleuf in het huis en een gleuf in de gasgever bij bepaalde standen een kortsluiting voor extra lucht ZONDER benzine om de te rijke lucht die WEL door de carburateur gaat te verdunnen ( lang langszaam rijden geeft daarom toch een over rijk mengsel en druipende uitlaten) helaas gaat de motor met extra lucht ook harder lopen

heb je niet te vaak dat 1/2 gas nodig kun je de achterkant ( veel hebben daar een dekseltje met gaatjes ) dichtmaken ( stukje folie onder deksel)
scheelt ook weer vuil in de motor want er zit daar geen luchtfilter.
ik duw in ieder geval een stukje spons ( van die schuursponsjes met groen laagje) tussen carburateur en cylinder met dat groen naar de cylinder toe, het is een open schuim en filtert de "valse" lucht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 157 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 34 (0.010s) Memory: 0.9928 MB (Peak: 1.1653 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 09:05:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS