Hier wat info, het is wel voor een Puch maar het gaat om het principe.

http://www.puchmaxi.nl/tunen_baspuch.php


Dat verhaal over die graden doe ik niets mee.
Hier gaan ze ervan uit dat je een grotere carburateur plaatst maar dat is niet noodzakelijk om een cilinder wat sneller te maken.
De poortvorm wel. de ene maakt de uitlaatpoort bovenin recht de ander maakt een toogvorm, heeft o.a. te maken met meer trekkracht of meer eindsnelheid.
De meesten onder ons verknoeien een aantal cilinders ( ik ook ) voordat er een gemaakt wordt die aan de verwachtingen voldoet.
En als je nog voldoende cilinders hebt kan je die ene "goede" als utgangspunt gebruiken en de anderen iets aanpassen aan poorten en ervaren of er bij een bepaalde vorm verbetering is.
Ook de zuiger moet aangepast zodat bij de inlaatslag voldoende gas aangezogen kan worden.
Ook de uitlaat moet vaak aangepast omdat er bij meer toeren ook meer gas doorheen moet en de uitlaat mag het toerental niet afremmen.

al met al, met een T-frees kan je een begin maken maar daarna zit er nog veel handwerk in om een goed resultaat te behalen.

Ik hoor vaak van mensen die er kijk op hebben : Ohw een Solex, makkelijk op te voeren"die dingetjies, FF een Boor erdoor en hij rijdt 50".......

is mij nog niet gelukt op die simpele manier.......


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy