Originally Posted by josodl
Ik vond ook nog een stel schetsplaten.
De opvallendste maatverschillen:
Maat 1: plaat A 7mm zou ook 6 mm moeten zijn , is diameter asje B 10 mm C 6 mm D 10 mm E 6 mm
Maat 2: plaat A 20 mm B 30 mmdit is voor de blokken met koppeling die hangen iets verder naar voren, daar hoort ook een ander uitlaatbochtje bij dat niet zo kort tegen het blok aankomt, je mist dus een plaat "C plus" voor OTO blokken die ook iets verder naar voren hangen en waar de maat dan ook 30 van zou moeten zijn C 20 mm D 20 mm E 20 mm
Maat 3: plaat A 110 mm B 120 mm C 110 mm D 110 mm E 110 mm

Sorry ik interpreteer "Maat 2" verkeerd want ik type zonder de foto's te zien, Maat 2 staat horizontaal in de foto's maar ik geef commentaar alsof deze maat verticaal staat( zoals maat 1) , het gat voor draaipunt verder naar voren ten opzichte van de gaten waarmee je het blok ophangt

Enig idee bij welke typen deze schetsplaten horen? A lijkt me de oudste, daar zit een holletje in met een veer en een drukplaat die tegen de geleidestrip drukt.

Jos
platen D en E zijn de oudsten, gebaseerd op de nog veel oudere plaat met vaste banaan, maar als die versleten was door het schuiven van de frictie ringen moest je de hele plaat wegdoen, er zitten grote of kleine gaten in voor de moer van de scharnieras, het grote gat valt de moer ( speciale moer) DOOR de schetsplaat heen, heb je net 1,5 draadgangen meer om de moer op de as te zetten, dat draad is al niet veel dus heb liever de platen met het grote gat, zorg daarbij WEL dat je de goede moeren hebt. er zit een omgezet lipje aan deze paten om daar de "moddervanger" overheen te kunnen schuiven. De andere platen hebben achteraan twee kleine gaatjes op rij om daar een plastic "moddervanger" in te kunnen steken, dat plasticje heeft links en recht twee puntje die uitsteken en in de gaten dienen te vallen ( meestal past het plasticje niet goed en maak ik daartoe het onderste gaat iets ovaal)
Plaat A is een tussenmodel met de frictie ringen niet als ring maar als "cupje" in een kamertje, waarschijnlijk te duur om te maken en erg storingsgevoelig. Plaat B is een franse die past alleen op een 3800 met voorvork waar de boventse ophangogen niet aan de vorkpoten zitten maar aan het T stuk, de boutgaten zitten daarom verder uit elkaar en het bovenste gat zit een stuk hoger . C is de meest makkelijke en meest voorkomende voor nederlandse vd Heem blokken en de oudere franse types ( kijk of er een VdH logootje ergens is ingestampt) . en dan heb je binnen deze schetsplaten nog een hele variëteit waar het gat of de gaten zitten om het uitlaatpijpje aan vast te maken

Last edited by Joan; 29/01/21 08:05 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)