Solex forum
Hallo allemaal,

Een week of vijf geleden heb ik een Solex gekocht. Voor mij een eerste keer, dus zowel op dit forum als in de Solexwereld ben ik nieuw. Ik wil mij bij deze ook even voorstellen:
Mijn naam is Levi van der Plas, ik ben 19 jaar en ik woon in Harderwijk. Ik ben al jaren bezig met het reviseren van oldtimer fietsen en iets minder dan een jaar geleden heb ik de restauratie van een Batavus Combisport afgerond, eentje uit 1965.

De Solex die ik heb gekocht is een Nederlandse sleutelgat met een zwanenhals frame, het bouwjaar is 1955.
De afgelopen weken heb ik de Solex volledig gedemonteerd, schoongemaakt en gereviseerd, met behoud van de originele lak en chroom. Inmiddels is de Solex in elkaar en hij loopt prima.

Maar prima kan altijd beter. Hij loopt namelijk maar 10 a 15 km/u. Mijn vraag is daarom ook hoe ik hem sneller kan krijgen.
Voor zo ver ik weet is alles origineel, de sproeier is 29 en het blokje heeft een kamzuiger. Verder heb ik alle slijtagedelen vervangen zoals lagers, pakkingen, bougie, pompmembraan en de bougiekabel. Maar ook het pompje en de wartels van de branstofleiding (deze waren dolgedraaid).

Afgezien van het mechanische revisiewerk heb ik weinig verstand van motoren, afstellen en opvoeren heb ik meestal wat moeite mee. Hier en daar lees ik dat een solex zo'n 30 a 35 km/u kan lopen, die snelheid zou ik erg fijn vinden voor als ik hem ga gebruiken. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Groetjes Levi


is wel erg langzaam, zelfs voor een kamzuiger. wat heb je aan het blok gedaan ? als je stelt "de solex volledig gedemonteerd" was dat Frame en motorblok of juist alleen frame ?
Dag Joan

Ik heb het blokje uit elkaar gehad en gereviseerd, behalve slijtagedelen niets vervangen. Wat ik nog was vergeten te noemen zijn de zuigerveren, die zijn ook nieuw.

Ik heb de hele solex uit elkaar gehad, dus ook het frame, naven, trapas etc.

Groetjes Levi.
is de krukaslager afdichting wel weer goed terug gemonteerd, cruciaal voor de cartercompressie . Daar zijn heel veel fouten mee gemaakt
Daar ga ik wel van uit, het zit precies zoals het uit elkaar kwam. De compressie is ook erg goed.

Groetjes Levi
Compressie en cartercompressie zijn 2 verschillende dingen.
Als het bij het carter lekt dan komt er maar weinig boven en loopt het zaakje niet lekker.

Vergeet trouwens 30-35 km/u. Voor deze modellen blijf je normaal onder de 30.
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Daar ga ik wel van uit, het zit precies zoals het uit elkaar kwam. De compressie is ook erg goed.

Groetjes Levi
hoe heb je je krukaslager dan gemonteerd ?
Originally Posted by John Meisters
Compressie en cartercompressie zijn 2 verschillende dingen.


Dat is een goeie, "carter" had ik overheen gelezen.

Ik had gedacht dat hij wel boven de 30 kon, maar als dat niet lukt is dat ook niet erg.
[/quote] hoe heb je je krukaslager dan gemonteerd ? [/quote]

Hoe het eruit kwam was hetzelfde als volgens een explosietekening die ik tegen kwam. Ik weet niet hoe de onderdelen heten in de vaktaal hoor, maar het was eerst een ring met allemaal tanden/veertjes, daarna een gewone dichte ring, dan het lager, dan nog een dichte ring met een naar beneden geperst hoekje en dan de borgplaatjes.

Groetjes Levi

Attached picture Screenshot_20200811-192844_Gallery_copy_810x1440.jpg
En hoe heb je het oude eruit gehaald, hoe het nieuwe geplaatst en hoe geborgd....

Ik ben geen specialist in de oudere blokjes maar in principe zal het ook om een krimp-passing gaan. Dat betekent carter opwarmen voor uit en inbouwen en speling opvullen met voelerlint voor montage.
Bij mij was de passing wat losser dan wat u beschrijft. Bij demonteren ging hij met de krukas mee, daarna heb ik hem met een lagertrekker van de krukas gehaald.
Het nieuwe lager heb ik er met een rubberhamer in kunnen tikken, het kostte weinig moeite, maar het ging ook niet vanzelf. Ik heb van tevoren olie tussen het carter en de lager gesmeerd en zonder hitte kunnen monteren.

Groetjes Levi
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Bij mij was de passing wat losser dan wat u beschrijft. Bij demonteren ging hij met de krukas mee, daarna heb ik hem met een lagertrekker van de krukas gehaald.
Het nieuwe lager heb ik er met een rubberhamer in kunnen tikken, het kostte weinig moeite, maar het ging ook niet vanzelf. Ik heb van tevoren olie tussen het carter en de lager gesmeerd en zonder hitte kunnen monteren.

Groetjes Levi
het is niet echt de manier maar met wat zorgvuldigheid gaat het wel. dan komt de volgende vraag: wat voor type lager heb je gebruikt ? Deze solexen hebben een type lager nodig met brede kogelringen zodat het plaatje dat je als 2e in het carter stopt zowel wrijft tegen het meest binnenste van de zijkant van de buitenste kogelring EN tegen het meest buitenste van de zijkant van de binnenste kogelring. zo overbrugt hij de open ruimte waar de kogels in liggen en houdt de lucht tegen die binnen in het ondercarter samengedrukt wordt. de bus op de krukas-as die heel strak in het carter hoort te draaien verzorgt officieel de rest,..
Echter jouw type carter heeft inwendig wat stiekeme doorlopen en als de ring tegen het lager zijn werk niet goed doet gaat hij uit een opening blazen voor op het carter net naast de pomp. hier schroefdraad in maken en afblinden met een boutje wil soms helpen maar is een noodmaatregel om een onvolkomen constructie te camoufleren

ik zal morgen wat foto's plaatsen van een aangepaste kamzuiger cilinder om deze beter te laten lopen . kennis van me heeft onlangs zo een apparaat aangeschaft en die heeft een volledige revisie nodig pak ik dat ook mee . zuiger al ingekort naar 46 mm. Was ook veel te lang
Originally Posted by Joan
Deze solexen hebben een type lager nodig met brede kogelringen zodat het plaatje dat je als 2e in het carter stopt zowel wrijft tegen het meest binnenste van de zijkant van de buitenste kogelring EN tegen het meest buitenste van de zijkant van de binnenste kogelring. zo overbrugt hij de open ruimte waar de kogels in liggen en houdt de lucht tegen die binnen in het ondercarter samengedrukt wordt. de bus op de krukas-as die heel strak in het carter hoort te draaien verzorgt officieel de rest,..


Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb wel een origineel skf lager gekocht met dezelfde code. Of is zijn binnen die codes nog verschillen? Dan is het eventueel een idee om er een origineel solex lager er in te monteren, die zijn nog wel nieuw te krijgen toch?

Originally Posted by Joan
ik zal morgen wat foto's plaatsen van een aangepaste kamzuiger cilinder om deze beter te laten lopen . kennis van me heeft onlangs zo een apparaat aangeschaft en die heeft een volledige revisie nodig pak ik dat ook mee . zuiger al ingekort naar 46 mm. Was ook veel te lang


Daar heb ik gisteren wat over gelezen, dan moeten er wat poorten uitgefreest worden zeker? Ik las ook dat een kamzuiger blokje toch wel boven de 30 km/u is op te voeren. Heel snel hoeft hij niet te worden, maar ik wil graag wel met het verkeer mee kunnen.

Groetjes Levi
Harderwijk ligt vlakbij Hoogland
goed spoelen is belangrijk voor een 2-takt en voldoende aanzuigen, zonder terug te blazen ( dus TE veel inkorten werkt niet) ook

de code van lagers zegt iets over de maatvoering ( asmaat, buitenmaat, breedte) NIET over de uitvoering. "Originele" solex lagers bestaan niet meer, ook wat uitgeleverd wordt voldoet niet altijd. is dus wel even zoeken. op de foto wat oudere lagers, die glimmen niet is tenminste vast te leggen op de gevoelige plaat

Attached picture spoelen.jpg
Attached picture aanzuigen.jpg
Attached picture lagers.jpg
Die lager hebben ze open gemaakt, lijkt wel..
Originally Posted by Ant_one
Die lager hebben ze open gemaakt, lijkt wel..
nee hoor is universeel voor open en voor "RS" uitvoering. voor "Z" uitvoering zijn de happen weer anders maar ook daar kun je ze in de open versie krijgen, hangt af waar je ze gaat monteren. zoals bijvoorbeeld voor transportband assen , electro motoren of dichte vertragingskasten voor al die toepassingen wil je een ander type lager
Dag Joan

Volgens jouw foto van de lagers heb ik de juiste gemonteerd, inderdaad een met een dikke binnenring.

Het frezen van de cilinder en inkorten van de zuiger, is dat iets wat jij bijvoorbeeld zou kunnen doen? Ik zou het zonde vinden als ik het zelf ga proberen met de kans dat ik de originele cilinder stuk maak.

Groetjes Levi
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Dag Joan

Volgens jouw foto van de lagers heb ik de juiste gemonteerd, inderdaad een met een dikke binnenring.

Het frezen van de cilinder en inkorten van de zuiger, is dat iets wat jij bijvoorbeeld zou kunnen doen?is één van de vele klusjes die ik aan solex doe Ik zou het zonde vinden als ik het zelf ga proberen met de kans dat ik de originele cilinder stuk maak.

Groetjes Levi
Dus dat zou ik eventueel door jou kunnen laten doen? Dat zou erg fijn zijn. Moet er dan ook wat aan de carburateur gebeuren? Ik lees veel dat mensen hem groter boren.

Ik ben ook benieuwd hoe snel hij zou kunnen worden gemaakt. Zoals ik eerder heb geschreven zou 30 a 35 km/u voor mij een fijne snelheid zijn. Ik heb de indruk gekregen dat het wel moet kunnen, ik las dat jouw kamzuiger 50 loopt, klopt dat?

Groetjes Levi
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Dus dat zou ik eventueel door jou kunnen laten doen? Dat zou erg fijn zijn. Moet er dan ook wat aan de carburateur gebeuren? Ik lees veel dat mensen hem groter boren.

Ik ben ook benieuwd hoe snel hij zou kunnen worden gemaakt. Zoals ik eerder heb geschreven zou 30 a 35 km/u voor mij een fijne snelheid zijn. Ik heb de indruk gekregen dat het wel moet kunnen, ik las dat jouw kamzuiger 50 loopt, klopt dat nee, wel een CFX 39,5 binnen het Heeswijk reglement , anderen buiten het reglement gaan harder maar die maak ik niet meer veel te veel werk want het vliegwiel moet sowieso wijken die trekken dat niet en ik hoef geen geamputeerde ledematen door rondvliegende brokstukken ?

Groetjes Levi
Oke, ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Maar een snelheid van iets boven de 30 moet dus wel lukken?

Groetjes Levi
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Oke, ik dacht dat ik dat ergens had gelezen. Maar een snelheid van iets boven de 30 moet dus wel lukken? hangt van de conditie van de onderbouw af maar inderdaad is te doen

Groetjes Levi
Wat bedoelt u precies met onderbouw? Is dat het deel waar het blokje aan de vork vast zit?

Ik zag dat u niet ver bij harderwijk vandaan woont. Is het een idee eens af te spreken en dat ik met de nodige onderdelen langs kom?

Misschien een idee om via priveberichten verder te spreken?

Groetjes Levi
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Wat bedoelt u precies met onderbouw? Is dat het deel waar het blokje aan de vork vast zit?

Ik zag dat u niet ver bij harderwijk vandaan woont. Is het een idee eens af te spreken en dat ik met de nodige onderdelen langs kom?

Misschien een idee om via priveberichten verder te spreken?

Groetjes Levi
onderbouw is alles wat onder de cilinder zit, bovenbouw is cilinder kop zuiger spruitstuk carburateur

en inderdaad PM

Harderwijk is ca 20 minuten verder met de auto houd het maar op omgeving amersfoort
inmiddels zit het kamzuigerblok weer in elkaar, glijlager drijfstang vervangen door naaldlager stang, zijdeksel aangepast om ruimte te maken. Zuiger overstroompoort ook aangepast, van kattenluik naar kerkraam. Nu geeft hij het gat in de cilinder gedurende de hele overstroom cyclus vrij, dat was eerst maar stapsgewijs

Attached picture zijdeksel aanpassen.jpg
Attached picture zuiger.jpg
blok loopt.
viel alsnog tegen.

rest van vandaag bezig geweest om "finetuning" te doen. pakt nu ca 28-32 en helling af ~35
Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Hallo allemaal,

Een week of vijf geleden heb ik een Solex gekocht. Voor mij een eerste keer, dus zowel op dit forum als in de Solexwereld ben ik nieuw. Ik wil mij bij deze ook even voorstellen:
Mijn naam is Levi van der Plas, ik ben 19 jaar en ik woon in Harderwijk. Ik ben al jaren bezig met het reviseren van oldtimer fietsen en iets minder dan een jaar geleden heb ik de restauratie van een Batavus Combisport afgerond, eentje uit 1965.

De Solex die ik heb gekocht is een Nederlandse sleutelgat met een zwanenhals frame, het bouwjaar is 1955.
De afgelopen weken heb ik de Solex volledig gedemonteerd, schoongemaakt en gereviseerd, met behoud van de originele lak en chroom. Inmiddels is de Solex in elkaar en hij loopt prima.

Maar prima kan altijd beter. Hij loopt namelijk maar 10 a 15 km/u. Mijn vraag is daarom ook hoe ik hem sneller kan krijgen.
Voor zo ver ik weet is alles origineel, de sproeier is 29 en het blokje heeft een kamzuiger. Verder heb ik alle slijtagedelen vervangen zoals lagers, pakkingen, bougie, pompmembraan en de bougiekabel. Maar ook het pompje en de wartels van de branstofleiding (deze waren dolgedraaid).
Afgezien van het mechanische revisiewerk heb ik weinig verstand van motoren, afstellen en opvoeren heb ik meestal wat moeite mee. Hier en daar lees ik dat een solex zo'n 30 a 35 km/u kan lopen, die snelheid zou ik erg fijn vinden voor als ik hem ga gebruiken. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
Groetjes Levi
inmiddels is de Solex hier geland. bij onderzoek blijkt oa een cruciaal onderdeel te missen: een afblind dopje dat moet voorkomen dat cartercompressie verloren gaat want deze carters hebben nog enkele bijzonderheden overgehouden van de peperbus carters namelijk wat nutteloze Olie kanalen . Motor uit elkaar gehaald en vulbus aangemaakt en in het carter gelijmd. verder is er ergens iets fout gegaan bij de revisie die eerder uitgevoerd is want het blok loopt zeer zwaar als je aan het vliegwiel draait

ten derde zit er een spoel in van een OTO en daarbij zit de draad aan de verkeerde kant,( spoelen van een kamzuiger die "STAAN" zitten er dus verticaal in bij een OTO "liggen " ze zitten er dus horizontaal in ) draad is los gerukt om aan de andere kant te komen en bungelt nu een beetje tegen het metaal aan even een correctie, bij nadere inspectie blijkt de draad toch aan de goede kant 'te hangen" hij hangt inderdaad en van de andere kant is kennelijk door het vliegwiel dat nogal diep ligt ook het opstaande randje weg geschraapt waardoor het lijkt of de draad daar origineel heeft gezeten, maar de spoel heeft de code 54 dus is zeker geen OTO spoel

verder dient een cilinder van een kamzuiger nogal aangepast te worden om er iets snelheid uit te halen, is nogal een stoffig werkje dat gietijzer bijwerken inmiddels een tank leeg gereden om hem in te rijden loopt nu rond de dertig
afhankelijk van gesteldheid weg, van viaduct naar beneden loopt hij door naar 37 maar vanwege de inwendige wrijving houdt hij deze snelheid niet vast


Attached picture cillinder tunen.jpg
Attached picture deksel 1.jpg
Attached picture vulplaatje.jpg
Attached picture vulbus.jpg
© Solex Forum