Hij lijkt mij iets ouder (1964)gezien het gasgevertje, lichtkapje met rond lampje en de bagagedrager (buizen om de koker, 1965 heeft de koker eronder zitten). Rechterhandvat hoort op een 65er maar de linker is ouder. Zadel lijkt origineel, de hoes natuurlijk niet. Vliegwielkap zou grijs/beige moeten zijn. Ook het boutje van de bougiekabelklem moet van Van der Heem zijn. Maar daar loopt ie niet slechter van natuurlijk, leuke Solex!
Oke, netjes poetsen kan hem ook heel mooi maken. Hier en daar ga je toch wel wat bijtippen ofzo. Met een brillo sponsje de velgen enzo, je weet wel. Veel plezier en lekker rijden.
Je kunt hem altijd nog helemaal restaureren, maar zoals nu wordt hij niet meer, en in deze staat is hij heel mooi.
Ik zou lekker op mijn gemak uitkijken naar bv een aluminiumkleurig luchtfilterdeksel, en een ander zadeldekje zoeken. Je krijgt ze ook nieuw, gebruikt zijn ze moeilijk te vinden in goede staat.
Ja kan de solex altijd nog helemaal restaureren. Ik vind dat een solex van ongeveer 50 jaar oud er ook wel oud uit mag zien. Ik ga ook zeker alles netjes poetsen, en op zoek naar een zadeldekje en misschien een Luchtfilter deksel. En misschien nog een originele Luchtfilterkap in de originele kleur grijs (als dit nog te vinden is)
Ja dat klopt je moet de rechter hebben Je hebt een leuke solex ik zou hem orgineel houden en een paar hebben Dingentjes voor der bij kopen (bijv orgineel zwart spat lap groot)
De rechter hoort op dit type stuur, er zit een verkeerde gashendel op, origineel zit er een kunststof setje op.
Dan zit er ook een ander stuur op , bij die kunststof uitvoering zit er allen aan de onderkant een gat en bij de andere een gat door en door . Ook hoort er dan toch een vierkante koplamp op.
Weet iemand van welk bouwjaar deze oto is? op kenteken staat 1965 kan dit kloppen?
in hoeverre is te zien dat deze nog orgineel is? Behalve Zadel/Banden.
Zo te zien is het frame van 1965 en zijn het stuur en de motor van model 66-67, aan het stuur kan je het makkelijk zien, dan zitten er 2 gaatjes aan de onderkant tussen waar nu de gashendel zit en het handvat, de plastic gaslepeltjes gingen vroeger nog al eens stuk en werd er een gat in het stuur geboord om een ouder type gashendel te monteren.
De rechter hoort op dit type stuur, er zit een verkeerde gashendel op, origineel zit er een kunststof setje op.
inderdaad zie je wel sporen op het chrome van de slijtage van een plastic hendel, zo ja dient er onderop het stuur nog een klein gaatje te zitten voor het parkerboutje van het frictie plaatje, helaas is dan het stuur verpest door een gat te boren voor de bout van het andere type gasgever
Oke dus ergens nog een zelfde handvat zien te vinden als de rechter. Jullie hebben inderdaad gelijk onderin het stuur zitten 2 gaatjes, dus voor het originele kunststof gasgevertje. Jammer dat ze nu dan een gat in het stuur hebben geboord, en een ander gasgevertje hebben gemonteerd.
op de foto lijkt het of je bagagedrager nogal doorgezakt is. ik kom zo iets wel vaak tegen en dan maak ik het stuk langsheen de spijlen recht komt je spatbord ook beter uit ten opzichte van je wiel
Als je hem helemaal origineel wil maken heb je nog wel even werk. Voorwiel is over 3 gespaakt en heeft een ongedopte velg, deze is van een oudere solex. Achterwiel is over 2 gespaakt met een gedopte velg en hoort bij deze solex. Beide banden zijn profielbanden, achter maakt dat niet zoveel uit voor zou ik een lijnband opzetten. Stuur vervangen door een model wat op deze solex hoort en daar hoort dan het linker handvat op en ook de gashendel die er nu op zit. De complete motor en ook de tank is van een solex van '66. Bagage drager is doorgezakt waardoor ook het spatbord bijna de band raakt, kan je makkelijk weer recht maken.
Als originaliteit niet zo belangrijk is gewoon de solex in orde maken mooi zo laten en lekker tuffen met dat ding.
Misschien is er dan toch een ander blokje op gekomen, heeft dit niet te maken met een overgangsmodel?
Bijlage nog een foto van het blokje rijd overigens nog prima.
Bijlage van origineel zadel (echt 50 jaar oud)
qua nummering liggen het framenummer en bloknummer ongeveer zover uit elkaar dat het aannemelijk is dat het originele blok er nog op zit, er zijn meer blokken dan frames in totaliteit dus die nummering ligt hoger zeker in de tijd dat het blok nog het niet doorgestreepte "B" nummer had. Volgens zeggen was dat om deze als revisie/vervanging te gebruiken voor oudere types, dan had je meteen een geldig "B" nummer
sorry heb me laten foppen door die "5"
nee je gaat van 645*** naar 685*** das wel een heel groot verschil
Last edited by Joan; 12/01/1507:01 PM. Reason: sorry toegevoegd
Voetjes op de velg en met 2 handen de drager weer omhoog trekken. Werkt bij een B&R té goed, daar moet je op tijd stoppen anders wordt de ruimte tussen band en spatbord te groot .....