Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#111539 01/03/15 11:09 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het lijkt me een leuk idee om zelf eens te experimenteren met het richten van een wiel, of er misschien eentje proberen te spaken.

De goedkoopste wielrichters vind je al aan een bedrag rond de 50 Euro.
Is als beginner mijn geld goed besteed aan een goedkope wielrichter, en waar moet men zoal op letten bij aanschaf van dit gereedschap?

Graag verneem ik jullie mening en advies.

Last edited by AlienSolexfiend; 01/03/15 11:12 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Niet doen, het wiel zonder band in de Solex monteren en met een paar saté stokjes en wasknijpers op de spatbord stangetjes geklemd .
Als je ogen goed zijn dan werkt dit net zo goed als een wielrichter, wat uiteindelijk een soort van achterbrug is met saté stokjes .
Bij een wielrichter heb je ook een werkbankje nodig met eventueel een bankschroef om het geheel in te klemmen.

#vanheteenkomthetander

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bij de goedkopere modellen zie ik dat je inderdaad een werkbank (tafel) nodig hebt. aan de zijkant van mijn keukenwerkblad heb ik 10 cm over om er iets op vast te spannen.

De saté stokjes lopen dan parallel en raken de velg niet?

Mijn onderliggende gedachte is om ook mijn fietsen onder handen te nemen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, ik heb zelf een oude fietsvoorvork staan en met oude spaken, voelsprieten gemaakt.

Kosten, 0 Euro.

Wat ook erg belangrijk is, is dat de velg goed is. Heb hier nog een chineese velg liggen, die je wel netjes kan richten, maar zodra je de band erop legt, er een slag te zien is. Deze nieuwe chineese velg mag je van mij gratis krijgen.
Troep is het.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Is het misschien mogelijk om een foto te maken van jullie wielrichters. Ik zit er ook aan te denken om mijn eigen wielen te spaken en ook te richten


Met vr. gr.
Onne
ovee #111553 01/03/15 07:05 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hier een filmpje.

Ik monteer 2 oude spaken, die kun je dan bij buigen, op de as met moeren. 1 raakt de zijkant van de velg en 1 raakt de bovenkant van de velg. Zo kun je de zijwaartse en hoogteslag controleren.

https://www.youtube.com/watch?v=dP2k8c_G01Q&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Eén spaak voor de hoogteslag dat kan ik vatten. Maar om op zijwaartse slag te controleren heb je toch langs beide kanten een ding nodig om na te gaan of de velg naar links of naar rechts afwijkt??

Last edited by AlienSolexfiend; 01/03/15 07:56 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Neej, 1 kant is toch genoeg? Je moet hem vlak langs de velg laten lopen/draaien/glijden. Je ziet het gelijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als je vanaf twee kanten meet bekom je toch een nauwkeuriger resultaat. Bijvoorbeeld, als de velg langs links het stokje raakt stel je op die plaats de rechtse spaak bij, en andersom als de velg tegen het rechter stokje komt.

Last edited by AlienSolexfiend; 01/03/15 09:03 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Kun je ook een filmpje of foto laten zien hoe je dat precies doet?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als je vanaf twee kanten meet bekom je toch een nauwkeuriger resultaat. Bijvoorbeeld, als de velg langs links het stokje raakt stel je op die plaats de rechtse spaak bij, en andersom als de velg tegen het rechter stokje komt.


Geen probleem toch. Nog een oude spaak erbij plaatsen en buigen. Maar als links 1mm naar binnen komt, dan gaat rechts toch 1mm naar buiten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Een wiel richten blijft lastig en het duurt een paar jaar voordat je mag zeggen , ik ken dat.
Dit kan je alleen leren door het te doen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als je vanaf twee kanten meet bekom je toch een nauwkeuriger resultaat. Bijvoorbeeld, als de velg langs links het stokje raakt stel je op die plaats de rechtse spaak bij, en andersom als de velg tegen het rechter stokje komt.


Geen probleem toch. Nog een oude spaak erbij plaatsen en buigen. Maar als links 1mm naar binnen komt, dan gaat rechts toch 1mm naar buiten.

Ja, plussen en minnen heb ik begrepen.

Origineel bericht van: Johnnie
Een wiel richten blijft lastig en het duurt een paar jaar voordat je mag zeggen , ik ken dat.
Dit kan je alleen leren door het te doen.

Ik kan me voorstellen dat je opgewassen moet zijn tegen enige teleurstelling als je eraan begint.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Valt wel mee hoor. Het zijn maar 28 spaken en met een beetje opletten wat je doet is het geen probleem. Beetje logisch nadenken.
Kijk professioneel spaken, dat is heel wat anders, dat kan ik (ook) niet. Zo'n spaakspanmeter heb ik ook niet. Gewoon vergelijken met een ander wiel en je voelt wel zelf aan of ze niet te straks of te slap staan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Heb nog nooit met een spaakspanningsmeter gewerkt, het blijft een echtte gevoelskwestie. Goede kwaliteit spaken en nippels gebruiken. Dus spaken die precies even lang zijn en allemaal dezelfde schroefdraadlengte hebben.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Als het allemaal nieuwe spaken zijn kan je ook op het "pling-plong" geluid afgaan, dan hoor je ofdat ze ongeveer op gelijke spanning staan.
Of je tikt er tegenaan of je bespeelt het als een harp/gitaar wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat zal alleen maar zijn wanneer je een hele mooie velg hebt die zo al mooi rond is en niet slinger. Maar als je een velg hebt die niet zo mooi is dan staan er verschillende spaken toch anders pling plong. Bij mij wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
En toch zal eerst de naaf spelingsvrij moeten zijn, en dan alle spaken op spanning en dan ga je pas naar de slag kijken. En de spanning kan je beoordelen op gevoel, maar ook op geluid. Je bent dan eigelijk een piano-stemmer. grin

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Zoiets als dit? grin
Wielgitaar


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
En toch zal eerst de naaf spelingsvrij moeten zijn, en dan alle spaken op spanning en dan ga je pas naar de slag kijken. En de spanning kan je beoordelen op gevoel, maar ook op geluid. Je bent dan eigelijk een piano-stemmer. grin

Ik mag aannemen dat je eerst de hoogteslag goed in de gaten houdt bij het op spanning zetten anders ben je eindeloos bezig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Zoiets als dit? grin
Wielgitaar

dat is een mooie en hij kan er nog goed op spelen ook whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Een hoogte-slag is eigelijk geen slag, vind ik. Het is een grote deuk in de velg. Op de plaats van de hoogte-slag de spaken demonteren en dan met een blokje hout naar buiten kloppen. Daarna spaken weer monteren en alle spaken losdraaien tot je de schroefdraad weer ziet. Dan ga je de spaken weer opspannen tot het gewenste resultaat.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Misschien is er een verwarring van begrippen/benoeming.

Als je een nieuwe, ronde velg in gaat spaken dan moet je zorgen dat
de naaf netjes in het centrum, het midden van de velg komt.
Is dat niet zo dan noem ik dat hoogteslag,
heeft verder niets met een deuk te maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Als de naaf(en spaakgaten) goed zijn en de spaken zijn perfect even lang, allemaal dezelfde nippels, dan kan dit in principe nooit gebeuren. Gewoon stap voor stap opschroeven. Eerst alle nippels tot eind van draad en dan ga je tellen. BV eerst alle nippels 360 graden, dan misschien nog een keer 360 graden. Dan misschien maar 180 graden of zelfs 90 graden. Kan niet fout gaan, de spaken netjes op spanning en dan richten.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Moet je bij hoogteslag een knikje in de as voelen als het wiel draait?

Ik vind hem prachtig die 8 string 32 spaak. smile


Ook een mooie: "de hoepelslag" .

Last edited by AlienSolexfiend; 04/03/15 10:05 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Wat ik nog niet gehoord heb in dit verhaal is dit.Er is ook een meetinstrument om te meten of de naaf precies in het midden van de vork komt,dat ding gebruik je door de meetvlakken tegen de zijkant van de velg te houden er zit een verstelbare veer op die je dan tegen de borgmoer van de conus draait en zo meet je dan dat de as in de midden zit uiteraard aan beide kanten meten Bij een racefiets wiel dat zo wij noemen paraplu gevlochten is er soms wel 15 mm verschil in links en rechts.Wat ook leuk is heb ik wel eens voor een circusfiets gemaakt met de as radiaal uit de midden dus met lange en korte spaken hobbelen maar vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Heb onlangs het achterwiel van een racefiets gespaakt.
Ook paraplu gevlochten natuurlijk vanwege het pignon (tandwielen), maar poeh, dat viel nog niet mee. Is echt wel een vak hoor.
Voordeel was wel dat ik het in de achtervork kon doen waarvoor het wiel bestemd was dus mijn meetinstrument was gewoon die vork.
Toch wel 2 avonden zoet mee geweest maar een mooi en sterk wiel geworden. (hoop ik crazy )


Groet, Tim
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Inderdaad Hans. Ik stelde mezelf er al de vraag bij hoe men dat oplost. Bedoel je een centreerboog ?

Er bestaat ook zo iets als de wielrichter met ACS (auto centering system).


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Heb gewoon een Tacx Exact en daar red ik me mee. En voorheen had ik van twee hoekprofielen en een blokje hout iets gemaakt waarin ik een wiel kon zetten. Werkte ook.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik ben wel hartstikke benieuwd hoe jullie inventieve creaties eruit zien.
Zelf heb ik ook al iets proberen te bedenken. grin

Hier alvast een demonstratie van de slag in mijn wiel. laugh




Last edited by AlienSolexfiend; 05/03/15 11:25 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
IK heb mijn super bankschroef die met zijn achterste bek net voor de rand van de werkbank uitkomt.
op de rand van de werkbank zit met een schroef een lat met daarop een extra stukje L vormig hout ook met een schroef
zet ik een wiel horizontaal in de bankschroef en draai ik de lat omhoog kan ik de hoogte slag regelen, vouw ik het L stukje uit kan ik de zijslag regelen
de hoogste slag duwt het hout precies weg tot daar, los ik de spaken daar waar de spleet dan het grootst word zakt de velg uit naar dat stuk ( 1/2 spleet dus maar) trek ik dan de goede spaak aan waar de hoogste slag zat gaat de velg daar wijken van het hout ( ook hier 1/2 spleet maar)
duw je het hout terug tegen de velg kan je het proces herhalen tot beide slagen weg zijn.
Paraplu effect regelen via een lat op de naaf.
klopt de positie van het hout niet: wiel eventueel iets vanuit horizontaal wegkantelen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik ben wel hartstikke benieuwd hoe jullie inventieve creaties eruit zien.
Zelf heb ik ook al iets proberen te bedenken. grin

Hier alvast een demonstratie van de slag in mijn wiel. laugh

Een leuk setje erin.
zijdelings is er uit te halen.
De hoogte slag wordt lastig.
Als het een nieuwe chineese velg is, wens ik je veel succes.





Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
kwestie van "halen" en "brengen" niet zo maar zeggen er zit een slag in, maar weten WAAR hij zit en dat is te doen met een "leunspaan" zo werken mijn latten ook. Die"leunspaan" word weg geduwd door de hoogte, dan eerst recht daar tegenover de spaken lossen en dan pas op de "hoogte" de spaken iets spannen.

en dat filmpje is leuk maar je hebt er niets aan, veel te snel. 1 rondje per minuut of nog langszamer dan zie je pas wat, hier word je alleen maar tureluurs en wanhopig van


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Een leuk setje erin.
zijdelings is er uit te halen.
De hoogte slag wordt lastig.
Als het een nieuwe chineese velg is, wens ik je veel succes.



De velg is een Radaelly (Italiaan).
Veel hoogteslag zit er toch niet meer in op het eerste zicht, ik zou het eens nauwkeurig moeten vaststellen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joan #111670 06/03/15 12:30 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Joan, kun je een foto van jouw werkbank-richter tonen?
Ik heb zelf geen super bankschroef, maar ik vind dit reuze interessant.

Ik dacht als ik het wiel snel laat draaien dan zie je duidelijk dat er behoorlijk zijwaardse slag in zit.
Om na te gaan waar de slag zit, moet het dan idd veel trager.

om het weer goed te krijgen zullen alle nippels tot het einde van de draad los gezet moeten worden, vervolgens zoals Johnnie het beschreef.
De draadlengte van de vervangspaken en hun nippels kunnen wel afwijken van de originele (in het wiel), dat zijn er andere. Vormt dit eventueel een obstakel?

Last edited by AlienSolexfiend; 06/03/15 02:35 AM. Reason: 1st alinea gewijzigd

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
........
om het weer goed te krijgen zullen alle nippels tot het einde van de draad los gezet moeten worden, vervolgens zoals Johnnie het beschreef.
Dit werkt niet als de vervangende spaken iets langer of korter zijn dan de spaken die on het wiel zijn blijven zitten.
Wat Johnnie beschreef was met spaken van dezelfde lengte.
De draadlengte van de vervangspaken en hun nippels kunnen wel afwijken van de originele (in het wiel), dat zijn er andere. Vormt dit eventueel een obstakel?
Dat obstakel is , denk ik, te zien in je filmpje


Als er een slag naar links is moet je ter hoogte van die slag 2,3 of 4 spaken die naar de linker kant van de naaf gaan , een kwart slag losser draaien en de tussenliggende spaken die naar de rechter kant van de naaf gaan, een kwart slag strakker zetten.
Op deze manier zal de spanning op de velg ongeveer gelijk blijven maar de slag verminderen of zelfs weg kunnen zijn.
Is de slag nog niet weg, bovenstaande herhalen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
zeer juist wat ronald zeg maar in uw geval zou ik eerst al de spaken losser draaien en ze dan allemaal evenwijdig aandraaien en ze dan richten zoals ronald het beschrijft
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt aan allen voor de adviezen.

De oude en de nieuwe spaken zijn even lang (210 mm), en de draad komt even ver. De nippels verschillen van vorm, maar niet van lengte. De nippelkop is bij de nieuwe minder hoog, heeft een kleinere diameter en heeft een Pozidriv schroefkop (die overigens snel uitslijt), de oude hebben een streepje. De nieuwe spaken zijn uit premium kwaliteit staal vervaardigd, waardoor ze meer spanning kunnen verdragen. Van beide heb ik er te weinig om een volledig setje te vormen. De nippels zijn niet uitwisselbaar, er zit verschil op de draad.







Ik heb deze avond alle nippels tot aan de draad los geschroefd en daarna heb ik ze allemaal een halve draai aangeschroefd. Zo wil ik morgen verder rond gaan. Ik merk nu al dat enkele spaken nog duchtig kletteren.











Last edited by AlienSolexfiend; 06/03/15 11:56 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Ik wil wel voorspellen dat hier iets meer tijd in gaat zitten dan je van te voren verwacht wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
zeker als je vast draait wat je los moet draaien en andersom, waar de slag op zijn hoogst is : daar recht tegenover eerst los draaien en dan pas ter plaatse van de slag ( daar waar de grootste uitwijking zit) iets vast draaien.
Ik meen elders wat anders gelezen te hebben, als dat lukt is het mooi meegenomen maar dan doe ik het toch op mijn manier en dat werkt al een paar jaar tot volle tevredenheid.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Ik wil wel voorspellen dat hier iets meer tijd in gaat zitten dan je van te voren verwacht wink

Mijn Glazen Bol gaf ook al zoiets aan crazy .

Een gebroken spaak moet je zo snel mogelijk vervangen en zeker niet te lang doorrijden als je het geconstateerd hebt.
Het wiel gaat wennen aan de nieuwe situatie en de slag wordt alleen maar groter en, nog belangrijker, de rest van de spaken worden overbelast.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: john meisters
Ik wil wel voorspellen dat hier iets meer tijd in gaat zitten dan je van te voren verwacht wink

Gezien het tijdstip waarop Ali dit postte was hij daar zelf ook al achter grin


Groet, Tim
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
stap voor stap en dan kom je er wel ik vind het trouwens fijn om te doen
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het lijkt mij ook fijn om te doen Pierre, maar volgens mij is dat wiel van me in zijn huidige toestand geen beginnersklus.
Ik vrees zoals Ronald zegt dat in dit geval er wat meer bij komt kijken. Niet alle spaken worden gelijktijdig aangespannen, sommige moeten een paar rondjes verder aangespannen worden omdat ze er anders los in zitten en kletteren.

Een goeie wielrichter zou misschien van pas komen ...


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Een wielrichter maakt je wiel niet recht (helaas).
Je kunt er (veel) geld aan uitgeven maar het principe blijft hetzelfde.
Als je dagelijks wielen moet inspaken en richten, dan schaf je zo'n metalen ding aan, werkt wat makkelijker en sneller.

Met die balkjes die jij in het filmpje gebruikt, ben je al op de goede weg.
Als je op de balkjes een latje (verf roerhoutje of zo) legt, kan je de hoogteslag zien.
Deze moet eerst in orde zijn.

En als op die balkjes ter hoogte van de velgrand links en rechts een klosje hout legt, dan heb je wat meer zicht op de breedteslag.
Je moet er wel voor zorgen dat de naaf/as niet verschuift.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Daar heb ik al zitten over tobben toen ik het wiel tussen de balkjes had geplaatst. Als ik ervoor zorg dat de balkjes parallel blijven en als ik het wiel kan plaatsen met een gelijke afstand tussen de wielnaven en beide balkjes (Alien Centering System laugh ).

Ik zal dan nog om een paar lijmknechtjes moeten. wink
Roerlatjes heb ik nog wel.

Goed idee van je Ronald om de hoogteslag zo te checken. wink



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ik zal vanavond even een foto maken van de planken op mijn werkbank naast de bankschroef, maar dien dan eerst die berg losse solex troep van de werkbank te vegen, het is een chaos op dit ogenblik trek alle bakken open om net dat enen boutje, ringetje, veertje te vinden want als je bij een kaal blok begint mis je nog een hoop, niet zo van 1 project, slopen>schoonmaken>terugzetten>klaar en dan zijn precies dat enen type "organiser" dat leuk is om wat al schoon is weer in terug te doen net uitverkocht bij de Formido ( slechte zaak vullen pas na weken aan wat er ooit was)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #111761 11/03/15 03:10 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
heb dus inmiddels de foto's gemaakt

Attached Images
plank-aan-werkbank-1.jpg (165.96 KB, 65 downloads)
plank-aan-werkbank-2.jpg (156.64 KB, 53 downloads)
plank-aan-werkbank-3.jpg (126.96 KB, 52 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Super Joan doet mij denken aan mijn vader om motor wielen te richten deed hij ongeveer hetzelfde alleen dan met die kleine ik meen 200cc castrol oliebusjes ging ook goed vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joan #111792 12/03/15 07:28 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de foto's Joan.
Eenvoudig en toch ingenieus.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hier enkele foto's van mijn creatie (nog in experimenteel stadium). grin



De basis bestaat uit vier planken en vier serre joints.
De steunplanken voor de wielas liggen parallel op 11 cm van elkaar. Het geheel steunt op laugh een omgevallen barkrukje. Doordat de poten van het barkrukje schuin lopen blijft de wielas door de zwaartekracht goed tegen de serre joints die het wiel tegenhouden.





Aan beide zijden is de afstand tussen de steunplank en de naaf van het wiel 3 cm.



Gemakkelijkshalve noteer ik een velgbreedte van 380 mm.



Met een totale lengte van 11 cm en een velg van 3,8 cm breed, ligt het center 3,6 cm langs beide zijden van de steunplanken.
Om de hoogteslag te evalueren komt de bovenzijde van de velg dicht tegen de onderste dwarsbalk.

Tot zover ging het gemakkelijk. Het richten in praktijk brengen zal wat moeilijker gaan vrees ik.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Het mooie van hout en klemmen is dat iets snel in en uit elkaar kunt zetten/halen en ook simpel verstelbaar.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, en altijd inzetbaar voor een klus. Deze planken zijn overschotjes, de platte steunplanken zijn afkomstig van een IKEA bed. Deze bewezen al meermaals hun dienst, zo kwam het goed van pas als hulpmiddel met wat ducktape om de keukenkasten in mijn eentje aan de muur te kunnen bevestigen.

Ik zal nog een filmpje maken van een traag draaiend wiel.
Er zit behoorlijk zigzag in de velg. crazy


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ik heb toch liever mijn bankschroef met ook altijd inzetbare planken, wielrichten kan nogal veel kracht op de spaken nippel geven en dan wil je een zeer stabiele wielopstelling ander blijf je verstellen om te zien waar je slag gebleven is . en als ik bedoel zeer stabiel wiel inklemming dan is dat echt nodig. de "profi" wielrichters hebben ook stalen profielen om dat wiel daar met zijn asbouten in te fixeren.
stabiliteit is een vereiste.
ge kunt daar ook goed een oud fietsframe uit de gracht vissen en de achterdriehoek van weg zagen en in de bankschroef zetten dan heb je ook een wiel houder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #112286 27/03/15 09:28 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de goede opmerking Joan.
Ik heb er wat op bedacht. Natuurlijk niet zo stevig als jouw super bankschroef, maar het geeft toch al wat meer stabiliteit. We roeien met de riemen die voorhanden zijn hé. smile





Op een filmvervolg is het nog even wachten, de camera hangt aan de oplader.

Ik heb op de frontplank een duidelijke markering met tape gemaakt. De spaken heb ik per zeven genummerd (1-7-14-21-28), dat werkt wat overzichtelijker.
Wat ik nu al kan constateren is dat de velg meer buiten de markering gaat dan er tussen. smirk



Let op: de foto geeft een bedrieglijk beeld, in werkelijkheid is het verschil met de velgbreedte en de ruimte tussen de blauwe markering amper 2,20 mm.


Last edited by AlienSolexfiend; 27/03/15 11:16 PM. Reason: Extra foto blauwe markering

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hier dan de film: Deel 2


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik denk dat ik deel 1 gemist heb. cool
Als je de Link(s) goed doorleest die ik gepost heb dan kom je er denk ik wel uit.

Ik snap hem : Deel 1 was blauw wink

Last edited by FFAnders; 28/03/15 03:37 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Uit deel 1 is het idee ontstaan om met de planken een wielrichter te bouwen, mede jouw idee overigens. wink
Door de tape geel te kleuren schept het een beter contrast dacht ik.

Denk je dat de hoogteslag nu in orde is?

Origineel bericht van: FFAnders
"Als je de Link(s) goed doorleest die ik gepost heb dan kom je er denk ik wel uit."

Ik zet deze linken FF bij dit topic:

http://www.velofilie.nl/vlechtwerk%20linkse%20velg.htm

https://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54&NR=1


Last edited by AlienSolexfiend; 28/03/15 05:11 AM. Reason: linken

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De hoogteslag is redelijk in orde, kan wel wat beter en dat is het eerste wat je in orde moet maken.
De truuk is dat je niet alleen spaken moet opspannen, dat komt op het eind als hoogte en breedteslag nagenoeg nul zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik hoopte dat de hoogteslag binnen de grenzen zat en dat ik verder kon werken om de zijwaartse slag eruit te krijgen. Bij nader inzicht zit er toch nog meer dan een millimeter verschil op.
Nadat ik eerder alle spaken had los gedraaid en ze daarna geleidelijk terug aanschroefde tot het laatste schroefdraadje dat uit de nippel stak voelbaar was, zaten sommige spaken halverwege de schroefdraad al op grote spanning terwijl sommige tegen het einde van de schroefdraad er nog los en kletterend in staken.
Ik probeer in een laatste poging alles nog eens te herhalen. Nu ik mijn tool heb gebouwd zou ik meer GERICHT kunnen handelen.

Blijft de vraag: wat doe ik met de spaken die halverwege de schroefdraad al op spanning staan?

Last edited by AlienSolexfiend; 28/03/15 07:36 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
De goede volgorde is :

1) spaken losjes erin,
2) Hoogteslageruit,
3)breedteslag eruit en dan
4)spaken op spanning zetten en goed opletten dat er geen hoogte of breedteslag ontstaat.
dus alle spaken met opspannen b.v. ź slag verdraaien.

en nogmaals , niet altijd strakker draaien om de slagen eruit te krijgen, soms moet je voor en slag naar links ook wel eens wat losser draaien en rechts wat strakker en andersom.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald! Deze raad zet ik om naar daad.
Ik veronderstel dat mijn velg zich al gezet heeft naar de huidige benarde vorm, en dat zal het er niet gemakkelijk op maken.
Hoe los ik het obstakel op met de spaken die halverwege de spaakschroefdraad op spanning zitten, zet ik dan eerst de loszittende spaken op spanning?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Ik zet ze idd eerst allemaal op dezelfde spanning, dit gaat het makkelijkst met een schroevendraaier of dop nr6 op de schroevendraaier van je doppenset. Met een volledig nieuw te spaken wiel ook niet zomaar bij het ventiel beginnen en dan een voor een, maar de tegenover elkaar liggende spaken eerst, dan 90 graden draaien en weer de tegenover elkaar liggende spaken, dan 45 graden draaien enzoverder totdat alles zo'n beetje "wiebelig strak" staat, dan begint het richten pas wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik hoopte dat de hoogteslag binnen de grenzen zat en dat ik verder kon werken om de zijwaartse slag eruit te krijgen. Bij nader inzicht zit er toch nog meer dan een millimeter verschil op.
Nadat ik eerder alle spaken had los gedraaid en ze daarna geleidelijk terug aanschroefde tot het laatste schroefdraadje dat uit de nippel stak voelbaar was, zaten sommige spaken halverwege de schroefdraad al op grote spanning terwijl sommige tegen het einde van de schroefdraad er nog los en kletterend in staken.
Ik probeer in een laatste poging alles nog eens te herhalen. Nu ik mijn tool heb gebouwd zou ik meer GERICHT kunnen handelen.

Blijft de vraag: wat doe ik met de spaken die halverwege de schroefdraad al op spanning staan?



als je dit voorhebt wat je schrijft dan is volgens mij iets mis met het spaken of met de spaken die je vervangen hebt
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik merk geen verschil tussen de oude en nieuwe spaken (zie foto's). Misschien ligt het aan de nieuwe spaaknippels, die zijn iets korter maar liggen wel dieper in de velg.

Bedankt Pierre dat is al een goed uitgangspunt.
Het zou ook aan de vorm van de velg kunnen liggen.
Heb je het filmpje dat ik gisteren postte ook al bekeken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Ik zet ze idd eerst allemaal op dezelfde spanning, dit gaat het makkelijkst met een schroevendraaier of dop nr6 op de schroevendraaier van je doppenset. Met een volledig nieuw te spaken wiel ook niet zomaar bij het ventiel beginnen en dan een voor een, maar de tegenover elkaar liggende spaken eerst, dan 90 graden draaien en weer de tegenover elkaar liggende spaken, dan 45 graden draaien enzoverder totdat alles zo'n beetje "wiebelig strak" staat, dan begint het richten pas wink

Bedankt John. Zo had ik het niet gedaan. Toch wel gek want als ik normaal iets vast schroef, ga ik gewoonlijk wel zo als je beschrijft te werk.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Deze gebruik ik.
De slag die je ziet zit bij de las.



http://youtu.be/hQbNa-94t2s



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik merk geen verschil tussen de oude en nieuwe spaken (zie foto's). Misschien ligt het aan de nieuwe spaaknippels, die zijn iets korter maar liggen wel dieper in de velg.

Bedankt Pierre dat is al een goed uitgangspunt.
Het zou ook aan de vorm van de velg kunnen liggen.
Heb je het filmpje dat ik gisteren postte ook al bekeken?

de lengte zal wel goed zijn maar als je ze er verkeert inzet bijvoorbeelt verkeert gekruist een spaakk is genoeg dan kun je al voorhebben dat somige nipels al voledig aangedraaid zijn en de ander er nog boven uitstekenik spreek uit ervaring omdat ik het ook in het begin voorhad het beste is dan het wiel helemaal terug opnieuw spaken en dan doen zoals john het beschrijft je zal dan wel zien dat het goed komt fijn om te doen en al doende leert men aan de vorm van de velg ligt het zeker niet
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 29/03/15 10:30 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Deze gebruik ik.
De slag die je ziet zit bij de las.

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/hQbNa-94t2s" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

http://youtu.be/hQbNa-94t2s



Kun je iets aan die las doen, want misschien gaat dan daar de band later een rare hobbel maken. Of valt het mee?
Ik had dat ook met die chinese rommel velg.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
Ik heb het ook met een Radaelli velg. Soms moet je tevreden zijn met het "best to get" resultaat. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Kun je iets aan die las doen, want misschien gaat dan daar de band later een rare hobbel maken. Of valt het mee?
Ik had dat ook met die chinese rommel velg.

Misschien kan je er een richtbank voor maken maar ik heb er vrede mee en mogelijk is dit ook een Chinese velg.
Als de band eromheen zit merk je er niets van.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Kun je iets aan die las doen, want misschien gaat dan daar de band later een rare hobbel maken. Of valt het mee?
Ik had dat ook met die chinese rommel velg.

Misschien kan je er een richtbank boor maken maar ik heb er vrede mee en mogelijk is dit ook een Chinese velg.
Als de band eromheen zit merk je er niets van.


Oke, dan is het natuurlijk geen probleem. Succes met de mooie velg. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
inderdaad is soms bij de las het materiaal iets getrokken dan doet de velg qua slag meting even "Hik" maar dat strijkt de band wel weer recht want dat is zacht ruber en bij opblazen wil die alleen maar recht.
je hebt banden daar ligt het profiel niet goed ten opzichte van het karkas, dan kan je wel een perfect rechte velg hebben slingert het alsnog
of hier en daar dikker. krijg je een hoogte slag.
net nieuwe zomerbanden voor de auto, Continental, de balanceerder werd er gek van vanwege de hoogteslag in de banden, typisch "Conti" zij hij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb het wiel nog eens nagekeken, alle spaken zijn correct gekruist.
Ik schroef ze los en herbegin, ik probeer ze stapsgewijs aan te schroeven in volgorde van de meest complementaire hoek, vervolgens de supplementaire, enz.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Als je het vanuit een andere, elementaire hoek bekijkt lijkt het me geen probleem.
Alleen het getal 9 wordt 7(x4=....) en het getal 3 wordt 2 of zelfs 1

http://www.velofilie.nl/vlechtwerk%20linkse%20velg.htm


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zolang mijn wiel maar 'o' blijft en niet '0' wordt laugh

Ondertussen: alle nippels tot aan de spaakdraad los gezet.
Ik begin nu per halve schroefslag spaak 1, dan 14; spaak 7, dan 21. En zo deel ik de taart verder in 8, enz.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat het niet meteen vlotjes gaat maakt natuurlijk deel uit van het leerproces. Ik heb alles weer los gezet tot mijn duimnagel de spaakdraad voelt.
Hoogteslag eruit krijgen blijft moeilijk, het werd er zelfs erger op.
Met de spaken er los in komt de velg in het midden op spaak 27 en 10.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
vaak zijn velgen ovaal, het is dan handig de lange kant aan beide kanten evenveel hoogte slag te geven.
bij aandraaien daar bollen de zijkanten van de smalle kant naar buiten. ( de spaken aan de korte kant komen dan ook al meer op spanning zonder aandraaien.
je kunt ook de lange kant naar 1 kant een hoogte slag geven ( is dan 2 keer zoveel) alleen dan dien je naar verloop van tijd er recht tegenover iets te geven want hij bolt makkelijker uit naar de zijkant.

een viltstift is handig om aan te geven waar je wat hebt, met spiritusdoekje veeg je dat zo weer weg ( niet erbij gaan staan roken)

Last edited by Joan; 30/03/15 11:07 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #112420 31/03/15 12:50 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een zeer goede tip Joan, die stift.
Vanaf de voelbare draad heb ik alle spaken 2 x 1/2 draai aangeschroefd (vanaf ventiel spaak 1 en zo verder rond).
De spaken zijn dus nog niet op spanning, ongeveer de helft zit nog los.
Hoogteslag bij:
14 - 15
28 - ventiel

Zal ik nog een rondje halve slag schroeven?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Alle spaken tot aan de schroefdraad en dan voor de voet opspannen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Wat bedoel je met "voor de voet"?

De spaken zijn dus in de nippels geschroefd tot de draad nog net voelbaar is met de duimnagel, vervolgens zijn ze een volledige slag verder aangeschroefd.

Nu is mijn vraag: is het belangrijk dat verder alle spaken gelijkmatig aangeschroefd worden tot dat alle spaken vrij van speling zijn, of moet ik al rekening houden met de hoogteslag?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
al rekening houden met de hoogte slag, als dat eenmaal netjes is hoeven de spaken nog niet op spanning te zijn want dan begin je aan de dwars slag als dat goed is ga je de spaken die nog echt los zitten aan draaien maar wel kijken of je ze dan niet zover aandraait dat de velg van zijn goede positie gaat wijken
het kan dus zijn dat in goede positie nog maar de 1/2 van de spaken iets spanning heeft je brengt dan de rest op iets spanning zonder de velg te vervormen en vanaf daar ga je alle spaken rondom steeds een 1/2 slag geven totdat er veel spanning op staat en dan kijk je of er veel verschil in spanning is maar meestal zetten ze zich naar elkaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Altijd alle spaken gelijkmatig (voor de voet). Bij ventiel beginnen en rondjes maken. Je krijgt pas hoogte-slag als je ze te strak zet. Of ongelijkmatige lengtes van spaken. Dan een keus maken, halve slag, kwart slag. Het begin is van belang: dezelfde lengte spaken, dezelfde lengte spaak-nippel. Als je een hoogte-slag krijgt dan klopt er iets niet.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Blijkbaar is mijn velg dan een beetje ovaal getrokken, waarschijnlijk zo omdat ik toen pas bij thuiskomst merkte dat twee spaken waren gebroken. Aan de vorm van het wiel merk je het niet, het is heel miniem.

Bedankt Joan en Johnnie, met deze aanwijzingen probeer ik het verder. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het blijkt te werken jongens!!!
Ik heb op de 2 plaatsen waar de hoogteslag zat, deze eerst tot een minimum gereduceerd. Vervolgens heb ik de dwarsslag er al bijna uit.
Om de dwarsslag eruit te halen schroef ik de spaak aan de zijde naar waar het wiel gericht wordt een kwartslag aan. De spaken ernaast - die van de andere zijde dus - zet ik dan een kwartslag losser.
Ik werk het wiel op deze manier verder af en als het wiel recht staat dan begin ik de spaken gelijkmatig op spanning te brengen.

Is er een bepaalde volgorde om de spaken "op finale spanning te zetten" ?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Goed bezig Ali whistle ga zo door.
Als je het "trucje" eenmaal in de gaten hebt gaat het steeds makkelijker.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor het compliment Ronald. smile En ook bedankt aan iedereen voor de tips en het geduld.
Ja inderdaad, eens je het door hebt dan heb je het beet.

Het wiel staat klaar om alle spaken op eindspanning te schroeven. Het hoogteslagje van 1 mm heb ik er niet uit gekregen. Er zit nog een kleine zijwaartse kink in, maar dat blijft binnen de millimeter.

Nog een vraagje: om de spaken op eindspanning te zetten, ga ik dan vanaf het ventiel spaak per spaak rond met telkens een kwartdraai?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb de spaken na het richten al 1 rondje kwartdraai op spanning geschroefd. De meesten spaken zijn al behoorlijk op spanning, sommige zouden nog wat meer op spanning mogen.
Het kan beter, toch is het al een hele verbetering.
Hier het resultaat .

Ik heb er geen idee van hoeveel tournees een spaak mag hebben. Zal ik ze nog een kwart draai aanschroeven?

Update:

Ik heb ze nog een extra kwartdraai vaster gezet. Buiten spaak 27 ging dat tot hiertoe nog met de schroevendraaier.
Jammer dat ik de spanning niet kan meten, misschien moet ik daar ook eens een tool voor uitvinden cool grin



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik heb de spaken na het richten al 1 rondje kwartdraai op spanning geschroefd. De meesten spaken zijn al behoorlijk op spanning, sommige zouden nog wat meer op spanning mogen.
Het kan beter, toch is het al een hele verbetering.
Hier het resultaat .

Ik heb er geen idee van hoeveel tournees een spaak mag hebben. Zal ik ze nog een kwart draai aanschroeven?

Update:

Ik heb ze nog een extra kwartdraai vaster gezet. Buiten spaak 27 ging dat tot hiertoe nog met de schroevendraaier.
Jammer dat ik de spanning niet kan meten, misschien moet ik daar ook eens een tool voor uitvinden cool grin


daar is al een tool voor die trekt hem zijwaarts
maar een schroevedraaaier en dan "ting, ting, ting,ting" ( of "tong,tong, tong, tong" ) kan ook.
wiel langszaam draaien schroevedraaier tussen twee vingers bij heft houden en punt op de spaken laten dansen terwijl schroevedraaier nagenoeg plat aan het wiel ligt .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #112824 10/04/15 11:27 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Klinken redelijk TING en ik merk een duidelijk verschil tussen de spaken met kop in of uit de naafflens.
Volgens deze tabel zou een 210 mm spaak, navenhand het spaaktype Do kruis of Re kruis gestemd moeten worden.



Ik wil ze allen nog een kwartje vaster zetten met de nippelsleutel. Ik heb WD40 en silicone olie in huis.
Of zou ik toch maar andere olie aanschaffen om de nippels te oliën?

Update:

Ik heb toch maar gekozen om de nippels met siliconespray in te vetten. Vervolgens heb ik alle spaken twee rondjes een kwartdraai bijgegeven, dat is dus een halve erbij.
Nu hebben de spaken zich gezet en staan ze mooi op spanning. Verder durf ik niet meer te gaan.

Nu zou ik nog een beetje kunnen plussen en minnen om de zijwaartse slag van 1mm bij te stellen.
Al bij al had ik een erger resultaat verwacht van mijn eerste wielie.

Last edited by AlienSolexfiend; 11/04/15 01:37 AM. Reason: Update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik zou er verder niet meer aan doen wand als je de spaken te vast zet zouden ze wel eens kunnen breken als je hem gaat belasten verder ziet het er heel behoorlijk uit goed gedaan zou ik zeggen en dat voor de eerste keer
groetjes pierre

Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Blijft lastig om over een gevoel te praten (spanning).
Maar niet te bang, je zal de spaken nooit kapot draaien.
Zorg voor een goede nippelspanner want je zal de nippels eerder rond gaan draaien. Het is een goeie om de nippels te smeren bij de velg. Over spanning, de nippel zal gaan piepen in de velg en op dat geluid kan je afgaan.
Eerst lekker op spanning en dan gaan na-richten. Ook na de eerste rit gaan na-spannen.
Komt goed.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu wil ik de band erom zien en dan nog een filmpje maken hoe nu de band nog mooi rond gaat want ik zie toch ineens die bobbel van de las voorbij komen. Ben benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Sommige banden hobbelen meer dan de velg.
Als je nu geluk hebt komt de bult op de deuk, dat heft elkaar op en draait alles netjes.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Sommige banden hobbelen meer dan de velg.
Als je nu geluk hebt komt de bult op de deuk, dat heft elkaar op en draait alles netjes.


Idd FF, net zolang draaien en zoeken tot het netjes rond is. Hopelijk gaat het goed komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor het compliment Pierre.

Bedankt voor de tip Johnnie.

Vooraleer ik de band er op leg, heb ik nog een filmpje gemaakt: Deel 4

In deel 5 hopelijk met band erop Alfons laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik ben bij de fietsenmaker geweest en die heeft een nieuw kleeflint op de velg gezet. Eveneens een goede gelegenheid om mijn grin wielrichtkunsten eens door een professional te laten evalueren. "Dat valt goed mee", was zijn comentaar, "en gezien wat deze velg al heeft meegemaakt, zou het niet veel beter kunnen". laugh Ook de spaakspanning bleek in orde. Er zit nu een lint van 18 mm op, en het oude rubberen lint doe ik voor de zekerheid er nog eens bovenop. De vriendelijke man lachte toen ik hem zei dat ik de band al zeven keer had geplakt. "Dan wordt het toch al eens stilaan tijd voor een nieuwe". laugh

Update:
Toen ik vandaag de band erop wilde leggen, zag ik dat het oude rubberen lint was doorgescheurd en van de velg was gesprongen. Misschien maar goed, want het kleeflint alleen bleek voldoende te zijn. De buba zit er mooi op. smile

Last edited by AlienSolexfiend; 25/04/15 12:59 AM. Reason: Update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag dan uiteindelijk het wiel gemonteerd. Met de band erop lijkt het alsof er erg veel slag inzit, maar dat is het niet. Wieltje rijdt lekker en heeft de eerste testrit goed doorstaan. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu wil ik ook deel 5 zien natuurlijk.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nu wil ik ook deel 5 zien natuurlijk.
laugh

Dat komt er binnenkort aan Alfons.
In mijn enthousiasme vergat ik de fietstassen aan de zijkanten vast te maken. Dat doe ik dan na de shoot van deel V.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.134s Queries: 216 (0.048s) Memory: 1.9313 MB (Peak: 2.9441 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 05:26:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS