KOMT, alles op zijn tijd.
Daar zijn twee verschillende keerringen voor.

Deze sessie in de door mij gekozen volgorde is voornamelijk bedoeld voor preventief onderhoud.
Vooral de lagers in de rol en het vervuilde carter moeten echt een keer uit elkaar om schoon te maken.

Onder het motto : Al is een blok nog zo snel, de tijd achterhaald hem wel.

In den beginne heb ik gesteld dat ik een perfect lopend blok uit elkaar ging halen waar ogenschijnlijk helemaal geen aanleiding toe is.
Al demonterend blijkt dan toch dat het wel degelijk zeer zinvol was, met name roest in de rol en op de krukpen. Volkomen droge lagers ( zowel de glijlagers van de rol alsook het lager in de spoelenplaat.
Ook het grote krukas lager bleek roest op zijn kogel kooi te hebben en dat is perfect uitgespoeld.

Overigens heb ik al wel de "Tool" geschouwd om de krukas eruit te persen, ga die eerst maar eens maken.
Voor en tijdens het uitpersen van de krukas het carter goed warm maken, je hebt dan de kans dat de gefelste borging van het lager een beetje meevouwt en dat er een gedeelte nog van te hergebruiken is voor borging van het nieuwe lager.

Grote probleem na demontage is om het oude lager van de krukas te krijgen daar heb je een speciaal gereedschap voor nodig of een heel vaste hand met een haakse slijper.

Monteren is simpel: eerst het lager in het carter ( carter voorverwarmen) en dan het lager op de krukas daarbij gewoon dezelfde krukasverlenger gebruiken als bij de montage van de spoelenplaat staat aangegeven. Alleen dan een langere bus gebruiken, druk je hem zo op zijn plaats.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)