Pompjes pompjes pompjes en dit is nog maar de helft......3800 pompjes reviseren en dekseltjes verlijmen, daar heb je met de VdH pompjes geen last van, dat was kwaliteit.
Mooi spul, die JB Weld, nietwaar Roelof?!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ben dit weekend begonnen met het opknappen van mijn solex 3800. Ben de hele week al aan het stralen,lassen, schuren en spuiten van de onderdelen. Vandaag de spatbordhouders gelast en gespoten.Het zadel heb ik vandaag ook weer in elkaar gezet.
Dat heb ik al gemerkt Alfons, dat komt goed. Vandaag een nieuwe trapas gedraaid en gefreesd. Heel veel geschuurd en gestraald. Verder nog wat kleine onderdelen in de lak gezet. Ik had ook een nieuwe chromen sierstrip besteld, helaas bleek dat een onbewerkte RVS sierstrip te zijn. Deze heb ik vandaag gepolijst en nu glimt hij wel.
Ik ben onderhoudsmonteur op een grote scheepswerf. Ik heb dus een heel arsenaal machines tot mijn beschikking. Voor werktijd en in de pauze hobby ik wat aan de solex. Uiteraard ook stiekem onder werktijd als het werk dat toe laat.
Vandaag weer een deel van de binnenkant van een OTO tankje gestraald en vertind. We krijgen er handigheid in! Ik zal binnenkort in het andere draadje wat ik geopend heb nog een stukje schrijven over mijn ervaring met de Chinese tinpasta en hetgeen ik uiteindelijk nu succesvol gebruik.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ben benieuwd naar het verhaal en vooral de kosten want ik heb nog steeds het idee dat tin pasta een duren oplossing is (kan het mis hebben) niet vergeten om de benzine leiding klem ook te vertinnen.
Ben benieuwd naar het verhaal en vooral de kosten want ik heb nog steeds het idee dat tin pasta een duren oplossing is (kan het mis hebben) niet vergeten om de benzine leiding klem ook te vertinnen.
De klem had ik inderdaad ook rondom vertind. Op de rest kom ik nog terug.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmorgen ff aan de OTO van klant gewerkt. Verlichting naar achteren werkt weer. Toen nog één keer naar de Beckson remnaaf gekeken. Deze remde wel maar trapte door. Heb toen alle messing plaatjes vervangen en naar de koppelconussen. Heb door daar toch een positieve stap kunnen maken. Maar....Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan! Heeft iemand in het verleden al deze belangrijke onderdelen durven te taxeren?
Bedoel de koppel-conussen en de messing plaatjes, hebben ook ooit een keer te koop gestaan bij onze Sponsors. Gewoon de vraag of iemand deze heeft gekocht of nos verkocht.
Wijnand is een mede forumlid, ook als zodanig met naam hier zichtbaar. Hij leest meestal wel de nieuwe berichten, mogelijk meldt hij zich wel bij je. En anders hem even een PB sturen Vorig jaar heb ik ook het een en ander van hem aan onderdelen bij mijn Beckson naaf restauratie overgenomen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Hee john Is dat een eysink tandem op de achter grond hahah
Klopt, een echte Eysink fietstendem uit 1952, geschikt voor een hulpmotortje bij het achterwiel (rolaandrijver, Mosquito?). De andere is een Renata uit 1956. Beide hebben ze een Solex motor op het voorwiel. Niet origineel maar het werkt perfect
De Amuse weer eens gestart na 5 weekjes. Toen wilde die niet omdat de condensator ineens stuk was. Maar vandaag na 5 meter en meteen lopen. Loopt meteen goed. Mooi hè zo, n Solex.
Vandaag ff aan de OTO gewerkt, andere standaard monteren en zo. Heb nog een probleem met de montage van de voorrem. Mijn had gepoogd met 3800-boutjes te monteren. Maar bij een OTO haak je de boutjes in het frame en dan komen de busjes met borst. En die zijn nergens te koop. Heeft iemand een idee om deze busjes te maken? Een draaibank is dan mooi maar die heb ik niet dus ik mag gaan verzinnen.
Volgens mij zijn die busjes zo bij Ad te koop als los artikel. Heb ze er ook wel eens vandaan. Heb er sinds vorige week een draaibankje bij, is nog niet te gebruiken, zit nog wat werk aan , o.a. motor en tandriemen.
Vanavond had ik de gelegenheid om na de achterkant nu ook het tankje zelf te vertinnen. Alles verliep best soepel en vlot, binnen 30 minuten was het tankje vertind. Na het in elkaar steken van de 2 helften en het opnieuw het solderen het tankje met een klein beetje druk getest op dichtheid. Op 2 plaatsen waren nog blaasjes zichtbaar die dan na een correctieve soldeer maatregel ook dicht waren. Komend weekend de buitenkant nogmaals mooi fijn stralen en dan is tankje nummer 1 van de 3 die ik onderhanden heb klaar voor spuiten en kan er binnenkort ook weer gereden worden.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het mooie is dat je nu ook de tank voor het grootste deel uit kunt deuken. Mochten er nog wat onregelmatigheden zijn dan kan je ook wat tin aan de buitenkant aanbrengen wat je later weer netjes glad kunt schuren. = Beter/sterker dan plamuur.
Dat lek was inmiddels vanavond ook al dicht Ronald, maar ik wilde toch nog eventjes de bubbeltjes laten zien. Voor mij is/was het vertinnen ook iets wat in mijn Solex woordenboek voor 3 maanden nog niet voorkwam en er nu beslist niet meer uit gaat! Een prachtige "conserverings" methode, al met al inclusief uitdeuken en alle volgende acties redelijk tijdrovend, maar wel erg veel voldoening aan het einde van de rit. De volgende 2 tankjes die bij mij nog op de rol staan zullen sneller gaan op basis van de bij dit tankje verzamelde ervaring. Het vertin projectje is nu klaar voor een 3800 tankje van dreke2 en een OTO tankje van mijzelf en uitgevoerd door 4 handjes: 2 van dreke2 (André) en 2 van mijzelf. Teamwork dus!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het mooie is dat je nu ook de tank voor het grootste deel uit kunt deuken.
Dit vanavond vertinde tankje had bij wijze van spreke in de maiskneuzer gezeten, na uitdeuken en wat schuur- en slijpwerk heeft het weer in de vorm die het moet hebben. De donkere kleur aan de buitenkant is het gevolg van het vertinnen en de plaatselijke hitte. Uit ervaring weet ik inmiddels dat die buitenkant binnen 10 minuten stralen weer maagdelijk licht van kleur en clean is. Dat is de laatste stap juist voordat spuitplamuur erop komt, want vliegroest is super snel!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nog steeds elke dag een half uurtje bezig met de solex. Hoop straal en opknap werk. Vorige eigenaar was zo aardig om de verlichtingskabel in het achterspatbord te laten zitten en heeft daarna alles gespoten. Ben dus ook een tijd bezig geweest om dat kabeltje er weer uit te halen.
Na een paar telefoontjes en tips die daaruit volgden heb ik een einde-voorraad setje spaken kunnen bestellen voor mijn achterwiel. Als alles verder goed verloopt, kan ik in de loop van volgende week dan eindelijk mijn wiel vervolledigen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ja, en zoals gezegd vonkt ie ook nog, komt zo uit de schuur. Mooi schoonmaakprojectje en kijken wat ik tegenkom, tank is wel roestig van binnen helaas.
Ja, en zoals gezegd vonkt ie ook nog, komt zo uit de schuur. Mooi schoonmaakprojectje en kijken wat ik tegenkom, tank is wel roestig van binnen helaas.
Vandaag van nog 2 tank achterkantjes de steuntjes door middel van hardsoldeer de mechanisch stevigheid gegeven voor de komende 50 jaar
Het eerste van de 3 tankjes die ik onderhanden heb gehad eerder deze week inclusief uitdeuken en vertinnen is nu klaar om te worden gespoten.
Na de laatste straalbeurt van het gehele tankje is er van al het slijp- en uitdeukwerk al bijna niets meer te zien, de rest doet de spuitplamuur!
De zuurstoffles was op een bepaald moment leeg, dus verder een gedwongen pit-stop aan het einde van de middag tot ik die weer heb aangevuld. Een paar laatste kleine puntjes toen dan met zilversoldeer gefixt.
Revisie van de tankjes kost veel tijd maar is erg dankbaar werk, tenminste als je er niet de kost mee hoeft te verdienen!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja, en zoals gezegd vonkt ie ook nog, komt zo uit de schuur. Mooi schoonmaakprojectje en kijken wat ik tegenkom, tank is wel roestig van binnen helaas.
Han
'59 was een goed Vonkjaar.
Een buitengewoon schitterend fantastisch jaar zelfs FF.
Vandaag van nog 2 tank achterkantjes de steuntjes door middel van hardsoldeer de mechanisch stevigheid gegeven voor de komende 50 jaar
Het eerste van de 3 tankjes die ik onderhanden heb gehad eerder deze week inclusief uitdeuken en vertinnen is nu klaar om te worden gespoten.
Na de laatste straalbeurt van het gehele tankje is er van al het slijp- en uitdeukwerk al bijna niets meer te zien, de rest doet de spuitplamuur!
De zuurstoffles was op een bepaald moment leeg, dus verder een gedwongen pit-stop aan het einde van de middag tot ik die weer heb aangevuld. Een paar laatste kleine puntjes toen dan met zilversoldeer gefixt.
Revisie van de tankjes kost veel tijd maar is erg dankbaar werk, tenminste als je er niet de kost mee hoeft te verdienen!
Ik weet niet waar jij je zuurstof vandaan haalt maar hier kost zo'n inimimie busje ruim 20 Euro. Ik heb ook zo'n setje en was in no time uitgewerkt. gelukkig heb ik nog een grotere cilinder dus het werk kon afgemaakt worden.
Heb je al in de tankjes gekeken op de hardsoldeerplaatsen ?? Daar zit nu geen tin meer, dat verdwijnt bij hoge temperaturen.
Vandaag van nog 2 tank achterkantjes de steuntjes door middel van hardsoldeer de mechanisch stevigheid gegeven voor de komende 50 jaar
Het eerste van de 3 tankjes die ik onderhanden heb gehad eerder deze week inclusief uitdeuken en vertinnen is nu klaar om te worden gespoten.
Na de laatste straalbeurt van het gehele tankje is er van al het slijp- en uitdeukwerk al bijna niets meer te zien, de rest doet de spuitplamuur!
De zuurstoffles was op een bepaald moment leeg, dus verder een gedwongen pit-stop aan het einde van de middag tot ik die weer heb aangevuld. Een paar laatste kleine puntjes toen dan met zilversoldeer gefixt.
Revisie van de tankjes kost veel tijd maar is erg dankbaar werk, tenminste als je er niet de kost mee hoeft te verdienen!
Ik weet niet waar jij je zuurstof vandaan haalt maar hier kost zo'n inimimie busje ruim 20 Euro. Ik heb ook zo'n setje en was in no time uitgewerkt. gelukkig heb ik nog een grotere cilinder dus het werk kon afgemaakt worden.
Heb je al in de tankjes gekeken op de hardsoldeerplaatsen ?? Daar zit nu geen tin meer, dat verdwijnt bij hoge temperaturen.
Tankjes zien er netjes uit zo
Hier is mijn feedback: 1. Mijn hardsoldeer setje heb ik bij HBM gekocht, voor vervolg zuurstof flesjes ga ik naar Duitsland, kosten daar op de juiste plaatsen ca. Euro 17,- wat nog steeds goed geld is maar na dit tank revisie project zal ik er maar af en toe gebruik van hoeven te maken. 2. Het hardsolderen bij het tankje wat klaar is had ik (uiteraard) al gedaan vóór het vertinnen en het weer in elkaar solderen van de 2 helften met de soldeerpen. De 2 achterkantjes op de foto moeten nog worden vertind, klusje voor ergens aankomende week. 3. Dank voor compliment, dit is voor mij de eerste keer dat ik dit klusje oppak.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja, en zoals gezegd vonkt ie ook nog, komt zo uit de schuur. Mooi schoonmaakprojectje en kijken wat ik tegenkom, tank is wel roestig van binnen helaas.
Aan de OTO van 1965 gewerkt, de achterkant is klaar. Nu nog voorwiel, rem, spatbord. En dan de motor nog, zit ergens een speling op de drijfstang. Vonkje is er al. Ik denk nog een uurtje of 4, en dan gaan we proefrijden.
Vandaag nog effe bezig geweest met de voorbereidingen van mijn achterwiel. De spaak die ik om als voorbeeld te dienen er had uitgenomen, heb ik er weer op gezet. Ik heb deze al meteen in het lastige naafgat gestoken waarvoor ik eerst een andere spaak moest losmaken. De overige spaken waar ik op wacht zijn er dan gewoon op te zetten.
Ik denk dat ik de constructie van o.a. de naafrand nu door heb. Deze is aan de buitenzijden een weinig geheld, zodat zowel de binnen als de buitenspaken een hoek van net iets groter dan 90° hebben. Wat me nu wel opvalt als ik het wiel bekijk is dat de meeste spaken elkaar niet raken bij de kruising, er zit zelfs een behoorlijke ruimte tussen. Sommige raken elkaar dan wel, maar dat zijn er niet veel.
Nu nog wat geduld opbrengen totdat ik mijn vrachtje spaken krijg toegezonden, en hopelijk zijn het de goeie.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Bedankt voor het mooie aanbod Ronald, voorlopig heb ik er al het vertrouwen in dat het in orde zal komen. Wel grappig dat ik ook nog een S4800 achterwiel met alle spaken er nog op aan de kant heb staan. Wel eentje met slechte afstand-bussen en een kapot tandwiel. En raar maar waar, de velg van het S4800 wiel is van veel betere kwaliteit dan het vervangwiel dat van binnen uit blijkt te roesten. Zou ik het vanbinnen kunnen insmeren met WD40, en zou de velgrubber en de binnenband er tegen kunnen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Dacht ik al dat rubber en vet geen beste vrienden zijn.
Ik denk dat ik het roest er gewoon wat vanaf borstel en het verder zo laat, want als ik alle spaken los maak dan moet het wiel weer gericht worden. Toch maar weer eens een dilemma ... pfff
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
twee ontstekingen voor peperbus ( dit keer voor originele motortjes ) gereviseerd. blijkt bij beide dezelfde fout gemaakt te zijn: het boutje met eccentrische kop om de punten te stellen er als laatste ingedraaid ( door een vorige eigenaar) dan komt helaas het kopje niet in de stel gleuf. dit schroefje moet er als eerste in, met de kop precies op hoogte van het puntje plaatje en vooral NIET aandraaien want hij moet minimaal een 1/2 slag linksom en een 1/2 slag rechtsom kunnen draaien, beste is de eccentrische kant naar het puntje plaatje toe te laten wijzen dus niet naar de open kant.
verder blijkt dat de kwaliteiscontrole van Solex naatje is want de lip van de condensator past net niet op zijn plek, daar zit aan een kant een borstje voor een luikje ( de enen grondplaat niet de andere wel) om plaats te maken voor het spatbordboutje/frictieplatenpakket. je drukt de condensator bevestigingslip dus net krom bij aandraaien M4 bevestigings schroefje. dan maar niet origineel, maar een stukje in profiel gevijld.
Ik heb sinds januari de aansturing van het LED paneel veranderd. Via Ebay heb ik een LED driver besteld (10W AC/DC 12V-24V Driver Supply for High Power LED Light to DC out 9V-12V 900mA) voor slechts € 2,94. Ik heb deze driver getest. Boven de 7V begint er stroom door het LED paneel te lopen, bij 11 V loopt er maximaal 0,8 A en als het voltage wordt opgevoerd neemt de stroomsterkte af, terwijl het spanningsverschil over het LED paneel nauwelijks toeneemt. Bij 20 V ingangsspanning op de driver loopt er 0,44 A door het stroomcircuit en is de spanning over het LED paneel 9,4 V. De driver lijkt dus bijzonder geschikt voor het LED paneel in combinatie met de Solex lichtspoel en een achterlicht met een 6V 7,5 W lamp. Deze lamp consumeert ongeveer 60% van de stroom die de spoel genereert.
Gisterenavond was het droog en de pekel was weggeregend, tijd voor een ritje om de LED verlichting in de praktijk te testen. Op naar SolexRuurd in Oosterbeek even naar zijn nieuwste aanwinsten in zijn museum kijken en naar een Solex restauratie project. Op (de snelheid loopt terug) en neer (de snelheid loopt op) naar Oosterbeek grotendeels over vrijliggende goed geasfalteerde fietspaden. Verlichte en compleet donkere stukken. De combinatie LED paneel en de brede 3800 reflector geeft veel licht in de breedte, weinig op 10 meter afstand, maar dit geldt voor alle Solex verlichting. Dit ga ik proberen dit op te lossen door het LED paneel met een reflector en lens ( $3,77) in het lichtkapje in te bouwen. Een ding is duidelijk, in de huidige setting ben ik wel goed zichtbaar, zowel voor als achter.
Ik weet niet of je een lichtdrukmeter hebt, die de lux kan meten van de lamp.
Op mijn GalaxyS5 heb ik de app Light meter staan. Deze app werkt bijzonder goed. Misschien leuk om de lichtdruk te meten op deze manier. Mobiel dan op 1 meter afstand houden van de lamp en meten. Het is maar een idee.
Vanavond de laatste hand gelegd aan 3 tankjes die nu zijn klaar gemaakt voor de volgende stap in het proces,het spuiten. De verschillende fasen zijn nu compleet doorlopen, het demonteren, het uitdeuken, het stralen, het hard solderen van de steuntjes, het vertinnen van de binnenkanten, het monteren, het solderen en het opnieuw stralen. De foto's geven een impressie weer!
Nog 2 achterkanten moesten worden vertind
Met de dremel even ruw maken voordat er gesoldeerd kan worden
De voorzijde ziet er niet erg fraai uit na het vertinnen en solderen, maar ligt nu al in de straalcabine
De achterkant is al weer een keer gestraald
En de voorkant nu ook weer!
Dus......nu 3 op een rij klaar voor het spuiten!
En ook de achterkanten dus!
Last edited by RedFox; 25/02/1509:23 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik ben maar begonnen om een mal te maken voor de bakelieten doorvoer van de ontstekings spoel naar de bougiekabel voor een peperbus bij mijn restauratie project blijken deze te missen, gelukkig nog een voorbeeld, is simpel hulsje van rond 13 met een borst van rond 15
Misschien een optie om de doorvoer uit een stukje Hardweefsel te draaien ?? Dit isoleert goed en heeft nagenoeg de zelfde kleur als de originele doorvoer.
Misschien een optie om de doorvoer uit een stukje Hardweefsel te draaien ?? Dit isoleert goed en heeft nagenoeg de zelfde kleur als de originele doorvoer.
ach die kleur, hij steekt toch helemaal in het carter en achter de pomp. (mijn voorbeeld is ongeveer zo rood als de replica die op de foto staat, iets donkerder het origineel) voorbeeld ( moet nog een plat kantje aan)
Oh ja , hij is al klaar, vergeet dat hardweefsel maar..... Netjes zo, ik wist niet dat het "bakeliet"nog te verkrijgen was maar in de Chemie kan alles (veel). Is bij Ali Baba in de aanbieding, minimum afname 100 kg
Vanavond de laatste hand gelegd aan 3 tankjes die nu zijn klaar gemaakt voor de volgende stap in het proces,het spuiten. De verschillende fasen zijn nu compleet doorlopen, het demonteren, het uitdeuken, het stralen, het hard solderen van de steuntjes, het vertinnen van de binnenkanten, het monteren, het solderen en het opnieuw stralen. De foto's geven een impressie weer!
Nog 2 achterkanten moesten worden vertind
Met de dremel even ruw maken voordat er gesoldeerd kan worden
De voorzijde ziet er niet erg fraai uit na het vertinnen en solderen, maar ligt nu al in de straalcabine
De achterkant is al weer een keer gestraald
En de voorkant nu ook weer!
Dus......nu 3 op een rij klaar voor het spuiten!
En ook de achterkanten dus!
Mijn ervaring met het hardsoldeer is dat je nog moet oppassen anders straal je het zo weer weg, tankjes zien er mooi uit, wat kan er nu nog mis gaan in de toekomst.
Mijn ervaring met het hardsoldeer is dat je nog moet oppassen anders straal je het zo weer weg, tankjes zien er mooi uit, wat kan er nu nog mis gaan in de toekomst.
hardsoldeer is inderdaad zacht, maar daar waar je het weg kan stralen doet het toch niets, hardsoldeer is pas echt sterk als het in een nauwe spleet zit en dat straal je toch niet weg ( hoe nauwer de spleet hoe sterker het is) feitelijk niet echt een probleem alleen als je een gat hebt dichtgemaakt , kans dat je die weer open straalt
Mijn ervaring met het hardsoldeer is dat je nog moet oppassen anders straal je het zo weer weg, tankjes zien er mooi uit, wat kan er nu nog mis gaan in de toekomst.
hardsoldeer is inderdaad zacht, maar daar waar je het weg kan stralen doet het toch niets, hardsoldeer is pas echt sterk als het in een nauwe spleet zit en dat straal je toch niet weg ( hoe nauwer de spleet hoe sterker het is) feitelijk niet echt een probleem alleen als je een gat hebt dichtgemaakt , kans dat je die weer open straalt
Het dichten van de nauwe spleetjes onder de steuntjes was inderdaad het doel van de oefening, waardoor zowel eventuele micro lekkage werd opgeheven en tevens een grotere mechanische stijfheid ontstond. Tijdens het "roodgloeien" van het metaal dan de soldeertin zo toegevoegd dat deze door de capillaire werking als het ware de spleet in werd gezogen. Hetgeen je aan de oppervlakte rondom zie is inderdaad niet of nauwelijks functioneel en bovendien heb ik bij het stralen niet meer "in de spleten" gericht. Nu alles toch gestraald moest worden i.v.m. uitdeuken en vertinnen was het natuurlijk DE gelegenheid om de steuntjes met hardsoldeer te behandelen.
Last edited by RedFox; 25/02/1511:48 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
idd ik had 1 tankje waar naast de onderste beugel een klein scheurtje in de tank zal, met hardsoldeer dicht gemaakt maar na het stralen toch weer redelijk dun geworden maar gelukkig niet door.
Ik ga nu zeer velen in het harnas jagen. Bij een normaal licht versleten cilinder en bijbehorende zuiger is een slotspeling van 1m.m. onder in de cilinder geen enkel probleem voor de loop eigenschappen. Het wordt wel anders als de veren in de uitlaat poort hebben zitten te raggen. Hierdoor zijn de uiteinde van de zuigerveren over een lengte van ongeveer 5 tot 8 m.m. aan beide uiteinden naar de einde toe teveel afgesleten en zullen daardoor over deze lengte de cilinder niet raken wanneer de zuiger naar boven gaat. De zuigerveren hebben nu ook nog de slechte eigen schap om met alle einden van alle zuigerveren net nog even in de uitlaat poort te raggen en allemaal net op deze plaats niet meer goed af te dichten . De zuigerveren raken over een breedte van misschien wel 10 m.m. de cilinderwand niet eens. Is er om de uitlaat poort een versleten vierkant te zien dan zijn de zuigerveren niet meer bruikbaar en ook de cilinder is eigenlijk niet zondermeer bruikbaar. Het is niet de slotspeling die de compressie slechter maakt maar de afgesleten uiteinden van de zuigerveren omdat deze boven de poorten niet kunnen afsluiten. Ik hoop dat je er uit komt.
Ja, ik heb ze zat liggen die cylinders die uitgeragd zijn in de uitlaat en toch nog wel snel lopen ( vooral uit de wind) . compressie hebben ze toch al niet veel dus, dat beetje kan er ook nog wel vanaf. heb een hele partij cylinders bij Leertouwer in Soest neergelegd, die boort ze op ( en daarna honen) op de maat van JRT zuigers, klaarmaken voor de 24 uur race, gewoon gietijzer dus.
Overigens scheelt slotjes heel veel, die jongeman uit Beverwijk is heel tevreden over zijn solex die amechtig was maar met oa een paar slotjes weer heel erg tot leven kwam en aangezien die heel erg op origineel is geen gesodemieter met carburateur aanpassen en andere fratsen beetje stroomlijnen dat wel
Dat vierkant rond de uitlaatpoort ben ik herhaaldelijk tegengekomen en vroeg me ook al af waarom dat daar zit.
ja dat krijg je als je een rechte beitel ( in dit geval een uitverende zuigerveer) tegen een rond gat aan houdt dan worden die ronde onderkant en bovenkant recht over dat stuk dat het breedste is ( de diameter van het gat)
Heb laadst een partijtje cilinder laten boren en honen. Dit was bij een revisie-bedrijf en daar heb ik het over slotspeling gehad. En die meneer had daar een formule voor. Zodoende mijn vraag.
Heb laadst een partijtje cilinder laten boren en honen. Dit was bij een revisie-bedrijf en daar heb ik het over slotspeling gehad. En die meneer had daar een formule voor. Zodoende mijn vraag.
normaliter koop je een vervangings zuiger met passende veren, heeft de fabrikant dat al voor je bedacht, hoef je alleen maar uit te slijpen op de waarde die ook weer die fabrikant bedacht heeft * afhankelijk van materiaalkeuze* veelal kom je voor zuigerspeling op 0,05 mm uit en zie je zuigers waar oa een maat als 39,95 op staat je dient dan te honen naar 40,00 en je verder nergens druk over te maken. wil je testen, ca 0,1 mm is een leuke waarde en met voeler maat te toetsen maar als je 0,15 wil mag dat ook best wel. ik controleer iets anders en dat scheelt (meer)
Mijn reserve spaken zijn toegekomen, en ik heb de twee missende spaken er alweer in gestoken. Eerst een hapje en dan leg ik de band er weer op. Ik vond tussen mijn oud fietsgereedschap een spaakverstelring met 6 nippelmaten, zat in een setje dat ik ooit eens als verjaardaggeschenk van een oude maat kreeg. Die neem ik vanaf nu altijd mee om eventueel mijn spaken onderweg vast te zetten.
Ik ben er op gebrand het wiel er weer onder te hangen, maar dat zal niet meer voor vandaag zijn. Hopelijk ondervind ik geen verdere problemen na een stilstand van bijna 4 maanden.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De Solex van Mirjam weer eens uitgelaten. Ook de Amuse weer uitgelaten. Rijden beide uitstekend.
Het reserve blokje wat ik van de zomer had opgebouwd weer eens laten draaien. Loopt uitstekend. Eerst 2 keer rond om te kijken of er benzine gepompt werd en dan 1 keer het vliegwiel rond draaien en meteen lopen. Leuk hoor. Lekker laten pruttelen.