Ik ben weer een gasmechanisme aan het samenstellen voor mijn OTO. Wie kan er wat zinnigs zeggen over het rechtse (samenggestelde) deel? De ronde bus met uitstulping aan einde dient ervoor om het veertje te bevestigen aan de gasspaak. Maar hoe passen die delen in het geheel?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Op de foto's ontbreken nog wat onderdelen, zie afb.
Aan de gasspaak zit iets onder het spaaknippel een "V-tje" gebogen wat ervoor dient dat het veertje op een plaats blijft en niet over de spaak gaat schuiven.
Vergeet niet het laatste busmoertje te borgen met lak. Afgelopen jaar had iemand (van dit Forum) het spul verloren en das balen.
Op de afbeelding staat een bout die door het stuur gaat, bij jou zit het moertje in het stuur
Zou een zelf borgende moer niet het beste zijn? Ook die veer die de gasspaak naar links trekt zou ik niet toepassen. Zelf heb ik een klein boutje en moer gebruikt om te voor komen dat de gasspaak in die grotere opening ineens kan wegglijden.
Op de afbeelding is een originele uitvoering. Die busmoer heeft een functie, daar zitten metalen en een rubber ring omheenom de cruise control goed in te kunnen stellen. Dat veertje voorkomt ook rammelen van de gasspaak
Ja je hebt gelijk. Dat veertje om het rammelen te voor komen.
Ja dat afstellen is best trikkie om het precies te laten werken. En idd de juiste busjes en ringetjes gebruiken. Ook de dikte ervan is belangrijk om het allemaal lekker te laten werken.
Op de afbeelding is een originele uitvoering. Die busmoer heeft een functie, daar zitten metalen en een rubber ring omheenom de cruise control goed in te kunnen stellen. Dat veertje voorkomt ook rammelen van de gasspaak
Op de foto's ontbreken nog wat onderdelen, zie afb. Afgelopen jaar had iemand (van dit Forum) het spul verloren en das balen.
Ja die iemand was ik..... :-( en inderdaad balen, want dat setje was compleet. Tot nu toe heb ik geen herkenbare onderdelen kunnen terugvinden tot gisteren wat op de foto staat. Er zal mogelijk nog een variant zijn waar die bout bij hoort die door het stuur gaat, ik heb nog een oude exploded view gevonden van een 24" rijwiel, volgens tekening een koffertje, echter bijna niet leesbaar hoe daar de componenten zijn, al lijkt het 2e onderdeel onder het stuur op het eerste gezicht op een deel van wat is gisteren als plaatje heb neergezet. Ik blijf inmiddels rustig doorzoeken, ergen zal het een keer opduiken, met name de rubber frictiering is cruciaal voor juiste afstelling. Misschien is daarvoor wel een wat gemodificeerd motoras ophangrubbertje te gebruiken??? Hieronder een deel uit de (onduidelijke) tekening.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Dat veertje heeft eigenlijk een heel ander doel. Als je goed kijkt en de juiste nippel aan de spaak hebt zitten zal je merken dat dat veertje is om de nippel tegenloslopen is. In de hefboom is een rond gat aangebracht met daaraan een smalle gleuf waar het afgeplatte deel van de nippel precies tussen past en dus niet meer kan losdraaien. De nippel kan wel draaien in het ronde gat maar niet meer in de lengte van de gleuf. Bij de juiste sterkte van de veer zal de nippel nu niet meer kunnen verdraaien en dus niet los kunnen lopen. Ook zal de veer de verbinding strak aan elkaar houden en slijtage en rammelen voorkomen.
Met de onderdelen die ik afgelopen week en deze dagen kon verzamelen of nog had liggen is het dan toch gelukt om een OTO gasmechanisme in vrijwel authentieke staat terug te brengen. Een tijd geleden werd fig. 42 uit het Grote Solex Handboek in een bericht op dit forum voorzien van wat details, dit was nu een goede steun bij de reconstructie, ik had het nog bewaard. De foto's spreken voor zich, ik heb op de foto de 1e ring vanaf boven vergeten neer te leggen, verder is de messing ring M6 x 12 x 2 bij mij een stalen ring, maar het is een goed werkend mechanisme en deze keer opletten dat ik door de "good vibrations" niet nogmaals de helft verlies tijdens een ritje. Loctite is mijn grote vriend nu
P.S. Ik heb als "nagift" ook nog een foto gemaakt met onderaanzicht. De schotel waarin het frictie rubbertje ligt is wat door de tand des tijds aangetast, er komt nog wel een keer een wat gladder exemplaar voorbij.
Naschrift 16 febr.: op de 1e foto liggen het frictierubber en het schoteltje in de verkeerde volgorde, nieuwe foto volgt.
Last edited by RedFox; 16/02/1503:21 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Mooi Geert. Ik denk dat er hier nu heel wat mensen blij van worden. Mooie foto's.
alleen liggen op de foto de rubber en zijn schoteltje verkeerd om en ik denk ook die 2 grote ringen tussen de hendels terwijl de kleine erboven ligt
Joan, dat is juist opgemerkt, ik had het gisteren laat zelf ook nog gezien en wilde nogmaals demonteren en de 1e foto opnieuw maken. Tot die tijd staat de aanvullende tekst bij bericht. Gelukkig zijn de 2 foto's van de montage wel goed verklarend en met name eenduidig voor de plaats van het frictierubber in het schoteltje.
Last edited by RedFox; 16/02/1503:25 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
doe dan ook die ringetjes even anders, zoals het nu ligt komt je hendel tegen het stuur aan en daar begin je met een grote ring, dan de ring die in het hendel past en dan een ring tussen hendel en tegenhouder