Slechte ontsteking: een onderschat probleem
Al heb je een prima compressie, het beste gasmengsel en een perfecte timing, zonder dat
kleine vonkje is je solex......niets.
Bij de meeste van onze rijwielen met hulpmotor is een zgn. vliegwielmagneet-ontsteking
toegepast.Verder heb ik gemerkt dat er veel problemen met ontstekingen zijn, waarvan men
zich niet altijd bewust is. Gelukkig zijn er diverse vervangers beschikbaar, zodat ook in
de toekomst onze rijwielen op de weg te bewonderen zullen zijn.
De hoogspanningsspoel, een zwakke schakel.
Een van de zwakste punten van een oud motortje is de hoogspannings- (ontstekings-) spoel.
Door slijtage van de isolatielaag van de dunne draad van het hoogspanningsgedeelte krijg
je op verschillende plaatsen kortsluiting. Hierdoor doen er te weinig windingen effectief
mee en de opgewekte stroom is daardoor te laag. Het gevolg is dat de vonk (soms)
uitblijft.
Een slechte interne isolatie van een condensator kan ook tot een dergelijk zeurend gedrag
leiden. Is een onderdeel 100% defect is, dan heb je de oorzaak meestal gauw opgespoord,
maar als iets van tijd tot tijd stoort, dan wordt het al gauw lastiger en lijkt wel of er
magische krachten in het spel zijn. Bij een versleten spoelen treden problemen op, die
men aldus verwoordde:
"Die motor wil niet echt, hij moet meer kunnen, maar het komt er niet uit.
Soms start hij direct, maar als ik er een tijdje op gereden heb dan houdt dat kreng
ineens weer op.
Ik heb de indruk dat hij overslaat en zijn vermogen niet bereikt.
Hij rijdt amper 30 km per uur, terwijl hij een dijk van een compressie heeft."
Hij vonkt toch goed!
Een goede hoogspanningsspoel of bobine wekt een hoogspanning van 10.000 Volt op; deze
spanning kan een afstand van circa 4/5 mm overbruggen onder normale atmosferische
omstandigheden.
In de cilinder ligt die overbruggingsafstand op 1 mm t.g.v. van de invloed van het
gecomprimeerde gasmengsel. Dit verklaart waarom een bougie, die aardig lijkt te vonken in
de buitenlucht, ontstekingsproblemen kan geven.
Nu zijn er slimme vogels, die de elektroden van de ontstekingskaars terugbrengen naar
0,2-0,3 mm. Als tijdelijke oplossing werkt dat redelijk.
Bij een overbruggingscapaciteit van maximaal 0,3 mm is de spanning nog maar 1/3 van de
oorspronkelijke spanning. Je kunt dus stellen dat zo'n spoel aardig rot is.
Een extra addertje onder het gras.
Wanneer een ontsteking onder koude omstandigheden een redelijke vonk geeft, dan neemt bij
het opwarmen van de spoel de weerstand toe en zal de stroom via andere wegen een uitweg
zoeken. Dit verklaart de problemen die pas optreden na 5 minuten rijden en het wisselende
karakter van de prestaties van de motor.
Een spoel moet daarom voldoende lang worden belast op een testmachine! Een spoel, die
aanvankelijk een flinke vonk opwekt, houdt het soms na een halve minuut voor gezien.
Daar zit je dan met je uitgebluste spoel, terwijl je een krachtige bliksemgenerator nodig
hebt, om dat gasmengsel keer op keer in vuur en vlam te zetten.
Er zijn gelukkig diverse oplossingen mogelijk, die behalve op solex ook op veel andere
merken van toepassing zijn.
1. Traditionele hoogspanningsspoel (dubbele wikkeling) Advies niet toepassen en zeker
nooit kopen als hij geen duurtest heeft ondergaan. Zelfs ongebruikte spoelen in de
verpakking zijn vaak nog ondeugdelijk! Bijkomend probleem: goede spoelen worden zeer
schaars en zijn dus geen oplossing voor de toekomst.
2. Nieuw wikkelen, Een mooie en relatief dure oplossing door het ambachtelijk karakter
van het wikkelen. smile


Bijlage: rcl meter die ik gebruikt als ik een spoel wil meten.
Maar de oude vertroude aangepaste prufrex test kast, welke ik dagelijks gebruik werkt nog altijd het beste smile

http://www.wikkeltechniek.nl





Attached Images
rcl meter.jpg (27.95 KB, 484 downloads)
Last edited by Jan; 24/11/10 06:47 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]