Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Bij mij was de passing wat losser dan wat u beschrijft. Bij demonteren ging hij met de krukas mee, daarna heb ik hem met een lagertrekker van de krukas gehaald.
Het nieuwe lager heb ik er met een rubberhamer in kunnen tikken, het kostte weinig moeite, maar het ging ook niet vanzelf. Ik heb van tevoren olie tussen het carter en de lager gesmeerd en zonder hitte kunnen monteren.

Groetjes Levi
het is niet echt de manier maar met wat zorgvuldigheid gaat het wel. dan komt de volgende vraag: wat voor type lager heb je gebruikt ? Deze solexen hebben een type lager nodig met brede kogelringen zodat het plaatje dat je als 2e in het carter stopt zowel wrijft tegen het meest binnenste van de zijkant van de buitenste kogelring EN tegen het meest buitenste van de zijkant van de binnenste kogelring. zo overbrugt hij de open ruimte waar de kogels in liggen en houdt de lucht tegen die binnen in het ondercarter samengedrukt wordt. de bus op de krukas-as die heel strak in het carter hoort te draaien verzorgt officieel de rest,..
Echter jouw type carter heeft inwendig wat stiekeme doorlopen en als de ring tegen het lager zijn werk niet goed doet gaat hij uit een opening blazen voor op het carter net naast de pomp. hier schroefdraad in maken en afblinden met een boutje wil soms helpen maar is een noodmaatregel om een onvolkomen constructie te camoufleren

ik zal morgen wat foto's plaatsen van een aangepaste kamzuiger cilinder om deze beter te laten lopen . kennis van me heeft onlangs zo een apparaat aangeschaft en die heeft een volledige revisie nodig pak ik dat ook mee . zuiger al ingekort naar 46 mm. Was ook veel te lang

Last edited by Joan; 11/08/20 10:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)