Ik heb bij Solex van der Ven een meter gekocht om een ontsteking af te stellen. Heeft iemand ervaring met dit apparaat en kan mij globaal uitleggen hoe deze werkt. Het klinkt raar maar ik heb nog geen ervaring met het afstellen van een ontsteking en ga dit nu proberen in de praktijk brengen.
tsja, daar zitten twee klemmetjes aan die moet je ergens aanhaken, dat staat vast in de gebruiksaanwijzing. die zwarte waarschijnlijk zo maar ergens aan het blok als aarde en voor die rode bestaat er bij mijn weten geen aansluiting op de solex. voor andere brommers zal dat mogelijk wel gaan want die hebben als extra een draadje naar de contactpunten, de "uit" draad als je daar een klemmetje aan doet kun je zien waar de punten open gaan ALS de punten opengaan en ALS je het vliegwiel zodanig verdraait DAT de punten opengaan daar zal dan wel zo een soort van lampje gaan branden ALS er tenminste iets van batterijen of zo in dat kastje zitten die een lampje kunnen doen branden.
ALS het zo zou werken als ik denk dat het werkt heb je eerst nog een draadje aan te leggen vanaf de contactpunten naar buiten toe OF je moet het klemmetje door een gat in het vliegwiel vast weten te maken direct aan de bewegende punt, maar dan draait het vliegwiel meestal niet zo lekker meer
Ik heb een gelijksoortig apparaat en daar wil de rode klem net door het gat van het vliegwiel wanneer hij (bijna) op het bdp staat, de zwarte klem ik op een koelrib.
Vroeger stelden we de contactpunten van de auto's af met een lampje: motor op merkpunten draaien, dan stellen tot het lampje juist uitgaat. Controle gebeurde daarna evengoed nog met een stroboscooplamp.
Tegenwoordig gebruik ik mijn Fingerspitzengefühl en de stroboscooplamp.
Vroeger stelden we de contactpunten van de auto's af met een lampje: motor op merkpunten draaien, dan stellen tot het lampje juist uitgaat. Controle gebeurde daarna evengoed nog met een stroboscooplamp.
Tegenwoordig gebruik ik mijn Fingerspitzengefühl en de stroboscooplamp.
HAHHAa John, net andersom. Als het lampje aanging.
Het komt er toch op neer dat je ziet wanneer de punten openen of sluiten ?? Aan of uit is in principe hetzelfde moment. Bij de elektronische kastjes gaat er een ledje aan en uit....
Waarom zo moeilijk doen met een afstelkastje? Een stroboscoop koop je al voor 30,-
Ja klopt, maar iets meer uitgeven en je hebt een betere. 2 vrienden hebben ook een hele goedkope toen gekocht maar werkte niet echt goed. Ik heb er 70€ voor uitgegeven maar deze werkt perfect.
Bij een solex werkt met een lampje niet goed vanwege de kleine weerstand van de ontstekingsspoel en de veel grotere weerstand van de lamp. Het betreffende meetapparaat werkt op weerstand meten. Contact punt dicht ( geen weerstand ) Contact punt open ( lage weerstand van de ontstekingsspoel ) Dus led aan of led uit . Als de klemmen geen goed contact maken ius de uitlezing fout. Een andere manier is die met een kleine transformator van ongeveer 4 tot 6 volt 1 amp die tegen even kortsluiting kan b. v. een oude beltrafo. Sluit deze gewoon over de contactpunten aan en draai het vliegwiel langzaam rond bij het ontstekingspunt . Bij contact dicht (trafo kortgesloten geen reactie in het vliegwiel ). Bij het minimaal open gaan gaat er stroom door de spoel en zal gaan draaien (heen en weer ) en zal je een trilling voelen in het vliegwiel . Het trillen moet voelbaar zijn bij het ontstekings merk. Als je er even mee gewerkt hebt en er wat handigheid in hebt gaat dat heel vlug en goed . Het verstellen kan gewoon tijdens het meten. De motor moet natuurlijk wel soepel draaien ( normaal bij een solex motor natuurlijk )