bij deze heb ik nog een vraag wb het aanpassen van de zuiger van mijn nieuwe cilinder
ik heb gekeken naar mijn oude cilinder en bij deze heeft de vorige eigenaar een hapje uit de zuiger gehaald van onderen (ik voeg een aantal foto's toe dan kunnen jullie het ook zien.) wat mij opviel is dat als de zuiger in bdp staat dat de inlaatpoort idd volledig vrij is maar door de hap uit de zuiger is er ook een gedeelte van de uitlaatpoort open. is dit goed want hij heeft hier wel goed op gelopen.
kan iemand mijn vertellen waarom er een parker in mijn carburateur zit en of dit problemen kan veroorzaken (zie foto)
mijn nieuwe cilinder is reeds gemonteerd en ik heb gekeken of de zuiger in het bdp de inlaatpoort blokkeert en dit is net niet het geval.\
het het dan bijvoorbeeld zin om de zuiger nog iets weg te vijlen om meer vermogen te krijgen?
ook ben ik benieuwd of de spruitstukpakking ook meedoet in dit verhaal
bij mij viel hij niet helemaal netjes over de gaten en dat moet dan toch ook effect hebben op het rijden heb overigens de pakking iets wijder gemaakt bij de gaten maar hierbij liet het rubberre laagje wat om de pakking heen zat wel los. is dit nog schadelijk of kan ik dit nog repareren met vloeibare pakking als toevoeging bij het vastdraaien van het spruitstuk
als laatste nog een vraag wb de sproeier er wordt op het forum gesproken over dat de sproeier te vast is gedraaid dat je dit kan zien aan de carburateur en als dit het geval is moet er een koperen ring tussen zodat de sproeier nog kan sproeien.
ja dat is wat teveel van de zuiger afgehaald, afhankelijk van de uitlaat is dat wel of niet erg maar hij zuigt dan wel vuile lucht naar binnen, veel auto's doen dat ook dat heet uitlaatgas recirculatie klep (valve) geeft wel extra vulling. die hap aan de zijkant: hij heeft kennel;ijk ietes meer te eten gekregen dan alleen lucht, iets met harde brokken dan werkt hij de zuiger zelf wel bij.
die schroef aan de zijkant: dergelijke constructies zie je wel meer vaak als de carburateur opgeboord is om de venturibuis weer open te maken want dit gat is het originel montage. cq boor gat voor dit buisje dat door solex fabrikant netjes is dichtgemaakt, als je geen fabrikant bent maar schuur knutselaar dan wel frutselaar worden hier de meest fantastische alternatieven voor gevonden nadat dit gaatje ooit eens weer is open geworsteld ( gaat ook niet altijd goed)
nou moet ik zeggen dat hij bij tijds er goed mee heeft gereden
maar deze cilinder zit er niet meer op maar een alu cilinder met zuiger heeft het nou effect om deze zuiger iets te bewerken als hij niet voor de inlaatpoort zit in het bdp.
is het verstandig om het schroefje er uit te halen en er een andere in te draaien met daarop loc tite of maak ik het dan alleen erger
ik ben eigenlijk op zoek naar iets om mijn solex iets harder te laten lopen maar niet overdreven en met niet te veel ingrepen zodat het mijn solex niet kapot maakt.
en heeft er iemand antwoord op mijn vraag wb de pakking en de sproeier
en je kunt altijd nog je oude cylinder met een nieuwe zuiger voor een alu cylinder even naar Leertouwer brengen om ze op elkaar te laten boren, heeft hij ervaring mee doet hij voor mij ook . Meen dat hij ( niet Leertouwer want die zit er niet meer in, maar Henk de nieuwe eigenaar) prive zelfs ergens in Bunschoten woont
Ik wilde eerst ook dat het allemaal wat harder liep. Nu niet meer. Ik blijf nu tussen de 25 en de 30 rijden. Lekker tuffen zo. (Top is 36)
Een Solex blok is zwak, en als je gaat opvoeren gaat hij daar niet blij van worden.
maar zoals mijn boodschappen solex loopt daar word ik heel blij van. en het inrijden van het 24 uur blok op mijn "easy rider" frame is/was ook een echt feest, zo heerlijk strak en 1/2 gas ca 40 en geef je gas bij dan ging hij er meteen weer van tussen heerlijk toeren met je kop in de wind ( wel met een helm op want het is een "gele "solex)
kotteren en honen is een standaard bewerking, kopjes afvlakken heb ik hem nooit gevraagd, ik heb er een houder voor en als de kop niet verziekt is past deze daar zo op.
Beter is oplassen en in model brengen, ik heb werk van iemand gezien die daar veel beter in is dan ik , die staat een best beetje van de dag ALU te lassen en had een kop zo vol, daar waar ik uren sta te hijgen en last heb van veel porositeit ( hij hij achteraf gezien ook wel wat last van) zo een kopje is ook in model gebracht en word nu in de 24 uur weer blootgesteld aan de verbranding, trekt goed ( genoeg)
Ahha, een gele Solex. Ja dan mag je harder. Natuurlijk is het een klein feestje als je zo'n Solex hebt. Zou daar best eens op willen rijden maarja je woont niet echt heel dichtbij.