Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 37 of 54 1 2 35 36 37 38 39 53 54
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: BrianSolex

De 4600 V2/V3 gas kabel is 700 mm. De kabelmantel is 535 mm.

The 4600 V2/V3 gas cable is 700 mm. The cable sheath is 535 mm.
...

Bedankt voor deze waardevolle informatie Brian.
Dat is dus veel korter dan bij de (Europese) S4800 met een buitenmantel van 800 mm.
Wat zou de reden zijn waarom de Europese Blacknroll niet voor het type 4600 V2, V3 gasmechanisme opteerde? Het principe is eigenlijk hetzelfde.

Thank you for this valuable information Brian. So that is much shorter than the (Europian) S4800's cable sheath of 800 mm. What would be the reason for the European version of the Blacknroll, they didn't opt for the 4600 V2, V3 throttle arrangement? The principle is the same.

Last edited by AlienSolexfiend; 12/05/14 02:42 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Als alle Europese S 4800s hebben dit systeem, dan zou ik met u eens over de oorspronkelijke systeem niet voldoet aan de EU regualtions. Maar eerlijk gezegd, ik ben er nog niet van overtuigd dat alle Europese S 4800s zijn uitgerust als deze. Op dit moment moet ik denken dat een Nederlandse distributeur maakte deze wijzigingen.

If all of the European S 4800s have this system, then I would agree with you about the original system not complying with the EU regualtions. But honestly, I am not convinced yet that all European S 4800s are equipped like this. At the moment, I must think that a Dutch distributor made these modifications.


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Op mijn Franse blacknroll heb ik ook dat opmerkelijke gaatje voor de veer, dus ik betwijfel dat deze opstelling alleen bij de Nederlandse S4800 voorkomt.
Op de afbeelding zie je de gaskabel voorbij de luchtfilter een bocht naar beneden maken. Volgens mij gaat hier ook de kabel via een bocht langs onder door de kabelsteun.
Maar toch is het nog geen overtuigend bewijs.



My French Blacknroll's throttle valve unit also has this remarkable hole for the spring, so I doubt this settup is only seen on a Dutch S4800. In the picture wich i've got from a folder you can see that the cable passes by the air filter and makes a bend downwards. I believe that here also the cable goes via a curve along the bottom of the cable bracket.
But still it is not conclusive .


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208

Op 0:37 is het bovenste deel van de kabelsteun zichtbaar. wink

http://www.youtube.com/watch?v=Tj3G8mDttgo

At 0:37 the top part of the cable bracket is visible. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Aan het inrijden
****
Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2012
Posts: 106
Thank you for this video.
So, on these S 4800s, the brake lever does not control the gas?

Dank u voor deze video. Dus, op deze S 4800s, de remhefboom heeft geen controle over de gas?


The bicycle with the motor....SOLEX.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nee, de gaskabel en de trommelremkabel vooraan werken onafhankelijk.
Deze twee foto's tonen aan hoe de gasgever er binnenin uitziet.



No, the gas and the front drumbrake are working indipendently.
These two photo's give you an image of the gas controler's inside.



Maar, ik denk dat de nieuwste versie van de S4800 nu geassembleerd wordt met de klassieke 3800 voorrem.
En dat zou een verbetering moeten zijn, omdat de trommelrem vooraan veel problemen geeft.

http://www.blacknroll.com/catalogue_freins_ANG.htm
http://www.blacknroll.com/catalogue_guidon_ANG.htm
http://www.blacknroll.com/catalogue_roue_avant_ANG.htm

But I think the newest version of the S4800 are now assembled with the classic 3800 frontbrake.
And that would be an improvement, because the front drumbrake gives a lot of trouble.



Last edited by AlienSolexfiend; 14/05/14 06:47 AM. Reason: translation improvement

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt , die trommelrem blokkeerde weleens en dan staat het voorwiel in een keer stil.
dat is lastig als je op een natte en/of zanderige weg rijdt.

Nadeel van de velgrem : slecht remmen bij regen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zijn deze rem-gasbedieningen dezelfde?
Op de onderste foto is geen voorziening voor het remlicht.


http://www.blacknroll.com/catalogue_guidon_ANG.htm

Are these gas-brake levers the same?
On the photo below the part that operates the brake light is missing.






Last edited by AlienSolexfiend; 14/05/14 06:40 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Klopt , die trommelrem blokkeerde weleens en dan staat het voorwiel in een keer stil.
dat is lastig als je op een natte en/of zanderige weg rijdt.

Nadeel van de velgrem : slecht remmen bij regen.

Ja, levensgevaarlijk die dingen. crazy

Heb je de nieuwe uitvoering al gezien, en is er nog meer aan de BnR veranderd?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, bij mij staan er 3800 motoren op dus dat probleem is opgelost grin .

Als er frame delen stuk of krom gaan dan worden deze ook vervangen door 3800 onderdelen.

Dus als er vaak genoeg wat stuk gaat wordt het uiteindelijk weer een Solex whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dus toch Hollandse modificatie? grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Vandaag druk aan het reviseren. Nwe zuiger, membraam, ontsteking etc etc in mn nieuwe? 1960 OTO.
We gaan op voor de RDW bende...


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Niet teveel onderdelen kopen dan hou je nog wat over voor de keuring en kentekenplaat wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ben met de Duitsland Solex bezig geweest om te kijken waar het vermoge-verlies vandaam komt.

Het blokje is aan de buitenkant droog, alleen bij de rol zie ik iets vettigheid aan de lagerkant.

Zou dit al genoeg zijn om hem 25 ipv 36 te laten lopen ?
(zie foto's)


Gr. Han

Attached Images
rolvet1.jpg (97.42 KB, 50 downloads)
rolvet2.jpg (112.54 KB, 48 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Haal de rolunit er maar af en kijk of je iets aan de kering kan zien, veertje er af bv


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is dat bij een Franse Solex waar je de keerring van achter het lager moet vervangen ook te repareren zonder dat heel het blok weer uit elkaar hoeft ?

Han

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bij dit type kering gaat het veertje er niet zo snel af, is meestal bij de kleine kering van Eriks.

Als het krukaslager los zit zit dus de kering ook los (die word geklemd door het lager), trekt valse lucht, bekijk dat ook eens.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zal ik doen, ik hoop niet dat ie los zit, hij is op de "juiste" manier geborgd, met 3 ingeslepen punten.
Wanneer hij los zit dan heb ik iets verkeerd gedaan.....



Han

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als hij los zit is de lager passing van het carter te ruim, dit krijg je met een nieuw lager en locktide ook niet weer klaar, ik ben benieuwd.....suc6


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Vandaag Duitsland blok uit elkaar gehaald ; er mankeerde nogal wat aan :

Moer van drijfstang schuurde langs het carterdeksel.
Uitlaatpoort zit voor ¾ dicht.
Lager rammelt in het carter ( ik had tijdens het rijden al zo'n vermoeden omdat bij hoge snelheid de motorhevel als een gek heen en weer ging).

Zou het lager nog weer met lint vast te zetten zijn ?
En hoe kan het dat na 1100 km de uitlaatpoort al zo dicht zit, de pet is mooi koffiebruin en aan de zuigerkop zie ik ook niets bijzonders.

Gr. Han

Attached Images
pet.jpg (93.85 KB, 60 downloads)
zuiger.jpg (96.23 KB, 59 downloads)
careterdeksel.jpg (99.15 KB, 59 downloads)
drijfstangmoer.jpg (101.71 KB, 59 downloads)
poortdicht1.jpg (94.31 KB, 64 downloads)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
nog 2 foto's

Attached Images
poortdicht2.jpg (101.59 KB, 58 downloads)
poortdicht3.jpg (93.5 KB, 60 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dacht ik al, als er valse lucht aangezogen word, in dit geval langs het lager wat los zat heb je dus ook slechte verbranding en dus veel kool.

Lager speling op vullen met voelerband ben ik helemaal mee gestopt, na een jaar zit het lager weer los omdat het carter gewoon verder oprekt, kijk of je een nog goed carter op de kop kan tikken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet niet welke smeerolie gebruik maar dit is niet goed.
Hoe rijk smeer je?

Ja die moer tegen carterdeksel.
Zelf vandaag de Amuse in elkaar gezet en ik heb een nieuwe spoelenlager gebruikt zodat die er op gedrukt moet worden zodat de krukas niet zomaar naar rechts gaat. Dit lager moet juist de krukas goed naar links houden, vind ik. Het oude lager begon er los op te zitten omdat ik deze een aantal keren gedemonteerd had de laatste tijd.

Het licht er aan hoe erg het lager los in het carter zit maar er is zeker met lint veel te bereiken. Altijd lastig om in te schatten he.

Succes met je beslissing. CNC carter is ook mooi hoor. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik weet niet welke smeerolie gebruik maar dit is niet goed.
Hoe rijk smeer je?

Ja die moer tegen carterdeksel.
Zelf vandaag de Amuse in elkaar gezet en ik heb een nieuwe spoelenlager gebruikt zodat die er op gedrukt moet worden zodat de krukas niet zomaar naar rechts gaat. Dit lager moet juist de krukas goed naar links houden, vind ik. Het oude lager begon er los op te zitten omdat ik deze een aantal keren gedemonteerd had de laatste tijd.

Het licht er aan hoe erg het lager los in het carter zit maar er is zeker met lint veel te bereiken. Altijd lastig om in te schatten he.

Succes met je beslissing. CNC carter is ook mooi hoor. laugh


Het is een 3800 geen oto, dan kan je niet zoveel met een cnc carter.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De olie die gebruikt is komt van Jouke, we smeerden 1,5 dopje van een 3800 op een liter.

Han

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
De olie die gebruikt is komt van Jouke, we smeerden 1,5 dopje van een 3800 op een liter.

Han


Dit zegt me niets. Gebruik Castrol 2T (de gewone) en 1:40. Ik heb geen last van kool.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 22
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Apr 2014
Posts: 22
mijn rem bijgesteld van mijn solex franse solex zwanehals
en stukje er op gereden

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Husqvarna ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik niet alleen .....



Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ohh...maar nu komt het goed! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat motortje gaat lopen als nooit te voren. cool


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: solexnl
Ik niet alleen .....




Mooi plaatje


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 39
F
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Apr 2014
Posts: 39
Foto?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is dan echt een fiets met hulpmotor. Heel mooi hoor Ghost.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dan is zo'n peperbus niet iets voor mij, want hier staat meestal wel een windje. laugh

Zit dat echt lekkerder dan een Oto? kan me dat niet zo voor stellen want het is een gewone fiets toch.


Last edited by Alfons_Amuse; 21/05/14 01:35 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Juist daarom, omdat het een hogere zit heeft kan je ook makkelijk fietsen/meetrappen .
Meetrappen op een OTO is meer een Circusact grin , tenzij je klein van lijf en leden bent wink
Zo heb ik een 24" met een OTO motor erop, rijdt(en fietst) prima.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Duitsland Solex loopt weer !


Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke FF en Willem op die fiets. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Das mooi dan, overnieuw dan maar om hem echt af te maken. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
grin

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Han

hoe heeft de voeding voor de nav. zich gehouden???
jij in elk geval goed je hebt toch maar weer volbracht

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Gereviseerd Koffertje blok 1958


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Glimt als nieuw.
wel mooi zo'n raam in de werkplaats whistle .

Vorige week kwam ik bij toeval wat tegen, is Chinees en uitrichten voor het lassen ,doen we niet aan, eindcontole ook niet :



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier een Hollands geintje, even de rem afstellen, geen idee
hoe het mijn voorganger gelukt is, mij lukte het niet.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja, die hebben het niet begrepen, maar als je de knop indrukt en de moer komt uit zijn gat zal het (hoewel iets zwaarder) toch echt wel gaan ?

Kom de laatets tijd nog meer "hollandse" verrassingen tegen: de manieren waarop men bedenkt dat frictie platen aan de schetsplaten vast gemaakt moet worden is kennelijk schier ongelimiteerd.
veren binnen /buiten, ringen wel of niet, extra grote gaten in de platen want anders gaan de contramoeren er niet door, wel of geen contramoeren, borsten onder of boven, aandraaien zodat bij losdraaien de draad knapt en niet het moertje los en dat is maar een selectie.

Last edited by Joan; 21/05/14 08:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
We kunnen wel een topic starten over Chinese ongein, ik heb ook nog wel een stuk of wat plaatjes Chinese eigenaardigheden.


Last edited by Roelof; 21/05/14 10:15 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dat zijn dan de knoeiers die geen cent willen uitgeven voor een hobby.
Jammer want ze verprutsen alles.
Ook geen liefde voor de techniek.
Solex rijden niet waard.
mad


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hij kan toch gewoon remmen of zie ik het verkeerd? Dat het niet zo hoort is duidelijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ziet er heel netjes uit Roelof.

Je zoekt nog een bougiekap zo te zien.

Last edited by Alfons_Amuse; 22/05/14 01:35 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ziet er heel netjes uit Roelof.

Je zoekt nog een bougiekap zo te zien.

idd bougiekap moet door de haak zijn en van rubber en die heb ik dus niet, weer iets om op beurzen naar uit te kijken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zag op het Zundapp form van die rubberkappen. Een hele doos vol. Was een opkoop van iemand.

Ik ga eens zoeken op dat form. Is kijken of ik dat terug kan vinden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb een oproep geplaatst Roelof. Even afwachten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Heb een oproep geplaatst Roelof. Even afwachten.


ok klasse.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vandaag heb ik van mijn gedemonteerde Oto '63 alle bouten en moeren, boutjes en moertjes, zadelpen, zadelframe veren, strop, trapas, motorlichter en -haak etc.etc. verzameld zodat het komende week naar de verzinkerij kan.
Een stapje verder in het proces dus.
Eind deze week komt frame terug van poeder coater en kan het trekken van de biezen beginnen. wink

Last edited by RedFox; 25/05/14 09:16 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF passen, 't kennet whistle



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
jij kijkt niet op een deukje of krasje extra haha.
Heb je trouwens krassen op je lens of stond je achter een spinnenweb ? wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt, een spinneweb, ik denk , datziettienie ,maar toch cool

Ik moet inderdaad oppassen dat er geen krassen op de auto komen, tot nu toe is dat aardig gelukt.

Hier en daar een doekje tegen de scherpe kantjes......


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
En nog een stemadvies ook. wink
Beetje scheef dus je kunt nog alle kanten uit grin

Last edited by zeezout; 28/05/14 06:52 PM. Reason: beetje scheef

Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
is dat Aspen of limonade in die cans net buiten de auto ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Geen idee het smaakt wat zoetig en, heel raar, de Solex kan er ook
op rijden. wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag heb ik mijn achterwieltje eruit gehaald en de kogels van het lager moeten vernieuwen. 2 jaar geleden vernieuwd en nu al rot. Gelukkig niets aan de asconussen of ringen. Dat ziet er perfect uit. 6 van de 22 kogeltjes echt stuk. Het maakte af en toe wat knakkende geluiden. Eerst dacht ik er is een spaak stuk en dat tikt ergens tegen maar dat was het niet.
Waarschijnlijk wat speling gehad en daardoor slijtage. Of slechte kwaliteit kogeltjes.
Het loopt nu weer mooi rond.

Attached Images
DSC01320.JPG (97.14 KB, 80 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ben toch bang dat je de naaf had afgesteld als een pepermolen Alfons. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb datzelfde eens gehad met een atb van mn zoontje. Zaten Chineese kogeltjes in. Trapas, voor-en achternaaf hadden gebroken kogeltjes. Goede kogels splijt je echt niet. Alles toen vervangen en nooit meer last gehad.

Let er ook goed op dat alle kogels exact dezelfde afmeting hebben anders besttaat de kans dat ze gaan vreten.

Chineese kogelvreters dus.: wink:

Ik zie nu je plaatjes. Het ligt in jouw geval niet aan de kwaliteit van de kogels, maar aan de afstelling of een verschil in diameter.

Last edited by 49cc; 15/06/14 03:25 AM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier sluit ik me bij aan :
de kogeldiameters kunnen verschillend zijn.
Laatst ook nog de kogels in een achterwiel vervangen en met een "micrometer" schroefmaat de diameters zomaar eens nagemeten .
Er zaten onderling afwijkingen tussen van meer dan 0,1mm !! crazy
Kortom, kogeltjes van de zelfde maat gesorteerd en gemonteerd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik had kogeltjes 5,5 mm in een achternaaf. Zolang vervangen door 6,3. Een kogeltje minder erin gedaan.
Radius vd conus is veel groter dus lijkt mij geen kwaad te kunnen. Ik houd het wel in de gaten natuurlijk maar tot nu toe loopt het lekker. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik hou het goed in de gaten nu. De kogeltjes die er nu inzitten zijn allemaal 5,6mm met de schuifmaat gemeten dan.
Netjes afgesteld en geborgd.

Waar zijn goede kogels te koop? Merk of wat dan ook. Ik wil mijn connusjes en ringen heel houden.

Ohja dat geluidje heb ik maar sinds de laatste 2 dagen. Toch vind ik ze behoorlijk gesleten.

Last edited by Alfons_Amuse; 15/06/14 04:29 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Ben toch bang dat je de naaf had afgesteld als een pepermolen Alfons. wink


Het is een Oto Roelof geen peperbus. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Das wel super mooi gemaakt Willem, complimenten!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Alle fabrikanten maken de kogels in de maten van min 0,005 tot - 0,005 m.m. en zijn dus ook zo te bestellen.
Normaal worden kogels gemaakt op de juiste maat met een tolerantie van - tot + 0 ,0005 m.m..
Ook door de oosterse fabrikanten .
Door het systeem van maken is een afwijkende kogel niet mogelijk ( ook niet in andere landen ).
Wat er op de foto te zien is van deze kogels is pitting.
Dat wil zeggen dat er veeeeeeel te veeeel druk op de kogels heeft gestaan bij foute montage.
Het systeem van de conis methode is de slechtste die er bestaat.
Dat komt doordat bij het afstellen de speling ( volgens sommige monteurs)te krap is genomen.
Meestal gaat het fout omdat men de speling te goed wil afstellen,dus zonder speling.
De conis word wel een beetje vast gezet met een veel te dunne borgmoer .
Bij het onbeschoft sterk vastdraaien van de wielmoeren zullen de conissen nog iets verder naar elkaar toe gedwongen worden .
De speling was bij het begin al helemaal niks zelfs al over de niks heen en dan gaan we nog eens met zeer grof geweld de conissen nog verder naar elkaar toe brengen .
Hierdoor wordt de puntbelasting op de kogels zo groot dat er gewoon stukjes er uit gedrukt worden ( de puntbelasting kan welmeer dan 400 k.g. per kogel zijn.
Hou er ook nog rekening mee dat als er nog een gewichtig iemand op dat voertuig zit en dan net die ene kogel onder staat en dan deze gewichtige persoon nog eens bijna van zijn voertuig valt er deze onderste kogel er nog een paar honderd k.g, er bij zal krijgen.
Dus 400 plus nog eens 200 tot 300 is 700 kg per kogel.
En volgens mij is dat een ietsje pietsje te veel tenminste zo was dat vroeger.
Ik hoop dat nu het probleem wat duidelijker is geworden.
Meer weten meer vragen.
De conissen gaan alleen kapot door rotsooi en te vast aandraaien en nergens anders door en soms ook door ongehoord veel kilometers maar dat is een zeldzaamheid.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waardoor precies blijft voor mij nog steeds een vraag Jan V. Toch proberen wij de lagers goed af te stellen en ik ga er vanuit dat we dat toch wel goed doen. We hebben toch wel iets ervaring. Maar wat je zegt. Bij monteren van het wiel kan het fout gaan. Misschien is dat bij mij ook gebeurd. Wat ik wel weet dat het ineens optrad. De laatste 2 ritjes van en naar school. Tesamen 14 km. De conussen en cups zijn gelukkig helemaal goed. Niets aan te zien. Alles netjes weer terug en inmiddels al een x aantal km gereden en niets aan de hand. Moet nog wel een setje nieuwe kogels, want ik heb de slechte vervangen door oude kogels die ik nog had. Ben benieuwd of er binnenkort weer wat stuk gaan. Als dat gebeurd ga ik toch ervan uit dat de kwaliteit kogels niet goed is. Ik heb ze 2 jaar geleden vernieuwd, omdat de conussen toen niet meer goed waren.
Ik hou het in de gaten natuurlijk. Maar zoals gezegd het is nu goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Willem61
Origineel bericht van: Willem61
Aan de solex niets, maar wel om op de volgende oldtimerdag beter naar voren te komen, want een PB heeft geen stuuraanslag waardoor het stuur bijna dwars staat. dit dus aangepast met een mooie steun waar ook de uitleg/tekst van de solex geplaatst kan worden.


Vervolg.

Dat ziet er puik uit Willem!
Prachtig gerestaureerd die PB.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Meestal loopt het kapot doordat te los zit. En dan gaan de conussen meelopen en dan wordt het een koffie-molen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Johnnie
Meestal loopt het kapot doordat te los zit. En dan gaan de conussen meelopen en dan wordt het een koffie-molen.


Johnnie. bedoel je dat de borging van de conus te los zit?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
De conissen gaan alleen kapot door rotsooi en te vast aandraaien en nergens anders door en soms ook door ongehoord veel kilometers maar dat is een zeldzaamheid.

helemaal mee eens, maar als extra: kogels en conussen gaan ook kapot door kromme assen en soms door de kwaliteit conus waar het draadgat soms min of meer diagonaal doorheen gaat .
die hoge puntdrukken die Jan zo mooi beschrijft worden dan door de "hoog/laag" van kromme assen en diagonale conussen nog eens versterkt. ( hoewel door de "conus" er iets vrijheid zit in uitlijnen)
verder zie je vaak dat verkeerde kogels gemonteerd worden waar de radius niet past bij de radius van de cup of cone, er zijn kogels in duizend maten en dan ook nog eens het verschil tussen "mm" kogels en "inch" kogels ( de meeste)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Na het hermonteren van mijn motor moest ik de kabels van de verlichting nog aansluiten. Ik heb de lichtschakelaar type 3800 er tussenuit gelaten. Anders dan bij een Oto heeft de 4800 en 3800 een aparte lichtspoel, en dan is het i.v.m. de belasting niet nodig om het licht te kunnen uitschakelen. En dit type schakelaar vind ik zacht uitgedrukt niet zo'n goed bedacht systeem.
Ziezo, mijn voor en achterlicht doet het weer. Wat wil je meer? wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
................................ Wat wil je meer? wink


Probleemloos rijden met de 4800 misschien ?? whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
................................ Wat wil je meer? wink


Probleemloos rijden met de 4800 misschien ?? whistle
Toch alweer een probleempje minder, niet dan? grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ja Alfons, dat bedoel ik inderdaad. Nieuw van de fabrikant, losse contra-moeren, of Shimano naafdynamo's die veel te strak staan. Alles moet je controleren.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Johnnie
Ja Alfons, dat bedoel ik inderdaad. Nieuw van de fabrikant, losse contra-moeren, of Shimano naafdynamo's die veel te strak staan. Alles moet je controleren.


Ja de rechter kant kun je goed vastzetten. de linker kant wordt lastiger. Ik heb deze met een waterpomptang vast gehouden en dan met de steeksleutel vastgezet. Stukje voor stukje. Ik moet nog eens een sleuteltje bijwerken dat hij er tussen kan. Ook de platte kant van de conus wat breder/dieper maken. Het zit goed vast, dus moet het goed zijn. Het is tot nu toe geen peperbus. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Of de borgmoer goed aandraaien op de conus aan de remkant goed vastzetten met een gedemonteerde as.
Daarna de as monteren en aan de tandwielkant afstellen, dan kan je er beter bij.
Er zit aan die kant ook een speciale ring die voorkomt dat de cone meedraait als je de borg moer aandraait,
deze zit niet aan de remkant.
En dan "voelen" dat er toch een beetje speling zit tussen as en naaf, minimaal maat toch wat speling.

Is maar net aan welke kant je begint....en eindigt natuurlijk .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zeker FF. Dat van die speciale ring wist ik niet. Weer wat geleerd. Heb hem ook nog niet gezien. Vind het wel logisch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Of de borgmoer goed aandraaien op de conus aan de remkant goed vastzetten met een gedemonteerde as.
Daarna de as monteren en aan de tandwielkant afstellen, dan kan je er beter bij.
Er zit aan die kant ook een speciale ring die voorkomt dat de cone meedraait als je de borg moer aandraait,
deze zit niet aan de remkant.
En dan "voelen" dat er toch een beetje speling zit tussen as en naaf, minimaal maat toch wat speling.

Is maar net aan welke kant je begint....en eindigt natuurlijk .

Attached Images
PC290036.jpg (51.07 KB, 90 downloads)
zo is dat bij mij..

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een plaatje "zegt" soms meer dan duizend woorden,
mooi plaatje Ad whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu ik deze foto zie, kom ik erachter dat ik deze foto al eens gezien heb. Alleen begrijp ik niet hoe dat u-vormig plaatje de moer kan borgen. Ik vind het een vreemd ding.
Wat begrijp ik hier niet van?
confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen.
Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen.
Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.


Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Weet je waar die opengezaagde ring ook wel gebruikt wordt,sommige knutselaars willen het wiel er niet helemaal uithalen als bv het kettingwiel te dicht bij de pad van de achtervork zit dan zaagt men een ring open en schuift hem er tussen er is dan wat meer ruimte voor het kettingwiel vaak tegen gekomen in mijn fietsenmakers tijd vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen.
Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.


Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?


Misschien heb je een Leleu naaf,daar zit een gleuf in de lengterichting
van de as en een borgring met een nokje in het gat.

Attached Images
DSC03994.JPG (216.75 KB, 66 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de naaf op de goede manier uit elkaar haalt dan kom je dit borgplaatje al vrij snel tegen.
Er zijn 2 uitsparinkjes in de as waar het Hoefijzertje invalt.


Ik heb dat gekke plaatje echt niet hoor. Dat het in die 2 uitsparingen komt te vallen, begrijp ik wel. Maar hoe borgt hij dan?


Misschien heb je een Leleu naaf,daar zit een gleuf in de lengterichting
van de as en een borgring met een nokje in het gat.


Ja die heb ik. Raadsel opgelost. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er zijn ook zat gladde assen in omloop en dan is het tobben want je hebt dan geen borgring , inderdaad wel altijd de kant aan de trommel eerst vastzetten en stellen aan andere kant.
overigens die borgring en gleuf verstaan elkaar vaak niet en dan vreet het lipje zich in een stuk draad en verdraait alsnog, truuk is dan om te onthouden hoeevl de boel verdraait, dit als "toeslag" te geven op je speling tegen de klok in, met aandraaien en door dat verdraaien loopt het syteem dan meestal naar de gewenste speling toe, een zogenaamdd "iteratief" proces, vaak dien je het een paar keer over te doen, maar als het eenmaal zit kun je het wel een jaar of 3 laten zitten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is inmiddels wel duidelijk, dat bij de Solex alles anders kan zitten. Zal wel door de tijd heen zijn gekomen dat er door alle reparaties onderdelen zijn uitgewisseld.
Als het maar goed zit.
Inmiddels wel 100 km gereden en het zit goed.

Last edited by Alfons_Amuse; 28/06/14 02:07 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag toch maar de uitlaat aan het spatbord vastgemaakt.
Deze vervanguitlaat kan niet aan de spatlapbevestiging gemonteerd worden. Als ik hem zou verbuigen om hem (hoger) aan de spatlapbout te doen passen, zou de pijp na enige tijd dicht zitten van de olie die niet weg kan.
Om deze uitlaat toch te kunnen bevestigen was er destijds een gat in het spatbord gemaakt om hem met een bout "erop" vast te zetten. Echter kwam de uitlaat steeds los. Vandaag heb ik de uitlaatbevestiging aan diezelfde bout "onder" het spatbord bevestigd, dat bleek goed te werken.


Last edited by AlienSolexfiend; 30/06/14 08:44 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
. Als ik hem zou verbuigen om hem (hoger) aan de spatlapbout te doen passen, zou de pijp na enige tijd dicht zitten van de olie die niet weg kan.

het tocht een beetje in die pijp, olie die daar in zou willen blijven moet toch wel een harnasje aan trekken dan, dat is anders in de pot, daar kan het uitzuchten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ha, dat maak dus niet uit, ik vermoedde het maar was niet zeker. Hoe dan ook, het lijkt er nu degelijk aan bevestigd te zijn.

Is het eigenlijk normaal dat ik nu de motor hoor resoneren tijdens het volgas rijden?
Als ik gas terug neem hoor ik ook een licht dof plofje ergens in of rond de uitlaat.

Het uitvallen bij stilstand is nog steeds een feit, met warme motor dan. Toen ik hem gisteren voor de eerste maal startte, bleef hij een 100 meter verder bij stilstand even draaien. Viel dan uiteindelijk al viertaktend en hevig schokkend toch uit. Ik ga er voorlopig van uit uit dat het aan de koppeling ligt.

Ik moest gisteren de remluchthendel precies in het midden zetten om hem vlotter en sneller te doen rijden, het duurde een hele poos tot ik dat doorhad. Gewoonlijk zet ik hem iets over de helft of voluit rechts.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ali, ik heb dat gisteren bij "pruttelen/smoren" dat ik de enige Solex met e-ontsteking ook die verschijnselen kreeg :

verlies in trekkracht met slecht reageren op de mengselhevel,
afslaan na stoppen en
af en toe een knal uit de uitlaat crazy .

Ontsteking is flink in de war en heb deze door een kontaktpunt ontsteking vervangen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Ali, ik heb dat gisteren bij "pruttelen/smoren" dat ik de enige Solex met e-ontsteking ook die verschijnselen kreeg :

verlies in trekkracht met slecht reageren op de mengselhevel,
afslaan na stoppen en
af en toe een knal uit de uitlaat crazy .

Ontsteking is flink in de war en heb deze door een kontaktpunt ontsteking vervangen.

Is helaas mijn ervaring ook met dat Chinese spul. Raar, want aanvankelijk loopt het lekker, maar gaat het eenmaal fout dan kun je beter terug naar de contactpunten. Ook niet altijd ok, maar als er iets niet goed werkt dan kun je in ieder geval gericht gaan zoeken.
Maar voor de mensen die goede ervaringen hebben met de Chinees: Houden zo!


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mijn e-ontstekingen doen het nog steeds perfect, ca 10 in gebruik, de eerste vanaf ca. 2010.

Één keer ook een probleem gehad, nog maar een mini-mini vonkje, ook weinig trekkracht, vervangen door nieuwe e-ontsteking en rijdt nu nog steeds.

Een ander probleem dat ik heb gehad was dat het zaakje bij een bepaald toerental ging vervroegen. Ook vervangen door nieuwe e-ontsteking, loopt ook nog steeds.

Voor de prijs van een complete ontsteking heb je ook een imitatiespoel. Laat ik daar nou juist slechtere ervaringen mee hebben whistle

Ik hou het fijn bij de electronische wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb hier nog een heel mooi OTO pompje liggen. Ik wil de kogeltjes vernieuwen omdat hij niet meer echt geweldig pompt. Kan natuurlijk ook vuil zijn daarin maar kan dat niet zien.

Wie wil voor mij dat pompje reviseren. Voordat ik het sloop en dat zou zonde zijn. Of daar een koper of kunststof prop inzit weet ik niet. Ik blijf er even voorzichtig mee. Nog niet aan geprutst.
Wie helpt mij. Of kunnen we het samen doen, lijkt mij leuk.


confused confused confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Koper(messing) of kunststof kan je van buitenaf zien en het onderste kogeltje ook, metaal of glas.
Vervuiling is mogelijk, leg het pompje in Aspen, dat lost ook vuil op.
Heb je de blaas/zuigtest al gedaan ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Metaal kogeltje. Al 2 weken in wasbenzine enz.. gelegd. Weet echt niet of het koper of kunststof is.
Test ook gedaan en dat voelt niet helemaal juist.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 37 of 54 1 2 35 36 37 38 39 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 93 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.336s Queries: 222 (0.216s) Memory: 1.9741 MB (Peak: 2.9761 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 12:05:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS