|
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Sep 2011
Posts: 55 |
Ik wil van de winter mijn solex wat upgraden; Mooie strakke lak en wellicht een ander kleurtje. Solex ziet er nu ook wel mooi uit, maar de lak is niet zo mooi aangebracht door de vorige eigenaar. Nu heb ik wat technieken gevonden op internet, en zag op dit forum alleen maar poedercoaten of zandstralen. Ik wil het eigenlijk " zelf " doen, met mijn handen. Ik ben vol goede moed naar de bouwmarkt gegaan en daar een blikje afbijtverf, draadstaalborstel voor boormachine en schuurpapier gekocht. gelijk een testje gedaan op mijn uitlaat. Uitlaat before: Bewerking met draadstaalborstel en fijn schuurpapier. Oppervlakte mooi strak en glad: Afbijtverf, verf ging er na een klein half uur gemakkelijk af: Hebben jullie nog andere (makkelijke) technieken? tips voor als ik straks met het frame begin? weetjes? ideeen?
Last edited by Jasper3800; 21/08/14 01:57 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ik wil van de winter mijn solex wat upgraden; Hebben jullie nog andere (makkelijke) technieken? tips voor als ik straks met het frame begin? weetjes? ideeen? ja dat "zand"stralen is zo gek nog niet eigenlijk knal je er gewoon de losse delen van het schuurpapier zonder het papier er tegenaan en dan ketst de troep mee weg kom je ook in alle hoeken en gaten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Nou Jasper ik hoop voor jou een lange strenge winter wat ga jij een monniken werk tegemoet . Je ontkomt er niet aan om het te laten stralen ,wil je het goed aanpakken . Dan verwijder je dus echt alle losse troep en begin je met een goede ondergrond. Dan kan je nog zien of je doet poedercoaten spuiten of lekker met de kwast.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
de winter is een ideale tijd om te kwasten weinig stof in de lucht en qua temperatuur drrogt het mooi langszaam op , vaak dikker en gladder dan spuiten Ik heb daar ook teleurstellingen met de moderne versie van Histor Beuh, na het opdrogen zakt die alsnog uit en geeft dan een rubberachtige heuvelachtige structuur die niet te schuren is vanwege dat rubberachtige.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Stralen en poedercoaten kun je vaak zonder factuur laten doen voor klein prijsje. Als je geen haast hebt en een standaard kleur wilt zal je voor stralen en poedercoaten van de framedelen niet meer als 200 euro kwijt zijn.
Ga je zelf krabben schuren ontvetten gronden en aflakken met goede spullen ben je zo al 100 euro en heel veel tijd kwijt. Ik zou het wel weten
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Ik denk dat je voor de helft ook al klaar bent hoor.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2005
Posts: 388 |
Ik heb mijn eerste solex ook helemaal zelf gedaan en de tweede laten stralen en coaten. Wilde het ook persé zelf doen heb daar nu nog spijt van als ze alletwee naast elkaar staan. Was heeeeeeeeel veel werk en de gecoate ziet er nu nog steeds het beste uit, geen lakschade enzo van tassen en dergelijke. En als je reeel rekent is coaten goedkoper.
Groeten SOLEXRIJEN
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
de winter is een ideale tijd om te kwasten weinig stof in de lucht en qua temperatuur drrogt het mooi langszaam op , vaak gladder dan Ik heb daar ook teleurstellingen met de moderne versie van Histor Beuh, na het opdrogen zakt die alsnog uit en geeft dan een rubberachtige heuvelachtige structuur die niet te schuren is vanwege dat rubberachtige. Je kan me veel vertellen , maar gladder uiterlijk met de kwast dan spuitwerk lijkt me niet mogelijk , uitgaande van alebei dezelfde ondergrond . En dat de verf uitzakt zal hoogstwaarschijnlijk toch wel.aan de laagdikte liggen . Helaas denkt men wel eens dat verf een vulmiddel is maar dat is het dus niet , neem dan de moeite en doe het in 2 lagen . De Ponfiets va mij in de foto galerij is gespoten met 2k lak met eerst 2 of 3 lagen epoxyprimer. Dat is toch net iets strakker dan een kwastje of rollertje .
Last edited by kees33; 22/08/14 05:23 AM.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
de winter is een ideale tijd om te kwasten weinig stof in de lucht en qua temperatuur drrogt het mooi langszaam op , vaak gladder dan Ik heb daar ook teleurstellingen met de moderne versie van Histor Beuh, na het opdrogen zakt die alsnog uit en geeft dan een rubberachtige heuvelachtige structuur die niet te schuren is vanwege dat rubberachtige. Je kan me veel vertellen , maar gladder uiterlijk met de kwast dan spuitwerk lijkt me niet mogelijk , uitgaande van alebei dezelfde ondergrond . vraag maar eens aan een spuiter naar het begrip "sinasappel"
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Dan moet je niet te schraal spuiten , temperatuur ong. 20 graden, spuitafstand niet te groot, compressordruk rond de 1.7 BAR? Maar dat ligt dus aan het poppetje die het spuit
Last edited by kees33; 22/08/14 05:57 AM.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Voordeel van spuitwerk is dat bij een ruwere ondergrond, van b.v. weg gestraald roest, er door meerdere lagen grondlak op te spuiten en tussendoor schuren natuurlijk, je een veel gladder resultaat bereikt. Misschien is dat met poedercoaten ook wel mogelijk maar dan moet na de grondlaag eerst schuren, nogmaals gronden om de oneffenheden eruit te krijgen. Dat kan alleen als je zelf coat, een bedrijf zal dat, denk ik, niet doen. Doen ze het wel dan wordt het een duur frame-pje. Ik zie nog wel eens onder de coating waar ooit roest heeft gezeten. Heb FF een plaatje geleend waar dat op te zien is, op kettingkast en vooral de ligger die erboven ligt. [/quote]
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Ronald Je kan beter epoxyprimer gebruiken als je ondergrond na het stralen te ruw is . Dat is gewoon van die dikke blubber die wel vult , gewone grondverf heeft geen vullende functie en zeker niet in het geval van jou voorbeeldfoto.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Klopt Frank, die foto heb ik geleend en is van gepoedercoate onderdelen . Ik zelf gebruik een fosfaatprimer op het blanke materiaal en dan gaat er een superdun laagje op. Daarna de 2 komponenten grondlaag (zwart).
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874 Likes: 12 |
Je kunt het ook laten metaliseren na het stralen, wordt ie mooi strak van
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
als je alles zelf wilt doen kun je ook een straalcabine aanschaffen, kun je zelf aan het ontroesten stralen
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Of zelf een straalkast maken. ik heb er een van 18mm multiplex, meer dan een meter breed. Past een zwanehals frame in. Een afzuigbox erop en hij is ook bruikbaar als spuitcabine, werkt goed. Straalpistooltjes koop je bij Buitelaar Machines , geen superspul maar het werkt.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Of zelf een straalkast maken. ik heb er een van 18mm multiplex, meer dan een meter breed. Past een zwanehals frame in. Een afzuigbox erop en hij is ook bruikbaar als spuitcabine, werkt goed. Straalpistooltjes koop je bij Buitelaar Machines , geen superspul maar het werkt. Ik heb dus een complete buitelaar uitrusting, inclusief 4 pk 2 zuiger compressor en straalpistool is inderdaad niet het sterke punt, het pistool op zich gaat wel maar de nozzles doen maar iets van 6 minuten, heb dus een professionele nozzle aangeschaft zo een kort buisje alleen al kost je meer dan 200 euro, maar wat een genot, je blijft stralen ( in de dubbele betekenis) ook carters en kopjes maar dan met glasparel ( ook buitelaar), tijd dat hij hier gaat adverteren want ik moet zijn naam wel heel vaak noemen gelukkig is er nog een buitelaar en die verwissel je heel makkelijk met deze, want die zit ook in die handel, zal zijn broer of neef wel wezen)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Heb FF een plaatje geleend waar dat op te zien is, op kettingkast en vooral de ligger die erboven ligt. [/quote] Die delen en dat gras komen me erg bekend voor! Maar daar ligt het plat op de grond in de volle zon. Op de Solex gemonteerd en dan verticaal zie je daar vrijwel niets meer van. Het is inderdaad een kwestie van kiezen (en geld en tijd). Ik ben er in ieder geval zelf uiterst tevreden over. De volgende restauratie dan wellicht via andere methode?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Heb FF een plaatje geleend waar dat op te zien is, op kettingkast en vooral de ligger die erboven ligt. Die delen en dat gras komen me erg bekend voor! Maar daar ligt het plat op de grond in de volle zon. Op de Solex gemonteerd en dan verticaal zie je daar vrijwel niets meer van. Het is inderdaad een kwestie van kiezen (en geld en tijd). Ik ben er in ieder geval zelf uiterst tevreden over. [/color]De volgende restauratie dan wellicht via andere methode? [color:#FF6666]Haha betrapt Geert , er komt dus toch een 2e solex
Last edited by kees33; 23/08/14 04:52 PM.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
|
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502 |
Heb FF een plaatje geleend waar dat op te zien is, op kettingkast en vooral de ligger die erboven ligt. Haha betrapt Geert , er komt dus toch een 2e solex Jij was volgens mij vroeg op vandaag Frank! Mijn vrouw heb ik net het blokje laten zien en al rond kijkende in het schuurtje zei ze dat er al veel ligt voor een 2e
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Geert heeft vele onderdelen al dubbel dus het begin voor een tweede is al gemaakt
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 878
5000km gereden
|
5000km gereden
Joined: May 2008
Posts: 878 |
Heb FF een plaatje geleend waar dat op te zien is, op kettingkast en vooral de ligger die erboven ligt. Haha betrapt Geert , er komt dus toch een 2e solex Jij was volgens mij vroeg op vandaag Frank! Mijn vrouw heb ik net het blokje laten zien en al rond kijkende in het schuurtje zei ze dat er al veel ligt voor een 2e Mooi dat ze dat gezien heeft , dan is het net of de solexhobby toch niet zo duur is want je hebt immers al voor 2 solexen spullen liggen.
Recht is iets kroms wat verbogen is
1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
|
|
|
0 members (),
184
guests, and
2
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|