Originally Posted by Joan
ik schroef aan de kant van de kruktap een plaatje met een verzonken schroefje in het centrum van de krukas vast ( zit al een centerpunt een daar maak ik een gaatje met M4 draad zie fotos van de vorige inzending ) , daarachter plaats ik eventueel zwaarder materiaal. voordat ik daar aan begin maak ik eerst de krukas in de rondte in balans, zoals je al gemerkt hebt zit er aan een kant soms meer materiaal. zit het zwaardere materiaal eenmaal op zijn plaats las.ik het plaatje vast. ik kom daarmee niet boven de dikte van een standaard krukas die 11 mm is, omdat ik veel materiaal aan de achterkant weg haal want dat geeft dwarse trillingen ( 24 uurs reglement staat de maat al jaren fout in, er zijn inderdaad ergens dunnere krukassen maar de meeste > vd Heem > zijn 11 mm

zie dat inmiddels de maat van de krukas uit het reglement is verdwenen er staat nu(2018) : " Toegestaan is wel het veranderen van het soortelijk gewicht in de krukas, dit i.v.m. balanceren, maar het volume mag niet veranderen. De drijfstang met big end lager moet gemonteerd worden met plaatring en moer, er mag dus geen carter vulling aangebracht worden. The big end pen moet zich op de originele plaats bevinden met een slag van 40 mm." Wat volume betreft, de gaten die ik boor laat ik gewoon open, daar zit geen winst in

zie twee krukassen die ik recentelijk gedaan heb, om ze in de rondte goed te krijgen heeft 1 een enkel gat en een ander had twee gaten nodig om materiaal weg te halen De compensatie voor het bigend gewicht zit achter de plaatjes ( zie de lasverkleuring )
zie deze, er is pas een nieuw reglement (2019 dus) en ik was de oude tekst voor krukassen kwijt, staat wel in deze oude inzending.
Om het nog beter te doen ga ik gebruik maken van een stukje electronica die je aan je labtop knoopt, moet nog uit Australië komen ( kost wat, hoop wel dat het werkt voor dat geld ) zie instructie film: https://www.youtube.com/watch?v=-RMLUNg4LT8

Last edited by Joan; 26/01/19 12:26 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)