na een paar weken op den solex te hebben gereden vond ik het tijd om het ding uit elkaar te halen en nou eens een keer te kijken hoe dat werkt en zo nodig een beetje op te knappen als dat lukt. onder het genot van een kopje koffie en het zonnetje op mijn rug heb ik sleutel 9 gepakt en gewoon aan de slag gegaan. wat mij opvalt is dat alles uitermate smerig is. dus met een doekje en een ontvetter aan de slag en alles een beetje schoon smeren. is dit normaal voor bij normaal gebruik of kan ik concluderen dat er hier en daar toch ergens wat fout zit? hoe dan ook. ik heb naarmate ik verder in het geraamte van het beest kwam meer moed bij elkaar verzameld om nog meer uit elkaar te schroeven. ik heb inmiddels een pakkingsetje binnen dus in elkaar zetten met nieuwe pakkingen komt ook helemaal goed. ik las ergens op het forum dat je met een aantal kleine aanpassingen de solex iets vlotter kan laten lopen. nu heb ik het idee dat dit tot stand komt in de carburateur. (foto bijgevoegd) kan iemand mij uitleggen wat ik daar voor het beste kan doen. hij hoeft geen 60 te rijden oid maar een mooi gangetje van 40 wind in de rug zou mij een groot plezier doen.
nog een vraagje, moet ik hier wat mee? olie erin oid. voor mij de eerste keer dat ik een motor openmaak tevens. er zitten slijtage in de carterdeksel en in de bout. zie foto. is dat normaal?
Mmhhh, 40 is al hard voor een Solex. Eerst moest het bij mij ook allemaal harder maar nu niet meer. Als een Solex 3800 goed in elkaar zit, loopt hij tegen de 35 aan. Echt hard zat. Zelf ga ik steeds zachter rijden en genieten van de omgeving.
Die slijtage is niet normaal natuurlijk. Zoals John al zegt, krukas heen en weer?
Het kan best zijn dat je de as met lager alleen bij warme motor heen en weer kunt schuiven en dat je er nu niets aan voelt. Kan dat ook bij een koude motor dan is je lagerpassing veel te groot.
Ja en dit uit elkaar halen heeft wel iets meer voeten in aarde dan een sleuteltje negen. Pas nog iemand gehad die ernstige carter schade had door foute handeling, de scheur was nog blinkend nieuw en je ziet zelf wat "normaal" gebruik voor een vette bende achterlaat
ik ga dus weer de motor in elkaar zetten. maar hoe vul ik olie bij nadat hij weer in elkaar zit? en welke olie? ik zag dat er aan de zijkant van het carter een boutjee zit. is dat de uitloop? aan de bovenkant van de motor zit nog een boutje (ook om te onstekingskabel te fixeren).
Met alle respect Diederik, maar je vragen maken mij een beetje ongerust over de overlevingskansen van je Solex.
Eerst zal toch het aanlopen tegen het carterdeksel moeten worden verholpen. Vrijwel zeker is dit het gevolg van een verschoven krukas. Kan verholpen worden maar vergt wel grondige kennis van de motor. Verder de vraag over het bijvullen van de olie. Verdiep je eerst eens in de werking van een 2-takt motor en dan snap je ook mijn verbazing over deze vraag. Alles nog steeds aardig bedoeld hoor! Ik probeer je alleen te verhoeden voor een slachtpartij van de motor!
Mijn advies: Laat de revisie over aan een expert zolang je dat zelf nog niet bent. Kost natuurlijk wat, maar je verdient het terug, want je sloopt nu meer dan je lief is.
Er zijn er meer natuurlijk, maar er zit een heel goede in Oostvoorne. Ik heb daar althans goede ervaringen mee. Leo Moerman moerman28@gmail.com