Onlangs een Solex moeten repareren waarvan de eigenaar waarschijnlijk veel te lang en te vaak stil heeft gestaan met draaiende motor. Door de hitte loopt dan het vet uit de koppelingslagers en uit de grondplaat lager . Koppeling compleet vet geslagen en solex nauwelijks met fatsoen aan te krijgen.
Om bij de koppeling te komen dient het vliegwiel en de grondplaat ( voor de ontsteking spoelen) verwijdert te worden. Normaal een werkje van ca 15 minuten.
Nou was er op deze OTO een Jan Hen Makelij (JHM) vliegwiel gemonteerd omdat de oude kennelijk ooit eens kapot is gegaan. volgens zeggen al het derde vliegwiel want dit type liep steeds los. ( haalt je de koekoek waarschijnlijk de spie te breed voor de gleuf in de krukas) Nou deze was dus met geen mogelijkheid los te krijgen en zeker al niet met de origineel trek constructie die ging alleen maar krom. speciale trekker gemaakt een Draadbus om de krukas te beschermen tegen krombuigen. de "drie draadeinden" constructie. Alles goed geborgd en gesmeerd en dan (hoge koppel) moer voor moer steeds slagje aandraaien toen kroop hij los. ( spie bleek al vertrokken). Na afloop maar weer een OTO vliegwiel gemonteerd want ontsteking stellen leverde boven de 30 KM/H alleen maar ploffen op , punten ontsteking op de OTO terwijl deze vliegwielen alleen maar te gebruiken zijn voor electronische ontstekingen ook al zit er wel een nok constructie in het vliegwiel, ruw en veel te hoog

Attached Images
trekkerplaat.jpg (192.26 KB, 183 downloads)
trekkertje a.jpg (174.63 KB, 186 downloads)
trekkertje b.jpg (163.12 KB, 181 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)