Origineel bericht van: soulex
Ik heb bij een s4800 al een paar keer meegemaakt dat als je de elektrode afstand, van de bougie, groter maak dat deze beter gaat lopen.
Sommige van de chinese solexen hebben de neiging om te viertakten en niet op toeren te komen.
Normaal houd ik grof weg de dikte van mijn duimnagel aan. Maar als ik deze afstand 2 keer zo groot maak is dat probleem voorbij. Mits er geen andere mankementen zijn natuurlijk. Ik snap niet hoe het kan.
groet
Thijs

Dat verklaart waarom de elektrode afstand bij de originele NHSP LD E6T die in mijn BnR zat op 0,8 mm stond afgesteld. Aanvankelijk dacht ik dat dit te wijd was en daarom stelde ik de afstand van de NGK die ik hiervoor verving korter in, ik mat het vandaag en stelde 0,55 mm vast. Toen de bougie nog nieuw was liep de BnR lekker met deze kortere elektrode afstand. De laatste dagen duurde het redelijk lang vooraleer de motor lekker draaide en was het de eerste kilometers zoeken naar de juiste afstelling van de remlucht hevel.
Ik heb bij de NGK, met ondertussen een gebruikduur van 16 liter brandstof, de elektrode afstand wijder gezet op 0,70 mm. Bij het starten was het al meteen duidelijk dat de motor hogere toeren haalde. Het koude motortje trilde in het begin heel hevig, dat was ook zo in het begin toen ik de Solex kocht, ik zie bij dit fenomeen dus een verband met de wijde elektrode afstand.
Omdat ik vermoedelijk met een slecht functionerende koppeling heb te maken, duurde het een tijdje vooraleer ik goed vertrokken was. Ik had het al eerder opgemerkt, maar het valt nu sterker op door het hogere toerental van de motor. Vooral als ik plots moet stoppen, treedt dit vervelende ongemak op.
De test op de lange rechte weg verliep snor, geen plots gepruttel van het motortje, afdaling en beklimming moet ik nog testen.
Ik heb een foto van de NGK B5HS genomen. Vinden jullie niet dat ze voor de korte gebruiksduur er al behoorlijk roetig uitziet… slechte verbranding?

Attached Images
NGKB5HS - kopie.jpg (149.24 KB, 381 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali