Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 43 of 54 1 2 41 42 43 44 45 53 54
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
die bouwlamp van 20 watt die ik onlangs gesloopt heb om daar een koplamp van te maken heeft als "spiegel" een relatief vlakke achterwand met een geschatte ingesloten hoek van ca 15 graden, geen gebogen ding dus zoals bij een gloeilampreflector om te focusseren maar terugkaatsvlak.
lijkt me redelijk makkelijk zelf te maken van dunne plaatjes glimmend rvs of zelf te poljsten aluminium plaat


Die "reflector" in dat soort bouwlampen heeft weinig/geen functie om het licht naar voren
te sturen en daarbij zit de lichtbron áchter de reflector en dat werkt met een gloeilampje ook nooit om het licht te bundelen.

De Led zelf straalt zijn licht uit over een hoek van ongeveer 120 graden, mogelijk dezelfde hoek als die glimmende plaat.

Wat je nodig hebt is een langwerpige reflector die weerkaatst en min of meer bundelt.
Leds en reflectoren zijn een vak apart zelfs bij Maglite is het niet 100% maar het komt in de buurt.



Deze fabrikant heeft het wel begrepen hoe je het licht kunt bundelen.


Zie ik daar een reflector liggen van een zaklamp van de Action?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt, alleen die lampen verkopen ze niet meer, heb wel een groothandel gevonden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb ik mijn Solex, alleen maar strooi licht en geen bundel, moet er wel bij zeggen dat het originele lampglaasje er voor zit met de ribbels aan de binnenkant, die kan ik nog eens vervangen door een gladde.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
OTO heeft ook gladde bolle ribbelloze glaasjes, die werken beter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1
Origineel bericht van: Joan
met wat heb je vacuum getrokken ?

Met een vacuumpomp.... Tsja, ik ben nou eenmaal gezegend met een werkgever die dat soort pompen heeft.
Dit is een goedkoop alternatief, een venturie die met perslucht vacuum kan genereren. Vacuumpomp

Last edited by RobH; 13/12/14 02:00 AM.

Make it idiot proof, and someone will make a better idiot.....

2 X Oto "61 & "65. Ander restauratie project, Mini classic "89. (Inmiddels afgerond, maar nooit klaar)
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2012
Posts: 13
Likes: 1
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: RobH
Misschien is dit een idee, ik heb de onderkant van een spuitbus als mal gebruikt, deze op een plaatje aluminium gelijmd (2K). In de plaat een gat geboord, alwaar vacuum kan gezogen. In de bodem van het blikje ook gaatjes geboord voor het vacuum. Plaatje polycarbonaat (lexaan) op de bodem gelegd en deze met een föhn (verfstripper) warm gemaakt tot deze zacht genoeg is om te vervormen. Vacuum aanbrengen en evt nog even naverwarmen met de föhn. Het resultaat is een mooie heldere lens. Uitzagen en klaar! Hierachter een dikke led spot geplaatst met een stukje electronica voor de stroombegrenzing, en je hebt een paal licht waar je U tegen zegt! Op de foto is te zien dat de led tot bijna tegen het glas aanzit, achter de lamp zit nl. de electronica.(past net) Het witte gedeelte is nylon. Enkel om de led vast te houden. Reflector is niet nodig aangezien de lichtstraal een hoek heeft van ca 10 graden.

Led via conrad. conrad
Dit is echt een mooi idee om het zo te maken Rob!
Hoe dik/dun is je lexaan plaatje?


3 mm.


Make it idiot proof, and someone will make a better idiot.....

2 X Oto "61 & "65. Ander restauratie project, Mini classic "89. (Inmiddels afgerond, maar nooit klaar)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zo nog net op de valreep mijn achterwiel eraf gehaald om de spaakmaat op te kunnen meten. Morgen wil ik nieuwe inslagen op de beurs. Als ik de digitale schuifmaat mag geloven meet ik minstens 2,60 mm dikte op. Ze zijn allen ongeveer 21 cm lang.
Ik haal zo meteen de band eraf om aan de nippel te kunnen, en om het nippelgat op te meten.

Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/14 05:11 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Dan kun je gewoon een spaak eruit draaien en meenemen. Ga je alles vernieuwen of slechts enkele?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het wiel mist twee spaken.
Aan de tanwielzijde moet een ontbrekende spaak er langs binnen inliggen (met kop naar buiten); aan de remtrommelzijde is het andersom. Tussen de spaakgaten van de ontbrekende spaken zitten nog twee spaken. Van die twee spaken loopt de ene parallel, de andere kruist.

Zou ik alle spaken één voor één kunnen vervangen, zodanig dus dat ik het wiel niet hoef te richten na de klus?

En ik veronderstel dat ik er gerust nog eentje kan uitnemen (om die dan mee te nemen)?

De spaken die er nog op zitten lijken me nog goed, de meeste zijn nog loodrecht. Een paar zijn een beetje krom, al moet je om dit op te merken heel nauwlettend kijken.

Het nippelgat en de borst onder de nippelkop komt overeen met 5,35 mm.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vreemd dat links en rechts verschillend gespaakt zijn.
Het gebeurt wel eens dat een spaak bij het inzetten een beetje gebogen moet worden.
Als je deze voor het op spanning zetten niet recht drukt dan blijft hij "krom" , ook na het opspannen.

Attached Images
DSC04408..jpg (207.41 KB, 50 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee, ze liggen beurtelings binnen-buiten langs beide zijde van de naaf.
Mijn wiel (niet origineel 4800) is anders gespaakt.

Ja, dat zal het wel zijn wat je zegt over de kromme spaken.

Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/14 07:03 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Nee, ze liggen beurtelings binnen-buiten langs beide zijde van de naaf.
Mijn wiel (niet origineel 4800) is anders gespaakt.

Ja, dat zal het wel zijn wat je zegt over de kromme spaken.

Hier een foto.



"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Nee, ze liggen beurtelings binnen-buiten langs beide zijde van de naaf.
Mijn wiel (niet origineel 4800) is anders gespaakt.

Ja, dat zal het wel zijn wat je zegt over de kromme spaken.

Hier een foto.


Had een foto van mij kunnen zijn : lekker wazig cool wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Verdorie, heb ik de plinten voor niets gedust. laugh

Altijd moeilijk om chrome te belichten met een ledspot.
En met gedimde belichting duurt de sluitingtijd langer, moet ik ook langer niet bewegen.

Eigenaardig spaakmotiefje he, vind je niet?
Het onderste gat is van hèt ventiel. Soupape(gat) noemen wij het hier, veelal maakt men van de Franse ou-klank dan een korte U.

Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/14 10:16 AM. Reason: hèt ventielgat

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb een goede spaak eruit genomen om als voorbeeld mee te nemen. Zoals ik al zei en zoals je op de foto al zag, zijn de spaken beurtelings binnen-buiten in de naaf gezet. De naafgaten zijn allen gelijk, hiermee bedoel ik er is niet beurtelings een verzonken gat. Ook de hellingshoek van alle spaakkoppen (binnennaafs en buitennaafs) lijken me hetzelfde.

Ik besef ondertussen dat ik om een binnennaafse spaak te plaatsen dan één of twee buitennaafse moet losmaken. Gelukkig gaat het maar om één binnennaaf spaak.

Moet ik mij zorgen maken dat het wiel gericht blijft?

Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/14 11:34 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Inderdaad apart gespaakt, ben benieuwd of je de maat tegenkomt want dit lijkt me niet de standaardmethode. Al is de Oto ook anders gespaakt dan de 3800...

Ik zal wat verschillende lengtes spaken meenemen, misschien zit de goede erbij.
Tot dadelijk (ik kom vroeg en ben vroeg weer weg) wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Vandaag in Ranst naar de beurs geweest... om 9 uur in de rij voor de kassa, behoorlijk lange rij. De oude loodsen kregen nieuwe dakplaten, daarom dit jaar bij de buren. Kleiner opgezet, minder interessant voor ons, Solexfans. Marcel vd Ven was er, en een standhouder had wat Solex-spulletjes ook nog voor redelijke prijzen. Enkele complete Solexen te koop, goedkoopste was een blauwe 5000 voor 150 euro, wel compleet. De duurste was een F4, was verkocht voor maar liefst 1500 euro cry

De temperatuur binnen was gelijk aan buiten, redelijk fris dus.

Pierre en Alian nog getroffen. Spaken 210 mm. had ik niet bij me, Marcel vd Ven zal hem verder helpen.
Al met al wel een leuke beurs, maar vergeleken met andere jaren was het iets minder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik vond het al bij al nog meevallen ondanks de mindere kleinere lokalen
gr pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Pierre
ik vond het al bij al nog meevallen ondanks de mindere kleinere lokalen
gr pierre


Het viel zeker mee Pierre, maar vorig jaar vond ik het een superbeurs. Daarmee vergeleken was het dit jaar iets minder, vond ik.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In Januari weer naar Rosmalen, daar werkt de kachel wel whistle.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Helaas geen spaken kunnen vinden. Vandeven had wel de goede lengte bij, maar ze waren te dun en de nippels waren te klein. Daar valt eventueel met een rondelletje een mouw aan te passen. Ik besloot om het uiteindelijk toch goed te doen en op de juiste spaken te wachten.
Heel attent van John die spaken bij had voor mij, te kort dan weer.

Toch nog wat spulletje bij Marcel gekocht. O.a. een nieuwe velgremset voor vooraan. Bij een Fransman die ook wat Solexspul verkocht heb ik een roestig 5000 zadel gevonden, intact maar wel een intens restauratie project. En dan heb ik nog een zadelframe van het zadelpentype voor een zacht prijsje meegenomen, ik ben niet helemaal zeker of het Solex is. Ik zal er nog foto's van op het forum posten.

De aangeboden Solexen waren zowat versprijd over de hele beurs, en bij sommige lag dan een hand vol Solex onderdelen in het kraam. Van concurentie was eigenlijk geen sprake, en dat was aan de prijzen te merken.

Pierre en John leuk dat jullie er waren, ik had jullie graag een drankje willen aanbieden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Pierre
ik vond het al bij al nog meevallen ondanks de mindere kleinere lokalen
gr pierre


Het viel zeker mee Pierre, maar vorig jaar vond ik het een superbeurs. Daarmee vergeleken was het dit jaar iets minder, vond ik.

Een prima organisatie, maar idd een te steriele parochiale omgeving om de vetfraksfeer er in te houden. Ach volgend jaar weer lekker in de oude barakken met hun oorverdovende gesuis van de warmeluchtblazers. En hopelelijk terug aan 5 euro.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Al aanschuivend bij de inkom ff een kiekje gemaakt.



Goed om te weten dat op deze cilinderkop ook een 3800 hendel gemonteerd kan worden. wink



En de F4


Last edited by AlienSolexfiend; 15/12/14 12:57 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dat is het f4 tje dat daar verkocht is voor 1500€ en volgens mij nog niet eens origineel
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Gelukkig is hij wel heel zuinig in verbruik. grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Die motorhendel hoort op dit type Solex. De Nederlandse haken daarbij ook nog eens origineel naar links uit. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
vandaag 3800 blokje uit elkaar gehaald en geparelstraald, ziet er nog goed uit, gaan we verder reviseren

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Die motorhendel hoort op dit type Solex. De Nederlandse haken daarbij ook nog eens origineel naar links uit. wink

OK, dan vergis ik me. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 15/12/14 06:26 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het hele weekend achter de straalcabine gestaan ( buiten)
en delen van hun roest ontdaan.
O wat had ik het zaterdag koud, zondag maar een extra skibroek en body warmer onder de jas aan gedaan .
Ik straal buiten want een kast lekt me toch altijd wel iets stof en anders komt me daar de werkplaats onder (extra) stof.
nu nog de goede kleur groen gaan vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Soms kom je dingen tegen...
Spaken op maat maken? Doe je zò wink

(Een van mijn eigen Solexen notabene) blush

Attached Images
image.jpg (82.86 KB, 76 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Het betere breiwerk wink

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kom ik wel vaker tegen, het is een mooie nood oplossing voor onderweg, hoef je maar een paar lange spaken mee te nemen en ben je toch gered.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vanochtend nog een blokje opengemaakt met een bijzonder carterdekseltje.
Het rechtse plaatje laat een bijzondere drijfstang zien.
Geen idee wat ermee gebeurd is, er staat wel een standaard onveranderde cilinder op (V1)



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is een lage compressie drijfstang FF. Dat je dat nog niet wist. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik heb laatst een partij onderdelen gekocht en daar zaten alleen maar van dat soort drijfstangen bij, gelukkig kon je vanaf de sporen op de stang al zien dat er iets mee was.
vaak zie je al iets als ze met een hamer en drevel hebben geprobeerd de pistonpen uit de zuiger te slaan, dan gaat hij krom en dan met een tang de drijfstang weer recht buigen dan kan hij weer. gelukkig zijn er de puch maxi drijfstangen dus aan drijfstangen geen gebrek .

Last edited by Joan; 07/01/15 03:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
ik heb laatst een partij onderdelen gekocht en daar zaten alleen maar van dat soort drijfstangen bij, gelukkig kon je vanaf de sporen op de stang al zien dat er iets mee was.
vaak zie je al iets als ze met een hamer en drevel hebben geprobeerd de pistonpen uit de zuiger te slaan, dan gaat hij krom en dan met een tang de drijfstang weer recht buigen dan kan hij weer. gelukkig zijn er de puch maxi drijfstangen dus aan drijfstangen geen gebrek .


Tja, als men gewoon effe de zuiger een beetje warm maakt met een brandertje ofzo druk je de pen er zo uit toch. Ik doe dat iig zo. Zomaar een beetje warm is al genoeg, je hoeft je vingers en nog niet eens aan te branden.

Waardoor zou trouwens deze drijfstang zo krom zijn geworden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat is maar een slecht uitgevoerde carter vullingen het ronde dopje is tot de laatste snik van cartervulling.
He had nog iets beter gekunnen als de opsluitmoer geheel er af was gelaten en de krukas bus gewoon met metaallijm en met wat klinkwerk was verbonden.
Als de dekselvulling van brons was gemaakt dan had deze motor nog best een tijd kunnen draaien.
Hadden wij een dertig -veertig jaar geleden al eens bedacht.
EN het bleef nog een hele tijd goed draaien.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Gisteren nog een 3800 framebuis met nummer opgehaald, komt vast wel een keer van pas !

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik dacht laat ik eens de Amuse starten en wat denk je, wilde niet starten. Das ook de eerste keer. Effe onderzoeken en geen vonk. Ook raar. Nu bleek de condensator stuk te zijn. Andere erop en meteen starten. Waarom gaat nu zo'n condensator zo maar stuk denk ik dan.
Het is nog een originele van der Heem. Zal wel ouderdom zijn. Op school eens op de tester aansluiten en kijken wat er nu aan de hand is.

Ook het reserve blokje laten draaien maar dat liep meteen zo ook de Amuse 2.
Natuurlijk loopt de Zundapp met een klein trapje meteen.

Lekker weer eens uitlaatgassen in de garage. laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 19/01/15 12:41 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik dacht laat ik eens de Amuse starten en wat denk je, wilde niet starten. Das ook de eerste keer. Effe onderzoeken en geen vonk. Ook raar. Nu bleek de condensator stuk te zijn. Andere erop en meteen starten. Waarom gaat nu zo'n condensator zo maar stuk denk ik dan.
Het is nog een originele van der Heem. Zal wel ouderdom zijn. Op school eens op de tester aansluiten en kijken wat er nu aan de hand is.

Ook het reserve blokje laten draaien maar dat liep meteen zo ook de Amuse 2.
Natuurlijk loopt de Zundapp met een klein trapje meteen.

Lekker weer eens uitlaatgassen in de garage. laugh

Raar he dat zo'n condensator het ineens begeeft. Aan jouw youtube filmpjes te zien (ga daar vooral mee door!) staat die Solex toch gewoon in een verwarmde garage. Ok, een vd Heem condensator is best wel oud, maar dan toch. Blijven toch vreemde mankementen.
De Solex van mijn vader zaliger stond altijd in een onverwarmde vochtige schuur en ik heb hem nog nooit horen klagen over een kapotte condensator. Kon ook niet want hij wist niet eens wat een condensator was.. grin.
Die Solex deed het gewoon altijd. Het hele jaar door ermee naar zijn werk en tijdens de vakanties een "verre" reis.
Pas problème.
Wel ieder jaar een servicebeurt bij Stokvis in Rotterdam (De officiële Solex dealer/importeur in die tijd). Wellicht dat die condensator toen preventief werd vervangen confused


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nou de garage is niet verwarmt hoor.
Wel 2 kachels erin. laugh

ERO 0,18 microF en 400V +70 graden staat op die condensator.

Ga deze helemaal nameten. Later meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat heb ik met gloeilampen en andere dingen, ze doen het altijd tot het moment dat ze het niet meer doen. cry

Normaal is een condensator lucht en waterdicht dus een vochtige schuur merken ze niets van.
De oude (ontsteek)spoelen wel , die VDH en SEV spoelen zijn opgebouwd uit isolatie
papier en geïmpregneerd katoen en isolatielak, hier kan in de loop der jaren wel vocht indringen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben ook benieuwd wat mijn metingen zullen brengen. Zo maar, om te weten wat er los is. Ik heb altijd de neiging om na te gaan waarom er iets niet meer doet. En dit is zo'n dingetje waaraan je niet direct kan zien wat er los is maar kan van alles zijn he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Nog de originel van der Heem condensator... Die heb ik er al heel veel uitgehaald. Er komt een moment dat ie zijn tijd gehad heeft. Meest voorkomende ontstekingsstoring volgens mij


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag de condensator doorgemeten en de capaciteit is 1,524 microFarad geworden ipv 0,18 microFarad. Dus sterk toegenomen. Er zit ook een kleine serieweerstand in. (lees doorlaat) 8 megaOhm ipv oneindige Ohm.

Ik ga hem ook in een testopstelling plaatsen en dan is kijken wat nu de Tauw is geworden. (lees oplaadtijd)
Zal dit vergelijken met een goede condensator.

Iig hij werkt niet zo goed meer.

Vraagje aan de specialisten onder jullie: aan de onderzijde, moet dit helemaal vlak zijn of zit er een kleine bolling in.
Deze kapotte is iets bol aan de onderkant.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Volgens mij hoort de bodem vlak te zijn, is overigens niet zo belangrijk.
Niet Tobben maar weggooien dat ding of er een MKT condensator in maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Volgens mij hoort de bodem vlak te zijn, is overigens niet zo belangrijk.
Niet Tobben maar weggooien dat ding of er een MKT condensator in maken.


Nou, ik gooi hem niet weg. Vind ik een beetje zonde want er staat mooi Van der Heem op enzo. laugh
Misschien ga ik hem repareren door een moderne condensator in te bouwen. Zit alleen te denken hoe netjes ik de felsrand kan ombuigen of iets dergelijks. Compleet we slijpen kan natuurlijk ook.

Ik denk dat hij aan het gassen is gegaan binnenin en daardoor is de onderkant lichtjes bol. Heel klein beetje maar hoor. Misschien daardoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bodem eronderuit zagen dan blijft het felsrandje en aanzicht behouden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Kun je mooi met de dremel doen, die bodem eruit slijpen. zie je niks van als het klaar is wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Kun je mooi met de dremel doen, die bodem eruit slijpen. zie je niks van als het klaar is wink
Dat is inderdaad een leuk idee, ik heb er hier vanavond ook een stuk of 4 gemeten met origineel Van der Heem opdruk, 2 ervan gaven geen capacitieve waarde meer aan op de multimeter, de andere 0,220 en 0,228 microfarad. Overigens waren bij alle C's de bodems wat bol.
Ik had ook nog 3 stuks fabrikaat SEV C's, allen strak vlakke bodem en ook rond de 0,220 microfarad. Kortom, voldoende spareparts voor het geval er eentje sneuvelt. smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Je kunt ze mooi ombouwen, nieuwe condensator in oude behuizing. Staat veel over geschreven hier op de site.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
bolle onderkant ? ik heb er heel veel met een bolle onderkant die allemaal goed werken.
vooral die van Bosch die normaliter nooit stuk gaan zijn redelijk bol van onderen als je weet wat erin zit ( alu folie met vetpapier dus je kan een condensator makkelijk zelf maken met alu folie en huishoudfolie ) en dan aan beide kanten de alu folie omgevouwen dan houd je een bolle prop over dat past beter in een bolle bodem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag wat dingen geregeld voor het 20 (!!) jarig bestaan van onze club, ook wat oude foto's gescand

Wat geet de tied toch snel....





Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is wel een idee, die onderkant demonteren. (FF)
Kijk dat ding uit elkaar halen is geen probleem, alleen hoe zit dat dan aan de bovenkant bevestigd. Kan ik daarbij? Het ding is tenslotte vanaf de bovenkant gevuld een 50 jaar geleden ofzo.
Wie heeft hem als eens vanaf onderen gedemonteerd?

Die onderkant zal dan wel een beetje flauw bol zijn origineel zo te horen (Joan)

Morgen is een meetopstellingkje maken. Wel wel effe tijd tijdens de lessen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zijn dit oude foto's?
Sta je er ook op?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat is wel een idee, die onderkant demonteren. (FF)
Kijk dat ding uit elkaar halen is geen probleem, alleen hoe zit dat dan aan de bovenkant bevestigd. Kan ik daarbij? Het ding is tenslotte vanaf de bovenkant gevuld een 50 jaar geleden ofzo.
Wie heeft hem als eens vanaf onderen gedemonteerd?

Die onderkant zal dan wel een beetje flauw bol zijn origineel zo te horen (Joan)

Morgen is een meetopstellingkje maken. Wel wel effe tijd tijdens de lessen.


gevuld: gewoon stampwerk was dat om dat "filmrolletje" erin te krijgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Demonteren: opendremelen en de vulling als een vliegenplakker eruit trekken. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zijn dit oude foto's?
Sta je er ook op?


Ja, ik ben die met de pet op grin


(zonder gein, die met solex op de pet)





Last edited by solexnl; 21/01/15 12:30 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zijn dit oude foto's?
Sta je er ook op?


Ja, ik ben die met de pet op grin


(zonder gein, die met solex op de pet)


Ahha, die met het roze racemonster. laugh





Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ging zooo hard dat de nummerplaat er scheef bijhangt !

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Mijn overgangsmodel remde niet zo goed meer...
Is wel duidelijk waarom blush


Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
puntje onderhoud. en hoe zit dat nou met het schoonmaken rondom de rol zoals ik laatst een voorbeeld heb laten zien ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Sorry, hoe bedoel je schoonmaken rondom de rol ?

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Snap het ook niet, of toch wel. wink

Attached Images
DSC01909..jpg (95.24 KB, 53 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hij is maar half vuil.
crazy


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, op het lege gedeelte heeft nog een band doorheen gedraaid


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zeker vergeten een bout moddersnijder te monteren. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat deze in de Hoekse Waard heeft gereden tijdens de bietencampagne.
In die periode veranderen de wegen in kleibanen.

Last edited by FFAnders; 23/01/15 08:02 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nou niet alleen de hoekse waard vervuilt.

ik dacht dat ik onlangs deze al als waarschuwing had geplaatst
Is kennelijk niet goed doorgekomen dan

Attached Images
rondom-rol-b.jpg (126.78 KB, 63 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nee, foto zegt mij niets..

Waar heb je die trouwens opgegraven ? grin

Han

Last edited by solexnl; 23/01/15 07:34 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Zo heb ik er ook eens een gehad, die nog wat voller zat. Kun je opsturen voor historisch bodemonderzoek wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het blokje werd mij aangeboden voor revisie.
Behalve de klei had de motor ook nog wat waterschade.
Of hij heeft zwemles gehad, of heeft zonder luchtfilter in de regen gestaan.

Attached Images
DSC01905...jpg (217.8 KB, 54 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hogedrukreinigerblokjes heb ik ook regelmatig, dan zit het water nog boven de zuiger.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gatverdarrie, wat een vieze plaatjes.

Vraagje, is het nog allemaal goed gekomen met die blokjes?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die bij mij wel en bij Joan verwacht ik ook wel.
Carter+deksel, krukas, rolunit en ontsteking waren na opknappen nog bruikbaar.
Drijfstang, lagers cilinder en zuiger (HD) zijn vernieuwd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
In de donkere dagen voor Kerstmis 2014, ben ik gestart met het project: meer licht uit de lichtspoel van mijn Solex. Via tips van Andre van Bijnen (dreke2) ben ik op zoek gegaan naar onderdelen. Samenvattend: ik heb een LED paneel nodig, een gelijkrichter en een weerstand. Met deze componenten (draadjes, klemmetjes, plakband en kit), een goede multimeter en een power supply heb ik diverse tests uitgevoerd.
Met de power supply heb ik het LED paneel kunnen testen. Bij 9 V gaat er stroom lopen en je kan het amperage opvoeren tot 1 ampère volgens de meegeleverde beschrijving. Het spanningsverschil is dan 11,5 V.
Ik heb ook de lichtspoel van mijn Solex (OTO overgangsmodel) getest. De Solex op de standaard, voorwiel los van de grond, de rol op de band en dan vol gas en meten maar. De spoel in combinatie met het vliegwiel produceert een vermogen van ongeveer 20 Watt bij 40 + km/uur.
De eerste tests waren met het LED paneel en een normaal achterlicht lampje (6V, 2,4 W) parallel geschakeld. De standaard schakeling van de verlichting. Het LED paneel kan ongeveer 10 Watt vermogen opnemen en het achterlicht 2,4 dat is dus te weinig voor de lichtspoel en of het LED of het achterlicht zou het gegeven. Ik heb deze combinatie getest met een 10 Ohm extra weerstand in serie met het achterlicht. Deze combinatie bleef tijdens het testen heel, maar de stroomsterktes zijn min of meer kritisch voor het LED paneel en het achterlicht. De test met een 6 V, 7,5 W achterlicht zonder weerstand liet zien dat er bij 40+ km/uur, 0,37 A door het LED paneel ging en 1,05 A door het achterlicht. Maar als het achterlicht doorbrandt of los rammelt krijgt het LED paneel te veel stroom te verwerken en gaat gegarandeerd stuk. Het is beter om beide lampen in serie te monteren. Als het achterlicht doorbrandt of los rammelt wordt de stroomkring doorbroken en blijft het LED paneel heel.
Deze combinatie heb ik getest met een 6 V, 7,5 W achterlicht. Er liep een maximale stroom van 1,12 A bij vol gas (43 km/uur). Deze stroomsterkte is te hoog voor het LED paneel. Ik heb als oplossing gekozen voor een weerstand parallel aan de in serie geschakelde lampen. Ik heb 4, 10 en 22 Ohm getest.
Met 22 Ohm gaat er 46% van de stroom door de weerstand en 54% (0,7 A) door de lampen. Dit is voldoende voor een fel voorlicht en een zwak achterlicht. Dit gaat het worden.

Als ik een ander blok monteer, dan kan ik door de weerstand aan te passen (te verlagen) ook een sterkere lichtspoel gebruiken voor de verlichting.

Wat zijn de kosten?
10 Watt High Power LED paneel 1050 mA 9-12 V € 3,90
LED koelplaat € 3,53
Gelijkrichter 5 A, 100 V, € 1,82
Draad gewonden weerstand 22 Ohm € 4,54

Vlak voor kerstmis heb ik een testritje gemaakt en een filmpje opgenomen met de eerst genoemde constructie. Veel licht maar het risico op doorbranden was aanwezig.

YouTube filmpje

De eerste foto geeft de gebruikte onderdelen, de tweede foto een testopstelling. Als je het voltage en het amperage opdraait krijg je 5 keer zoveel licht uit het LED paneel.




Attached Images
Onderdelen.jpg (65.69 KB, 55 downloads)
Licht bij 10 Volt en 0,2 Ampere.jpg (85.16 KB, 52 downloads)
Last edited by Huub_Haaker; 25/01/15 05:44 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je hebt inderdaad licht.
Niet om de boel af te plassen maar ik ben en blijf van mening dat een LED
gevoed moet worden met een bepaalde Stroomsterkte of spanning.
Dat heb ik niet zelf verzonnen maar alle fabrikanten van deze lichtbronnen geven dat op in hun specificaties.
Daarom werkt iedere fabrikant met omvormertjes die een bepaalde maximale
spanning en stroom afgeven die voor de LED geschikt zijn.

Met een weerstand in serie met de LED en een variabele spoelspanning heb je ook een variabele stroom op de LED.
Met een geschikte stroombron(schakeling) maakt het niet uit welke spanning er aangeboden wordt de
uitgangsstroom blijft gelijk en de LED geeft bij laag en hoog toeren van de motor dezelfde hoeveelheid licht.
Bij de armatuurtjes van b.v. werklampen.nl zit die stroombron ingebouwd waardoor ze geschikt zijn voor spanningen van 12 tot 48 volt.

http://www.werklampen.nl/led-werklampen/n10-capella.html

Spanning pieken geen probleem, de LED blijft heel


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Je hebt inderdaad licht.
Niet om de boel af te plassen maar ik ben en blijf van mening dat een LED
gevoed moet worden met een bepaalde Stroomsterkte of spanning.
Dat heb ik niet zelf verzonnen maar alle fabrikanten van deze lichtbronnen geven dat op in hun specificaties.
Daarom werkt iedere fabrikant met omvormertjes die een bepaalde maximale
spanning en stroom afgeven die voor de LED geschikt zijn.

Met een weerstand in serie met de LED en een variabele spoelspanning heb je ook een variabele stroom op de LED.
Met een geschikte stroombron(schakeling) maakt het niet uit welke spanning er aangeboden wordt de
uitgangsstroom blijft gelijk en de LED geeft bij laag en hoog toeren van de motor dezelfde hoeveelheid licht.
Bij de armatuurtjes van b.v. werklampen.nl zit die stroombron ingebouwd waardoor ze geschikt zijn voor spanningen van 12 tot 48 volt.

http://www.werklampen.nl/led-werklampen/n10-capella.html

Spanning pieken geen probleem, de LED blijft heel


Klopt Ronald, deze led lampen doen het erg goed, al vele jaren een erg goede verlichting in de 24 uurs race. En dat op een lichtspoel. Die elektronica die daar inzit zouden jullie eens moeten "ontleden" Maar ook de led met de reflector zijn natuurlijk optimaal. smile

Attached Images
Nordic_N10LEDV2.jpg (51.86 KB, 61 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Huub, wat me in het filmpje opvalt en ik persoonlijk een beetje jammer vind is dat het lijkt dat je niet erg "ver schijnt" en dat het licht redelijk dicht bij de Solex "valt".
Mogelijk gezichtsbedrog?
Ik denk overigens dat LED specialist dreke2 zeker ook nog wel zijn plasje over dit onderwerp zal laten lopen!
Let's wait and see/read grin

Last edited by RedFox; 25/01/15 06:53 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan

Klopt Ronald, deze led lampen doen het erg goed, al vele jaren een erg goede verlichting in de 24 uurs race. En dat op een lichtspoel. Die elektronica die daar inzit zouden jullie eens moeten "ontleden" Maar ook de led met de reflector zijn natuurlijk optimaal. smile


In feite is "Het wiel" al heel lang geleden uitgevonden.
De meest simpele schakelingen met Transistoren zijn al ouder dan dat de Solex als rijwiel bestaat.

Schakelingen als spanningbron of stroombron zijn al erg oud, kijk maar naar de regelbare voedingen waarbij spanning en stroom afzonderlijk regelbaar zijn.
Zonder ingewikkelde "IC" of "chips" werken die ook prima.

Als je op Google het woord "stroombron intoetst dan wordt je op je wenken bediend.

Zelf gebruik ik nog wel eens een LM317 (toch een IC !!) en daarmee bereik je hetzelfde einddoel
: het in de hand houden van een spanning die een LED kan verdragen .

Momenteel is er heel veel op de markt wat betreft LED uitvoeringen.
Hierbij zitten er ook veel met een laag rendement en die geven soms meer warmte dan licht/Watt opgenomen vermogen.

De Led's van b.v. Cree hebben een hoger rendement dan de aangeboden, goedkope LED=chips.
Kijk maar naar het bovengenoemde voorbeeld van "werklampen" .
Daar zit maar 1 powerled in van 5 of 6 Watt en die geven enorm veel licht.

Als je iets zelf wilt bouwen, hartstikke leuk en leerzaam.
Let er ook op dat de koeling optimaal is, dat is zeer belangrijk voor het rendement en de levensduur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Huub

mooi mooi.
ieder zijn ding, ik heb het iets anders benaderd, met een leddriver, constante stroombron dus.
spoel iets afgewikkeld om de leddriver niet over te belasten, heb je ook geen last van overbelasten.
tevens heb ik een lens in de koplamp gelijmd om een betere "straal "te krijgen en niet zo gespreid licht
zie
https://www.youtube.com/watch?v=2HN4RPbjWvc

ps ben inmiddels bezig met een nieuwe reflector, dit wordt ook weer vervolgt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hier het simpele meetopstellingkje om na te gaan of de condensator nog goed was.

Foto 1: hoe het moet zijn (opladen en ontladen)
Foto 2: wat niet goed is, dit komt door de inwendige seriesluiting naar massa van de condensator (18 MOhm)
Foto 3: wat de capaciteit geworden was
Foto 4: wat de capaciteit moet zijn.



Attached Images
20150122_114429.jpg (134.02 KB, 59 downloads)
20150122_114557.jpg (117.46 KB, 55 downloads)
20150119_160601.jpg (105.22 KB, 55 downloads)
20150122_114620.jpg (88.72 KB, 52 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 25/01/15 10:29 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vandaag begonnen met een 3800 overgangsmodel van een klant.
Deze mag straks naar de keuring voor het kenteken.
Is nog ff werk aan: uitlaat gebroken, banden kaal, spatbord-stangen voor zijn afgezaagd(?), voorrem is een ramp, blokje lekt tussen de pakkingen.
Ben dus weer lekker braaf. cool

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Goed bezig. Straks weer een Solex op de weg.

Vreemd ja, die stangen doorgezaagd. MMmm, wat zou dat kunnen zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Zijn ze niet gewoon afgebroken? Komt wel vaker voor...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb nog niet gekeken of er resten aan de voorvork zitten.
En dan nog wel verdacht recht afgebroken. Heb het nog nooit gezien. Morgen eens goed gaan kijken.
Nu eerst onderdelen bestellen. blush

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Yep, de stangetjes zijn gewoon afgezaagd, geen restjes in de vorkpoten.
Net het blokje schoongemaakt en nieuwe pakkingen gezet.
Morgen de verlichting maken en dan begint het toch weer op te schieten.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Sponsje uit de uitlaat van mn koffertje gehaald, nu komt ie weer op toeren...

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: dreke2
Huub

mooi mooi.
ieder zijn ding, ik heb het iets anders benaderd, met een leddriver, constante stroombron dus.
spoel iets afgewikkeld om de leddriver niet over te belasten, heb je ook geen last van overbelasten.
tevens heb ik een lens in de koplamp gelijmd om een betere "straal "te krijgen en niet zo gespreid licht
zie
https://www.youtube.com/watch?v=2HN4RPbjWvc

ps ben inmiddels bezig met een nieuwe reflector, dit wordt ook weer vervolgt

groet
ANdre

onderdelen zijn eindelijk binnen, nieuwe reflector passend op 10 watt LED en lens,
test resultaten uit de hand zijn veelbelovend, nu nog inbouwen en op rdelijk weer wachten

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150127_165016.jpg (77.77 KB, 51 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ziet er goed uit ANdre.
Ben benieuwd naar het resultaat en zeker van die lens.
Ebay ??

http://www.ebay.com/bhp/10w-led-lens


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
klopt ff

57mm 60° Glass Lens +Reflector +Steel Bracket KIT For 10W 20~100W LED Light Lamp

bak met licht en redelijke bundel, beter dan de 2 X 10 watt die ik had gebouwd.
zal proberen een filmpje te maken als het gereed is.

kosten met led en driver en koeling ongeveer 18 Euris

groet
andre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar gaat het om bij ledverlichting-op-den-Solex , het bundelen van het licht.
De prijzen gaan omlaag en het aanbod omhoog, wat dat betreft gaat het de goede kant op wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vanavond het blokje van Fredf onderhanden gehad.

Alles schoongemaakt en de punten afgesteld, het ding loopt na vele jaren weer, iedereen blij smile

Han

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Daar gaat het om bij ledverlichting-op-den-Solex , het bundelen van het licht.
De prijzen gaan omlaag en het aanbod omhoog, wat dat betreft gaat het de goede kant op wink


weer zit niet mee om te testen, wel goeie verwachtingen ook mbt de maatvoering, zijn weer een stukje verder

gaat goed komen

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150128_224836.jpg (69.24 KB, 46 downloads)
IMG_20150128_225118.jpg (63.73 KB, 41 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
en we komen verder dus
ff op goei donker weer wachten voor de probeer
groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150129_190458 - kopie.jpg (68.53 KB, 41 downloads)
IMG_20150129_190530 - kopie.jpg (69.08 KB, 34 downloads)
IMG_20150129_190645 - kopie.jpg (69.32 KB, 32 downloads)
IMG_20150129_190719 - kopie.jpg (98.98 KB, 36 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat je droog weer bedoelt, donker wordt het iedere avond.
Ziet er goed uit in dat lichtkapje.

Last edited by FFAnders; 30/01/15 06:05 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ziet er veelbelovend uit.
Je bent op de goede weg. crazy


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
en klaar, nog wel ff proberen testen

groet
ANdre

Attached Images
IMG_20150130_210954 - kopie.jpg (112.56 KB, 53 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Op de dijk bij jou kunnen de straatlantaarns nu rustig uit André grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Pompjes pompjes pompjes en dit is nog maar de helft......3800 pompjes reviseren en dekseltjes verlijmen, daar heb je met de VdH pompjes geen last van, dat was kwaliteit.



Vriendelijke groeten

Roelof
Page 43 of 54 1 2 41 42 43 44 45 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Marcandeya), 85 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.241s Queries: 228 (0.160s) Memory: 1.9842 MB (Peak: 2.9917 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-10 17:02:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS