Originally Posted by Huub
Originally Posted by Jan
Peugeot vliegwielen zijn zeker leuk, om vliegwielen zonder spie weer netjes op tijd te krijgen gebruik ik een oude bougie waar je makkelijk een M10 draadeind in kunt krijgen.
Vliegwiel linksom tegen de bout draaien, streepje zetten, en hetzelfde rechtsom. Zo heb je hem weer netjes op tijd.
Ik zie even een inzending met niks erbij. Mogelijk dat er even wat extra uitleg nodig is. Zoals ik het doe ( en misschien heeft Jan een andere nadere uitleg !!) Ik ga ervan uit dat er al een streepje op het vliegwiel staat ( is origineel peugeot) en bij de eerste keer monteren zet je dan een streepje op het carter voor het ontstekingstijdstip hetgeen je netjes met een klok uitmeet, meestal klok ik op 2,4 mm voor het bovenste dode punt en zet daar de zuiger vast tegen deze "klok' dan draai je het vliegwiel zo dat de puntjes net open gaan , daar vonkt hij dan, je zet dan tegenover het originele peugeot streepje een streepje voor "Fire" (vonken) op je carter EN je zet het vliegwiel vast in deze stand op de krukas. DAN haal je de klok weg en draait de motor door naar het bovenste dode punt, dat is wat lastig te bepalen want het systeem "kantelt" een beetje op dat punt heb je het goede punt dan weer een streepje op het carter maar dan met het merkje T (van "TOP" ) heb je nu een wedstrijd en moet je gauw gauw sleutelen en het vliegwiel is eraf en je hebt geen tijd om secuur het bovenste dode punt te vinden dan zet je hem daar ongeveer door die beschreven M10 bout in je bougie gat te draaien en de zuiger ertegen te laten stoppen. Dan zet je het vliegwiel erop en wel zodanig dat het originele Peugeot streepje in de buurt van het T streepje staat Maar het vliegwiel moet nog wel iets slippen op de krukas dan draai je linksom en rechtsom totdat de zuiger steeds weer tegen die stop aankomt en zet twee ( ik gebruik "denkbeeldige" streepjes ) op het carter die zullen iets links en recht van de "T" vallen die er al op staat. door het vliegwiel op de krukas te laten slippen kun je de afstand van het linker ( denkbeeldige) streepje net zo ver van de "T' afkrijgen als het rechtse ( denkbeeldige) streepje ( of je moet het vliegwiel er wel heel riant naast gezet hebben dan vallen beide streepjes aan één kant van het "T" merkje kun je opnieuw beginnen) als je dan het vliegwiel vast zet en de bout M10 verwijderd zul je zien dat het vliegwiel streepje keurig op de "T' komt even oefenen en dan werkt het sneller als lopen pielen om in 1 keer het BDP te vinden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)