Beste Solex liefhebbers!

Voordat ik mijn Solex bij de RDW heb laten keuren, ben ik lang op zoek geweest naar informatie hierover. Omdat ik nog al veel tegenstrijdige informatie tegen ben gekomen, heb ik besloten even mijn ervaring omtrent het aanvragen van een kenteken met jullie te delen.

Allereerst heb ik online op de site van de RDW een afspraak gemaakt. https://pas.rdw.nl/View/Info.aspx
Dit kon zelfs al de volgende dag! Je kiest dan voor: Eerste kenteken opname/aanvraag in het menu. Na de verschillende velden te hebben ingevuld ontvang je een bevestiging via de email.

Voordat je naar de RDW gaat is het verstandig zelf alvast wat vooronderzoek te doen. Ik heb bijvoorbeeld zelf een lijstje gemaakt op de PC met Merk, type, bouwjaar, frame nummer, motor nummer, type brandstof, cilinder inhoud. Verder heb ik meegenomen:
- Dit lijstje met gegevens
- Kopie instructie boekje
- Framenummer lijst (met jaartallen)
- Aankoop bewijs (handgeschreven bon van vorige eigenaar)
- Afspraak RDW (bevestiging per email)

Bij de RDW hebben ze gekeken of deze gegevens correct zijn. Het werd een stuk makkelijker toen de medewerker van de RDW op het type goedkeuring nummer ging zoeken in het systeem. Ook al is een type goedkeuring niet verplicht voor een bromfiets van voor 1998. Doordat ik zoveel papierwerk heb meegenomen, maakte dit naar mijn idee een goede indruk ( een hoop gegevens van mijn zelf gemaakte lijstje werden zonder veel moeite overgenomen ).

Ik heb veel gelezen over een eigendomsbewijs of koopovereenkomst. Dit zou zijn om te kunnen aan tonen dat de bromfiets ook daadwerkelijk van jou is. De RDW verklaarde dit alleen nodig te hebben als er een bromfiets wordt gekeurd zonder Nederlands type goedkeuring nummer. Dus bij een niet origineel Nederlandse bromfiets is een aankoopbewijs verplicht.

Nadat het juiste Merk en type en andere gegevens in het systeem werden ingevoerd en het frame nummer was gecontroleerd, werd er een technische keuring verricht. Dit wil zeggen:

- Werkende bel
- rode reflector achter (bij mij in het achterlicht verwerkt)
- Werkende Verlichting voor en achter
- Wielen spelingsvrij
- Balhoofd spelingsvrij
- Werkende remmen op beide wielen
- Banden met profiel

Daarna vond de keurmeester het leuk om een rondje op mijn Solex te rijden rond het pand. Was zijn eerste keer op een Solex. Er is dus geen officiële remvertragingsmeting gedaan en ook geen vermogensmeting.

De keurmeester was op de hoogte van het feit dat er ooit een overeenkomst is gesloten de Solex als 25km/h bromfiets te mogen keuren, ondanks dat bekend was dat de Solex ongeveer 33 km/h loopt.

Hierna werd ik vriendelijk verzocht af te rekenen bij de balie. Het geheel kost 153 euro. Het kentekenbewijs wordt binnen 5 werkdagen opgestuurd. Met dit bewijs is het mogelijk een kentekenplaat te laten maken bij de plaatselijke automaterialen zaak.

Vergeet de verzekering niet de zelfde dag te regelen aangezien dit tegenwoordig digitaal geregistreerd staat, waardoor er automatisch een boete op de mat valt als je hem niet direct verzekerd.

Hopelijk heb ik mensen die ook hun Solex moeten keuren een beetje kunnen helpen.

Vriendelijke Groeten,
Frank