De zoektocht naar een origineel Lucia 10 achterlichtje heb ik kunnen beëindigen omdat het me is gelukt om het gescheurde exemplaar wat ik had naar mijn zin te kunnen repareren/restaureren.
Dit zowel aan de bovenkant als de onderkant van het lichtje.

A. Reparatie bovenkant:
Ik heb dit gedaan door witte acrylaatkit aan de binnenkant toe te passen waardoor de scheurtjes zo goed als onzichtbaar zijn volgelopen en er tevens wat body is ontstaan en zo opnieuw scheuren wordt voorkomen.
Zie de 1e foto!

Het grootste probleem van veel van deze lichtjes is echter het onderste klempunt van de rode reflector, deze scheuren vaak uit en zijn heel slecht te repareren, waardoor de reflector er onder het rijden uit kan vallen.
Ik heb nu daarvoor op een vrij eenvoudige wijze een oplossing gecreëerd waardoor het rode reflector kapje er niet kan uitvallen tijdens rijden, ondanks dat de behuizing aan de onderkant defect is (dunne kunststof randje weggebroken).

B. Reparatie onderkant:
Van een lege tandpasta tube heb ik een reepje kunststof geknipt van 4mm x 35mm.
Deze van buitenaf naar binnen de achterlicht behuizing in gestoken en aan binnenkant omgezet als een letter Omega.
Het bruggetje wat nu ontstaat is sterk genoeg en heeft door de dikte van het tube materiaal de juiste stijfheid.
Nog even vastlijmen/fixeren aan binnenkant met secondenlijm, epoxylijm o.i.d. en.....klaar is Lucia!
Zie de overige foto's!

Hopelijk is deze RedFox methode een bruikbare tip voor andere Lucia 10 bezitters wink











Last edited by RedFox; 06/06/14 03:30 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63