Had wel weer zin in een uitdaging en vond uiteindelijk deze. Een solex 1962.Een overgangstype Koffertje/OTO. Helemaal compleet en origineel. Alleen zwart met roestbruin. Waarschijnlijk een snelheidsduivel geweest want de banden zijn gesmolten.
Op internet zie ik steeds meer van dit soort projecten langskomen sommige nog slechter dan de ander.
Dit zijn eigenlijk de mooiste solexen die je kan hebben, mooi met oude gebruikte goede onderdelen mooi krijgen en hoe mooi je hem ook zou restaureren zo origineel als dit soort vondsten krijg je hem nooit.
Heb donderdag precies zo'n zelfde exemplaar (en dan bedoel ik ook de toestand)met kenteken ,tot de laatste bout uit elkaar getrokken om er een 24uurs racer van te maken. Ik zal me tot de Solex puristen wenden en t er maar gelijk uitgooien: SORRY !!!!!!!!!
Heb donderdag precies zo'n zelfde exemplaar (en dan bedoel ik ook de toestand)met kenteken ,tot de laatste bout uit elkaar getrokken om er een 24uurs racer van te maken. Ik zal me tot de Solex puristen wenden en t er maar gelijk uitgooien: SORRY !!!!!!!!!
Nogmaals sorry, t spijt me. Hij was wel goedkoop, 50 euro voor n komplete fiets met kenteken, je moet soms geluk hebben. Vorig jaar hebben we de cylinder die erop zat op onze racer gezet en die deed t erg goed, nu moet t frame z'n best gaan doen.
Mijn vrouw was ook erg blij toen ik hiermee thuis kwam. Ik ben er zo blij als een klein kind mee. Ga hem helemaal kaal schuren en weer lakken. Stuur en velgen zal wel moeilijk worden. Zal wel een project van een half jaar tot jaar worden. Maar foto's van eindresultaat volgen.
Heb donderdag precies zo'n zelfde exemplaar (en dan bedoel ik ook de toestand)met kenteken ,tot de laatste bout uit elkaar getrokken om er een 24uurs racer van te maken. Ik zal me tot de Solex puristen wenden en t er maar gelijk uitgooien: SORRY !!!!!!!!!
Niet schamen, gewoon doorgaan. in principe zijn er nog zat solexen en van een 24 uurs "race" hoeft hij niet kapot te gaan . er zijn er die door gedurende een jaar lang toertochten te draaien met volledige bepakking meer te lijden hebben en dat mag dan kennelijk weer wel.
wel zorgen voor een goed lucht filter en eventueel bij een 3800 type carburateur de achterkant dicht maken want daar kan ook modder naar binnen komen en na afloop alles schoonmaken ( word door toerrijders nogal eens vergeten) maar niet met een hoge druk reiniger want dar zitten in solex geen afdichten voor die dat weerstaan spuit je de modder zo naar binnen.
De Wielen van de solex zijn erg slecht. verroest. De naven zijn wel goed. Nu zijn er nieuwe velgen te koop. Maar heeft iemand ervaring om dit zelf te spaken. Is dit voor een leek te doen?
De Wielen van de solex zijn erg slecht. verroest. De naven zijn wel goed. Nu zijn er nieuwe velgen te koop. Maar heeft iemand ervaring om dit zelf te spaken. Is dit voor een leek te doen?
Groeten Richard
Koop AUB goede velgen. Ad of Marcel. Geen chinese rommel want daar krijg je alleen maar spijt van. Als je een velg koopt, leg hem dan op een grote vloertegel die mooi plat is en kijk of de velg zoal niet krom is, kijk ook naar de lasnaad in het bed van de velg, dit moet er mooi en netjes uitzien, rol de velg over een mooie tegelvloer en kijk ook of hij niet te veel onrond, je kunt ook een touwtje nemen en dan de diameter rondom controleren. Ik heb hier een chinese nieuwe vleg liggen die je gratis kunt krijgen. Succes en opnieuw spaken is niet moeilijk en leuk om te doen.
Als je echte opknappers zoek dan is dit het adres. Gelukkig heeft hij geen Solexen of solexonderdelen. Wel Tomos en Puch spullen. Je wilt toch geen Solex in dit kerkhof tegenkomen of wel?
Bedankt voor de goede tips. Als ik de website zo doorlees is het zeker het proberen waard om het zelf te gaan doen. Idd beter een tientje meer uitgeven voor kwaliteit als rommel wat niet wil.
En gelukkig zie ik op het kerkhof geen solexen liggen. Dan springen mij de tranen in de ogen. Het meeste zijn gelukkig de plastic brommers waar mijn interesse niet ligt.
Koop AUB goede velgen. Ad of Marcel. Geen chinese rommel want daar krijg je alleen maar spijt van. Als je een velg koopt, leg hem dan op een grote vloertegel die mooi plat is en kijk of de velg zoal niet krom is, kijk ook naar de lasnaad in het bed van de velg, dit moet er mooi en netjes uitzien, rol de velg over een mooie tegelvloer en kijk ook of hij niet te veel onrond, je kunt ook een touwtje nemen en dan de diameter rondom controleren. Ik heb hier een chinese nieuwe vleg liggen die je gratis kunt krijgen. Succes en opnieuw spaken is niet moeilijk en leuk om te doen.
Ik heb er ook een aantal maar geen problemen daarmee. Een touwtje moet je opmeten en omrekenen naar de hielmaat van de band. In plaats van een touwtje eromheen kan je er ook een buitenband omheen leggen dan zie je gelijk of de velg geschikt is.
Als je echte opknappers zoek dan is dit het adres. Gelukkig heeft hij geen Solexen of solexonderdelen. Wel Tomos en Puch spullen. Je wilt toch geen Solex in dit kerkhof tegenkomen of wel?
Groet,
Huub
Ja daar ben ik ook wel eens een paar keer geweest, pijpela van een balie en als er wat van boven moet komen houd je je hart vast want toen was de trap ook opslag erg chaos daar en 1 keer had ik zowat een dag nodig om aan de beurt te komen.