Hallo allemaal, Ik heb het volgende probleem met mijn solex. Als ik hem start loop hij 5 minuten maar daarna niks meer. Met doorstarten krijg ik een vettige bougie. De bougie blijft gewoon vonken geven, heb ook getest zonder bougie en de kabel 1 cm voor de cilinder te houden en de vonk springt mooi over. De membraam heb ik vervangen van pomphuis. Het betreft een solex oto van 1962. Is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen? Alvast bedankt. Grt Cris
Als de spoel kapot is mag ik toch geen vonk meer hebben?? als het motortje goed loopt gaat ie helemaal uitelkaar en wordt opnieuw gespoten.
Het is beter om de motor eerst uit elkaar te halen dan zomaar proberen. Vaak gaat er dan iets mis met dat proberen. Hij kan vonken buiten de cilinder omdat je dan geen druk hebt. Als de spoel warm wordt kan hij gek gaan doen door vocht.
Heb je verder nog niets aan je Solex gedaan? Vaak zijn van de langslapers de contactpunten gecorrodeerd/vervuild. Dat wil zeggen: vonken als je geluk hebt. 1cm vonk is wel behoorlijk, test je dat meteen na afslaan? Slaat hij trouwens later wel weer aan? Heb je nog oude benzine misschien?
Sla de tip niet in de wind om eerst het motortje te controleren en schoon te maken van binnen, kan veel ellende besparen
Hoi John Ik doe het testen met de bougie eruit en dan een boormachine op de spoel zetten dan kan ik het testen met de vonk. Zou het toevallig niet kunnen liggen aan de benzinepomphuis?
Hoi John Ik doe het testen met de bougie eruit en dan een boormachine op de spoel zetten dan kan ik het testen met de vonk. Zou het toevallig niet kunnen liggen aan de benzinepomphuis?
dat kan zeker als het pompje niet optimaal werkt dat kunt ge het beste zien aan de terugvoer leiding die moet konstand goed blijven terug lopen zo niet dan is je pompje slecht dat heb ik al meerdere malen meegemaakt en dan word je bougie ook nat maar dan draaid het motoetje niet goed en valt stil gr pierre
zal ik eens kijken waar ik zo een pompje kan regelen. Er gaat geen benzine namelijk via de terugvoer leiding.
heel goed schoonmaken en de zuig/blaasproef uitoefenen. controleren of je geen kogeltje kwijt bent. Originele pompjes waar niet aan gerabbezakt is zijn in de meeste gevallen toch wel weer tot leven te wekken.
overigens als het motortje versleten is en de compressie is (bijna) weg heb je ook een probleem, maar je stelt dat hij wel 5 minuten gelopen heeft en daarna stopt, veelal toch een teken dat er nog steeds ergens vuil in je aanzuigleiding zit die het slurpen aan de brandstof tegen houd ( zie je ook niets van terug) dan heb je nog kans dat er corrosie van de punten vanaf de zijkant toch tussen je punten is gedrukt en daarmee de contactwaarde bij sluiten niet optimaal maakt
in die pompjes zit bovenin een sproeier en daar onder een kogeltje. nu is mijn vraag hoe vast moet die sproeier gedraaid worden? als ik hem helemaal vast draai heeft het kogeltje geen werking?
Het is geen sproeier maar een afdichtingsschroef. Zorg dat je de originele hebt, en dat er een koperen ringetje onder zit. Anders draai je het binnenwerk aan gort.
Zal zo een paar foto`s erop zetten. In ieder geval komt er wel nu benzine uit de retourleiding. Hij pruttelt een beetje en gooit zijn benzine via de uitlaat eruit.Dus volgens mij is er iets niet goed met het pompje?
Benzine loopt door retourleiding, pompje is dus ok. Heb je alles al schoongemaakt? Dan stop nu met testen, dat komt wel goed. Je weet niet hoeveel derrie al in de uitlaat zat.
Nou hier even een paar foto`s van het pomphuis.In het pomphuis zit een stelschroef/sproeier zit een gaatje in. Als ik die schroef aandraai helemaal draai ik het kogeltje klem. Er zitten 2 kogeltjes erin.Hij start even en slaat weer uit dan is de bougie vettig.In het kleine gaatje van het pomphuis zie ik een kunststof bus zitten. Als ik de stelschroef aandraai zie ik de kunststof bus omlaag komen. Hoe los ik dit probleem op???
Dat is idd niet de afdichtingsschroef die ik bedoelde, die komt hier nog op. Zorg dat je kogeltjes nog loszitten anders kan het pompje niet werken. Misschien verzuip je hem, hoe staat je mengluchthendel? als je die volledig naar links laat staan zal hij ook afslaan, zet hem ergens in het midden.
Kom je er niet uit: Roermond is maar een half uurtje rijden, kom gerust langs
Nou hier even een paar foto`s van het pomphuis.In het pomphuis zit een stelschroef/sproeier zit een gaatje in. Als ik die schroef aandraai helemaal draai ik het kogeltje klem. Er zitten 2 kogeltjes erin.Hij start even en slaat weer uit dan is de bougie vettig.In het kleine gaatje van het pomphuis zie ik een kunststof bus zitten. Als ik de stelschroef aandraai zie ik de kunststof bus omlaag komen. Hoe los ik dit probleem op???
Die pompjes met dat holle messing schroefje kom je niet vaak meer tegen. Dat schroefje zit er in om te voorkomen dat de kogel eruit kan vallen bij onderhoud, latere pompjes hebben dit holle schroefje niet meer. Het kunststof busje wat je ziet is de zitting waar het kogeltje op ligt. Er zitten 2 van die busjes in en ook 2 kogeltjes, een pers en een zuigklepje. Het gebeurt wel eens dat de busjes in de loop der jaren los gaat zitten in het pompje (door verandering van brandstofsamenstelling ??) . Ikzelf heb al bij een aantal pompjes het bovenste, losse, busje door een nieuwe vervangen.
Hoe op te lossen ? messing stelschroefje eruit halen, pas op dat het kogeltje er niet uit valt. De originele schroef (zeskant staafje met aan beide zijden M6) , met koperen ringetje in het pompje draaien.
Ik denk dat ik eens binnenkort jou kant op kom John. Ga morgen nog eens proberen . Mocht dat niet lukken schroef ik hem ff eraf de motor en kom ik naar het gezellige limburg!
Nou hier een update, Messing schroef uit pomphuis gehaald. Uit de retourleiding stroomt een dun straaltje benzine. Motor slaat aan voor 5 seconden en dan weer uit. Bougie is dan vettig na lang doorstarten. Zal het probleem dan toch in het pomphuis zitten omdat het bovenste buisje los zit kan hem omhoog en omlaag schuiven. Bougie heeft continu vonk. Ben bijna ten einde raad. groetjes Cris
Hoe vol zit de tank? Oude pompjes kunnen wel eens moeite hebben als het peil in de brandstoftank laag staat. Misschien scheelt er wel degelijk wat met je pomp ... Heb je ook al nagegaan of de tank voldoende ontlucht (onluchtingsgaatje in tankdop of ontluchting via carb)? Verzuip je hem wel niet bij de vele startpogingen?
Ik probeer mee te denken.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Als dat Koffertje van je het wel goed doet, zet dan even het pompje over. Is het probleem over dan weet je zeker dat het aan het pompje ligt.
Storingzoeken is kijken wat er gebeurt, komt er b.v. voldoende benzine retour als de storing zich voordoet. Als dat zo is dan werkt de pomp goed en kan je dat van je lijstje afstrepen. Heb je het tankfilter al gecontroleerd ?? Achter de tank-aftapplug zit een messing filtertje , deze kan nagenoeg dichtzitten. Maak ook de aftapplug goed schoon, hierin kan ook veel vuil zitten.
Het koffertje staat niet bij mij thuis meer heb hem nu bij mijn ouders neergezet. Mijn vader wou ermee rondtuffen en die woont een kleine 125 km bij mij vandaan hahaha. Ga gewoon verder uitdokteren waar het probleem kan zitten.
Het koffertje staat niet bij mij thuis meer heb hem nu bij mijn ouders neergezet. Mijn vader wou ermee rondtuffen en die woont een kleine 125 km bij mij vandaan hahaha. Ga gewoon verder uitdokteren waar het probleem kan zitten.
Komt die toch gewoon effe langs tuffen met de Solex.
Reserve onderdeeltjes als een pompje, bougie en kabel, ontstekingsspoel, condensator is zeker makkelijk om een storing makkelijk op te lossen.
ik zou toch ook eens een nieuwe condensator steken en eerst testen of die wel goed is wand als die stuk is slaat de moter ook aan maar blijft hij niet draaien dus uittesten die condensator groetjes pierre
Nou ik ga zometeen de spoel laten doormeten en condensator en nieuw contactpuntjes erin. Hopelijk kan Van Gestel mij helpen hier in Eindhoven. Wordt vervolgd
Nou ik ga zometeen de spoel laten doormeten en condensator en nieuw contactpuntjes erin. Hopelijk kan Van Gestel mij helpen hier in Eindhoven. Wordt vervolgd
Mocht het daar niet lukken, ben je welkom in Boxtel
Nou hij loopt al een stukje beter, heb de contactpuntjes opnieuw afgesteld. Morgen nog ff beter afstellen en dan kan ik met het volgende hoofdstuk beginnen. Solex opnieuw spuiten.
Volgens mij zijn er meer dingen niet goed. Als je de brandstof leiding niet vastzit, dan zal er brandstof moeten lekken bij voldoende opbrengst. Maar je bougie is nat (verzopen) na de lange start-poging. Ik denk dat de bougie-vonk te slap is onder compressie-druk. En als de losse leiding niet lekt, dan komt er te weinig brandstof boven. Dan heb je volgens mij ook te weinig compressie. Maar dit beoordeel ik van afstand zonder te zien. dus...
Dat messing schroefje ( sproeier volgens u ) moet er wel degelijk in zitten bij deze pompjes . De maatvoering is bij deze pompjes anders. Eerst gaat er een kunststof busje waarin een kogel kan afsluiten . Dan komt er weer een kunststof busje waarin weer een kogel om af te sluiten. Hierop komt dat z.g. messing schroefje met een gaatje. Dat schroefje mag niet te ver naar binnen gedraaid worden, Niet verder dan einde draad van de pomp. Het te vast aandraaien zal de kogel te ver in het kunststof deel drukken en deze kogel kan dan niet meer bewegen. Is dat al eens gebeurd dan aan de onderkant een 0,5 m.m. afvijlen en dan er weer indraaien (niet te vast ). Door dat kleine gaatje kan je bij deze pompjes controleren of ze goed werken Er moet hier brandstof uit komen bij het draaien van de motor . Bij deze soort pompjes hoort een zeskant stuk op met aan twee zijden een draad van 6 m.m. en mag niet vast op het messing stukje komen. Deze constructie kon je de pomp controleren zonder het kogeltje kwijt te raken. Was vroeger dikwijls nodig omdat mengen vroeger gebeurde in een potje wat de hele week in het stof had gestaan en dan zonder schoonmaken er weer nieuwe brandstof werd gemengd . Meer weten meer vragen.