Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Hallo alle solex liefhebbers!

Ik zal me even in het kort voorstellen, omdat ik nieuw ben hier.
Ik ben Ronan, en een aantal jaren terug heb ik is meegedaan aan een solex tocht en sinds dat moment ben ik verkocht.

Nadien heb ik mijn eerste solex gekocht een 3300 (2 jaar terug)
Niet veel later heb ik er een 3800 bij gekocht (om samen te kunnen toeren met mijn vriendin).

Allebei liepen ze als zonnetjes (de een wat sneller dan de ander maar dat is bekend).

Maar helaas is één van de solexen tijdens een rit in de afgelopen mooie dagen gesneuveld, en wel de 3300.
Tijdens een korte test rit was er nog niets aan de hand, hij startte goed en liep mooi stationair.
Halverwege een rit van +/- 5 km begon opeens de motor minder goed te lopen (verloor kracht/tempo en leek uit te vallen), door heb bijstellen van de choke op dat moment kon die nog even verder en leek het goed te gaan.
Maar een paar 100 meter verder liep die steeds slechter en hielp het afstellen ook niet meer.
Toen de solex maar uit gezet en naar huis verder gefietst.

Thuis nog een aantal keren geprobeerd maar de motor blijft slecht lopen en loopt tot overmaat van ramp ook niet meer stationair.

Ik ben vrij onervaren op het gebied van de solexen, maar wil me er wel graag in verdiepen om zelf aan de slag te kunnen om de solex te kunnen repareren, nu heb ik op internet van alles opgezocht wat het zou kunnen zijn maar kom niet veel verder.
Daarom heb ik mij aangemeld op het forum om te vragen of iemand ideeën heeft waar het aan zou kunnen liggen.
Het meeste op internet staat reparatie van de 3800 solex.

Wat ik wel weet is dat de 3300 een 2200 motor heeft (met wat aanpassingen), zijn er hier meer met ervaring van een 3300 solex?

Graag hoor ik van jullie waar ik zou moeten beginnen en wat de beste manier is om daaraan te beginnen.

M.v.g,

Ronan.

Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Hallo Ronan
Hoogstwaarschijnlijk zal de brandstof leiding wel verstopt zitten .

- tank schoonmaken
- tankfilter schoonmaken
- branstofleidingen schoonmaken
- brandstofpomp schoonmaken
- carburateur schoonmaken
- sproeier schoonmaken
Als je dit allemaal hebt gedaan zal hij weer beter/goed lopen
Succes


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Welkom Ronan.

Je zal zeker tips en advies krijgen hier op het form.

Zoals Kees33 zegt, daar begint men mee.
De brandstofpomp schoonmaken vergt al enige kennis van sleutelen en inzicht. Mijn vraag is, hoeveel ervaring heb je. Een Solex is best gevoelig voor onervaren mensen die pas beginnen te sleutelen en vaak gaat het dan mis.
De tip van mij is: zoek een andere Solex fanaat op die je kan helpen.

Super mooi he zo'n Solex.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En kijk ook even onder het voorspatbordje en dan voornamelijk aan de linkerkant van de rol.
Die moet goed droog zij, niet vettig dus.
Ziet het er daar vettig uit dan heb je een carterlekkage.
Kijk ook tussen cilinder en cilinderkop, moet ook droog zijn, zo niet : lekkende koppakking.
Nog een : de boutjes van het carterdeksel kunnen wat los zitten (achter het tankje), dan heb je ook lekkage waardoor de motor niet goed meer loopt.

Zo heb je een aantal punten om na te kijken.

Maar het is ook mogelijk dat na het schoonmaken van de sproeier het probleem al opgelost is. whistle

Last edited by FFAnders; 24/05/14 01:19 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Welkom op het forum

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/15825/Sleutelen_3800#Post15825


Bijgaand stappenplan om te sleutelen is voor mij erg leerzaam geweest.
Het is voor een 3800 geschreven maar het komt best wel ver overeen voor een 3300.

zit je woonplaats in je profiel. Mogelijk woont er een mede solexer bij je in de buurt

henky


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Welkom op het forum Ronan.

Bij een startpoging kan je nagaan of de pomp werkt:
a) komt er brandstof uit de retour van de carburateur?
b) komt er brandstof uit de leiding naar de carburateur? (eventueel leiding los maken in geval er geen benzine uit de retour van de carburateur stroomt)

Last edited by AlienSolexfiend; 24/05/14 04:45 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ronan heeft voor het hele weekeinde Huiswerk opgekregen whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja als je een Solex koopt ben je nooit klaar.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Valt mee hoor Alfons, ik rij zelf op een OTO, 3 jaar geleden aangeschaft, nooit problemen mee gehad.
En met de rest, kleine dingetjes zoals verstopt filtertje,
lekkende kopakking, lekke band, kapotte condensator, enzv.
Zo af en toe een slecht lager of een lekkende afdichting.
Maar dan heb ik het over meerdere solexen, al met al valt het best wel mee.
Soms zit er een motor bij die niet echt wil en dan is het, achteraf, vaak een onbenullig dingetje waar je niet aan gedacht hebt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik heb een Solex Oto sinds 1982 die in 2006, na zo'n 20 jaar stilstand, binnen een meter startte (met nieuwe benzine, dat wel). Ik heb er tot nu toe bijna niets aan gedaan, altijd pakken starten en rijden maar.

De keren dat ik motorpech heb met mijn andere Solexen? Heel zelden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar heb ik de vorige keer (forumrit) toch op gereden ??
Prima ding whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Daar heb ik de vorige keer (forumrit) toch op gereden ??
Prima ding whistle


Dat is een eer Ronald, ik laat daar niet iedereen zomaar op rijden laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
wat ik nog niet gelezen heb is de controle van de compressie, als dat niet klopt kan je er aan lucht/brandstof in gieten wat je wil en dan wil hij nog niet.
en dan heb je ook nog het ontkolen van de uitlaatpoort/uitlaat traject, dat kan ook ineens plots zijn kop op steken.
wat er in komt moet er namelijk ook weer uit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Hallo Alfons_Amuse

Zo'n Solex is zeker super mooi!.

Ik ben echt nog een beginner op het gebied van ervaring van de solex, ik ben begonnen met het doornemen van het doe het zelf boek van de Solex, hopend daar ook meer wijzer van te worden.

Ik heb wel eens gekeken naar een solexclub in de buurt, maar die lijkt mij niet meer zo actief, maar ik ga er contact mee opnemen.

Last edited by Ronan; 26/05/14 10:21 PM.
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Hallo Kees33,

Bedankt voor de tips ik kan de komende dagen mooi aan de slag met de Solex!

Ik kwam er achter dat er in het luchtfilterhuis, geen viltje zat, zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?

Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Hallo FFAnders,

Onder het voorspatbordje ziet het gelukkig wel droog, en bij tussen de cilinder en cilinderkop zie ik op het moment ook niets aparts.
De boutjes lijken ook vast te zitten!

Bedankt voor de tips, ik zal ze uiteraard wanneer ik verder kom met sleutelen nogmaals bestuderen!

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ben je er al achter gekomen of de pomp werkt, en dat de carb en sproeier schoon zijn?
Het kan geen kwaad om dat eerst ff te checken.

Let wel op, de sproeier mag niet extra vast geschroefd worden als je hem er terug op monteert.

Hoe draait hij zonder de uitlaat? (als je hem ten minste weer kan starten)

Ik raad je ten stelligste af zonder filterfoam te rijden.

Quote:
Thuis nog een aantal keren geprobeerd maar de motor blijft slecht lopen en loopt tot overmaat van ramp ook niet meer stationair.
Misschien heb je hem verzopen?
In dat geval werkt de pomp wel. frown

Last edited by AlienSolexfiend; 27/05/14 02:41 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Ben er nog niet achter of de pomp werkt, heb vandaag de leidingen gecontroleerd en deze zijn open, heb het zeefje van de tank gecontroleerd.. ook niet verstopt.
Brandstofsproeier eruitgehaald doorgeblazen (deze is ook schoon) en weer netjes terug gemonteerd.

Nadat ik alles zorgvuldig uit elkaar heb gehaald, ook alles weer zorgvuldig in elkaar gezet.
Maar toen opeens lag daar op de werkbank een miniatuur veertje, het is mij nergens opgevallen dat deze uit iets gevallen/gesprongen is,, maar de vraag is: herkend iemand dit veertje?

Het enige dat ik uit elkaar heb gehaald zijn de leidingen, brandstofsproeier, tank, zeefje van de tank, en de uitlaat.



Attached Images
veertje.jpg (110.74 KB, 244 downloads)
Last edited by Ronan; 28/05/14 01:02 AM.
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Origineel bericht van: AlienSolexfiend

Bij een startpoging kan je nagaan of de pomp werkt:
a) komt er brandstof uit de retour van de carburateur?
b) komt er brandstof uit de leiding naar de carburateur? (eventueel leiding los maken in geval er geen benzine uit de retour van de carburateur stroomt)


Er komt geen brandstof uit de retour van de carburateur, voor zover ik getest heb (retour leiding los gehaald, daar moet het dan uit komen?)

leiding naar de carburateur nog niet los gehaald/bekeken.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb geen idee waae dat veertje vandaan komt.

Als er geen brandstof uit de retour komt en de leidingen zijn op en de rest ook, dan kan het in pricipe alleen de pomp nog zijn.
Demonteer het pompje. Kijk naar het membraam hoe het eruit ziet. Altijd vernieuwen. Als het goed is, en je schut met het pompje hoor je 2 hele kleine kogeltjes tikken. Goed luisteren. Op de ingang aansluiting blazen en dan moet je door kunnen blazen. Als je op de aansluiting die naar de carburateur gaat blaast moet je niet door kunnen blazen.
Let op de montage van de witte isolatieplaat. Hoe hij zit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Ronan
[...]

Er komt geen brandstof uit de retour van de carburateur, voor zover ik getest heb (retour leiding los gehaald, daar moet het dan uit komen?)

leiding naar de carburateur nog niet los gehaald/bekeken.

Ja, er zou dan brandstof moeten terugstromen via de retourslang (tussen carb en tank) naar de tank.
Komt er niets uit dan kun je ff de leiding van de pomp naar de carb losmaken om te kijken of er daar brandstof uitloopt als je haar probeert te starten. Zo kun je de pompwerking testen.

Als je aan carbzijde de retourslang los maakt, er vervolgens door blaast, dan zou er normaal ook brandstof uit de carb (retouropening) moeten komen. Zo kun je ook op verstoppingen testen.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/05/14 01:53 AM. Reason: quote=Ronan

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
[quote=Ronan][...]


Als je aan carbzijde de retourslang los maakt, er vervolgens door blaast, dan zou er normaal ook brandstof uit de carb (retouropening) moeten komen. Zo kun je ook op verstoppingen testen.

dus via de slang die nog aan de tank zit je lucht in de tank blazen.
gebruik geen compressor of pomp maar ademlucht er zijn al heel wat tankjes ontploft door gebruik van krachtige lucht toevoer.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Bij het blazen op de tank komt er geen benzine uit de carburateur. wel zijn alle leidingen zijn open.

Vandaag heb ik de pomp eraf gehaald en getest, de blaastest was redelijk goed, eerst leek het me dat de pomp kapot was omdat ik boven en onder wat kon blazen, onder meer dan boven, dit was minimaal.
Daarna heb ik een nieuw membraan geplaatst waarna dit al verholpen bleek te zijn ik kon niet meer boven blazen maar wel zuigen en onder kon ik blazen.

Nieuwe tankfilter in de tank (de oude was al half aan het vergaan)
Bougie kabel iets ingekort omdat deze wat uitgerekt leek te zijn zodat de schroef geen contact meer had met het ijzerdraad.
Nieuwe bougie erin gemonteerd.

Zo alles klaar en weer gemonteerd, even test stukje zonder uitlaat om het huis gedaan (wat een pracht geluid), en de Solex liep als een zonnetje en zowaar ook stationair.
Toen een test ritje verder gedaan (toch wel met lichte twijfels over de pomp).
Hij liep boven verwachting goed, tot ongeveer 1 km en toen stopte.

Nu vraag ik mij af of het toch de pomp is of dat er in de carburateur een verstopping zit omdat er geen benzine uit komt (ook tijdens het lopen niet).

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Drijft er niks in de tank, dat onder het rijden de leiding dichttrekt? Je moet altijd brandstof kunnen doorblazen.

Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Nee de tank is wel redelijk schoon, die heb ik laatst schoongemaakt omdat er wel veel troep in zat.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je de carburateurfilter al nagekeken, die kan ook vol met troep zitten.
Verder kan vervuiling in de carb ook voor nogal wat storingen zorgen.

Effe een vraagje voor meer duidelijkheid: heb je aan de brandstofpomp wat veranderd, schoongemaakt, membraam vervangen, enzovoort?

Ga anders toch maar eens na of die pomp het doet, zie mijn vorige tip, en maak desnoods aan de carb het koperen leidinkje los.

Origineel bericht van: Ronan

Ik kwam er achter dat er in het luchtfilterhuis, geen viltje zat, zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
Vergeet ook niet om in de luchtfilter een filterfoam te plaatsen, het foampje moet lichtjes ingëolied zijn met luchtfilterolie, het deksel smeer je langs de binnenzijde in met wat lagervet of zoiets dergelijks.
Daar maak je het cilindertje heel blij mee. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
De carburateurfilter ga ik vandaag even onderhanden nemen!

Verder heb ik het pompje voorzien van een nieuw membraan.

Ik heb een luchtfilter geplaatst, maar nog niet voorzien van wat filterolie en wat vet aan de binnenkant, bedankt voor de tip!

Inmiddels weer een stap verder, ik weet nu dat de pomp wel gewoon werkt, ik heb de leiding naar de carburateur los gehaald en er komt wel benzine uit de pomp.

Dus het probleem moet hem wel in de carburateur zitten.
Nu wil ik de brandstoffilter er wel uithalen maar die lijkt erg vast te zitten (alleen iets draaibaar), en het is een andere dan op 3800 (zie foto)
Nu via de handleiding van Joan Majoor wel de onderste wartel moer iets los gemaakt maar hij blijft vast zitten.
( Het koperen gedeelte was alleen een buisje, verder naar onder zit de filter hoe is deze het beste er uit te halen?.)
Zal een compleet filter systeem er ook in passen? Dat lijkt me ook makkelijker wat betreft schoonhouden.
Ik heb ook een foto gemaakt van de filter en van de leiding wat naar de carburateur gaat, mijn vraag voor nu is dit kleine filter er uit te halen?

Attached Images
brandstoffilter.jpg (154.6 KB, 426 downloads)
Filter.jpg (125.92 KB, 411 downloads)
Leiding.jpg (114.28 KB, 330 downloads)
Last edited by Ronan; 02/06/14 10:52 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Dat koper buisje: afblijven!
Draai de wartelmoer eruit dan kom je vanzelf bij het filtertje.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2014
Posts: 21
R
Ronan Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2014
Posts: 21
Hallo Allen,

Vandaag de carburateur onderhanden gehad, alle openingen nagekeken en op de filter geblazen (deze kon er blijkbaar niet uit) alles was open.
Na terug montage van de carburateur wat benzine in de tank gegooid en als test door geblazen en ja hoor er kwam wat benzine terug gestroomd (niet spuitend).
Solex weer even getest rond om het huis dat bleek goed.

Time for serious business, een wat grotere testrit (niet te groot anders was ik bang een eind terug te moeten fietsen).
Heb zo'n 25 minuten gereden, solex rustig warm laten lopen choke in het midden en paar keer vol gas ook geen probleem hij heeft er weer zin in!.
Dus voor nu lijkt het probleem opgelost!

Mijn dank gaat uit naar jullie allemaal voor de tips, deze zal ik zeker nog eens langslopen wanneer de Solex weer klachten krijgt! (het vliegwiel gedeelte heb ik nog niet naar gekeken deze neem ik mee wanneer er weer problemen ontstaan)

Bedankt!!

Groeten Ronan.

Last edited by Ronan; 05/06/14 12:20 AM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.064s Queries: 75 (0.016s) Memory: 1.2031 MB (Peak: 1.5514 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 21:54:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS