Ik bouw zelf ook nog wel eens een frame en er is inderdaad een goede balans te maken tussen balhoofdhoek en naloop, bij een te grote balhoofdhoek ( draaivlak TE horizontaal zoals bij chopper motoren) heeft het voorwiel de neiging om "om te vallen" je moet dan tijdens rijden steeds kracht uitoefenen om je wiel overeind te houden maar een te kleine hoek maakt het wiel weer te instaboel ( het voorbeeld was van winkelwagentjes moet je maar eens zien hoe die kunnen "zwabberen" al je er hard mee gaat) en dan is er de naloop ( voorloop) de band dient het wegdek te raken achter het raakpunt van de snijlijn balhoofd/wegdek, bij vooruit rijden trekt het voertuig dan aan het wiel waardoor hij rechtuit blijft staan, je kunt dan met losse handen rijden. zit de snijlijn achter het raakpunt van de band met het wegdek dan duwt het voertuig het wiel en heeft het wiel de neiging om te slaan (rijd maar eens vooruit of achteruit met een winkelwagentje > of verhuizers "hondje" en zie wat de wielen doen, daarom heet de constructie van deze wieltjes ook "zwenkwieltjes") .
Bij de huidig ALU solex lay out is er nog wel wat met de voorvork te sjoemelen door de knik bij het balhoofd wat te minderen. Maar vooralsnog als ik het lijnen spel inteken heeft "stoolex" gelijk en lijkt de boel op "nul" te staan

Is hier simpel te controleren want het wiel kan nog 360 graden roteren door dat te doen en te kijken wat de band op het wegdek aan sporen achterlaat en te kijken hoe het frame zich beweegt krijg je een indruk ( letterleijk en figuurlijk ) hoe de "vork in de steel"zit ( circus fietsen staan ook op nul en die draaien ook steeds hun stuur 360 graden)

Attached Images
solex1234-bb.jpg (214.88 KB, 163 downloads)
Last edited by Joan; 05/12/20 11:49 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)