Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#104998 04/08/14 09:12 PM
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
hallo allemaal,

bij deze heb ik nog een vraag wb het aanpassen van de zuiger van mijn nieuwe cilinder

ik heb gekeken naar mijn oude cilinder en bij deze heeft de vorige eigenaar een hapje uit de zuiger gehaald van onderen (ik voeg een aantal foto's toe dan kunnen jullie het ook zien.)
wat mij opviel is dat als de zuiger in bdp staat dat de inlaatpoort idd volledig vrij is maar door de hap uit de zuiger is er ook een gedeelte van de
uitlaatpoort open. is dit goed want hij heeft hier wel goed op gelopen.

kan iemand mijn vertellen waarom er een parker in mijn carburateur zit en of dit problemen kan veroorzaken (zie foto)


mijn nieuwe cilinder is reeds gemonteerd en ik heb gekeken of de zuiger in het bdp de inlaatpoort blokkeert en dit is net niet het geval.\

het het dan bijvoorbeeld zin om de zuiger nog iets weg te vijlen om meer vermogen te krijgen?

ook ben ik benieuwd of de spruitstukpakking ook meedoet in dit verhaal

bij mij viel hij niet helemaal netjes over de gaten en dat moet dan toch ook effect hebben op het rijden
heb overigens de pakking iets wijder gemaakt bij de gaten maar hierbij liet het rubberre laagje wat om de pakking heen zat wel los. is dit nog schadelijk of kan ik dit nog repareren met vloeibare pakking als toevoeging bij het vastdraaien van het spruitstuk

als laatste nog een vraag wb de sproeier
er wordt op het forum gesproken over dat de sproeier te vast is gedraaid dat je dit kan zien aan de carburateur en als dit het geval is moet er een koperen ring tussen zodat de sproeier nog kan sproeien.

hoe kan ik zien of dit het geval is

graag jullie meningen

alvast bedankt voor het meedenken

Attached Images
foto 2.JPG (111.49 KB, 1038 downloads)
foto 3.JPG (99.08 KB, 812 downloads)
foto 1.JPG (110.58 KB, 685 downloads)
foto 5.JPG (104.66 KB, 825 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
ja dat is wat teveel van de zuiger afgehaald, afhankelijk van de uitlaat is dat wel of niet erg maar hij zuigt dan wel vuile lucht naar binnen, veel auto's doen dat ook dat heet uitlaatgas recirculatie klep (valve)
geeft wel extra vulling.
die hap aan de zijkant: hij heeft kennel;ijk ietes meer te eten gekregen dan alleen lucht, iets met harde brokken dan werkt hij de zuiger zelf wel bij.


die schroef aan de zijkant: dergelijke constructies zie je wel meer vaak als de carburateur opgeboord is om de venturibuis weer open te maken want dit gat is het originel montage. cq boor gat voor dit buisje dat door solex fabrikant netjes is dichtgemaakt, als je geen fabrikant bent maar schuur knutselaar dan wel frutselaar worden hier de meest fantastische alternatieven voor gevonden nadat dit gaatje ooit eens weer is open geworsteld ( gaat ook niet altijd goed)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als ik zo de foto's zie, is er toch iemand bezig geweest die niet netjes werkt.

De inlaatpoort is toch ook aan gevijld toch?
En de rest van de poorten?

Die hap uit de zuiger klopt niet. Zit op een verkeerde plaats.

Tja van hieruit is niet te zien dat de carb is opgeboord maar vermoed van wel gezien de zuiger en cilinder ook bewerkt zijn.


cry


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
ja het is duidelijk dat het niet origineel is \

nou moet ik zeggen dat hij bij tijds er goed mee heeft gereden

maar deze cilinder zit er niet meer op maar een alu cilinder met zuiger
heeft het nou effect om deze zuiger iets te bewerken als hij niet voor de inlaatpoort zit in het bdp.

is het verstandig om het schroefje er uit te halen en er een andere in te draaien met daarop loc tite of maak ik het dan alleen erger

ik ben eigenlijk op zoek naar iets om mijn solex iets harder te laten lopen maar niet overdreven en met niet te veel ingrepen zodat het mijn solex niet kapot maakt.

en heeft er iemand antwoord op mijn vraag wb de pakking en de sproeier

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
en je kunt altijd nog je oude cylinder met een nieuwe zuiger voor een alu cylinder even naar Leertouwer brengen om ze op elkaar te laten boren, heeft hij ervaring mee doet hij voor mij ook .
Meen dat hij ( niet Leertouwer want die zit er niet meer in, maar Henk de nieuwe eigenaar) prive zelfs ergens in Bunschoten woont


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik wilde eerst ook dat het allemaal wat harder liep. Nu niet meer. Ik blijf nu tussen de 25 en de 30 rijden. Lekker tuffen zo. (Top is 36)

Een Solex blok is zwak, en als je gaat opvoeren gaat hij daar niet blij van worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik wilde eerst ook dat het allemaal wat harder liep. Nu niet meer. Ik blijf nu tussen de 25 en de 30 rijden. Lekker tuffen zo. (Top is 36)

Een Solex blok is zwak, en als je gaat opvoeren gaat hij daar niet blij van worden.

maar zoals mijn boodschappen solex loopt daar word ik heel blij van.
en het inrijden van het 24 uur blok op mijn "easy rider" frame is/was ook een echt feest, zo heerlijk strak en 1/2 gas ca 40 en geef je gas bij dan ging hij er meteen weer van tussen heerlijk toeren met je kop in de wind ( wel met een helm op want het is een "gele "solex)

Last edited by Joan; 07/08/14 08:17 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Ok dus bij leertouwer kan dat ook

Kunnen zij ook kopjes afvlakken of moet ik dan bij jouw zijn joan

Ga overigens mijn alu zuiger opnieuw monteren maar dan andersom

Geluk bij een ongeluk had ik hem de eerste keer met de zuigerveer slotjes naar de inlaatkant geplaatst dus kan ik hem nu omdraaien

En dan inrijden

Nee mijn solex hoeft geen 50 te rijden maar net ietsvlotter mag wel
Daar wordt ik ook blij van

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
kotteren en honen is een standaard bewerking, kopjes afvlakken heb ik hem nooit gevraagd, ik heb er een houder voor en als de kop niet verziekt is past deze daar zo op.

Beter is oplassen en in model brengen, ik heb werk van iemand gezien die daar veel beter in is dan ik , die staat een best beetje van de dag ALU te lassen en had een kop zo vol, daar waar ik uren sta te hijgen en last heb van veel porositeit ( hij hij achteraf gezien ook wel wat last van) zo een kopje is ook in model gebracht en word nu in de 24 uur weer blootgesteld aan de verbranding, trekt goed ( genoeg)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Wat is oplassen
Bedoel je aan de cilinder vast lassen maar dan heb je toch dezelfde hoogte en kan je er niet meer bij?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
"Oplassen" is vullen met behulp van een lasapparaat / brander. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ahha, een gele Solex. Ja dan mag je harder. Natuurlijk is het een klein feestje als je zo'n Solex hebt. Zou daar best eens op willen rijden maarja je woont niet echt heel dichtbij. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2013
Posts: 79
C
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jul 2013
Posts: 79
Nee dat klopt
Maar dat geld voor heelveel mensen denk ik
(Ver weg wonen bedoel ik) wink
Middelburg is niet naast de deur


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 16 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 42 (0.009s) Memory: 1.0386 MB (Peak: 1.2463 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-18 23:25:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS