Originally Posted by John Meisters
Veel staat of hangt 😂 met de legering die je gebruikt, en de temperatuurbehandeling. Ik ben er vrij zeker van dat het kan lukken. Ben heel benieuwd of hier foto’s verschijnen.
Aluminium is per definitie een materiaal dat geen vermoeiings drempel heeft , dat betekent dat er geen belasting grens is waar , als je daar onder blijft, het mechanisme van vermoeiing zich niet voor zal doen. Inderdaad de sterkte van Aluminium staat of valt bij een goede warmtebehandeling. Helaas wordt deze meestal met lassen om zeep geholpen met als gevolg dat er op relatief zachtere plekken vervormingen zullen optreden ten koste van de materiaaldikte. Een plek waar daardoor op die plaats optredende piekspanningen hoger kunnen zijn dan de directe omgeving en daarmee op die plek vermoeiing eerder op zal treden. Gelukkig waarschuwt Aluminium meestal door vooraf zwart stof uit scheuren te laten lekken ( aluminium roest) dus blijven kijken of dat zich voor doet . Gisteren net een gebruikte rolsteiger gekocht en daar zitten een paar specifieke voorbeelden van dit falen: lassen in de bordesleuningen die het begeven hebben de lassen geen perfecte inbranding waardoor het lichaam dat de kracht moet verwerken dunner is dan de gelastte buis zelf

niet de beste foto's want het materiaal ligt ver in de opslag "las 1" laat een scheur zien ter waarschuwing dat hij eraan gaat. "las 2" is duidelijk die hoeft niet meer te waarschuwen de kapotte lassen maak ik eerst weer in orde, even beter weer afwachten. pijpen iets voorwarmen om de laskrimp te minimaliseren ( krimp van het stollende lasbad) en zo voorkomen dat je het scheuren al niet van te voren inbouwt

Attached Images
las 1.jpg (94.03 KB, 86 downloads)
las 2.jpg (115.78 KB, 85 downloads)
Last edited by Joan; 03/12/20 11:08 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)